|
|
| 3 hævede ben.. |
| Forfatter:  |
Tina Rasmussen |
| Dato:  |
31-12-2003 07:57 |
|
God morgen og godt nytår..
Ja så står man op her til morgen og så har den ene hest 3 hævede ben et forben og 2 bagben, de er varme og hævede i kodeledene.. så er det lige jeg spørger kan det have noget at gøre med at hendes hove er lige lidt korte????? Hjælp lige hun vil gerne gå og ser ikke ud tilat være specielt halt, men når man trykker på hendes kodeles så trækker hun dem til sig men ikke overdrevent voldsomt..
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville se |
|
|
at få ringet til en dyrlæge, jeg har selv lige haft 4 stk, med hævet ben.
De bliver så hævet at de ikke kan gå det er en virus der angriber kilter/lyfmebaner, og skal behandels med Antibiotika( sikker ikke stavet rigtig)og norodine vet.
Mine 3 er drægtige og vi ved ikke i nu om det for betydning for de kommende føl, i form af for kastning eller døde føl.
Jeg har spøjte dem alle i 4 dage, og hævelsen er falde så de kan gå nu.
Knus hoffa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Hoffa |
Tina Rasmussen |
31-12-2003 08:20 |
|
Ja jeg vil også ringe til dyrlægen, men det der undre mig er at det kun er tre ben det drejer sig om..
Jeg håber ikke den omgang dine har fået har nogen betydning med følbasserne, nu er der jo ikke så længe til de kommer.. held og lykke
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hævede ben |
|
|
Er hesten lige blevet beskåret, siden du nævner de korte hove?? Det kunne jo være, at smeden har taget for meget af. Har den også varme hove?
Koldt vand på og varme bandager...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh ingen smed |
Tina Rasmussen |
31-12-2003 08:56 |
|
Jeg har lige fået hende den 7 december og hhun har ikke haft smed andet der hvor jeg har købt hende, men hun har temmelig korte hove efter min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej tina |
inger christensen |
31-12-2003 09:53 |
|
har hun lidt mug i kodeledet eller op ad benet.
det kan give samme form for hævelse.
Jeg tror du skal ringe til din dyrlæge og få tjek på hvad det er.
Det er billiger at ringe i dag end at vente til i morgen for så koster det ekstra.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligget fast |
|
|
Hvis boksen var lidt rodet kunne den måske have ligget fast og været uhelidg og slået 3 ben. Hvis de bare engang imellem kunne snakke, ville det hele være noget nemmere
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dyrlægen mener.. |
Tina Rasmussen |
31-12-2003 11:16 |
|
At bagbenene på ungheste ofte kan være hævede af at stå stille natten over.. Og forbenet var nok en slags forvridning, så jeg skulle lave en tykkere bund og så lukke hende ud på fold så hun selv kan bestemme hvad hun vil og så se tiden an en uges tid.
Det er ikke mug og hun har på ingen måde nogen sår og hævelsen falder når hun går i det kolde mudder på folden.
Så det ser ud som om at jeg må se tiden an..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt... |
Michella |
31-12-2003 12:19 |
|
Rider selv en 4-årig fuldblodshoppe...
Hendes bagben plejer at hæve op når hun begynder at stå inde, istedet for at gå på døgnfold...
Hvis din hests bagben stadig er hævede, når du må begynde at arbejde med hende igen, skal du bare sørge for at Hun for skridtet godt igennem, før du begynder på noget andet. Så plejer hævelsen at forsvinde...:)
Mvh. Michella
GODT NYTÅR TIL ALLE!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hests |
|
|
ben hæver også i vinterperioden, når han ikke kan løbe optimalt rundt...
Prøv hvis der er mulighed for det at tage din hest i ridehuset og få den rørt lidt og se om hævelserne ikke falder...
Min hests høvelser falder når den bliver brugt..
Glædelig jul og godt nytår
Mange venlige hilsner
Maria
Tjek mine billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|