Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆLP Pludselig agressiv på fold
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 19:03

Forleden gik min ellers så rolige, velopdragne vallak amok på folden. Han jagtede føllet på 1 mdr. og angreb en anden vallak på 3 år. Jeg så ikke selv episoden, men han skulle efter sigende have jagtet føllet med hovedet lavt ørene helt tilbage og bidt ud efter benene.

For ikke at føllet skulle komme noget til blev han isoleret inde i ridehallen, der er åben så han kan se ud til folden. Her løb han åbenbart ind i muren så den revnede, men kom ikke noget til.

Det skal siges, at han er ret ny (fra april) i flokken på 3 ismuler. Førerhoppe, og hendes 2 afkom. Føllet har han ellers været meget beskyttende og tålerent overfor og vallaken har han leget godt sammen med og de kan spise af samme hø/wrap bunke uden problemer.

Jeg har aldrig oplevet ham sådan før. Han er normalt meget submessiv og eftergivende så snart der er optræk til ballade.

Min første tanke var, at det måske kunne skyldes manglende grovfoder, da de i et stykke tid kun har haft adgang til halm i løsdriften, og skønt de går på græs ca. 8-10 timer hver dag, men der er ikke meget derude mere. Herudover får han fordelt på 2 måltider tilskudsfoder:

250 g Alm. Roepiller tørvægt

300 g Lucerne

300 g RC

2 dl Rapsolie

1 kg Hel havre

gulerødder og æbler

Kan havren gøre forskellen, det har han fået 1½ mdr. nu som supplement.

Jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal finde årsagen når det har gået så godt indtil nu.

0
0
Svar på denne tråd

Opvækst
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 19:16

Skal lige siges, at min arabermule har tilbragt de første 3 år af sit liv i en stor løsdrift med mange andre heste, også føl, så han burde ikke være socialt handikappet. Har dog altid været en af de laveste i hirakiet. Han er yderst velopdragen og forstår at holde afstand og ikke gå ind i ens personlige rum.

Håber ikke det er en hævntogt for alle de år han har ligget nederst i hirakiet. Førerhoppen går han dog ikke imod!

Han er 7 år nu.

0
0
Svar på denne tråd

pludselig agressiv
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 19:19
Hej

Kan det skyldes at din hoppe er i brunst igen?

Min havde samme adfærd da hopperne kom i brunst.

Kh Suzi
0
0
Svar på denne tråd

Brunst
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 19:27

Suzi- tak for dit hurtige svar - det havde jeg ikke lige overvejet, men måske har du ret!

Han har bare aldrig før optrådt agressiv, når hopperne han gik med før kom i brunst! Men hvis der er en lille følmule, er sagen måske en anden.

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 13:05
insekter? hvis de konstant bliver tiret af insekterne, kan de blive pirrelige, og gå efter nemme ofre (ex. føl )

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Søger rytter til to DV hopper - tjek præs.
Søger bedækning v. ponyhingst 110-130 cm midtvest jylland
Mor til
Mathilde 271003
Catrine 020805 "vores lille engel"
Aleksander 07080
0
0
Svar på denne tråd

Ikke mange insekter
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 16:59

Marianne - det tror jeg ikke er tilfældet. Der er faktisk ret få insekter det nye sted. Jeg har ikke engang haft behov for at bruge fluemaske til min endnu. Han plejer ellers, at blive bidt i ørene og om øjnene. Dessuden har de adgang til et stort indeareal på 400 m2, og der er nogle træer på løsdriften, hvor de kan søge ly for insekter mv.

Der har ikke været ballade siden Sct. Hans aften. De får nu hø/wrap et par gange dagligt, efter min anmodning (ca. 4-5kg hver)

Nogen der ved om man gøre noget ved problemet, hvis der er pga. hoppens brunst???

0
0
Svar på denne tråd

hormonbehandling
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 22:19
Hej igen

Jeg overvejede hormonbehandling da jeg var ret glad for det sted jeg stod, og syntes det var lidt besværgeligt pludseligt at have en hingst istedetfor en vallak.
Min dyrlæge nægtede dog at hormonbehandle ham da han sagde at det kun var i allersidste udvej man gjorde det. Hvis f.eks hesten var farlig overfor mennesker.

Han blev istedet flyttet til et sted hvor der var lidt mere hierarki, og flere heste, og nu går det fint.
Har skrevet lidt med en der havde samme problem som mig, og hun fik nogle naturdråber hun skulle give. Hvis nok af en alternativ behandler.
Jeg blev henvist til Jan Ladegård hos KVL der er dyreadfærdsekspert ( ja ham med rodeoen). Evt han kan hjælpe dig.

Hvis den skal hormonbehandles, skal den have en sprøjte, og så alt afhængig af hvordan den reagere, så max hver 1 mdr eller min hvert år lige inden hopperne kommer i brunst.
Det kan selvfølgelig være forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, men det var de oplysninger KVL gav. De ville gerne hormonbehandle.
Min havde efter sigende aldrig opført sig sådan før, så det kan godt komme lige pluselig

Håber du kan bruge det til noget.

Kh Suzi
0
0
Svar på denne tråd

Urter eller blomsterdråber
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 23:13

Suzi - tak for dit svar.

.

Jeg vil jo helst undgå at skulle flytte ham, da forholdene er de mest optimale jeg har fundet i det område jeg bor - (har søgt længe inden flytning)

.

Jeg kunne ikke finde på at give ham hormonbehandling, specielt når jeg ikke er sikker på hvad årsagen til hans pludselige aggression var.

.

Ærgeligt du ikke kan huske hvad de naturdråber den alternative behandler anbefalede -hjalp de hendes hest?

.

Jeg har har før brugt urter og blomsterdråber fra Bach - rescure remedy - men det var ved stress, flytning og chok.

.

Jeg tror jeg enten vil få en kinesolog til at teste ham eller måske forsøge med nogle beroligende urter.

.

Fandt denne urteblanding til hormonbalancen ved Askhim - nogen der har prøvet den???

.

Nr. 215A - Hormonbalance 1,3 kg Fodertilskud til heste.

Denne blanding er specielt god for hopper, men kan også anvendes til vallakker. Det er ikke nogen hormonkur, men en naturlig afbalancering af hormonsystemet. Mange hopper udviser en meget anderledes opførsel omkring brunst, nogle lider faktisk af PMS og humørsvingninger, eller der kan være problemer med uregelmæssige eller ingen brunstperioder. Blandingen indeholder bl.a. hindbærblade, kamille, baldrian og agnus castus.

0
0
Svar på denne tråd

Agnus Castus
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 23:45

Agnus Castus

Er en lægeplante fra Middelhavslandene med tydelig hormonvirkning. Den har siden oldtiden haft ry for at have specielle virkninger på kønsdriften, først og fremmest af dæmpende art, og synes derfor at have været velegnet til anvendelse i klostre.

Der foreligger mange nyere undersøgelser af Agnus Castus. De viser, at planten udøver en hæmmende indflydelse på hypofysens forreste del, hvorfra produktionen af hormoner i kønskirtlerne reguleres.

Link:

www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/ id=1672/sprog=1/grp=6/menu=3/

0
0
Svar på denne tråd

Det kan godt være havren
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 23:53
vi har haft/haft opstaldet flere som bliver totalt bims af havre: En bliver skræmt fra vid og sans over ingenting - ellers er den stenrolig, totalt sikker og iø 21 år.

En anden angreb mennesker hvis + havre/ byg.Uden havre/byg udmærket børnehest.

Flere bliver bare almindeligt pirrelige og underligt reagerende

- og da heste OVERHOVEDET ikke har noget behov for havre, ville jeg da fluks tage det væk.
Stivelse forstyrrer omsætningen af visse neurotransmittere via forstyrrelser af pH i tarmen og det kan GODT passe med mangel på græs/grovfoder at det så bliver aktiveret.

Det kan også sagtens være hyrdeadfærd ifbm hoppens brunst - det ser vildt ud, men går sjældent galt.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Min ene ishest...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 07:47

tåler overhovedet ikke havre. Han bliver underligt reagerende og opfører sig som en nervøst, super uroligt Dampbarn. Normalt er han rolig, glad og stabil.

Jeg forstår simpelthen ikke, at så mange stadig fodrer med havre.

Hilsen May-Britt.

Hus, helst moderne, med min. 2 tdr. land købes i landzone i Farum, Bregnerød, Birkerød, Lynge syd eller omegn.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 17:51

EVA

ved hyrdeadfærd jager hingsten/vallaken da føllet og andre potentielle rivaler væk for at have hoppen for sig selv??

HAVREN
Havren fik han kun, fordi han var gået kold i sin sædvanlige foderplan især roepillerne. Jeg er ellers meget bevidst om, at give ham stivelses- og sukkerfattig foder, og mest grovfoder.

Jeg har i dag købt betfor som jeg vil blande med de almindelige roepiller og sætter ham samtidig op i lucerne. Der er 23% sukker i, i en periode, men det er måske nok bedre end stivelse.

NY FODERPLAN
fordelt på 2 måltider:

300 g RC

500 g Roepiller - blanding

600 g Lucerne

2 dl Rapsolie

5 kg Wrap ca.

SPØRGSMÅL

• Nogen der kan regne ud om forøgelsen af roepiller og lucerne svarer til de 1 FE som havren udgjorde?

Hvis disse tiltag viser sig ikke at være nok vil jeg helt sikkert prøve med hormon-urteblandingen fra Askhim. Vil stadig gerne høre om der er nogen der har prøvet den?

0
0
Svar på denne tråd

til toppen
Forfatter: 
Dato:  28-06-2007 22:33
i håb om svar!
0
0
Svar på denne tråd

til toppen igen
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 13:58
i håb om svar
0
0
Svar på denne tråd

Har taget lidt på
Forfatter: 
Dato:  01-07-2007 14:02

Han har taget lidt på, så han må i hvert fald ikke færre FE.

Der har heller ikke været problemer med den aggressive adfærd siden, så havre væk og godt hø/wrap 3-4 gange dagligt har åbenbart været nok. (han har ikke købt hormonurterne)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider