Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderproblem - kræsen hest
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 09:31

Jeg står med et problem omkring fodring af min hest, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Lidt basisinfo om hesten:
Connemaravallak
16 år
ca. 148 cm. høj

Min hest går på døgngræs, hvilket han plejer hver sommer. De andre år har jeg fodret ham 1 gang om dagen efter ridning og det er gået fint.

Indtil december 2006 har krybbefoderet bestået af havre (ca. 75%) + TM Kraft (ca. 25%), men pga. maveproblemer på daværende tidspunkt, måtte vi udskifte foderet til noget uden korn (mindre stivelse).

Foderplanen kom til at se således ud:

- Brogårdens Fase III: 1750 gr. pr. dag
- Hertog lucerne: 500 gr. pr. dag
- Speedy-Beet roepiller: 500 gr. pr. dag

Det første stykke tid gik det fint nok med denne foderplan, men efter 3-4 uger måtte jeg skære ned i mængden af roepillerne, da han ikke gad spise dem.

Han blev flyttet til nuværende opstaldningssted i januar og da måtte jeg droppe roepillerne helt, da han nu nægtede at spise dem.

Et lille stykke tid senere ville han ikke spise det der blev serveret (nu kun Fase III + lucerne). Jeg lavede et par små forsøg, hvor jeg fandt ud af, at det var Fase III han ikke gad spise.

Eftersom maveproblemerne var væk i mellemtiden, lavede vi foderplanen om til dette:

- Brogårdens Icelandic Power: 900 gr. pr. dag
- Hertog lucerne: 500 gr. pr. dag
- Havre/byg blanding: kan ikke huske præcis mængde, men omkring 500 gr. pr. dag

Dette spiste han fint, men så begyndte han at tabe sig! Foderplanen blev justeret efter det og så nu sådan ud:

- Brogårdens Icelandic Power: 900 gr. pr. dag
- Hertog lucerne: 750 gr. pr. dag (forsøgte med 1 kg. men så meget gad han ikke spise)
- Havre/byg blanding: 1200 gr. pr. dag
- Olie: 1,5 dl. pr. dag (kunne kun give ham olie et par uger, så gad han ikke det mere)

Dette gjorde at han tog på igen og han fik dette indtil de begyndte at komme på græs, hvor jeg gradvist tog lucerne og korn væk, for at gå over til "sommerfodring" med de 900 gr. Icelandic Power alene. Men gradvist måtte jeg sætte mængden af Icelandic Power ned også, fordi han ikke ville spise det (surprise).

Nu nægter han helt at spise det! :-( Han spiser en smule, men kun meget lidt. Tilbyder jeg ham ren havre, spiser han det hele! Jeg prøvede at tilbyde ham Fase Balancer i stedet, men det gider han heller ikke spise.

Jeg har også Irish Mash, som han får engang imellem, men dette kan ikke gives hver dag (er prøvet). Der skal gå omkring 1 uge imellem, ellers nægter han pure at spise det.

Øv øv, hvor er det irriterende med en kræsen hest, som samtidig er svær at holde huld på. Og jeg som ellers synes, at Brogårdens produkter er så lækre. Hmm, det synes min hest så ikke åbenbart.

Det jeg tænker er, at jeg gerne vil have fat et eller andet produkt, som ikke er en müsli-blanding (ligesom Fase Balancer osv. er). Kan man ikke få et tilskudsfoder, som er pelleteret og derfor helt ensartet? Gerne som kan gives i små mængder, da de store mængder ikke glider ned for tiden.

Han bliver redet hver dag, så han skal jo være dækket ind og så må han oveni købet også gerne tage lidt på. Hvad søren skal jeg fodre ham med?

Jeg kan lige sige, at indtil han kom på græs i døgndrift, har han udover krybbefoderet fået ca. 8-10 kg. wrap om dagen.

Jeg kan også lige tilføje, at tænderne ordnes hvert forår af uddannet dyrlæge og hestetandlæge (Henrik Walsøe Bruun) og de er sidst blevet tjekket og ordnet i april måned. Desuden tager vi gødningsprøve og giver evt. ormekur 2 gange om året og dette er ligeledes ordnet her i foråret - mener det var i starten af maj.

Er der nogen, der kan hjælpe mig? Jeg vil meget gerne uddybe, hvis der mangler noget info e.lign.

Hilsen Hanne

Connemara selvfølgelig
0
0
Svar på denne tråd

Kræsen hest...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 10:08

Tjah, sådan en har jeg også.

Fase III og Regulator Complete er næsten det eneste den gider at æde (og som jeg vil hælde i den).

Så om vinteren hvor han har brug for huld spiser han Fase III, lucerne og roepiller, og om sommeren hvor han er på græs får han 200 gram Regulator Complete om dagen. Det fungerer rigtig fint.

Til vinter vil jeg dog forsøge at erstatte nogle af roepillerne med Linamix, for dem gider han ikke rigtig i længden.

Regulator er stort set det eneste jeg kan få i ham, når han er på græs, så det smager åbenbart godt, og fylder ikke meget.

Mine andre heste har fungeret fint på Salvimin Grøn som tilskud om sommeren, det skal de have endnu mindre af, men det vil majestæten ikke spise...

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 10:36

Regulator Complete kender jeg kun af navn. Hvordan ser dette ud? Er det sådan nogle slags "piller", aflange runde dimser?

Jeg tænker, at jeg skal finde et eller andet så simpelt og "kedeligt" som muligt uden alt for meget smag. Så kan jeg vel hælde det op i noget korn og få det til at glide ned...

Salvimin Grøn - er der andre der har erfaring med dette til kræsne heste?

Hilsen Hanne

Connemara selvfølgelig
0
0
Svar på denne tråd

RC...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 11:26

Regulator ligner Salvimin, eller kaninmad...

Det er bare nogle små kedelige piller, det ser ikke så lækkert ud, men hestene elsker det, og nu er det jo dem der skal æde det...

Mine skal som sagt have 200 gram om dagen, og jeg vil tro at det er samme niveau for din, den har ca. samme størrelse. Salvimin er ca. det halve.

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

havens har...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 13:03

hej

havens har et gær og mosprodukt, der gør at hesten bedre kan optage det den spiser (og derfor behøver en mindre mængde).

Jeg har en ifolet shetlandspony, som i vinters blev lidt tynd, på et tidspunkt var hun oppe at få næsten et kg. korn, hvilket er for meget.

så købte jeg dette produkt, og efter en uge kunne jeg begynde at skære ned på foderet, fordi hun ikke længere kunne "rumme" det.

hun er idag meget pæn.

det koster ca. 1 krone om dagen og det er et pulver du skal tilsætte i foderet.

hvis den får det kan få en mindre mængde af alle de andre fodermidler

mvh Birgitte

hyggerytteren med Molly og Tessa
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 20:41

Tak for hjælpen til jer der har skrevet

Hilsen Hanne

Connemara selvfølgelig
0
0
Svar på denne tråd

jeg støtter
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 23:59

RC, vores gamle hoppe var nede på omkring 200 kg og foderregningen helt oppe i skyerne, uden at hun ville æde noget som helst, men med RC, havre og en smule roepiller godt blandet samt wrap ad libitum, så glider det hele ned og skålen slikkes grundigt

Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg

Knabstrupperhoppe sælges til kærligt BLIVENDE hjem

0
0
Svar på denne tråd

Mavesår?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 08:15
Nogle heste reagerer på mavesår ved at gå fra foderet. Jeg vil ikke bekymre unødvendigt, men det kunne måske være en idé at få det checket.

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen

0
0
Svar på denne tråd

brogårdens
Forfatter: 
Dato:  20-06-2007 10:22

suregrow.

Pelleret foder som min meget kræsne hest spiser med stor lyst ( det eneste ud over ren havre som hun spiser med stor lyst )

Godt produkt både til sommer og vinterfodringen og meget nemt at veje/dosere

Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være
Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider