Forleden gik min ellers så rolige, velopdragne vallak amok på folden. Han jagtede føllet på 1 mdr. og angreb en anden vallak på 3 år. Jeg så ikke selv episoden, men han skulle efter sigende have jagtet føllet med hovedet lavt ørene helt tilbage og bidt ud efter benene.
For ikke at føllet skulle komme noget til blev han isoleret inde i ridehallen, der er åben så han kan se ud til folden. Her løb han åbenbart ind i muren så den revnede, men kom ikke noget til.
Det skal siges, at han er ret ny (fra april) i flokken på 3 ismuler. Førerhoppe, og hendes 2 afkom. Føllet har han ellers været meget beskyttende og tålerent overfor og vallaken har han leget godt sammen med og de kan spise af samme hø/wrap bunke uden problemer.
Jeg har aldrig oplevet ham sådan før. Han er normalt meget submessiv og eftergivende så snart der er optræk til ballade.
Min første tanke var, at det måske kunne skyldes manglende grovfoder, da de i et stykke tid kun har haft adgang til halm i løsdriften, og skønt de går på græs ca. 8-10 timer hver dag, men der er ikke meget derude mere. Herudover får han fordelt på 2 måltider tilskudsfoder:
250 g Alm. Roepiller tørvægt
300 g Lucerne
300 g RC
2 dl Rapsolie
1 kg Hel havre
gulerødder og æbler
Kan havren gøre forskellen, det har han fået 1½ mdr. nu som supplement.
Jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal finde årsagen når det har gået så godt indtil nu.