Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangenhed de aller første tegn?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 10:16

Nu er der jo en del tråde om puls i benene, heste der er stivbenede osv. - men hvor tidligt kan forfangenhed egentligt opdages?

Hvad er de aller aller første tegn?

Og det med pulsen hvor og hvordan mærkes det?

Med venlig hilsen Boegi

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 10:18

nu har jeg ikke en forfangen hest... men der er nogle i stalden som har...

de opdager forfangenhed (begndende) ved at hesten bliver stivbenet, og ikke kan gå, ubesværet rundt om stolperne i stalden osv..

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 10:38

De første tegne er vel puls i benene, bliver det så være, kan hesten blive stivbenet og halt. Desuden bliver hovene varme.

Har din hest puls i benene, kan du mærke det lige bag ved piben, der ligger en blodåre.

- Jannie

Hvem er Jeppe På Bjerget?

0
0
Svar på denne tråd

Første tegn...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 11:03

er øget puls i benene - oftest forbenene og måske lidt varme hove. Og lidt mere forsigtig gang.

Først derefter kommer det der ligner stive forben, som kommer af voldsomme smerter i hovene.

Det har forhåbentlig reddet vores pony, at hun blev opdaget allerede ved pulsen - også da hun fik tilbagefald - er det først blevet til de voldsomme smerter, er prognosen dårligere.

Hesten skal omgående have dyrlæge og i behandling ved puls i hovene, så man kan undgå at sygdommen udvikles yderligere. Og selvfølgelig omgående væk fra græsset eller foder og på blødt underlag.

Forfangenhed er en lor..sygdom - pas godt på :-(

Hilsen May-Britt.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hård mankam.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 11:08

De heste jeg har kendt der blev forfangen, fik i de aller tidligste stadier stiv/hård mankam.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 12:02

Ja forfangenhed er noget f.n.e. har skabt.. har for en uge siden mistet jeg min hoppe pga dette.. Jeg opdagede det ved at hun fra den ene dag til den anden dag, blev meget småt gående. Ringede efter dyrlæge, som troede det var en hovbyld i det ene bagben, da hun ik viste tegn på forfangen, altså puls osv.. 2 dage efter kunne hun slet ik gå og der var så os kommet puls osv. Hun kom i behandling med det samme, men desværre blev hun kun værrere.. så det endte med en aflivning efter 2 mdr behandlinger.

Så mit råd til dig ville være, at holde øje med din hest og ved det mindste så ring efter dyrlæge.. hellere en gang for meget end for lidt.

Taykan

10/6-2001 - 20/9-2006

Tayqwinna

28/4-1994 - 24/5-2007

R.I.P

Vil altid huske jer og savne jer for evigt.

0
0
Svar på denne tråd

Hård halskam
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 14:36
Som Trine skriver, så er det en super ide at checke hestens halskam et par gange om ugen. Den skal være blød og smidig, hvis den blivet fast kan det være et advarselstegn.
0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 14:51

Udover de tegn som er nævnt, ser man også indimellem inden den bliver rigtig stivbenet/halt, at hesten bliver mere følsom når den træder på små sten.

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

Enig ...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 17:48

Helt enig i det med halskammen. Bliver de tykke og spændte i halskammen, er det bare om at få dem fra græsset ind imellem.

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad så med
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 20:09

Jordfold, hvor længe om dagen hvis man er bange for de er ved at blive forfangen, hvis man kan sige noget om det ?

Tænker vil de så bare æde dobbelt så meget, når de kommer ud på græsset igen ?

Man må jo heller ikke sulte en forfangen hest, hvad så når de ikke vil æde halm ?

min er lidt tyk i halskammen, ingen puls i benene, altså ikke alarmerende, ingen varme hove og hun går fint rundt.

Er bare bekymret for halskammen lige nu.

Ja det blev til lidt spørgsmål.

0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge sagde til mig
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 22:36

at 8 timer på jordfold ville være godt. (hvis de altså går ude hele døgnet). Jeg har mine i stald om natten endnu, så passer det ca.med de 8 timer.

MK
0
0
Svar på denne tråd

Foder på jordfold...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 22:53

skal være godt hø. Sukkeret får man ud af høet, ved at lægge det i blød i en time, så er sukkeret vasket ud. Og det er sukkeret ( fruktanen ) de ikke tåler ved forfangenhed.

Og det er helt rigtigt, at de skal have stråfoder fordelt over døgnet - ellers går fordøjelsen i stykker - og halm er ikke mad.

Hilsen May-Britt.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg prøver at forebygge
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 23:29

ved at have dem på jordfold 14 timer ud af døgnets 24 timer med adgang til hø og halm. Derudover fodrer jeg med roepiller 2 gange i døgnet (en gang om morgenen inden græsning og en gang til aften inden natten).

De går på græs 10 timer dagligt, og det er rigeligt til at holde huld og lidt mere til

Endvidere får de YSY og loppefrøskaller samt salt og selvfølgelig vitaminer/mineraler.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil anbefale...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 07:08
...den Yahoo Group, der beskæftiger sig med Cushins Syndrom og Insulin Resistens - de har en dyrlæge tilknyttet og har mange, mange gode forslag til behandlingen af heste med disse lidelser.

pets.groups.yahoo.com/group/ EquineCushings/

Citat fra en af de mails, de sender som "indledende info" til nye medlemmer:
One may suspect horses to be insulin resistant (IR) if they display some of the following symptoms: Excessive drinking and urination, patchy fat and/or large heavy crest, any chronic laminitis, any laminitis/founder which seems to be from underexercise and overweight, rather than from a discrete cause such as a feedroom break in or retained placenta.
(Crest = halskam, så en "fed" eller tyk halskam er på listen...)

De anbefaler en balanceret, sukker-"næstenfri" diæt (bestående af sukker-udvasket hø + skyllede roepiller, kanel, intet græs, dertil i hvert fald i en periode salt + jod + magnesium tilskud.
De har en "Emergency Diet" som IKKE er balanceret (vitamin/mineral-mæssigt), men som efter sigende skulle kunne "standse ulykken" indtil man har fået sit hø analyseret.

Det pointeres, at man IKKE må sulte hesten - den skal have masser af hø (1,5% af nuværende vægt eller 2% af idealvægten, den største mængde af de to - udvandet i mindst en halv, hellere en hel time, hellere i varmt end koldt vand.

Der er en dyrlæge tilknyttet Groupen.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
0
0
Svar på denne tråd

Langsom og øm gang
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 10:13

Min hest gik langsommere og ømmede sig lidt på forbenene i en lille uges tid inden jeg opdagede puls i forbenene. Jeg vidste bare ikke at det var begyndende forfangenhed dengang, man bliver altid klogere bagefter.

Han blev taget fra græsset straks jeg opdagede puls, og selvom det har været undervejs i i hvert fald en uge, mener dyrlægen vi fik taget det i opløbet, og han er allerede meget bedre. Da han havde stået på ridebbanen i tre dage synes han ikke det var sjovt længere, og hoppede over hegnet!

Nu får han det sidste smertestillende i dag, og så må vi se.

Halskammen bliver tjekket fast fremover.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

puls i forbenene
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 10:38
Hmmm nu skriver i allesammen at hvis der er puls i forbenene så er det begyndende forfangenhed... Men men er der ikke altid puls - hvis der er en blodåre er der vel også en puls.. Skal den så bare være hurtigere end normalt ???

Henne

0
0
Svar på denne tråd

Forøget puls
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 11:21
Pulsen bliver ikke hurtigere, men hårdere. Normalt kan man bare fornemme at den er der, ved forfangenhed føler du at du bliver slået over fingrene.
0
0
Svar på denne tråd

forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 14:34

ja jeg har lige hentet min fjordhest i dag, for min veninde ville ikke låne den alligevel, -og heldigvis for det, hun er begyndende forfangen, så nu må hun bo på ridebanen et par dage, og få minimum af foder, hun er varm på fusserne, og har stiv manke, plus hun har taget sindssygt på. (på en måned) jeg har et billede af en meget forfangen hest, den har så ondt i fødderne at den af og til må lægge sig fordi det gør ondt at stå/gå.

læg mærke til hvordan nakkekammen er væltet.

(det er fjordhesten som ligger ned, Tyran holdes der skarpt øje med ikke bliver forfangen.

mvh. Gitte & Julie & Tyran.

0
0
Svar på denne tråd

bekymret
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 19:24

Ja som jeg skriver i overskriften er jeg bekymret for min hest. Jeg synes han har en meget stiv nakkekam.. Men jeg aner ikke helt præcist hvordan det mærkes når en hest er forfangen da jeg ikke har set det. Men har gået og mærket på andre heste oppe i stalden og de er slet ikke så hårde-agtig.

Jeg har checket for puls, og kan intet mærke og han er ikke stivbenet.

Men han er under alle omstændigheder sat på en nedbidt græsfold fra idag.

Skal jeg holde ham fra græs i et par dage og så se det an? eller ringe til dyrlægen??? hvad med foder?? Han får ca 1 kg

Alle råd ønskes da jeg som sagt ikke har nogen erfaring med det :)

Kh Anne der er meget bekymret

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 21:06

Prøv at søge på forfangenhed herinde, der er mange gode tråde om det allerede.

brogaarden-foder.wpsdemo.com/script/ site/page.asp?Cat_ID=123&artID=301

Tjek desuden denne side. Der står rigtig mange brugbare oplysninger om forfangenhed!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 08:36

Ringede til dyrlægen her til morgen, og han kommer nu på en sandfold i den næste uges tid, med hø - og så må vi se det an.

-Dyrlægen sagde derudover at jeg bare skulle skridte nogen ture på ham med lange tøjler og ellers lade ham få lidt fred.

Så håbe håbe håbe at det går i sig selv igen.

-Dyrlægen sagde dog at det ikke nødvendigvis var startene forfangenhed men at det kunne være en reaktion på noget i græsset han ikke kunne tåle.

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 09:46

Jeg kunne godt tænke mig at høre, mere om hvad slags allergi det kan være.

Er det for græs, og hvad er en evt behandling ? kan skal det behandles ?

0
0
Svar på denne tråd

Lene Thomsen
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 11:07

Jeg fik ikke spurgt dyrlægen lige direkte om det, men kan spørge ham næste gang jeg snakker med ham og vende tilbage. Ellers kan det være der er andre kloge hoveder herinde der kan forklare :)

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

hot eller not???
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 15:01

Synes at jeg er blevet mere forvirret end klog efter jeg har læst (og hørt) en masse om forfangenhed.

Èn oppe på ridecenteret siger den skal have halm og godt kan tåle meget nedbidt græs???

I flere artikler står der at de skal have godt hø samt, at der er meget fruktan i nedbidt græs.

Ingen steder kan jeg finde noget om at hård nakkekam kan være et symptom.

hvad har virket for jer?? vil rigtigt gerne have jeres hjælp. Er praktisk talt desperat.

Pt er han sat på sandjord-stykke (vi har kun sandjord på fanø næsten)

der er LIDT nedbidt græs. har hegnet det stykke ind der var allermindst græs på. Men er det bedre at stille ham ind???

Hans eneste symptom er som i tidligere indlæg at han har en meget hård nakkekam og jeg synes at hans hove er varme. Men er jo også halvt hysterisk

Han får hø som har lagt i blød og så har han fået et ½ kg foder(spillers coolmix - uden stivelse) idag.

Jeg har lucerne jeg kan give ham - vil det være godt??

Håber der er nogen der vil hjælpe mig...

KH Anne - der burde læse til eksamen...

0
0
Svar på denne tråd

Bare rolig, Anne...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 16:05
Altså: Nogle heste trives bedre på nedbidt græs end "rigtigt græs" - min.

En sandfold med meget nedbidt græs (i små mængder) er efter min mening bedre end en boks. Bevægelse er i det hele taget godt.

Det, der virker for mig, har været en fold med meget, meget nedbidt græs, alternativt jordfold, og så hø.
Men for andre er det "nok" til at give grumme forfangenhedssymptomer, så det ER svært at sige.

Jeg tror, du med ro i sindet kan læse til eksamen, mens hestebassen går på en sandfold.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

død bekymret
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 19:50

Jeg får bare kørt mig selv helt op - hehe

Han har lige stået hele vinteren med en skade, så vi er lige blevet færdige med genoptræning og skulle til at være seriøse igen, så magter ikke hvis han skal til at stå syg i længe igen...

Men hvis der er andre der kan komme med gode råd, er de mere end velkomne!!! Er som sagt bekymret og har ikke ret meget viden om det.

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed de aller første tegn?
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 20:28
når en hest er forfangen, kan der så godt være puls og hævelse i bagbenene, eller er det kun i forbenene?

Sabrina & Cava
Stald Kee Daimond
11/9 '97 - 8/2 '06
0
0
Svar på denne tråd

Hesten kan sagtens være...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 20:29
...forfangen på baghovene.
Det sker ikke ofte, men det sker.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 06:31

Hold for guds skyld hesten fra nedbidt græs. Det er stresset og vil dermed produkserer mere fruktan i stænglen.

Jordfolden bør være om formiddagen/middagen, da der her er mest vækst i græsset. Så hvis den skal på græs, så er det om natten hvor fruktanen er på sit laveste, og ind igen ved daggry.

Jeg synes efterhånden det er nemt at opdage begyndende forfangenhed. Ganske enkelt tjek for puls og varme hove, samt halskammens hårdhed hver dag, evt. temperatur. Så kan det tages allerede før der kommer ændringer.

Gitte (tyran): Det er jeg godt nok ked af at høre, gider du ikke være sød at holde mig opdateret med hvordan det går med Julie? Hvis det skulle have interesse, så kan du komme og hilse på Sylvia den 12/7 i Vejen til hoppekåringen.

Endnu en FjordFan.
.

Ejer af guldklumpen Sylvia.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 20:46
har selv en hest, der har været forfangen, og opdagede det, pga pulsen i benene. Han er nu ovre det, og tjekker ham hver dag, men hvor sidder nakkekammen? tjekker pulsen, og varme i hovene, men ville gerne tjekke nakkekammen også!
Og jeg kan kun sige at jeg er enig i, at heste ikke skal gå på nedbidt græs. Mistænker DET for at have gjordt min hest forfangen dengang.

♥ ♥ ♥ MVH PICOLOEN ♥ ♥ ♥
1 stk. insektmiddel sælges
kig på markedspladsen (insektmiddel)

0
0
Svar på denne tråd

upsi da
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 21:00
har fundet ud af det, dumt spørgsmål!

♥ ♥ ♥ MVH PICOLOEN ♥ ♥ ♥
1 stk. insektmiddel sælges
kig på markedspladsen (insektmiddel)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider