|
|
| nyt hø- må det bruges med det samme? |
|
|
Jeg er lige blevet fortalt at man ikke må bruge helt friskpresset hø. Er der noget hold i det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hø må gerne bruges med det samme. Men wrap skal stå i 3-4 uger inden det må bruges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det må du ikke... |
|
|
jeg vil klart anbefale dig, at vente 1 til 2 måneder med at bruge nyt hø og halm. det skal "brænde af" som vi kalder det, inden det må gives til hestene. jeg prøvede for år tilbage at give min daværende hest 3 skiver fra en lille nypresset halmballe, hvilket resulterede i en meget voldsom gæringskolik med efterfølgende indlæggelse til dyrehospital, drop, olie osv.  så jeg har lært det på den hårde måde, og ville aldrig nogensinde mere give heste friskpresset stråfoder. jeg venter altid min 2 måneder - jeg tager ingen chancer mere 
Trainers sadel NY - sælges !!! *** TOP PONYER SÆLGES *** Super elegant velrejst 5 års vallak. 145 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet. Charmerende talentfuld 6 års vallak. 139 cm. Super gående
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ville jeg jo også mene... |
|
|
Men min veninde fortalte mig lige at hun var blevet fortalt af en anderkendt avler at man ikke måtte give hestene det friskpressede hø. Noget med at det skulle tørre ordentlig(?) For ellers kunne der være giftige stoffer deri... Hmm okay tænker jeg så. hvis høet ikke er ordentligt tørt inden man presser det risikerer man da at det brænder sammen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| friskpresset.. |
| Forfatter:  |
Gitte (Tyran) |
| Dato:  |
18-06-2007 14:14 |
|
jeg venter gerne en måneds tid med hø og længst muligt med wrap.. høet kan godt bruges når det er nypresset, men det tager absolut ikke skade af at stå. wrap'en er decideret giftig for heste den første måned, imens ensileringsprocessen er i gang. det venter jeg gerne med at bruge så længe som muligt. (oftest 1½-2mdr)
mvh. Gitte & Julie & Tyran.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
|
|
wrappen vidste jeg godt - jeg jeg har da aldrig nogensinde hørt om det med hø og halm! Aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej... |
|
|
måske ikke, men så er det jo godt at du kan lære af vores fejl  frisk stråfoder skal ligge mindst 1 måned inden brug
Trainers sadel NY - sælges !!! *** TOP PONYER SÆLGES *** Super elegant velrejst 5 års vallak. 145 cm. Mørkskimlet vallak - masser af kapacitet. Charmerende talentfuld 6 års vallak. 139 cm. Super gående
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er høet i år jo |
Illum |
18-06-2007 14:40 |
|
Så tørt som det kan blive... Jeg ventet spændt på at de Smukke Stikke alle 8 stænger i luften. Høet er presset for en uge siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øøøhhh... |
99E |
18-06-2007 15:24 |
|
...samtlige vores heste, der var med til dyrskue "da jeg var barn" nød gerne årets første slet hø i slutningen af juni/starten af juli.
Også selvom det var stakket på loftet en uges tid før - eller endnu ikke var presset, men slæbt med i sække, løst.
Ingen har haft gæringskolik eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine æder det også fra dag 1. |
|
|
De har lidt lind mave men det er sådan set det.. Jeg har desværre ikke hat stråfoder nok i år til at jeg har kunne vente. Så de må få det fra dag 1. Det er jo i 6 kg. baller og meget løst presset, Det er hverken varmt/fugtigt eller på anden måde npget der virker som om det arbejder.. Med mine "tunge" baller virker det lidt anderledes indeni..
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Forhandler af Regulator og Linamix på fyn. Shadow sælges, 2 pony. se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de baller jeg selv har købt |
|
|
er småballer... De er meget løst pressede og virker fine og tøre... Jeg har også haft med heste at gøre i flere år og jeg har da aldrig oplevet at de blev syge af det... Derfor må jeg da nok indrømme at jeg var noget skeptisk overfor det at frisk hø skulle være farligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps den er god nok.. |
inger christensen |
18-06-2007 16:34 |
|
har fra flere dyrlæger fådet besked på at nyhøstet hø, skal stå og " dampe" af i mindst 1 md, før det bruges. Nypresset halm, har også bedst af at stå en måneds tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg troede heller ikke |
|
|
ja, jeg troede heller ikke på det, og brugte også frisk hø og halm uden problemer...ind til det gik galt, og nær havde kostet mig min hest. så jeg har lært lektien, og gør det aldrig igen. jeg lader det altid ligge mindst en måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for oplysningen... |
|
|
Nogen der kan give en mere præcis grund til, hvorfor det ikke må bruges? Kan man give 1-3 kg. om dagen uden det skader, eller er det ikke mængden det kommer an på?
Mvh. Carina --Dunja & Kattingegårds My Boy--
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har lige trukket på netværket |
Illum |
18-06-2007 20:13 |
|
Og den landmand der har lavet hø i 50 år siger at det var dog noget værre sludder !!! Næ nej, høet skal såment "bare" være tørret eller som det hedder "vejret af" Er det IKKE det sker der bla. det at høet støver når ballen åbnes. Og det skulle der altså have været så rigelig mulighed for i år...at få det gennemtørret. Men som han også sagde " Der er sgu ingen der har tid til at lave godt hø nu om stunder"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja Illum |
|
|
påståelig det kan du være... jeg tror nu alligevel jeg holder mig til mine egne erfaringer og dyrlægernes anbefalinger... men hvis du har lyst at tage chancen, så gør da bare det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nogenlunde |
|
|
Ja, jeg vil prøve at komme med et nogenlunde svar... Jeg har ogs altid fået at vide, man skal vente nogle uger med at bruge nyhøstet hø. Desværre kan jeg ikk huske den præcise forklaring, men kun nogenlunde... Når vi slår til hø, er der mange bakterier i de 'åbninger' der måtte være i græsset (brud på stængler og blade). De bliver sidenhen erstattet af visse typer af svampesporer, der også hjælper på at færdigtørre høet. Det er disse der er farlige!! De kan ikke ses, men de er altid tilstede - under tørringen! Svampesporrene, de der hjælper på tørringen forsvinder, men ved nyhøstet hø, ved vi aldrig helt om det er tørret nok og ved indtagelse af disse sporer kommer der toksiner i tarmene (tyndtarmen kommer jo først...) og et stort nok antal er altså meget skadeligt og i værste tilfælde dødeligt. Min egen erfaring er, at nogle heste får nældefeber ved indtagelse af hø, der ikke har færdigtørret nok (læs; lagt lidt tid efter det er bundet el.l.) Grunden til nældefeber: En allergisk reaktion. (nældefeber skyldes til tider en allergisk reaktion i mavetarmkanalen.) -Kommer gerne med en videre forklaring på allergi, men det bliver lidt langt, så derfor springer jeg det over i første omgang... Men ligegyldigt hvad, synes jeg det er en risiko at give sin hest nyhøstet hø!! For selvom det måske ikke ses med det blotte øje, kan der nemt foregå nogle mere eller mindre forstyrrelser i mavetarmkanalen, der kan give hesten gener. -Og med det fokus der efterhånden er på fodring synes jeg denne debat er væsenlig!!...
The green autumnal parks conducting All the city streets a wondrous chorus singing All these poses oh how can you blame me Life is a game and true love is a trophy Rufus Wainwright
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er sgu ikke påstålig |
Illum |
19-06-2007 07:19 |
|
Jeg spurgte en der har lavet hø i 50 år !!! Og hans svar var at INGEN tager sig tid, lader et tørre igennem (vender det mange gange)inden presning. Du spør herinde og hvorfor er andres svar "mere rigtig" end en der har lavet og brugt hø "altid" Det er begge 2 svar givet ud fra erfaringer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hø... |
|
|
Jo, VI tager os tid til at lade det tørre og vender og vender i dagevis til det er TØRT. Men vi hygger os også med det og lever ikke af det. Det er nok dér, forskellen ligger.
Mange hilsner fra Gry
SERIØS dressurpart søges til lille hest på Amager. Se min præsentation for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som jeg husker det... |
99E |
19-06-2007 09:33 |
|
...plejede min far at lade det tørre i en uge med mindst een daglig vending.
Der var et enkelt år, hvor græsset groede som besat og det var et mildt efterår - da fik heste og køer friskslået græs i stedet for hø. Ingen blev syge.
Hø skal tørre på marken - ellers risikerer man, det brænder sammen og selvantænder. Har man ikke tid til at tørre høet på marken, kan man jo heldigvis wrappe det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores får |
|
|
det med det samme. Det har de aldrgi taget skade af. Hvis i har oplevet at høet skulle "dampe af" er det sikkert fordi det ikke har været ordentligt tørt da det blev presset, og så skulle det slet ikke have været presset.. Syntes det lyder som en gang øregas, men hvis der er nigle der har fået det at vide af deres dyrlæger, kunne jeg forestille mig at det var som en sikkerhedsforanstaltning for at sikre en ordentlig kvalitet til hestene. Tror mere på den gamle bondemand. Han er trods alt fra en tid hvor hestene var meget vigtige i det daglige, og hvor man ikke havde råd til at miste en, derfor ved han også hvad det IDEN der presses.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskel |
|
|
på køer, får og heste... et forsigtigt spørgsmål, men fare for at få hovedet revet af : er det en landmand der har haft heste i 50 år ? der er nemlig stor forskel på, hvad man giver de forskellige dyr og hvad de kan tåle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum og andersen |
|
|
Der er vist ingen, der er uenige med hinanden - hvis I (nær)læser hinandens indlæg, drejer det sig om, at høet skal være helt tørt - og hvis bondemanden mener, at der ikke er nogen, der har tid til at lave godt hø længere, må det jo betyde, at "nutidens" hø ikke er helt tørt - og derfor bør ligge og tørre helt inden det gives.
Med venlig hilsen Mette Cassøe Christiansen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet med... |
99E |
19-06-2007 11:31 |
|
...at presse ikke-helt-tørt hø er, at man ud over mug og svampesporer risikerer at skidtet brænder sammen og selvantænder på loftet.
I forhold til en staldbrand er en gæringskolik jo ligegyldig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh.. |
|
|
Mine har nu fået nyhøstet hø fra det blv høstet for en uge siden, og de har ikke taget skade. Det er helt tørt og vendt hver dag i 5 dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej |
|
|
der er vel forhåbentligt ingen der presser hø, der ikke er tørt ? ej, stop nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo mange |
Illum |
19-06-2007 13:58 |
|
De ved nemlig IKKE hvornår det er gennem tørt. Og det er vildt svært at lave godt lagerfast hø.
Illum . På skadestuen kaldte de mig sej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
ret uforståeligt for os land-opvoksede... men ok, ja jeg har også set folk køre hø ind som har haft en for høj fugtighed - men i min verden kan det hø slet ikke bruges til heste, uanset hvor længe det så end ligger. kun hø, der er ordentligt tørt inden presning er egnet til hestebrug.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
en gang foderet med nypresset hø og det kom der et stk forfangen pony ud af, og dyrlægen sagde at det var giftigt for heste/ponyer der er i risiko gruppen for forfangenhed, så her bruger vi ikke nyt hø mere, dem der ikke fejler noget får det efter 3 md, og den forfangne får først af det efter nytår, det har været en dyrtkøbt erfaring.
- Bedækning 2007 welsh sec A. hingsten Bjerregårds Balder . 4 års Welsh sec.A hoppe sælges m/u hingsteføl ved siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|