Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

føl-bakterie.. rodococcus equi
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 15:03

Mit lille frieserføl har i en god uges tid kæmpet mod denne grimme infektion i lungerne - rodococcus equi

Dyrlægen siger heldigvis, at hun er et stærkt føl og hun overlevede jo en temperatur på 43 grader lørdag den 9. juni!

Hun har været feberfri hele weekenden, men har lidt feber idag - så hun kæmper fortsat.

Dyrlægen er positiv (heldigvis)

Andre der har erfaringer med denne bakterie? Hvad har behandlingen kostet i kr.? Jeg tør næsten ikke tænke på dyrlægeregningen... pyh!!

Hun kommer i hvertfald IKKE på jordfold lige foreløbig!!

mange hilsner
Rikke

I mit hjem, er jeg dronning :)

Frieserhesten midtjylland

Se billeder af mine friesere på min hjemmeside:
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 17:21

Ja jeg havde to føl med det sidst år, du kan læse på min hjemmeside hvad mine blev behandlet med, Jeg har behandlet dem selv herhjemme og det løb op på ca 5000 kr pr føl. En veninde havde sin på dyrehospital hun kom af med snart 15000 kr. Men mon ikke hun kommer på banen her også, da hun også avler friser.. Ellers kommer Grete nok på banen , hun havde også et føl med det sidste år og behandlede også selv hjemme.

Har du din indlagt og hvorhenne.

Held og lykke.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

frieserføl syg..
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 08:39

Min er indlagt på Nørlunds hestehospital og har været der i 1½ uge nu.

Jeg regner med, at hun lige skal være lidt mere stabil i temperaturen inden vi kan tage hende hjem.

Når hun kommer hjem, skal hun stå på et stutteri - hvor der bor en dyrlæge (stutteri klosterheden) - så jeg regner da med, at vi selv kan behandle hende.

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

opdatering - sygt frieserføl
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 10:30

Har ringet til dyrlægen idag - Zmila har været feberfri igår, men har fået en temperaturstigning idag.

Ikke noget alvorligt - men de er bange for, at hendes enorme behåring er skyld i at hun ikke helt kan komme af med varmen. De har det nemlig varmt i dag i Silkeborg.

De vil prøve at lukke hende ud på fold i dag og håber at temperaturen falder efterfølgende!

De vil skyde på en uges behandling mere, med mindre temperaturstigningen i dag viser sig at være p.g.a. bakterien!

Jeg skulle ringe igen omkring 16 tiden idag - så kryds fingre for at hendes temp. er faldet!

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 10:57
Jep jeg krydser alt hvad krydses kan..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 11:11

Herfra krydses også, åndsvage sygdom. Er der nogen der kender til udsigten for føllets helbred senere hen når/hvis den kommer over det?

Med venlig hilsen

Bettina Søndergaard

Stald Franca

0
0
Svar på denne tråd

bettina94
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 11:25

klip fra www.netdyredoktor.dk:

"Hvordan er fremtiden for dit føl, hvis det har Rhodococcus equi infektion?
Ved hurtigt indsat korrekt terapi er fremtiden god med hensyn til at føllet kommer sig helt.

70-80 % af føllene kommer sig og med hensyn til fremtidig brug er fremtiden også god.

Det skal dog tilføjes at en forkert behandlet R. equi infektion hos føl giver en meget usikker fremtid for dit føl. Faktisk dør der flere føl af denne infektion."

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 11:36
Ja hvis føllene behandles korekt og kommer i behandling i tide, får de ingen men`´ af det senere. Når de er ovre sygdommen er det væk som alle andre sygdomme.

0
0
Svar på denne tråd

Rhodococcus
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 13:30

Min snart 1 års var meget syg fra januar til april. han blev tjekket for alt mulig og også for Rhodococcus, men dyrlæge kunne ikke dyrke noget af hans snot (han blev ved med at snotte), så hun ville komme igen, sammen med en anden dyrlæge for at tage flere prøver. Men da den dag kom, var han meget bedre og han er helt frisk igen nu og kastereret Om det var den lungebetændelse eller "bare" en almindelig som ikke ville slippe ved jeg ikke. Men jeg har nok betalt 5000 kr inkl. kastereringen for at få ham rask...men han er pengene værd...for mig

Håber dit føl snart bliver frisk igen. Det tager nemlig hårdt på en psykisk at have et sygt føl + pengepungen.

hilsen Jane

Hestemassage tilbydes i Jylland

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Ghandi

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 13:33

så hjalp Helle Markussen mig med oplysninger om netop den sygdom, som jeg overhovedet ikke kendte til. Så lyt til hende

Og til dig Helle: endnu engang tak for det

hilsen Jane

Hestemassage tilbydes i Jylland

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Ghandi

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 14:30

Sidste nyt:

Venter på, at jeg må ringe til dyrlægen kl. 15.

I lørdags var vi på "sygebesøg" og der var Zmila rigtig frisk!! Hun var dog lidt bange for os - men det tror da pokker med den behandling hun har fået de sidste 14 dage!

Hun bliver holdt og stukket 2 gange daglig... stakkels lille tøs.

Vi stødte tilfældigt på dyrlægen og han sagde "det går jo rigtig godt - 2 dage mere med stabil temperatur, så får vi hende hjem"

Wee...

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Det skal nok blive ok.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:14
Jeg er enig med Jane - du skal lytte til Helle, det er det vi andre har gjort (du får rigtigt stivet selvtilliden af her Helle)

Mit føl fik en masse piller i 5 uger - pris omkring de 5000,- men blev så også 100% rask. Jeg har stadig piller liggende til 3 uger, så hvis vi får diagnostiseret flere kan vi starte behandlingen med det samme - sidst måtte vi vente på apoteket kunne skaffe medicinen.

Forresten Helle, hvad hed det medicin man kunne sprøjte med 2 gange om ugen med istedet for pillerne - og hvilken dr. dyr bruger denne behandling - Jeg omtalte det for min dyrlæge og gav hende sedlen, men ingen af de dyrlæger kun kendte, kendte noget til denne behandling.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:39

Tak for roseren Grete og Jane.

Grete det hedder Draxxin og det er Miriam herinde fra der har brugt det, det er normalt til kalve til lungebetændelse, men hendes dyrlæge har fået bekræftet på Ansager at de godt kunne prøve med det. Det skal siges at hendes føl var på piller først, og da hun havde kørt kuren ud, som nok ikke var lang nok, brød det op igen, derfor prøvede de denne her løsning som hjalp hende og kun kostede langt under det halve. Jeg har ikke selv erfaring med det, så skulle uheldet være ude kommer de på piller..For det ved jeg virker...Men man kunne jo få sin dyrlæge eller selv ringe til Ansager og høre ad..Min egen dyrlæge har aldrig hørt om det.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:37

Hej hej

Hvordan går det med føllet har du fået den hjem..

0
0
Svar på denne tråd

Frieserføllet
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 12:30

Nu har føllet været hjemme i en uge - temperaturen har lagt lidt for højt (dog ikke kritisk), men stalden er noget varmere end på hestehospitalet.

Hun har fået en lille klipning, da hendes pels er enormt tyk.

En stribe på halsen, en stribe på ryggen og en stribe på krydset.

I lørdags var hun begyndt at ralle lidt... så jeg troede at vi skulle afsted med hende igen - men vi blev enige om at give det natten over og se hvordan hun havde det igår.

Igår var hun mirakuløst helt superenormt frisk. Den laveste temperatur som hun har haft siden hun kom hjem + ingen ralle-lyde.

Vi afventer derfor lige situationen - jeg tror det går den rigtige vej nu! Jeg var lidt i tvivl i starten af ugen!

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

mange måneder
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 13:08

kan det tage inden de er oven på igen..

Mit føl blev bahandlet fra Juli til slut December, hvor vi besluttede at stoppe behandlinge, da den ikke virkede mere.

Blodprøverne var ikke normale da vi nåede Juli året efter og jeg har ikke siden fået taget nogle, han virker frisk og har ingen men ud over at ikke er vokset helt optimalt.

Han fik scannet lungerne nok 10 gange og fik lavet en hel del prøver af forskellig slags, var i nogle dage på drop og det svingede med 50/50 i flere dage før det vendte.

Prisen tja over 100.000,-...

Han havde være slået ned hvis ikke den Australske Professor som kikkede på ham midt i forløbet havde væres så positiv ..

Der er flere meninger om behandlingen og hvor meget de skal have af medicin og om medicinen er skadelig for hopperne.

Held og lykke med dit føl

DM for Seniorer i Dressur

på Broholm Hestecenter

den 26-29 Juli 2007

http://www.broholm-rideklub.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 13:32

Hej Rikke.

Hvordan går det med føllet.

0
0
Svar på denne tråd

opdatering - frieserføl
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 08:41

Hej Helle - og undskyld jeg først svarer nu. (har ferie og er ikke lige så meget online for tiden)

Føllet har det godt. Hun er frisk og fuld af energi.

Hun har været på penicillinkur igen i 14 dage i dag (sidste dag) - så jeg krydser fingre for at det værste er overstået nu.

For 14 dage siden havde hun pludselig 41 i feber og min dyrlæge (som følger med i forløbet dagligt) havde tilfældigvis rodococcus medicin på lageret, så hun kom i behandling øjeblikkeligt!!

Følle har fået en jagtklipning og det har hjulpet gevaldigt på hendes temperatur!! Jeg har aldrig set et føl født med SÅ meget pels.

Når jeg kører fingrene igennem hendes pels, er der stadig 1 cm pels over mine fingre. Det er enormt tæt og jeg vil skyde på, at det er ca. 3 cm. langt... pyh det må være varmt!

Nå - det var lige sidste opdatering - er sikker på, at jeres krydsede fingre virker!

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 09:50
Super at høre det går fremad og den har det godt.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 14:53

Zmila har nu fået en "full-body-hair-removal" hihi.. total klippet på kroppen undtaget ben og mave (hun er virkelig kilden)billeder kommer snart!

Hun står bare SÅ pænt til det - lige indtil hun bliver utålmodig - så klipningen er foretaget i etaper.

Siden klipningen har hun lagt på en stabil temperatur, bortset fra igår aftes. UHA DA - lige pludselig i går aftes var hendes temperatur på 39 og jeg kunne mærke på Karlas yver, at Zmila ikke havde drukket i et pænt stykke tid!!

Efter en snak med dyrlægen blev vi enige om at se tiden an til idag. De skulle nok kigge til hende inden de gik i seng. (hvor hun i øvrigt var begyndt at drikke igen)

Jeg stod klar på stutteriet kl. 7 i morges for at tage temperatur. Har haft totalt mareridt om det i nat.

Men det var heldigvis en falsk alarm denne gang. Hendes temperatur stod på 38 i morges - mon det er varmen der spiller et lille puds?

Vi fortsætter med at holde øje med hendes temperatur - og ånder lettet ud for denne gang.

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 15:27
Hvilken medisin får den for jeg syntes det er lang tid den har haft feber op og ned, det er mig helt uforstående, men nå jeg er jo heller ikke dyrlæge...

0
0
Svar på denne tråd

Helle...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 15:44

Hun har ikke fået medicin de sidste 14 dage og har som sagt været helt stabil i den periode. Der har ikke været nogen hoste, ingen snot og normal vejrtrækning.

Hun er frisk og bukker hvinende rundt på folden.

Jeg har faktisk været helt overbevist om at hun var kureret - lige indtil igår aftes. Men dyrlægen bor på stedet og vi ser lige tiden an.

Jeg ved heller ikke hvad gårsdagens temperaturforhøjning kan skyldes. Det kan måske være noget helt andet, der var skyld i det igår.

Det har været utrolig varmt hos os igår og stalden koger nærmest - ved ikke om det kan have noget at sige for "babyers" temperatur??

Jeg kan ikke huske hvad penicillinkuren hedder - men det er 2 slags (en pille og noget flydende).

mange hilsner
Rikke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2007 16:06

Hej igen rikke

Det er beroligende at hun har været stabil i 14 dage og er frisk og glæd. Du har vel haft hende på kuren i min 21 dage som er det optimale, Det går jeg ud fra, Dejligt med en dyrlæge på stedet det kunne vi andre godt ønske os en gang imellem.

Det lidt feber igår har sikkert været varmen men godt du holder øje med hende..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider