Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Allergitest til hest?
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 10:48

Min hoppe hæver af udefinerbare årsager op i kirtlerne ved hovedet. Se også www.heste-nettet.dk/forum/5/403385/ 403385/.

Mange har fortalt mig, at deres heste også hæver op, så de næsten ikke kan ride. Jeg kunne ikke drømme om at ride min, så meget hæver hun op: Hals og hoved går ud i et, hun hæver fra mundvige til kæbeben, fra ganaschen op bag og foran øret og ned over øjnene. Hvis hun får lov at blive på græs, begynder hun at "snorke" let i vejrtrækningen.

Mange har foreslået citron; det er prøvet, men virker ikke. Hun er blevet flyttet fra en fold med 5-15 cm græs til en fold med udelukkende 50 cm græs, det har heller ikke hjulpet. Så det kan ikke være fordi, at hun har spist jord, som nogen foreslår. Sidst kan jeg fortælle, at der ikke er nogen giftige planter på hendes fold.

Kan man lave allergitest på heste, så jeg kan finde ud af præcist, hvad hun er allergisk overfor?

Ps: Dyrlægen har selvfølgelig været tilkaldt. Han kan give hende binyrebarkhormon, men ønsker ikke at gøre det, da det svækker hendes immumforsvar, hvilket ikke er ønskværdigt efter en tarmslyngsoperation for blot 6 uger siden.

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen

0
0
Svar på denne tråd

Ja, du kan
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:13

få taget en blodprøve af hende. Udover det dyrlægen skal have så koster den omkring 2500 kr til laboratoriet, så det er en lidt dyr affære.

Der er dog ingen sikkerhed for at de kan påvise allergi overfor en bestemt ting, men hvis de kan har du mulighed for at få lavet en specialvaccine ud fra hestens blod/serum og det har jeg haft stor succes med.

Priktest ved jeg faktisk ikke om de laver på heste

Hingsteplag (½ PRE) sælges til reduceret pris pga. mindre handelsfejl.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Jeg haR
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 19:27

Min hest fik taget en blodprøve som blev sendt til tyskland, hvorefter de testede nogle forskellige alm. ting heste især reagere overfor, blandt andet pollen, eg, osv. .

Når man så har fundet ud af det, så (hvis man vælger det) kan man få lavet en vacc. hvor de ting hesten er allergisk overfor blandes i, så skal man (kan ikke huske de præcise dage osv.) men så 1. uge skal den stikkes med en meget lille dosis, næste uge lidt højere osv., så skulle hesten nemlig danne nogle antistoffer overfor det.

Jeg valgte at stikke hende selv, hvilket overhovedet ikke er slemt, og på det punkt spare man meget!

Kan evt. finde dyrlæge regningen frem hvis man ønsker en pris? Er nemlig ikke sikker på den pris der er skrevet før mig.

Rikke + Farinelli for altid!
Holder sammen i tykt og tyndt!

Min hjemmeside: tør du?

0
0
Svar på denne tråd

allergi
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 21:05

Jeg har netop i dag fået svar på en allergitest af vores avlshoppe som har hostet meget. Hun er allergisk overfor husstøvmider og skal igang med vaccineforløbet, når vaccinen er produceret. Så håber vi hun kan stå i en stald til vinter.

I hendes tilfælde er der 60-80 % chance for at det virker, men det er ikke alle ting, man succesfuldt kan vaccinere imod. Men det ved dyrlægen eller laboratoriet jo alt om :-)

Vi fik oplyst en ca.-pris på omkring 5000 kr for det første halve år (blodprøve, analyse og første portion vaccine, mener jeg), så det er en pebret behandling

Er der forresten nogen der ved hvor lang tid der går, inden det virker? Det glemte jeg at spørge dyrlægen om!

-Mia

When you're in it up to your ears - keep your mouth shut!

0
0
Svar på denne tråd

hoste eller hævelser?
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 21:47

Er der nogen af jeres heste, der hæver op pga. allergi? Eller er det udelukkende hoste?

Beritt, jeg vil rigtig gerne høre, hvad du har givet. Jeg ville heller ikke have noget imod at stikke hende selv.

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 01:20

Mia, ikke for at være pessimist, men jeg fik også at vide at med den allergimedicin min hest fik, var der 60-80 % chance for et godt resultat. Falk-Rønne kunne dog berette at hans erfaring (som er stor på det område) nærmere talte for en procent på 0. Men nu var min hest også headshaker, så det er nok en anden snak. Jeg fik at vide at der min. skulle gå 16 uger før man kunne forvente resultat (hvis altså der viste sig at ske en bedring). Min hest fik sin vacc. i 7½ måned uden den mindste forbedring.

Mette; Kosmo havde af og til hævelser rundt omkring på kroppen. Oftest omkring bringen/halsen/skulderen. Kun et par dage ad gangen, så forsvandt de. Men i hans tilfælde kom det som sagt tydeligst til udtryk ved headshaking.

Jeg mener min regning på allergiundersøgelse (blodprøve, pris til Aalborg Laboratorie samt første portion medicin) var som Mia skriver 5000 kr. eller var det oppe omkring 6000.. Deromkring.

Vær forberedet på at der kan gå lang tid før du får svar nu hvor ferien nærmer sig. Jeg fik at vide (sidste år) at der ville gå 14 dage til jeg fik svar, men da jeg ringede efter 14 dage, var Aalborg Laboratorie da lige gået på ferie i 3 uger, så jeg måtte vente yderligere, med en hest stående, der ikke kunne andet end at stå i en mørk boks

Mvh. Linea

Kosmo, hvil i fred...

*** Himmelen har fået en ny stjerne ***

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 11:16

Hej Mette.

Vi har snakket lidt over mail ang. opstaldning :-)

Min hest har også allergi og som der allerede er blevet skrevet, så kan man sagtens lave allergitests på heste. Min fik først lavet en kikkertundersøgelse for at få bekræftet, at hans luftrør var irriterede og at det var dér problemet lå. Derefter blev der taget en blodprøve, så vi vidste hvad den allergiske reaktion skyldtes. Svaret lød på allergi for husstøvmider og elmetræer, og jeg fik, via dyrlægen, en vaccine fremstillet i Schweiz. Min dyrlæge kunne ikke garantere at det hjalp ham (på dette tidspunkt kunne jeg ikke engang trave i letridning for lange tøjler uden han var ved at hoste sine lunger ud. Uhyggeligt at tænke tilbage på..), men hun sagde, at der var forbedring i ca. 80% af tilfældende, så jeg tog chancen selvom det var en ret bekostelig affære.

Vaccinen kom og vi blev sat på et program specielt lavet til Magoo. De første par uger var der hverken forbedring eller forværring, men pludselig gik hans allergi amok. Nu hostede han selvom jeg kun skridtede for lange tøjler, ja selv når jeg trak ham! Jeg ringede til dyrlægen, men fik af vide at det var helt normalt, da vacciner jo indeholder de ting, man ikke kan tåle. Men fordi Magoo havde det så skidt som han havde (hans humør og energi forsvandt, han så bare dvask ud i øjnene) fik han noget slimopløsende pulver, som hans skulle have hver dag.

Tiden gik og langsomt fik Magoo det bedre, så heldigvis er Magoo en del af de 80% hvor vaccinen virker I dag, ca. 1½ år efter vi påbegyndte vaccineprogrammet, er han glad, frisk og næsten helt symptomfri - han har stadig gode og dårlige dage, men de gode er klart i overtal og vi kan næsten altid træne 'normalt' Dog har jeg skiftet dressurridningen ud med western, da han bedre kan klare den friere holdning som western kræver. Han bliver stadig stukket hver 2. måned med den højeste dosis, for at holde det ved lige. Magoo's sygdomsforløb står også beskrevet på min præsentation.

Men nej, Mette. Magoos allergi kommer kun til udtryk i form af kraftige hosteanfald. Men hvis han fx bliver stukket af et insekt kan han godt hæve ret meget op, men ellers ikke.

Nea: Hvis effekten af de vaccine-programmer ligger på ca. 0% tror jeg simpelthen ikke at de ville fremstille dem. Det er jo både besværligt og dyrt, og de skal laves i udlandet, da Danmark ikke har ressourcerne til det. Så hvis de ikke virkede ville det jo være komplet idioti at blive ved med at forske i det og fremstille ubrugelige vacciner. Bare lidt tanker herfra.. Jeg er ked af at vaccinen ikke virkede på din hest, men for mig har den betydet, at jeg har fået min dejlige, glade vallak igen.

Line & Magoo

- Nu konverteret til western

0
0
Svar på denne tråd

Allergi uden hoste?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 11:31

Hej Line :) Tak for din historie også!

Er der nogen af jeres heste, der udelukkende er hævet op? Gaia har overhovedet ikke hostet.

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 11:38

Det var så lidt :-)

Jeg tror det kommer an på typen af allergi. Hvis det ikke er luftvejsrelateret vil det højst sandsyneligt heller ikke påvirke hendes vejrtrækning og ende ud i hoste. Altså, Magoo reagerer på det han indånder (støv og pollen fra elm), men hvis din hest nu reagerer på noget hun spiser eller fx på insektstik vil det være mere logisk at hun hæver op. Har du spurgt dyrlægen hvorfor hun hæver sådan op? Du plejer at bruge Højgård, ikke? Prøv at ringe til Rynkeby også. Det er rigtigt godt med flere forskellige synspunkter :-)

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Venter lidt
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 11:47

Ja, det er godt med flere forskellige synspunkter. Jeg er dog lidt afventende, da hun jo ligner jeg-ved-ikke-hvad for tiden (www.heste-nettet.dk/forum/14/575422/ 575422/), og da hun er på en langvarende antibiotika-kur. Jeg vil gerne prøve at se, om det ikke er noget, hun kan bekæmpe selv, når hun kommer lidt mere til kræfter.

Pt. kommer hun ind om natten, hvor hævelserne får lov at lægge sig, så hun virker ikke videre besværet af det. Og ridning kan jo af helt andre årsager ikke lade sig gøre lige nu, så jeg føler godt, at jeg kan tillade mig at se tiden an.

Men hvis det ikke er, er det jo rart at vide, at der er noget at gøre! :)

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 13:17

Line: Så har jeg åbenbart ikke udtrykt mig klart nok. Som jeg skriver ovenfor kom min hests allergi til udtryk ved headshaking (ingen hoste eller lign.), og her sagde Falk-Rønne at han aldrig havde oplevet en positiv effekt med vaccinerne, men aflivet samtlige heste, da der ingen bedring var.

Dermed ikke sagt at vaccinerne ikke kan have en god effekt hos heste, med allergi som ikke er headshakere. Det har jeg da selv hørt om eksempler på. Og nej, selvfølgelig ville de ikke blive ved med at lave de dyre vacciner, hvis de aldrig hjalp. Men jeg mener stadig, der mangler at blive forsket en hel del indenfor området med visse allergiheste.

Linea

Kosmo, hvil i fred...

*** Himmelen har fået en ny stjerne ***

0
0
Svar på denne tråd

Antibiotikabehandling
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 13:19
kan GODT udløse de ubalancer i immunforsvaret der senere diagnosticeres som allergi.

På fagsprog en ubalance mellem Th1 og Th2 respons i T Lymfocyt hjælpercellerne - som igen styrer resten af forløbet i immunforsvaret.

Allergivaccine virker absolut på en hel del (også mennesker) men via en nedsættelse/ toleranceøgning af mast-celleresponset.Det er ikke hele historien, men en af brikkerne i spillet.

De allergiheste jeg har mødt, har været antibiotikabehandlet det foregående halve-hele år og evt haft den slags dyrlæger hvor binyrebarkhormonerne sidder løst i ærmet...der er desværre en gruppe dyrlæger som giver antibiotika+binyrebarkhormon med rund hånd. For banale forkølelser og småskrammer...

Der er desværre en del hesteejere der giver "følsprøjte" som er antibiotika til nyfødte - samme surdej, ikke godt.

At arbejde med en allergi hest er en flerårig proces.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Antibiotika
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 09:02

Hej Eva,

Mener du, at hun får allergi-symptomer, fordi hun er på en antibiotika-kur, eller mener du, at hun kan få (har fået) allergi som en følge af antibiotika-kuren?

Jeg kan næsten læse, at du desværre mener det sidste. Øv, hvor træls. Jeg tror, hun gennem sit sygdomsforløb har fået 3-4 antibiotika-kurer, alle har været _meget_ skrappe mod hendes system.

Hvorfor har min dyrlæge ikke nævnt en forbindelse mellem antibiotika og allergi???

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Linea.
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 12:55
Nea: Ok, så har jeg misforstået dit indlæg Troede at din hest både var headshaker og hostede pga. allergi. Sorry, min fejl

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Min er også
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:34

headshaker og ham vaccinere jeg efter min hestedyrlæges anvisninger.

Der blev taget en blodprøve som blev sendt til Tyskland..

Nea er ked af at høre om din hest! Jeg håber stadig på at min bliver bedre.. i papirene der fulgt med vaccinene stod der at der skulle gå mindst mellem 1/2- 1 år til man skulle kunne se en effekt..

Især i starten kunne jeg godt se/mærke at immunforsvaret ikke var så højt

Med venlig hilsen Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange brikker i det spil
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 10:13
og ja, gentagen eller kraftig/langvarig antibiotikabehandling kan i den grad forrrykke balancen i immunforasvaret så det tipper i allergisk retning.

Allergi er en OVERreaktion i en del af immunforsvaret, ikke et lavt immunforsvar.
Men der kan godt samtidig være underfunktion i andre dele af immunforsvaret, dvs hyppige infektioner.

Sker det, så har man en LANG vej med at søge at omkode responset igen. Hos mennesker regner vi to-tre år, men dem afliver man jo heller ikke...fordi de hoster eller ryster på hovedet.

Headshake-delen kan vel bedst sammenlignes med TICS hos mennesker - altså et automatisk neurologisk respons - som kan udløses af rigtig mange ting og blive til en vane, lidt stereotypi-agtigt.

Det kan være allergi (pollen, mad, støvmider..)og heraf følgende irritation i næsen, så det prikker og stikker ligesom lige før vi skal nyse.
Det kan være irritanter, fx støv og dårligt staldmiljø.
Det kan være indkapslet infektion i luftposerne/andre steder i luftvejene
Det kan være insekter, sollys...
Det kan være smerter omkring ansigtsnerverne (trigeminus-neuralgi hos mennesker)
Det kan være STRESS bredt forstået, fx misforhold mellem krav og signaler/ kommunikation = signalforvirring.

Det er påfaldende at headshaker-heste kan være fuldstændig symptomfri på fold - trods stærk sol, pollen, insekter - og så starter symptomerne når der lægges krav oveni, fx ridning, håndtering.

Det får mig til at tro at det er en samlet "overload" i nervesystemet der udløser symptomet og at man burde kigge, diagnosticere og (be)handle meget mere komplekst på problemet...herunder interessere sig for hestens evne til at danne associationer mellem forskellige begivenheder, symptomer og adfærd - især automatisk adfærd som krybbebidning, boksvandring, vævning, nogle typer headshake, tungerækning...

Nogle arabere har karakteristiske hovedkast når de er utålmodige, fx...det kunne sagtens kaldes headshake hvis nu det greb om sig.
Stereotypiheste har formentlig et problem i deres dopamin-omsætning og respons og så må man forholde sig til det...

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Antibiotika
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 20:02
Har i prøvet at skifte antibiotika, det kan jo være det hun reagerer overfor, det ville jeg helt sikkert prøve først...

Alle antibiotika kan give overfølsomhed...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider