Bremser er faktisk ikke så almindelige som klæg - og bremserne stikker ikke - de lægger æg, primært på hestenes ben, hvor der udklækkes larver, som klør og hestene gnubber og slikker dem i sig.
Grunden til, at larverne klør - er netop, at hestene skal få dem ind i munden - så de kan vandre ned i mavesækken, hvor de suger næring til sig og dernæst slipper grebet og bliver transporteret via afføringen ud i det fri, hvor de så udvikler sig til voksne bremser.
Cyklus er lang - da de små bitte larver først vandrer lidt rundt - inden de sætter sig fast i maveslimhinden .. Dette sker omkring dec.-jan. måned, hvorfor det er mest hensigtsmæssigt at behandle mod bremselarver på det tidspunkt.
Men hvis man ikke har konstateret nævneværdigt mange "gule klatter" på hestenes underben/koder - så er der ingen grund til "panik".
Klæg - eller nærmere de mest almindeligt forekommende regnklæg stikker!!!
De ligner meget lange grålige fluer med vingerne parrallelt med kroppen.
De er ikke specielt hurtige - så man kan tit klaske dem - men de skal klaskes HÅRDT! - for de er "seje". *s*
De bider, så man kan mærke det!!!
De er (efter MIN mening) sendt direkte fra Djævlen selv! 
Men prøv evt. at kigge på et billede, jeg har lagt ind på min præsentation (orker ikke at finde det frem nu) - så kan man se forskel på uhyrerne.
Dér, hvor der står "alm klæg" er faktisk en okseklæg - som ikke er så almindelig mere - men den lyder som en bombeflyver fra 2. verdenskrig - og kan få en hel flok kvæg (eller heste) til at bisse. 
Som yderligere information kan jeg nævne - at alverdens "fluespay" ikke virker mod klæg ...
De går ikke efter lugt - men efter silhuetter. 
Venlig hilsen
Nina