|
|
| Hest sparker |
| Forfatter:  |
NLM |
| Dato:  |
28-12-2003 17:27 |
|
Hejsa
Er der nogen der har et godt råd til en heste der sparker inde i boksen.
Hun har efterhånden sparket meget af muren ned, samt at hun bliver halt af at sparke så meget.
Hun går på fold om formiddagen og bliver redet om eftermiddagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har også |
|
|
en vallak opstaldet, som sparker meget især ved fodring. Det eneste der hjælper er hvis jeg står ved boksdøren og truer med en pisk, og det er jo ikke ligefrem det rigtige. Men det har den respekt for, guderne må vide hvorfor, da jeg ikke tror den nogensinde har fået tæv. Men det er skideirriterende. Jeg kender en der altid havde en vandpistol med når han fodrede, og så fik de et stænk lige i hovedet, måske det var noget? Men det var jo også kun ved fodringstid.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 muligheder |
|
|
Den første mulighed er at få en sparkeplade op eller noget tykt gummi.
Den anden mulighed er at investere i et par "sparkekæder". De fås i den fleste rideudstyrsbutikker. Det er 2 kæderremmer med kæder som sættes fast om hestens ben. Lidt hård metode, men det kan lære hesten at det gør ondt at sparke og derfor vil den lave være.
Hilsen Bettina 
Se billeder af Pirello i min præsenstation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny nabo |
|
|
Det hjælper ofte at flytte om på hestene, da der er heste der ikke kan enes og det skaber uro.
Vores "gamle" hoppe vil ikke stå ved siden af andre hopper, men gerne en vallak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest som sparker. |
Lpj. |
28-12-2003 19:10 |
|
Du kan binde hende eller sætte hende i spiltov så hun ikke kan nå muren. Du kan også skælde hende ud når hun sparker. Er hun ellers en sød hest? Det ender jo med hun gør skade på en. Bare et godt råd. Godt fornøgrlse.
Lpj.
 Livet er som en leg, men husk nu på mig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har prøvet |
NLM |
28-12-2003 19:12 |
|
Jeg har prøvet at flytte rundt på hestene, så der ikke står nogen ved siden af hende, men det hjælper heller ikke. Har også sat gummi op, men hun bliver alligevel halt, af at stå og sparke.
Der er flere, der siger jeg skal prøve sparkekæder, men hvordan virker de?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna.. |
|
|
Jeg har set en hest som på et tidpunkt havde dem på også pga. voldsom sparken. Det hjalp på den, den stod kun med dem en periode.
Jeg mener at der er 2 muigheder:
1. at binde kæderne sammen så den ikke kan løfte bagbenene eller
2. at lave kæderne sidde løse så når den sparker så rammer kæden bagbenet.
Jeg kan anbefale dig at forhøre dig et sted hvor de sælges, de må også vide mere om brugen af dem.
Hilsen Bettina 
Se billeder af Pirello i min præsenstation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina |
NLM |
28-12-2003 19:40 |
|
Hej
Ved du evt. hvor man kan købe disse kæder?
Måske over nettet?
Min rideudstyrsforretning har dem nemlig ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spark på muren |
|
|
Har du tænkt på at din hest måske sparker fordi den har ondt i sit ben eller om det er fordi det måske kløer.
Så vil den sparke for at få opmærksomhed, for at fortælle dig det.
Det kan også være fordi den er ivrig efter at der skal ske noget (keder sig)mange heste sparker for at se om de evt så får deres foder før de andre.
Andre hvis de ikke kan lide den ved siden af.
Flytning til til anden boks kan ofte hjælpe eller at lukke siderne til nabo hestene så den kan få ro og kun kan se andre heste når den kikker ud af lågen.
Mange heste vil egentlig helst have ro når de er i deres bokse.
Brug af kæder tager jeg stærkt afstand fra.
Det burde forbydes, der kan være stor fare for at hesten kan komme galt afsted.
Jeg tror heller ikke det kan løse problemet.
Med venlig hilsen.
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evt muk eller parasitter |
Lene Rask |
29-12-2003 17:40 |
|
Jeg ved jo af gode grunde ikke hvordan din hests ben ser ud, men jeg hørte på et tidspunkt om noget lignende. Den pågældende hest havde fået muk og samtidig nogen parasitter, der gjorde at det kløede helt afsindigt i benene på den. Den lindrede sine symptomer ved at stampe hårdt i gulvet og sparke på væggene, da den ikke kunne klø sig tilstrækkeligt på anden måde. Det var måske værd at undersøge, ellers har jeg ikke nogen forslag, der ikke allerede er nævnt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HHmmmmm |
NLM |
29-12-2003 18:58 |
|
Tak for alle jeres gode råd.
Men heste er blevet tjekket af dyrlægen, og den har ikke muk eller andet der klør.
Og som skrevet tideligere, så har jeg prøver at flytte hende så der ikke står nogen ved siden af hende, men lige meget hjælper det.
Hun bliver aktiveret hverdag, med både fold og ridning.
og for wraphø, når hun kommer ind fra fold til middag og 2 skiver hø til aften, så det er ikke fordi hun keder sig.
ydermere for hun massage 1 gang om måneden, så jeg tror ikke hun har ondt nogen steder, som yankee hentyder til.
Hun sparker kun når der skal foderes, og der efterhånden så voldsomt, så hun skader sig selv.
Så hvis det kan hjælpe at hun prøver at stå i kæder til fodringstid, så vil jeg gøre det. Eller er hun jo ødelagt inde for det næste ½ år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparken |
|
|
Når det er så voldsomt at hun ligefrem bliver halt af det, ville jeg simpelthen tage hende ud af boksen ved fodringstid.
Har du en tøjre/striglebom så sæt en transportkrybbe op her, sæt hende der ud inden du begynder at fodre og giv hende mad først, så er der ikke noget hun kan sparke til.
Bare en idé
Mvh AMJensen caccac Kan du ikke sige noget pænt om andre, skulle du hellere tie stille. Ukendt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min sparkede også... |
Brit larsen |
01-01-2004 19:22 |
|
men hvis du bare bliver i stalden ved den, til den begynder at sparke skal du bare skælde den ud, og slå den ikk, så den kan se det!!!!! HUSK DET!
men altså, som sagt lærte min det altså!!!
KH Brit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|