Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad f... kan det værer ??
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 20:05

hejsa..

æv der er skår i min frieser glæde,min dejlige dreng har døjet med muk / skæl agtig noget langs benene,og i kodebøjningerne det er på alle 4 ben.

han har værer i beh for en lille månede siden,hvor det også så ud til at gå den rigtige vej.

der blev ihverfald mindre af det,men nu kommer det igen.

og det kommer heletiden nye steder på benene,hvor man kan se en ny plet.

jeg er ved at blive tosset over det,jeg har smurt og smurt i blue hores skin heiler men uden rigtig virkning.

kan jeg troppe op med en prøve af det til min dyrlæge,?? så han evt kunne se hvad det er.??

for muk på denne tid af året.??

har i en ide,?? og skal jeg virkelig med grædene hjerte klippe alt hans hovskæg af for at komme til bunds.??

HILSEN LOUISE

Stald Søgaard.

Når man køber en frieser,sælger man en del af sit hjerte.

0
0
Svar på denne tråd

muk frieser
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 20:22
jeg kender også en hvis frieser havde muk på alle 4 ben meget slemt hun har prøvet alt og klippet hårene af på alle 4 ben og smurte den med atamon tror jeg det hed en flaske hun købte i supermarket med en kineser på ,jeg aner ik hvon det virker og ka ik sige om det godt eller dårligt ka bare huske at hun brugte flere flasker og var et stk tid om det ,det er jo skrækkeligt for din stakkels hest og håber at du finder en løsning ,

min hest gør m,it liv værd at leve .
0
0
Svar på denne tråd

JKNGKLHMNGMN
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 20:28

hejsa

UH..ja det kan da værer man skal klippe hårene på ham.

HILSEN LOUISE

Stald Søgaard.

0
0
Svar på denne tråd

min veninde
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 20:50

jeg har også en veninde med en frieser. den har også haft muk/skæl længe. har en overgang været halt pga det. den har været i spa bad mange mange gange i løbet af vinteren, få særlig creme fra dyrlægen osv. ja ejeren har endda stået hver dag med en hårtørrer !! nu har den fået barberet alt håret af benene og så kunne man se hvor langt op ad benet det faktisk var - helt op til knæet. den har fået sprøjter af dyrlægen og noget særligt creme. det ser ud til at virke.

en anden veninde har en tinker der også klør og har skæl - den har så skab. har også fået sprøjte som hun så må se om virker. ellers må den også barberes.

det er ikke nemt at have heste med hår på benene.

jeg er glad for at have en korthåret hest uden hvide aftegn. pyha.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 21:50

Ja jeg vil jo mene hesten kan have muk året rundt - hvis den har haft det siden vinter og du ikke har fået bugt med det ordentligt.

Sådan her behandler jeg det:

(bøvlede med det i vinters)'

efter lidt forskellige fremgangsmåder er jeg kommet frem til:

1 - vaske benet så mukken bliver blødt om.

2 - derefter masserer jeg HIBISCRUB (uden det er fortyndet) på det angrebne område og lader hesten stå i ca 10 med det på.

3 - skyller grundigt sæben af med lunken vand.

4 - sprøjter pmrådet med jodopløsning fra blue hors, - mener at det hedder skin.support men er ikke sikker.

5 - lader det tørre så længe det er muligt. hvis ikke jeg har tid til at lade det lufttørre, tører jeg det af flere gange med vat eller håndklæde til det er helt tørt.

6 - masserer grundigt blue hors skin healer ind på hele området da det ellers hurtigt bliver udtørret af behandlingen.

Det er det eneste der har virket for mig. har prøvet aloe vera osv.

Vask i noget der er lavet til formålet. Hibiscrub, Clorhexidin mm kan købes til overkommelige priser på alle apoteker Brug for guds skyld ikke atamon og honning eller hvad der ellers er af "husgerråd"

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Muk/ Skab
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 22:15

Hej

I første omgang skal du nok finde ud af om det er muk eller skab for det er to vidt forskellige ting.

Den første Frieser jeg havde døjede også enormt med skab og havde vist altid haft det(efter hvad dyrlægen vurderede, da han havde nogle store pølser i kodeleddet)fik aldrig bugt med det.

Da den Frieser jeg har nu, kom her til Danmark havde den også lidt skab...! valgt jeg efter (uoffecilt fra dyrlægen) at spraye den med Frontline og den har intet haft derefter, heller ikke her i denne våde vinter.

Men ellers siger min dyrlæge at noget af det bedste man kan gøre er at tage den i hav-vand hvis man har mulighed for det?

Dorthe.

0
0
Svar på denne tråd

Muk eller skab
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 22:41

Hej Lodberg.

Jeg er den heldige ejer af en Belgier. Har haft ham nu i 15 år og i alle de år har "vi" bøvlet med dit problem. For hans vedkommende er det endt med kroniske vævsdannelser på alle 4 ben, hvor muk eller skab har angrebet ham.

De første mange år fik han hvert efterår en indsprøjtning af dyrlægen, der slår det ned og som samtidig virker kløestillende. Ligeledes blev han i en behandlingsperiode på en måned hvert år vasket med fortyndet Cebacil (bruges til skab på kvæg, receptpligtigt). Han fik også klippet benene, men trods ihærdig kamp forsvandt det aldrig. At han er kronisk ramt skal forstås, at div. behandlingsformer danske dyrlæger kan tilbyde er han blevet immun for.

Jeg vil varmt anbefale dig, at gå dyrlægen kraftigt på klingen, så du kan nå at stoppe det, inden det ender som på min bredmåsede krikke. Belgieren er ikke voldsomt præget af det i dagligdagen, men jeg kan se at han benytter sig af samtlige klømuligheder han kan finde.

Nu hvor hans angreb er begrænset vasker jeg ham med blå biotex, synes at det har en fornuftig effekt.

Held og lykke med projektet

Med venlig hilsen

Lisbet Jensen

P/S Er det skab din Frieser har, så er det yderst smitsomt.

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker også...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 23:03

... at det sandsynligvis er skab. Det passer også godt med at det blusser op på denne årstid - for forårsgræs er det rene gift for heste med skab.

Jeg tror ikke der findes ret mange "hovskægsheste" (jyder, belgiere, tinkere, friesere) der kan sige sig helt fri for at være disponeret.

Forebyggelse sker ved en proteinfattig diæt og - hvis man bor i nærheden af saltvand - jævnlige soppeture ved stranden.

Behandlingen består af sprøjter fra dyrlægen (husker ikke navnet), Sebacil og jævnlige soppeture ved stranden.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 00:10
Jeg mener at det hedder Dextomax eller sådan noget lign - det dr. dyr sprøjter med mod skab.

Vær opmærksom på at heste også kan få soleksem der minder om mug - det skal behandles med faktorsolcreme - men dette tror jeg ikke er tilfældet med en hest der har så meget hår - men som alle andre skriver, tal med dr. dyr og få evt taget et skrab.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

0verskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 07:47

Den ene af vores belgier døjer også med skab. Vi har prøvet alt muligt for at komme det til livs. Det der har hjulpet er en kur med Frontline, som en har nævnt tidligere. Alt efter hvor slemt det er kan det være nødvendig med en længere behandling.

Vores blev behandlet i en periode på 3 mdr..Dyrlægen forhandlede med leverandøren af frontline, så vi fik en fair pris, da der til belgierben bruges rimeligt meget. Vi behandlede fra starten 1 gang i ugen, og efterflg 1 gang i måneden. Det var en lang proces, men den eneste der virkede effektiv. I dag er benene rigtig fine at se på. Selv de steder hvor arvæv havde givet ham buler, er i dag forsvundet.

Mvh. Connie

0
0
Svar på denne tråd

Min har også
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 15:46

Min belgier lider også noget af det samme...mukagtig noget...jeg har kunne holde det nede ved at vaske hans ben i Virkon S. Når det er tørt kan man så ellers smøre alle sine vidundermidler på På den måde har jeg kun lige klippet hårene ind til benet på de pletter han havde og det så ikke så slemt ud fordi det andet hår dækkede...

Men mit forslag er helt klart Virkon S

Mvh. June

0
0
Svar på denne tråd

hgkjjlkkml,
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 17:08

HEJSA

han er kommet i beh igen jeg har fået noget,af dyrlægen som jeg skulle sprøjte ham med.

så nu må vi se om det virker,men jeg kan da hører der er mange der døjer med det.

jeg ved ikke om han har haft det i vinters,da jeg fik ham i april i år.

HILSEN LOUISE

Stald Søgaard.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 09:29

Hvad var det, din hest fejlede?

Til heste med muk findes der en super "køreplan" på www.dengie.dk

Man går ind under Rådgivning -Muk hos heste. Det er skrevet af min dyrlæge- Dorthe Andersen, Dianalund. Der hvor min hest stod før, var hele stalden fuld af muk her i vinters. Vi brugte forskellige produkter og fremgangsmåder til at behandle, og det var helt tydeligt at det der virkede, var omhyggelig daglig vask med desinficerende opløsning, tørring af ben og påføring af Muddy Marvel flydende plaster. Det var super effektivt! På få dage var min helt fri for muk.

Der var også nogen, der brugte Atamon- det havde ingen, gentager INGEN effekt og er slet ikke beregnet til at behandle hesteben.

Jeg håber, at den behandling du gav din hest har hjulpet, hvad den så fejlede?

Jeg tænkte, det KUNNE være muk, så det han blev sprøjtet med, var antibiotika.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider