Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jordfold uden grovfoder
Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 09:52
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om ovennævnte.

Der hvor jeg har haft min hest stående, har hestene gået ude på en jordfold i ca. 9 timer uden grovfoder hele vinteren igennem.

Er det Ok ?

Der har været meget delte meninger om det. For min egen hests vedkommende måtte jeg træffe aftale med en pige om, at hun hver dag kom for at tage ham ind efter 6 timer, da han allerede på det tidspunkt var ved at dø af sult og ikke fjernede sig en meter fra ledet.

Den hurtige løsning havde selvfølgelig været at ligge noget grovfoder ud til hestene på folden, men det var forbudt.

Hvad mener I ?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Jordfold uden grovfoder
Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 10:06
Jeg har selv haft samme problem- jeg ville gerne fodre mine heste på folden i vinters men det kunne simpelhen ikke lade sig gøre- selvom jeg har dem hjemme!

Jeg har nemlig en arabervallak der styre folden - og desværre er han meget madglad så selvom jeg havde lagt 30 bunker rundt omkring ville der stadig blive slagsmål- han ville simpelhen løbe fra den ene til den anden bunke for at jagde de andre væk! det gav en masse fold ballade!
Nu er problemet heldigvist løst da jeg har fået 2 hopper der absolut ikke lader sig skræmme:-)
men jeg har altså ladet mine heste gå på jordfold i 2 vintre i træk uden ståfoder (de var ude fra 7-16 ca) og der har ingen problemer været!
Men selvfølgelig er det ikke den bedste løsning!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 10:07
Hos os går hypperne også på jord (mudder!) fold hele vinteren, ca 8-10 timer.
På "min" fold går der ialt tre heste, de får 6 Kg wraphø og en balle halm til deling til at hygge sig med mens de går ude... men de påstår stadig at de er ved at dø af sult når de kommer ind :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 10:09
En hest bruger i naturen 16 timer om dagen på at spise, derfor er det helt sindsygt ikke at give dem noget grovfoder i 9 timer om dagen, mens de går på fold. Mine heste har også gået på fold hele vinteren i 8-9 timer om dagen, men de fik halm hver dag, det overskydende halm samlede jeg op dagligt, så hvad det angår er der ingen problemer. Hvis de ikke kunne få halm derude hver dag, havde jeg nok valgt kun at sætte dem på fold et par timer dagligt. Men ud og røre sig det skal de.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 10:30
Hej Christina !

Det er faktisk også min holdning.

Men det hvor hesten stod, mente man bare at jeg nok var lettere "hys", da der ikke er nogen heste der er døde endnu af ikke at få mad i 9 timer.

Min instruktør er også af samme opfattelse som os, hun mener endda at det tangerer dyrplageri ikke at give heste mad i 9 timer om dagen, fordi de lige netop er bygget til at spise i 16 timer. Hun mener at det svare til at lade os mennesker gå i 2 dage uden mad.

Mvh Tine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 12:32

Hej

Dér hvor mine hypper står er de på fold om vinteren i alle dagtimerne uden decideret grovfoder.

Men: De har grovfoder i boksen om natten og om eftermiddagen står de i deres boks 1 time og gumler wraphø og halm. Om aftenen kommer de så ind til næste morgen osv.

Jeg kunne godt tænke mig at de havde adgang til halm i dagtimerne også, men til gengæld går de på græsfold om vinteren også.

Så jeg tror ikke at de lider nogen nød :-)

Og vi har ingen problemer med kolik eller forfangenhed for den sags skyld.

Hilsen KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 21:21
Vores heste får altid hø og halm på jordfoldene (og frokost og deres krybber). Jeg
ville aldrig lade min hest gå uden foder i så lang tid. Kunne ejerne ikke overtales?

MVH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 07:13
Hej Camilla og I andre!

Desværre nej, men problemet er også løst nu (for min hest) efter han er blevet flyttet.
Det var mere bare for at høre jeres mening.

Hvor mange timer kan en hest gå uden nogen adgang til foder overhovedet, vil I mene ?

Tine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-06-2001 22:35
Hvis man vil undgå dyre dyrlæge regninger pga kolik og andre former for dårlig fordøjelse......så skal hestene have grovfoder dagen igennem for at holde deres maver igang.

Snak med en dyrlæge eller ring til Landbohøjskolen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider