Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sprækkede hove!!!
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 08:43

Hej. Vi har et problem her i de varme temperature, hovene flækker i kanten, bag bagbenene, hvor han går uden sko... der er også lidt på forbenene hvor han har sko på! der er andre der har samme problem på gården...

Kan ikke rigtig finde noget der virker! jo det fra smeden, men der går noget før han kommer igen, og det kan man jo ikke købe andre steder..

Hvad gør i?? gode fif søges...

0
0
Svar på denne tråd

Hypona
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 09:19

Hvis "det fra smeden" er Hypona Hoof Balsam, så er vi faktisk nogle stykker udover smeden, der sælger det.

Se f.eks. min hjemmeside.

Med venlig hilsen

Thomasminde

Forhandler af foder og plejeprodukter til heste og ponyer på Lolland-Falster

0
0
Svar på denne tråd

Hypona...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 09:21

er den hovolie min smed sælger - kan også købes over nettet hos AT horsecare..

link www.athorsecare.com/webshop/webshop/ shop.php

Ved ikke om det er den i plejer at købe hos smeden..?

Ellers er vand altid godt.

Pøj pøj med det

Mvh. Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

nå nå nå nå
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 09:26
thorsminde... undskyld ad h... til! troed bare det kun var smeden der solgte det... kigger lige på hjemmesiden... men det er hypona jeg plejer at købe...
0
0
Svar på denne tråd

hvor lang tid siden
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 09:30

Hvor lang tid siden er det den har fået ordnet fusser?

Hovene gror mere om sommeren - hvorfor intervallerne skal være kortere.

Hvis det "bare" er hornet på ydersiden af hoven kan du måske få smeden til at vise dig hvordan du med en hovfil lige runder kanten lidt så du stopper sprækkerne.

Og så hyppig smed!

Få smeden til at tjekke om der skulle være lidt problemer med svamp el.lign. i hoven - det kan være årsagen - det samme kan vinger. Hver ting skal behandles på sin måde.

Snak med smeden om hvordan du giver den optimale hovpleje for din hest.

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

part søges: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

der er ikke
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 09:50
svamp i hovene! de er bare meget tørre! han har lige haft smed for 3 uger siden...
0
0
Svar på denne tråd

sorry!
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 12:27

Men det er altså en hyppig, men overset grund til at de flækker.

Ellers er et vandbad dagligt også en hjælp. Og som sagt at få rundet kanterne.

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

jamen kan
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 08:22

man selv se det eller skal jeg have dyrlæghen ud??? har ikke ret meget forstand på det med svamp i hoven!

og du skal da ikke undskylde

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 13:17

Man lærer nyt hver dag! - jeg er nu heller ikke ekspert på området - bare almindelig hesteejer...

Men vi kan jo også lære en masse!

Om du selv kan se det? - Prøv at kigge på hoven - har den sko på? - så kig om der er ligesom sortfarvning ved hullerne det skyldes ofte svamp.

-er den uden sko så prøv at løfte hoven - flækker den kun i det helt yderste lag af hoven? - går det lidt længere ind? - er der evt lidt sortfarvning i den hvide linie... Lugter hoven anderledes der hvor der er revner? - er den hvide linie ensartet ikke for bred og uden misfarvning?

Ellers så synes jeg som sagt at du skal få smeden til at kigge hoven efter sammen med dig - så kan I sammen vurdere om der er noget der kan afhjælpes.

Du kan også læse en masse om hove og hovpleje i den folder som fås på Hestens værns hjemmeside eller prøv at kigge på www.sundehove.dk.

Håber at du blev lidt klogere.

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uden sko
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 13:51

Prøv om du, næste gang din smed kommer, kan få ham til at lave "mustang roll" i kanten af de uskoede hove, det er lavet på begge mine barfodsheste (heste uden sko) og de flækker aldrig - de har begge to meget sunde hove, uanset om det er vådt eller tørt vejer.

Link til barfodsbeskæring (svensk side) http://www.barfotahovens.sida.nu/

- klik på afsnittet Verkning.

- så under punkt 5. Ta bort ojæmnheter oh runda hovvægen.

- nederst på siden er "mustang roll" beskrevet, det er sådan set bare en runding af kanterne.

Ved ikke lige hvorfor, men jeg kunne ikke få et direkte link til at fungere , håber at du kan finde rundt i det.

Med venlig hilsen Roselina & Charell

0
0
Svar på denne tråd

måske...?
Forfatter: 
Dato:  21-06-2007 16:33

måske er hovene bare tørre. det jeg gør, er at jeg når det er værst, tager en spand vand og stiller hoven i, i et stykke tid, så de rigtig kan suge vand til sig. der efter smører jeg ganske almindelig madolie på, både indeni og udenpå. det plejer at hjælpe rigtig godt

hilsen signe

0
0
Svar på denne tråd

tak for
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:31
tak for de gode råd, har været i valby og købe hovolie, men vil prøve mig lidt frem og snakke med min smed!
0
0
Svar på denne tråd

Hovolie
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:21

Virker den der hovolie virkelig på det?

Amons hove begyndte at flække i kanten allerede en uge efter smeden havde været der. Når der sidder sådan nogle stikker ud, bør man så selv file dem af eller bør man holde fingrene væk?

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

lav et mudderhul
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:33

foran hestenes drikkeplads.

jeg lader altid badekaret rende over når jeg fylder vand i, således får hestene tilført fugt til hovene flere gange dagligt.

MVH.Berit

De Dagda står til rådighed for bedækning se mere på

WWW.jlt-tinkere.dk

Se
De Dagda afkom 2007

0
0
Svar på denne tråd

Awina*Amon*:
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:40

Skal man tro alle dem, der køber Hypona igen og igen, så virker det ud over al forventning!

Med venlig hilsen

Thomasminde

0
0
Svar på denne tråd

Awina *Amon*
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:49

Awina *Amon*: ..."Når der sidder sådan nogle stikker ud, bør man så selv file dem af"... ja, jeg ville selv runde kanten lidt, og så få smeden til at gøre det næste gang han er der - jeg går ud fra at din hest går uden sko??

Længer oppe i tråden er der linket til et par sider om barfods heste.

Med venlig hilsen Roselina & Charell

0
0
Svar på denne tråd

ja det
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 10:28
er virkelig rigtig godt... tror det er noget af det eneste der virker!!! men man må jo lige give det en chance...
0
0
Svar på denne tråd

Indeholder
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 10:30
Hvad indeholder dette vidundermiddel?

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

øhhh fisk
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 12:29

aner det ikke lige, det ved thomasminde sikkert!!

0
0
Svar på denne tråd

vandbad
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 14:01

jeg er ingen expert. men her er hvad jeg ved:

husk nu at man kun må smøre hovolie på efter et vandbad. hvis olien blot smøres på den tørre hov så bliver den jo mere tør - vandet kan jo ikke trænge gennem olien !

smør aldrig på sålerne da det er her eks duggen fra græsset fugter hoven. det meste vand optages gennem sålen.

selv bruger jeg inter og ingen på gården ( 15 heste) bruger noget nu. soidste sommer brugte et par stykker vandboots som hesten stod i , i ca 10 min pr hov og så fik de vist lidt smørelse bagefter.

en venindes hests hove flækker også - det viste sig at være svamp. så nu bliver den beskåret en lille smule hver uge og holdt øje med indtil det er groet ud og er væk. nok om en måned hvis hoven passes. efter beskæring/trimning skal den have smurt en lotion på som er importeret fra sverige - kan ikke huske navnet. men den dræber den type svamp der er tale om og er specielt udviklet til dette.

svampen kan ses som små sorte prikker eller sprækker i den hvide linie - men kan først rigtigt ses hvis man lige filer det beskridte lag af ( 1 strøg med en fil) . den hvide linie virker mere porøs og man kan se de fibre den er lavet af . ofte kommer svamp også på hove der har "vinger" da trækket skaber mikro sprækker som svampen lever i.

forbliver den ubehandlet og forværres det kan det udvikle sig ret alvorligt hvor hovkapslen løsner sig. ( på engelsk hedder det "white line disease"). De fleste heste har lidt svamp og en smule gør somregel ikke noget. bare det ikke breder sig.

skohuller er mums for svampen også.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

Eller se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

Indhold
Forfatter: 
Dato:  23-06-2007 09:45

Hypona Hoof Balsam er baseret på lakseolie, hvis meget fine viskositet tillader olien at trænge ind i hoven, og samtidig tillader hoven at optage fugt, hvilket mange andre typer olie forhindrer, idet de lægger en spærrende bariere på hovens yderside. Hoof Balsam er antiseptisk, hvilket medvirker til at forhindre svamp og holde hoven fri for bakterier.

Med venlig hilsen

Thomasminde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider