Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klapsene
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 13:02

Argh - lige som jeg gik og havde skumle planer om at smide min hoppe + følungen på sommergræs i weekenden så røg hun ind i en (formodentlig) klapsene .

I går var hun en noget halt på venstre forben - men eftersom der ingen varme eller hævelse var ville jeg altså ikke til at sponsere dr. dyrs sommerferie! Smeden skulle komme i dag og da han er endog MEGET kompetent kunne han jo lige tage en tjekker - regnede egentlig bare med det var en hovbyld under fremmarch...

Men ak og ve - her til morgen ville hun ikke med ud, så hende der havde morgentjansen sms´ede og sagde at hun havde ladet dem stå inde - helt fint.

Da jeg og smeden så kom ved 9-tiden var der ikke så meget tvivl - hævelse lige på det typiske klapsene-sted...ØV ØV ØV!!!

Så nu er Faxa og baby beordret ro til hævelsen falder så vi kan se noget mere tydeligt. Lillepigen får lov til at rende rundt ude på staldgangen så hendes ben ikke tager skade af at stå i boksen i nogle dage.

Hvis ikke hun støtter bedre i morgen må dr. dyr ud med noget smertestillende - der er jo ingen grund til at hun skal stå og have ondt det lille pus.

Egentlig er der nok ingen dybere mening med dette indlæg end at jeg lige havde behov for at få det ud...håber I bærer over med mig.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

hvad er
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 13:05
klapsene?
0
0
Svar på denne tråd

asfalt ???
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 13:41

Jeg passede engang travheste i en del år. de fik også af og til klapsener pga belastningen. men der tegnede sig et billede af hvad der virkede: de heste der stod på box/ boxro kom sjældent i løb igen. hvis de gjorde så sprang klapsenen op igen jævnligt og der dannede sig meget tykt arvæv.

de heste der blev gået ture med næsten hver dag - på asfalt veje, og som gik lidt på fold - ja de blev meget hurtigere raske, og de dannede ikke nær så meget avæv og kunne løbe stort set som før.

det er vist ellers ret kendt at sener heler bedre hvis hesten går lidt på hårdt underlag - de små "stød" gør at senen heler op med fibre der går på langs ligesom de raske fibre. hvis hesten står på box så heler det op med arvævs fibre på kryds og tværs - og de er mindre flexible og knækker hurtigere igen.

hesten vil altid være svækket på benet, men man kan virkeligt gøre meget selv for at hele det fint op.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

Klapsene nr. 2
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 19:26

Lykke b: Har du nogen erfaring med 2. omgang?

Historien: Min hest Silver fik for syv år siden en klapsene som følge af en hegnsulykke, hvor sene blev skåret op. Han fik 6 mdr. ridepause (kom stadig på fold, da han er væver) og blev derefter genoptrænet efter alle kunstens regler. Og der har intet været siden. Har sprunget, redet lange ture og så videre. Men for knap 2 mdr. siden var han halt da jeg hentede ham fra fold på det samme ben og hævelsen sad lige på det gamle arvæv.

Synes bare ikke han er i bedring endnu. Og de samme forholdsregler er blevet taget.

Nå mit spørgsmål er så er der nogen der har oplevet at de er kommet sig efter anden gang??? Håber jo forfærdelig meget på han bliver hel igen, men endnu ikke vanvittigt gode udsigter. Og det tager jo tid, men tålmodigheden er ikke så stor når det er min lille bamsedreng

Susan

0
0
Svar på denne tråd

Til Kate
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 16:49

En klapsene er egentlig bare en betegnelse for en sene som er blevet skadet.

Jeg er også tilhænger af at lade dem komme ud og gå på fast underlag netop for at styrke senen - men indtil hævelsen er faldet så meget at hun kan skannes må hun blive i boksen - det går ret nemt for hun er stadig noget halt i dag.

Faxa har tidligere - efter et styrt - haft skadet den samme sene, men før nu har der ingen tegn været på at hun skulle være blevet svækket - så jeg tilskriver det bare som ekstremt sort uheld. Efter 1. skade blev hun genoptrænet på fast bund samt gik på fold under hele processen - men der var hun heller ikke decideret halt som hun er denne gang. Hun blev efter genoptræningen redet fuldstændig som før.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider