Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forbrændt mule...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:45

Det er så synd for min hest.

Han har hvid/lys mule, og er helt forbrændt af solen. Mulen sprækker og er helt ru.

Jeg smører og smører med diverse cremer og sun blokkere men lige lidt hjælper det.

Er der nogen af jer derude med hvide muler, der har erfaring med de der net man kan sætte på grimen.??

Mvh

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Sunblock til heste
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:10

Hej

SunBlock er udviklet til heste og virker som en total blokker. Den er vandfast så hesten ikke skyller det af i vandet i drikkekaret. Den virker meget bedre end alm solcreme.

Se www.equidan.dk for nærmeste forhandler. Koster 129,-

Jørgen

0
0
Svar på denne tråd

forbrændt mule
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 09:41

da jeg red en hest der fik forbrændt mule blev der syet vaskeklude på grimen, altså sådan at klude sad fat i den ene ende på næsebåndet og så dækkede mulen så denne ikke kune blive forbrændt, det var det eneste der virkede, vi havde været meget igennem!

Knus fra Trine *Tika og Freja*
-- Nu uden min dejlige Tika --
rest in peace my love
0
0
Svar på denne tråd

Forbrændt mule
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 09:52

Jeg har ikke erfaring med de forskellige net/klude til at sætte på grimen, men jeg har derimod god erfaring med zink-salve. Det lukker også solen ude, er vandafvisende og zink hjælper med at pleje huden.

Det virkede fint på den jeg havde part på før jeg fik min egen. Den blev også altid forbrændt og vi havde ikke muligheden for at sætte noget på mulen da de ikke måtte gå med grime på folden.

0
0
Svar på denne tråd

det hele...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:13
Min den brogede fik også forbrændt mulen sidste år. Men alt det der bliver nævnt her hjælp. Jeg prøvede først med alm solcreme, det var ikke godt nok. Så købte jeg zink salve og det virker fint, sunblock er også fantastisk, men begge dele kræver at man smørre mindst en gang om dagen, gerne tier. Kluden der bliver syet på grimen er genial, og syer du den i noget tynd og luftigt stof er det rigtig godt. Jeg syede det i en karklud, og når den havde været ned i vandet, blev den noget tung, og ulækker når han slebte den i jorden. Men den virker. Nu har begge mine fuldface hjælme på.Så øre og øjne er dækket for fluer, og mulen for solen, og den virker rigtig fint, og det jeg synes er nemmest og bedst. Det eneste minus er at huen nemt går i stykker, og så er det knap 150 kr der skal ofres på en ny.
0
0
Svar på denne tråd

Kan et stk
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:15
lagen også bruges? Eller skal det være tykkere?
0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:33

Diverse sun blokkere virker upåklageligt. Men problemet er som i siger, at det kræver, at man smører ofte.

Min hest er en værre hygge-fætter og klør gerne de andre heste med mulen...gæt hvor cremen så sidder...

Derfor må det nok være en slags klud/ net der bliver sat på grimen.

Mvh

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 13:55

Du kan købe sådan en solskærm til at sætte på grimen ved gymnastik og ridesport. Den virker rigtig godt.

Hilsen Cathrine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 14:05

den helosan med solfaktor (den er gul m. rød skrift) i den kan holde min lille mule fra at blive skoldet, og den koster ikke alverden.

Mange bruger også almidelig menneske solcrem uden parfume.

Hilsen Gitte

Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
0
0
Svar på denne tråd

Solskærm
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 17:08

Jeg har også lige købt solskærmen fra Gymnastik og Ridesport i Esbjerg. Den sidder fint på grimen, og har en fin blød polstring, så der ikke kommer slidmærker.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

man kan få
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 17:36
de der solskærem mange steder, det er os det eneste der hjælper på min lille ponys mule, jeg hart os prøvet alt og hun fik store væskende sår, det var afskyeligt, men nu har jeg lige fået anbefalet calendula cream, jeg har så ik prøvet det endnu...
0
0
Svar på denne tråd

Det her virker
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 09:10

hvis skaden er sket.Kom gelen fra en aloe vera plante på.Den er rigtig effektiv mod forbrændinger,og ved sår,så der ikke kommer betændelse i.

Har altid selv aloe veraplanter hjemme,og de er utroligt nemme at have med at gøre.

Pøj.Pøj.

Hvad kan alle heste li ? http://www.dyretelepati.

0
0
Svar på denne tråd

Gymnastik og Ridesport
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 10:33

den solskærm til mulen jeg kan se ser ikke polstret ud

Men kan man ikke bare bruge et stk. stof?

0
0
Svar på denne tråd

Polstring
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 15:14

Polstringen kan ikke ses på billedet. Den sidder på bagsiden af skærmen. Det føles lidt som en blød svamp, der er betrækket med fint stof. Man kan godt bruge stof, men skærmen er lavet af bitte små masker, så den tørre meget hurtigere.. Jeg synes den er lidt mere praktisk end klude, som jeg også selv har haft gang i..

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Carina4 du
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 16:41

har ret, en klud er ikke spor praktisk, fandt jeg ud af i dag. Hesten prustede og prustede og fnyste og kløede og skubbede og og og efter jeg havde syet den på. Så kastede han hovedet op...og kluden landte oven på grimen, hvor den pænt placerede sig, og ikke lignede noget der ville falde ned igen 8-) Suk

Hvordan reagerede din da den fik mule nettet på?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 16:53

Der ER polstring på den solskærm fra Gym og ...

Polstringen sidder på indersiden af skærmen, billedet viser ydersiden. Velkrolukningerne fungerer også rigtig fint. Det har i hvert fald ikke lykkes Zeppelin at ødelægge den, og han ødelægger ellers alt med stor stil.

Hilsen Cathrine

0
0
Svar på denne tråd

Vil I ikke
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 16:55
være søde at svare på, hvordan jeres heste har reageret på den? For som beskrevet ovenover, var min IKKE begejstret for den dinglene klud
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 17:14

Zeppelin har ikke sagt spor til den, han plejer normalt at reagere ret meget på sådan noget.

Hilsen Cathrine

0
0
Svar på denne tråd

kluden
Forfatter: 
Dato:  24-06-2007 20:10

Vi syede også klude på det virker rigtigt godt og hesten er ikke generet af det.

0
0
Svar på denne tråd

anti glid
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 08:09

anti glid skuffe indlæg plejer jeg at sætte fast med strips i grimen, det virker

Det gør også at det ikke bliver så vådt/klamt, og jeg syntes hestene ånder bedre igennem dem.

Min hest var lidt skeptisk i starten, men vænede sig hurtigt til kluden.

0
0
Svar på denne tråd

Solbrændt mule
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 17:55

Jeg har de 2 sidste somre også døjet med en forbrændt hestemule, men i år går Perfi med sådan et smart net man spænder fast på grimen. Jeg har købt det i Horse House og det fungerer super

Dog skal man også være opmærksom på, at meget forbrændte muler tit bliver hjulpet på vej, af fx giftige planter på folden, som gør at der opstår fotosyntese (tror jeg nok det hedder)

Det kan bla. være planter som vild pastinak, bjørneklo og ranunkler (de små gule blomster).

Hilsen Stina Med Perfekte Perfi
Lækker Passier sadel sælges.
Skriv for info
0
0
Svar på denne tråd

og Stina
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 09:11

når man nu ikke kender til disse planter (udover Bjørneklo) hvad gør man så?? ;-D Der er ikke Bjørneklo eller små gule blomster på foldene :-)

Ja, kluden virkede jo så slet ikke, den var revet af da jeg kom i forgårs Så jeg gik i gang med at smøre, trods stor utilfredshed fra hestens side. Men jeg blev ved med at holde hånden på, til han stod stille. Det var som om han fangede, at det gik hurtigere hvis han stod stille, men han skulle lige forsøge sig et par gange, for at se om jeg nu virkelig mente det :-P

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er jo et godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 14:43

Ja, så lugter man da selvfølgelig til sin hest Det er ikke fordi jeg er den store planteekspert, men jeg kan dog kende dem, som jeg har nævnt ovenover + lidt flere. Vild pastinak ligner lidt vild kørvel, den er bare lidt mere kraftig i det og så er den gullig. En lidt sprødere plante, men den burde være nem at kende.

Men jeg ved at hvis Perfi begynder at lugte lidt sødt (meget undrelig lugt), så er det er MEGET dårligt tegn, så jeg lugter lystigt til hende

Vores sommerfolde er desværre fredet jord- det vil sige vi må ikke sprøjte eller omlægge dem, så det er med håndkraft at det giftige @!#$ skal op!!

Og vi har simpelthen så meget @!#$ på folden at det går ud over min nattesøvn Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været ned med skovl og trillebør for at få bla. ovenstående planter væk, men der er så mange at det er en umulig kamp- især når min mor og jeg er de eneste der synes at det er et problem for vores kære heste!!!

Så hver gang jeg støder på tråde om forbrændte muler MÅ jeg bare skrive om, at det ikke altid kun er solen der alene gør det!

Det kan jo være der er mange der ikke er klar over, at det påvirkes meget af, hvad hesten spiser.

Hilsen Stina Med Perfekte Perfi
Lækker Passier sadel sælges.
Skriv for info
0
0
Svar på denne tråd

Jeg var
Forfatter: 
Dato:  27-06-2007 22:36

ikke klar over, at føden kunne påvirke det, så det var dejligt at blive oplyst.

Hesten lugter ikke anderledes eller sødt på nogen måde (andet end når han har gnasket et parfumeret hestebolche ), og jeg har ikke oplevet nogle af de ovenstående planter. Så i hans tilfælde er det vist en kombi af let let let lyserød mule, og fluenet der var krænget ned over mulen, og højest sandsynligt forsøgt pillet af.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider