Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Billig og god fodring
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 16:35

Hej alle i kloge hoveder.

Jeg tænkte på om der er nogle af jer der har været igang med at regne på de forskellige former at fodre på???

Jeg syntes at jeg bruger for mange penge på de fine papirposer - men hvad kan ellers betale sig???

Jeg bruger rigeligt af wrap/hø også skal de jo suplleres op derfra...

Hvad gør i andre og hvor meget koster det ca.

Glæder mig til at høre fra jer - med tre snart 4 heste - MÅ der være penge at spare :-)

Mvh

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

det billigste
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 16:46

tilskud til en fornuftig foderplan baseret på rigelige mængder hø og wrap er at fodre med et rent vitamin/mineral produkt - f.eks. salvimin grøn - sammen med en begrænset mængde havre og / eller roepiller.

Et lidt dyrere alternativ er at bruge tilskudsfoderet Regulator i stedet for Salvimin grøn - det giver lidt ekstra protein samt urtetilskud.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 17:08

St. Hippolyt som jo er et ret dyrt produkt.

Men når man som du også sør bruger meget og godt stråfoder, så er det faktisk ikke så slemt. Med nogen få hundrede gram tilskud om dagen (feks en banding af Struktur E og Naturmüsli) og så lidt hel havre efter huld, så er det ikke dyrt i dagligt brug.

Noget af det dyreste man kan fodre med er faktisk fuldfoder. Der betaler man mere for havren pr kg end man gø for ren havre.

Mine største poster er faktisk stråfoder (og strøelse da jeg bruger hamp i boksene).

Kan man finde et godt og billigt sted at købe sit stråfoder og det kan købes i en kvalitet hvor man ikek skal kassere ret meget så har det størr eindflydelse på foderudgifterne end hvilket krybbefoder man bruger (med mindre hestene bruges mange timer om dagen).

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Stråfoder + vitaminpiller + ?
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 18:16
Jeg er med på "stråfoder + vitamin/mineral-produkt + roepiller/lidt havre"-modellen.

Men du SKAL sikre dig, ved at REGNE PÅ DET at det vitamin/mineral-tilskud, du vælger, passer til din fodring.
Får hestene KUN hø/wrap og IKKE halm eller korn, er det ikke alle vitamin/mineral-produkter, der virker.
Salvimim Grøn passer fx IKKE i min foderplan, mens Travo-E og Regulator Complete passer udmærket.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
0
0
Svar på denne tråd

foderpriser
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 18:37

Jeg regnede lidt på det i en gammel tråd, hvor én brugte brogården. Har kopieret derfra:

Forskellen i prisen (hø/wrap ikke medregnet) er jo til at tage og føle på, da fodring med brogården vil komme til at koste bum bum, lad os sige hun skal have 3 kg/dag, og det koster 8,5 kr/kg (er det meget forkert?), det giver 765 kr/md (30 dage)

Det den får nu:

Roepiller til 1,7 kr/kg, 700 g/dag giver 35,7 kr/md

Travo-E til 12 kr/kg, 0.15 kg/dag giver 54 kr/md

1 sæk müsli holder i 3 mdr (da det ikke gives for vit/min, kan det sagtens bruges) jeg har brugt Havens urtemüsli til 145 kr/20 kg, dvs 48 kr/md. I alt under 150 kr/md

Det giver en besparelse på over 600 kr/md, for noget foder der i mine øjne er mindst lisså godt.

Det var beregnet på sidste års foderplan til min hoppe (450 kg, let ridning, skulle tabe sig) og som skrevet er prisen for hø/wrap ikke medtaget, da det jo også i denne sammenhæng er underordnet. Müslien fik min en overgang, da hun ellers ikke var meget for roepillerne, de kan således godt fraregnes i prisen - medmindre du har en hest med særligt behov - ellers kan olie eller lidt havre (som jo også er overkommelige i prisen) måske rette op på det.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

fodring..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 18:40

jeg har i lang tid brugt majs & græsensilage, + frøgræshalm til fri afbenyttelse, og så fandt jeg ud af at kalvekraftfoder(piller) er 99% tilsvarende som hors balance fra tjørnehøj mølle, eneste forskel er at der er 3g mere salt i hestepillerne. (ergo en sliksten op i boxen, så de selv kan tage) ..og så vit/min ..det er billigt.

mvh. Gitte & Julie & Tyran.

0
0
Svar på denne tråd

bland selv
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 19:32

Det absolut billigste er at blande selv. Hvis du kan og gider vel at mærke...

Vi bruger Salvimin Grøn (det passer nemlig bedst her) som vitamin-/mineraltilskud, hø og wrap ad libitum + roepiller (kun 5% sukkerindhold fra den lokale foderstof!) med lidt lucerne (for ædelysten) som grundfoder. Mangler de huld får de Linamix (lidt dyrt pr. sæk, men ikke slemt hvis man regner kr/FE) eller olie fra Aldi eller evt. tilskud af havre. Sojaskrå bruges som proteintilskud. Det kommer lidt an på hesten hvad der fungerer bedst, og nogen heste er jo kræsenpinde, så det er godt at have lidt forskelligt...

Men det er billig og god fodring, hvis ellers grovfoderet er i orden (ikke kassere ret meget) og til en fornuftig pris...

Samtidig har jeg selv foderprogram og er efterhånden uddannet i at lave foderplaner, hvilket jo også sparer lidt.

-Mia

When you're in it up to your ears - keep your mouth shut!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 20:04
Jeg bruger Videbæk's (Dangro) fiberblanding. Det koster 107 kr. for 25 kg. Min hest får 1,2 kg af det om dagen, så det holder en lille månede. Udover det, så får hun selvfølgelig wrap

Sascha & Sani Cheval

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

Her i sommer
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 13:59

Står min hest på græsfold om natten, og om dagen på jordfolden får hun Roepiller m. Salvamin grønt.

I vinter perioden skal min Tinker hoppe leve på:

Wrap ad libitum

lidt havre

lidt lucerne

salvamin grønt

Roepiller

Det bliver billigere end hvis jeg skulle bruge en masse kryppefoder, og så har jeg det bedst med at størstedelen af hendes mad er wrap..

TINKER Mette & MISS I` WIILL

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider