Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hestebremser
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 10:03

Hej alle sammen

Er der nogen herinde, der har et rigtig, rigtig godt middel mod hestebremser? De små stikkende bæster er ved at drive mig og mine ponyer til vanvid. Det mest effektive middel er nok hjortetaksolien, men det stinker så det ikke er til at lave noget med ponyerne alligevel!

Stutteri Nørkær

Ministutteri med avl af shetlandsponyer!

www.shetlandspony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bremser
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 11:03
Det vil jeg også mere gerne høre (er allergisk ), så jeg venter spændt!

Den glade passer af Aramis:D

Indtil han er solgt:(

0
0
Svar på denne tråd

Bremser vs klæg
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 11:26

Hestebremser stikker ikke, det er dem som summer langsomt rundt om hesten og sætter gule æg, særligt på deres ben. De er på størrelse med en lille humlebi. Hestene er bange for dem, men det er ikke fordi at de stikker, men derimod fordi at de sandsynligvis ved at æggene bliver til bremselarver når de slikker dem i sig ---> ormeinfektion.

Jeg er ret sikker på at det er klæg som i tænker på. De stikker nemlig og er ret påtrængende og aggresive. Der findes forskellige slags, men den som mange fejlagtigt kalder hestebremse, er ca. 1,5 cm lang og grå/brun, mat og aflang. De trives i fugtigt vejr og er særligt påtrængende når hesten sveder. Det er ihvertfald min observation. Stikkene klør ret kraftigt.

Mht. middel, så ved jeg ikke. Mine heste kan få ind i deres løsdrift når det bliver for slemt og der følger insekterne ikke med.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger noget
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 12:23

der hedder "fri for bremser". Det er det mest effektive af de div. produkter, jeg har forsøgt mig med. Æslerne er panisk bange for bremser - og selvfølgelig trætte af både kvægmyg, myg, fluer og klæg! Når jeg har sprøjtet, går de fuldstændigt afslappede og græsser uden at kippe med ørene og uden at halen pisker!

www.hegnsbutikken.dk/ hegnsbutikken.php?page_id=23

(Artiklen er faktisk ny læsning for mig, - men fri-for-bremser er suveræn vinder i en blindtest!)

Jeg har købt min dunk i Land og Fritid i Viborg. Tror det forhandles rigtig mange steder.

Christina & Prinsesserne

www.skrydenlyst.dk

SULKY/VOGN STR. SHETLÆNDER KØBES

0
0
Svar på denne tråd

Kloge heste...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2007 15:06
>>> Hestene er bange for dem, men det er ikke fordi at de stikker, men derimod fordi at de sandsynligvis ved at æggene bliver til bremselarver når de slikker dem i sig...

SÅ kloge tror jeg næppe hestene er ;-D

Og ja det er KLÆG der stikker - ikke bremser.

DRESSURHOPPE KØBES

4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
0
0
Svar på denne tråd

Ok klæg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2007 20:41
Det er rigtigt, de hedder klæg. Ved ikke lige hvad jeg tænkte på Har faktisk lige prøvet det produkt, der hedder "fri for bremser". Var ret effektivt og kan anbefales kraftigt i forhold til hjortetaksolien!

Stutteri Nørkær

Ministutteri med avl af shetlandsponyer!

www.shetlandspony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bremser og klæg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2007 23:32

Bremser er faktisk ikke så almindelige som klæg - og bremserne stikker ikke - de lægger æg, primært på hestenes ben, hvor der udklækkes larver, som klør og hestene gnubber og slikker dem i sig.

Grunden til, at larverne klør - er netop, at hestene skal få dem ind i munden - så de kan vandre ned i mavesækken, hvor de suger næring til sig og dernæst slipper grebet og bliver transporteret via afføringen ud i det fri, hvor de så udvikler sig til voksne bremser.

Cyklus er lang - da de små bitte larver først vandrer lidt rundt - inden de sætter sig fast i maveslimhinden .. Dette sker omkring dec.-jan. måned, hvorfor det er mest hensigtsmæssigt at behandle mod bremselarver på det tidspunkt.

Men hvis man ikke har konstateret nævneværdigt mange "gule klatter" på hestenes underben/koder - så er der ingen grund til "panik".

Klæg - eller nærmere de mest almindeligt forekommende regnklæg stikker!!!

De ligner meget lange grålige fluer med vingerne parrallelt med kroppen.

De er ikke specielt hurtige - så man kan tit klaske dem - men de skal klaskes HÅRDT! - for de er "seje". *s*

De bider, så man kan mærke det!!!

De er (efter MIN mening) sendt direkte fra Djævlen selv! :-(

Men prøv evt. at kigge på et billede, jeg har lagt ind på min præsentation (orker ikke at finde det frem nu) - så kan man se forskel på uhyrerne.

Dér, hvor der står "alm klæg" er faktisk en okseklæg - som ikke er så almindelig mere - men den lyder som en bombeflyver fra 2. verdenskrig - og kan få en hel flok kvæg (eller heste) til at bisse. :-(

Som yderligere information kan jeg nævne - at alverdens "fluespay" ikke virker mod klæg ...

De går ikke efter lugt - men efter silhuetter. :-(

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

bremser og panik
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 00:00

I mit dyrehold er problemet, at især Ella er ubeskriveligt bange for bremserne. Når hun hører een, kaster hun sig ned, uanset hvor hun er og hvad hun laver. Jeg kunne faktisk blive bekymret for, om hun kunne finde på at kaste sig med vogn og det hele, hvis hun var spændt for.

I sæsonen stritter ørerne på hende, bare hun hører en humlebi, men hun kan tydeligvis kende forskel på lyden af de to, for hun slapper af med det samme, når det bare er bier.

Begge æsler er hurtige som ninjaer eller graver sig nærmest ned, når de har kastet sig og med halen pisker tonsvis af støvsand over sig, når der er bremser i farvandet, og ikke eet eneste lille ækelt gult æg har nogensinde besudlet deres smukke prinsesse-ben *gg*

Jeg har altså god erfaring med "fri for bremser" mod klæg - men nu bor jeg heller ikke i regnklæg-område, så der er bare et par stykker i ny og næ.

Christina & Prinsesserne

Mere om æslernes liv på

www.skrydenlyst.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jannie (Kloge heste)
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 09:53

Må lige forsvare hestene

Jeg mener nu at det er hestenes instinkt som gør at de er bange for hestebremserne, ok, de ved ikke bevidst hvorfor de er bange, men instinktet siger at de skal passe på. Så på en måde er hestene kloge.

Alle ved jo at heste har instinkter. Heste er fx også naturligt bange for grise, men et vildsvin kan også sprætte maven op på en hest. Men igen, den er ikke bevidst om hvorfor, ved bare at den skal tage sig i agt.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

rykker lige op
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 23:20
virker denne "fri for bremser" også mod myg.. mine er ved at blive ædt op, og ingen af de dyre produkter ser ud til at holde hvad de lover..

Venter spændt på svar!!
0
0
Svar på denne tråd

Flusa...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 09:42

Flusa hjælper på vores heste.

En gang flusa ned af ryggen, det holder 1 mdr. og købes på foderstoffen...der kan man få afmålt lige den portion hesten skal ha... det gives efter hestens vægt.

En flaske er temmelig dyr, men er man nogle stykker i stalden kan det jo betale sig at købe hele flasken.

Prisen = feks. til en 400 kg. pony = 50.00 kr

0
0
Svar på denne tråd

Pas på
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 10:23

til dem der bruger hjortetaksolie. Det er allergifremkaldende, og må ikke kommes direkte på huden.

Hestens farve er en smagssag. Den kan ikke diskuteres.

0
0
Svar på denne tråd

fri for bremser
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 13:21
Hvor kan man købe det dér Fri for bremser henne?
(på Sjælland ved Næstved)

Med venlig hilsen Anne
avlshoppe sælges se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Flusa..
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 21:22
Hvor købes flusa henne?? Skidt vær med prisen..Mine ponyer er ved at blive ædt op..De ligner nogen som har nellefeber.. specielt den gamle... og det hjælper ikke hvis de trækker ind i skuret... Jeg skal bare ha noget effektivt NU...

mvh Stine

www.welsh-stutteri.dk

Dejlig og smart 1 års welsh sec B hoppe, dun m. 4 sokker, sælges eller byttes med sec A hoppe i farven Palomino/Cremello/Dun

0
0
Svar på denne tråd

Hos dlg eller
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 09:34

Land og fritid.

MEN MEN det hjlæper IKKE IKKE IKKE på KLÆG KLÆG.

Og dem der siger noget andet har enter ikke et stort klæg tryk eller de er sælger ;-)

.

Illum

Kender du Anette Kokholm, chef for kanal 4 ??

0
0
Svar på denne tråd

lamos rigtigt
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 09:48
min hest ka ikke tåle det

min hest gør m,it liv værd at leve .
0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 22:07

Vi bruger Bayofly, men det er dyrt, 1200 kr,- for en halv liter. Men det virker godt.

|Anne-K|

Gør livet til en fest - Rid Irsk springhest (L)

Samsung Z-710 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider