|
|
| Græsmave |
|
|
Hej i kloge HN'er, jeg har en fjordheste vallak på 3 år som så småt er i gang med tilridningen, men men det der bekymre mig som 1.gangs heste ejer (har haft ham i 1 måned)er ... han har en rigtig grøn/tynd mave, det rammer hans ben, som hver 2. dag er smurt ind i l... han får Iris mass,af foder får han heste müsli fra Hypolyt(staves)har i gode råd, jeg syntes måske at det er lidt synd af fjerne hanm fra græsfolden, som han er på i ca.7-8 timer om dagen, eller skal jeg have fat i DR.DYR, han er ikke alm. påvirket af den tynde mave...håber på nogle gode råd..
Kærlig hilsen Lotte NU med Mosegårdens Benn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan det |
| Forfatter:  |
Krampe |
| Dato:  |
12-06-2007 21:10 |
|
ikke være han bare skal vænnes til græsset??? Eller de har måske gået der længe...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| neeej :b |
simsemus |
12-06-2007 21:16 |
|
min har det samme problem, mn hun er dog kun på græs i ca. 3-4 timr og hun har fået nogle piller af dyrelægen som hun skal have. - sys du skal ringe efter en dyrelæge så kan det os være du kan få nogle piller nogét :b... hvilken dyrelæge har du ?
©Perle&Jolly© I er mit et,i er mit alt. I er mit alting altid.
Simon© And as you move on, remember me, Remember us and all we used to be
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene. |
|
|
Jeg har Gundsø, han har gået i løsdrift indtil vi købte ham, og så er han blevet tilgræsset over en måned, og er på fuld græs nu. måske skulle jeg lige ringe til Dyrlægen og tale med dem i dag så .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strålemås |
pjemm |
13-06-2007 08:20 |
|
Det er bedst at lige høre dr. Dyr, men der er diverse gærprodukter eller probiotika som kan stabilisere tarmfloraen. Roepiller kan også hjælpe, men mine gider ikke spise det her i varmen selvom det står i blød om natten. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ringer |
|
|
til Dr.Dyr lige om lidt...er lidt øv har lige haft dyrlæge for en uge siden til alm. tjek, men glemte at spørge om maven, da jeg mente også at han "bare" skulle vende sig til det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dr. Dyr |
pjemm |
13-06-2007 10:11 |
|
Det er jo ikke sikkert han behøver komme på besøg, men han kan måske tippe om det helt rigtige produkt til at få maven i orden. Han har fået ormekur her i sommer? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej pia |
|
|
ja, han har fået orme kur for 4 uger siden... håber jeg kan "nøjes" med en tlf. kons.Dyrlægen ringer i eftermiddag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har fået noget foder... |
|
|
... til min hest, der virker. Hej Lotte Jeg har haft samme problem, som du tilsyneladende har med din hest. Min havde tynd mave, så han skulle lette sig 6-8 gange på en ridetur, og så lignede det en kokasse i stedet for hestepærer. Det blev særligt slemt, da han kom fuldtids på græs. Jeg har så købt en mundkurv til ham - også fordi han blev for fed, og jeg var bange for forfangenhed. Derudover får han noget specielt foder, jeg har købt i foderstoffen. Jeg er pt. på arbejde og kan selvfølgelig ikke huske navnet på foderet, men producenten er engelsk. Det skulle hjælpe mod forfangenhed og tynd mave - tilfører en masse gode ting, som stabiliserer tarmens funktion. Efter kun en dag med disse to foranstaltninger har han nu normale hestepærer og skal kun lette sig 1-2 gange på en tur - hvilket vist må siges at være normalt. Foderet koster ca. 180 kr. for 18 kg, og jeg giver kun min 1-1 1/2 liter om dagen (aner ikke hvad det vejer), da han jo også får græs på trods af mundkurven. Jeg valgte denne løsning, da vores heste går på fuldtidsfold halvdelen af året, så det ville være et stort indgreb at skulle tage ham på stald her i sommerhalvåret. Jeg håber, mine råd kan hjælpe dig - Dr. Dyr ER jo bare for DYR (både på den ene og den anden måde)  bedste hilsner Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
Vil du kke når du en gang kommer hjem fra job  og når du har tid, se hvad det foder hedder, hanbliver fodret med Heste Müsli fra Hyoplyt(staves) men jeg behøver nok ikke mundkurv til min lille, da han slet ikke er for tyk (endnu)  for det lyder da som om at det ville hjælpe min lille hyp også. 1000 tak for hjælpen alle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er navnet her |
|
|
Hej Lotte Jeg beklager, at jeg ikke nåede at skrive i aftes, men der rendte lige en masse forhindringer ind. Foderet hedder "Safe & Sound" fra Dobson & Horrell - du kan læse om det i dette link fra Brogården: www.brogaarden-foder.dk/files/ Hestefoder/Safe%20&%20Sound.pdf Det hjælper utrolig godt på min hypper. Han var meget hævet i benene før - i aftes var hævelsen helt væk, og han var igen smækkerlækker og slank i benene. Vommen er også mindre oppustet, selvom han havde gnubbet mundkurven af og spiste græs i stride strømme, da jeg kom derud i aftes  Jeg håber, det også virker for din hest - det er nemt og ikke så dyrt. bedste hilsner Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
jeg vil straks(når de åbner) ringe og tale med dem...1000 tak  og så Bestille en sæk, og se om det hjælper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan |
|
|
også hjælpe at få fat i noget godt hø. Og som sagt som en anden skriver er roepiller rigtig gode
Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06  Ejer af Skot af Lilleris Verdens dejligste oldenborger !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lotte |
|
|
Jeg har lige tjekket din præsentation - dejlig hypper, I der har fået. Det er superdejligt at dele sin interesse for hestene med sine børn - mine drenge synes også det er ret så cool at ha' en mor, der ka' det der med heste, og den yngste har scoret mange piger i klassen ved at tage dem med ud til hesten (ps! han går i 1. ) Jeg håber virkelig, foderet hjælper ham. Jeg var lige ude ved min igen i morges - han skulle ha' smed og derfor stå på stald. Det første hyppen gjorde, da han kom ind i boksen, var at lægge en bunke pærer, og de var helt faste og "tørre" - har sjældent set så "perfekte" hestepærer. Tænk at man kan sige det om l..., men man er virkelig desperat, når ens hest har tynd mave i månedsvis. Jeg kan mærke på ham, at han er supergodt tilpas, og han ser frem til den daglige fodring og nægter heller ikke at få mundkurven på bagefter - sikken klog hest  God weekend til jer alle! bedste hilsner Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej marianne |
|
|
ja, nu er fodret indkøbt, og skal fragtes ud til Benn, i dag. Indkøbet ser sådan ud: speedy beet som han skal have 200g af om dagen, Shoor Grow som han skal have 450g af i døgnet, så kommer der med posten i næste uge,Probeotikom en 21 dages kur som han starter op med lige så snart det lander i postkassen.jeg tror på at det er det der skal til... hvormange timer er din hypper på græsfold om dagen??? SÅ marianne 1000 tak for hjælpen, og de dejlige ord om Benn... ja det er fantastisk at dele sporten og interressen med sine børn,hi hi jeg har også 2 drenge,de syntes at Benn er sød men så heller ikke mere... "ku'være jeg sige det med pigerne ".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har først set dit indlæg nu... |
|
|
... men jeg iler med at svare. Hej Lotte Selv tak for hjælpen - det er dejligt at kunne dele erfaringer med hinanden til fælles glæde og gavn. Min hest går på fold hele døgnet og har gjort det siden 3. maj. Vi er heldige at have græs nok med læ og også naturligt vand - og så har de den bedste udsigt i miles omkreds på den ene af foldene så normalt går de på græs i knap 6 måneder. Det må siges at være et dejligt hesteliv - langt fra det liv, heste har i boksen. De får plejet deres flokinstinkt, får masser af græs og også motion. Vi har aldrig problemer med heste med ømme ben, og flere af hestene i stalden er langt over 20 år. Jeg tror på, at et godt friluftsliv for hesten forlænger dens levetid. (Min første hest (Oldenborg/Tysk Varmblod) blev 30 1/2 halvt og levede sådan). Når så græsmaveproblemerne kan løses med lidt specialfoder, så er det jo fint. Min hest er nu så slank på siderne, at resten af overvægten simpelthen skal rides "op på ryggen" af ham i form af muskler. Han er meget smukkere, når han ikke ligner "Onslow" med maven ud til alle sider Han går stadig med mundkurv i døgndrift, og så får han sit "mavefoder" hver aften, når jeg kigger til ham eller har redet. Masser af hilsner Marianne PS! Den med pigerne og hestene VIRKER! Vi var lige til sommerfest i 1. klasse i går, og der blev jeg spurgt af 2 piger, om de måtte komme med min søn hjem (læs: ud til hesten!) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|