Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Overvægtigt" føl!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 20:03
Hejsa.

Jeg har et ca. 6 måneder gammelt hingsteføl som er alt for tyk... eller det vil sige at han har en kæmpe vom.
Han har fået ændret sit foder således at han nu har tabt sig på sidebenene, men vommen vil simpelthen ikke forsvinde. Og den er5 virkelig stor! Hans foder består af "Suregrow", Fase 1(Dodson&Horell) og Lucerne + lidt gulerødder som bliver givet 3 gange dagligt. Han står sammen med at andet føl i en halmboks. Han er først begyndt med det nye foder for lidt over en uge siden, men er over en periode blevet trappet ned i både havre og wrap.
Jeg har flere gange tænkt på at sætte ham i en spåneboks alene da man jo der bedre kan styre halmforbruget. Det virkede virkelig hurtigt og effektivt på min anden hest som havde en vom, men er det synd for en lille heste-baby at den pludselig skal stå alene i en spåneboks?
Den har regelmæssigt fået sin ormekur, så det burde ikke være det. jeg ved godt at det nye foder lige skal have en chance for at virke, men jeg er jo lidt bekymret da det jo bestemt ikke er særligt sundt for at føl at have sådan en stor udspillet mave.
Er der nogen der har nogle gode råd???

Venlig hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 20:36
ja det lyder som en halmvom :-(

fodrer du ikke med hø ? for hvis der er hø rører de som regel ikke halmen, og hø giver ikke vom ligesom halmen.

jeg syntes ikke det er synd at sætte den i en spåneboks hvis det er den eneste udvej... heller det end at skade dens vækst.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

plage er ofte uformelige
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 20:52
nu ved jeg ikke hvor slemt det er , men plage har ofte en meget stor vom, det er sådan en slags fase de er igennem.
Jeg ville være meget påpasselig med spåneboks, da livslange unoder kan opstå som følge af kedsomhed i de unge år, og det er nu engang godt tidsfordriv at æde.
Hvis han ikke er fed over ribbene, ville jeg ikke sætte ham ned i wrap, tværtimod give masser af wrap og hø, så gider de sjældent æde halm.
Ellers ville jeg snakke med dyrlægen om det. :-)
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 21:54

Det er sikkert fordi han spiser meget af halmen... det giver dem som regl en "god" vom. Jeg blev anbefalet at fodere med lidt roepiller (opblødte). Det lyder ikke til at det er fodret, for min blev fodret med det samme, men hvad med hø? Gvis han ikke får noget hø så vil han automatisk kaste sig over halmen. Min står på spåner, hvilket jeg er meget tilfreds med, men man skal passe på og søgre for at de har et aller andet og "lege" med så de ikke keder sig....

Hilsen Nete
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 22:42
vil lige tilføje at man IKKE bør fodre føl og plage med wrap.
det kan gå meget ud over deres vækst... nu kan jeg ikke lige huske hvorfor, men det er rigtig GOD grund.

nogen der lige kan huske helt præcist hvorfor ?

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 22:58
det er fordi de skal spise helt enorme mængder for at få deres store energi og protein behov dækket.
Resultatet er de bliver bla vommet og utrivelige.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Fodrer nu GERNE med wrap...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 23:27
..også til føllebassen på 5 måneder.
(y)

Faktisk får han alt det hø, græs og wrap som han overhovedet gider æde - suppleret med føl-foder fra Dodson and Horrel..og selvfølgelig mælk fra sin Moar..
:-)

Det er korrekt, at wrap indeholder mere vand end hø gør, og at føllet derved skal indtage flere kilo wrap dagligt, end hø, for at få det samme antal FE.

Det er imidlertid ikke noget problem for, idet det er hestens NATUR at små-æde mere eller mindre konstant dagen igennem.
(y)

Det er de færreste heste der får MERE wrap, eller hø for den sags skyld, end de dagligt kan æde sig igennem.
Således heller ikke i dette tilfælde.
(og DERFOR kaster hestene sig over halmen..!)

Hvis man partout VIL have et utriveligt og vommet føl
- så skal man bare tage hø og wrap fra det og fodre med halm!

(n)

med venlig hilsen
atengstedt

Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd

atengsted
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 00:07
Bare rolig jeg fodrer også med wraphø 2% af føllets kropsvægt, det jeg mener er at hvis føllet er i undeskud af et eller andet kan det være, at det farer i halmen fordi det enten er mere sulten eller at det mangler f eks nogle mineraler.
I grunden er suregrow ikke kun et tilskudsfoder?
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

nu har jeg da aldrig....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 00:53
Sætte et føl på spåner? Ja, undskyld mig, men det er da helt "ude i hampen...."

0
0
Svar på denne tråd

Maria L
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 01:37
hej Maria
Hvor meget lucerne og hvor meget Suregrow giver du egentlig pr dag nu? Får føllet også andet grovfoder?
hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 09:31
at få checket hans afføring for orm. Nogle orm er resistente og selvom han har fået ormekur regelmæssigt kan han godt have orm. Visse orm kræver en bestemt behandling.

Desuden ville jeg også helt klart finde noget godt hø eller wraphø og fodre med sammen med SureGrow. Jeg mener absolut at hvis det er muligt, skal de have adgang til hø/wraphø konstant døgnet rundt, da det er det mest naturlige for hesten.

Iøvrigt ser rigtigt mange føl sølle og usle ud med lang pels, tyk vom og smal på siderne uden at der nødvendigvis er noget galt med hesten, så jeg ville også vurdere det ud fra hans almene trivsel og humør.
0
0
Svar på denne tråd

2%...???????
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 11:35
..dét var dæleme ikke meget???!
?:-)

Mit føl vejer under 100 kilo - det vil sige, at han skulle have MINDRE end 2 kilo hø om dagen?!??!
:-@

Jamen herregud, da - det er jo dårligt en kvart balle om dagen??!!
Det forslår da ingen steder i verden??!
?:-)

med venlig hilsen
atengstedt

Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd

atengsted
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 14:37
Mine føl får altså min 5 kg wraphø dagligt sammen med 1,6 kg foderblanding.Ved starten af vinteren vejer de ca 230 - 250 kg.
Efter som deres udvoksede vægt bliver ca 450 - 500 kg.
Og de spiser ikke sønderlig meget halm ved siden af.
De er lidt runde i det : men ikke fede og ihvertfald ikke vommede.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Massere af Hø
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 22:46
Et føl skal helst bare leve af hø og så dækkes ind med vitaminer og mineraler der specielt er til føl. Og så ingen korn.....

Michelle
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...??
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 12:44
Ved ikke rigtig om jeg blev klogere.... det lyder til at folk har vidt forskellige meninger om hvad der er bedst for hestene.
Mit føl får wrap hver dag + ca. 5-600 gr. Suregrow og fase blandet med en god håndfuld lucerne. Og så en lille del havre.
Det virker som han trives ret godt udover det med vommen, han står på halm sammen med et andet hingsteføl så jeg ville være lidt ked af at stille ham på spåner. Jeg ved godt at de unge heste godt kan se lidt akavet ud i formen, men når jeg sammenligner med de andre føl/plage der er så er det ret vildt med vommen i forhold til de andre.
Men da han skal vaccineres i januar tror jeg nu nok at jeg prøver at høre dyrlægen ad om han har nogle gode foreslag/råd.

Men tak for svarene alligevel.
Det er meget rart alligevel at høre andre folks meninger.

Maria :o)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider