Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp måske KVÆRKE !!!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 23:46

Er der andre som lige pt. har det problem?

Sagen er den at vores hoppe har været til hingst og har været hjemme nu i 10 dage og de sidste par dage har hun virket lidt sløj/modløs. Igår ville hun ikke æde hø, men hun har hver dag ædt sit korn + müsli. Hun går på fold med vores anden hoppe sammen med dennes føl.

Her til aften har jeg opdaget en stor hævet kugle med et sår på undersiden mellem kæberne 5 - 10 cm neden for ganacherne. Hun æder fint, men hun ser ud som om hun har ondt.

Jeg har selv haft en pony for snart 15 år siden som havde kværke men det var da jeg var barn og husker ikke helt så tydeligt med symptomer, og behandling.

Men er det muligt at en hest på 25 år kan få kværke. I stalden er der kun vores heste som er hende på 25 - en på 11 og hendes føl som er 3 uger nu. Hoppen på 11 har ikke været i "byen" .

Kan det evt være et stort insektstik for på halsen har hun 4 "pletter" på str med en tommelfingernegl som er hævet og det ser ud til at være myggestik. Hun har ikke nældefeber for det har jeg set før.

Så HN hjælp mig lige... ellers må jeg ha fat i vores Dr. dyr i morgen..

Hvor verdens behov og dine talenter mødes,

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

Broget hingste føl e. Wyatt Earp til salg

0
0
Svar på denne tråd

hold godt øje
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 23:58
også med det lille føl. Tag hendes temperatur, og ring til dr. dyr hvis det blir værre.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret August 06
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 07:36

Hold godt øje med temperaturen.

Da vi havde kværke var det en plag de slog ud på. Klok 17 ved indlukning var den frisk, klok 19 stod den med en stor kugle og en smule feber - og klok 21 var den helt slinger med en temp over 40 - så det kan gå rigtig stærkt!!

Et besøg af Dr Dyr er da absolut værd at overveje!

Støt en god sag: kig ind på http://www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kan sagtens være kværke.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 07:41
Men nu ER det i stalden og De HAR gået sammen - du skal være mere end heldig, hvis det ikke smitter resten af hestene.

Så hold øje med dem, og hvis nogen af dem får høj feber, holder op med at ville spise ell. lign, skal du ringe til dyrlægen.
Du kan evt. forebyggende give et c-vitaminholdigt fodertilskud, det skulle hjælpe - fx hybenpulver.

Ellers er der ikke noget, du kan gøre.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 08:21

Her til morgen ser hun ud som i aftes, hun er frisk og æder normalt... Hun har ikke snot som de normalt også har ved kværke. Så måske kan det være insekter, men den teori tror jeg ikke ret meget på.

Så lige pt, er vi i "karantæne" helt frivilligt.

Vi må bare håbe på det bliver bedre i morgen!

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 00:17

have en dyrlæge ud at tjekke hesten.

0
0
Svar på denne tråd

kværken
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 00:42

vi havde kværke på gården for et par måneder siden...

Det kan godt lyde som kværke men igen er der mange insekter pt...

tag temperaturen på alle hestene flere gange om dagen - skriv dem evt op så du kan følge dem...

selvom de står i samme stald så lad dem ikke snuse til hinaanden - kværke smitter op til 3-4 meter hvis hesten hoster..

Det er ISÆR unge dyr der rammes så pas godt på føllet og vær meget opmærksom

Trine Bach
Nu med part på Cassandra
Hjælper Enghøjs Ponyclub på 6 år - uge 27, 28, 32 og 33
Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hestene allerede har været på...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 10:02
...fold sammen, drukket af samme vandkar mm - så kan man ikke "redde situationen" - så er alle heste med al sandsynlighed smittet, og så handler det bare om at få det overstået.
Så det er helt ligemeget om de snuser til hinanden i stalde - ligesom der ikke er nogen grund til at isolere hoppen, der "har været i byen" nu.

Ja - man kan godt få dyrlægen ud.
Han kan tage et skrab, dyrke det og se om der er kværkestreptokokker i - man får svar i løbet af et par dage.
Men andet kan han ikke nødvendigvis gøre.

Vores (udmærkede) dyrlæge pøser i hvert fald ikke medicin i hestene, hvis det ikke er nødvendigt. Så længe hesten spiser (bare lidt!) og ikke har meget høj feber, har de bedst af at klare det selv.

Vores står med kværke p.t. og den ene har været gået "næsten" fra foderet, dvs. har har nippet noget hø og spist omkring halvdelen af sit krybbefoder, den anden har ikke ladet sig mærke med det.
Begge står stadig med snot ud over det hele - ingen af dem har været behandlingskrævende.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
0
0
Svar på denne tråd

Karantæne
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 11:28
Den skal i karantæne med det samme! Alle heste der har været i nærheden af den skal også i karantæne også hvis du har har haft samme tøj på sammen med din hest og en anden hest.

Få fat i dyrelægen, symptomerne kan være helt svage og andre gange ganske tydlige, man plejer at sige at de helt tydlige sympyomer kommer efter 14 dage.

Der findes to slags kværke;
den ene hvor hestene skal i krops kontakt med hinanden i få minutter

Den anden hvor det kan smittes med f.eks. snot op af døren, lugte til en anden hest, gennem tøjet på dig osv.

Det er vigtigt at du oplyser hele stalden om det, for de skal nok alle sammen i karantæne.
Det er også vigtigt at finde ud af om det er den ene eller den anden form for kværke.

Jeg ved dette da jeg selv troede min hest havde kværke, hun røg i karantæne samme dag hun kom hjem. Ingen kontakt med nogle andre heste og heller ikke andre mennesker en mig, og jeg skiftede tøj hver gang jeg gik ind og ud fra hende!

Gør det samme og kontakt din dyrelæge !
det kan gå udover mange ryttere/heste!

Mvh.
Clara, Perle og Mons.
:)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle svarene.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 19:30

Til Cmn1 vil jeg dog sige at det ville være dejligt hvis du evt havde læst min præs. Og der ud fra kunne læse dig til at vi har vores egen stald og kun vores heste står her. Så karantæne og lukning af stalden er ikke på tale. Den syge hoppe er 25 år og bliver ikke redet. Den anden er 11 år men går med føl og bliver pt. ikke redet, så føler ingen risiko.

Men pt er situationen at jeg er 99% sikker på det IKKE er kværke men en kombination af et stort myggestik, og en børbet. som hoppen har haft - den begrundede mistanke kom lørdag da hun stod med gult tyktflydende "snask" ud af skeden, så tror desværre ikke på hun er ifol.

Hun har på intet tidspunkt haft snot eller hostet, den anden hoppe + føl har det fint og har slet ikke mærket noget til det.

Jeg har taget temp. og den ligger på 37.8 så tror det er helt normalt.

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

0
0
Svar på denne tråd

Så kom dommen.
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 07:46

Dyrlægen var her så i går og scannede vores hoppe, hun var desværre ikke drægtig - og havde cyster i blæren som gør at der kommer lidt flåd fra tid til anden. (sagde dyrlægen )

Så der blev desværre ikke noget ud af dette stykke arbejde, men nu har vi prøvet og kan ikke gøre det om - øv.

Nu får hun lov til bare at gå og nyde den sidste sommer her hos os, på marken med masser af græs, så kan vi gå og vænne os til tanken om at hun skal slagtes. Hendes gigt er blevet lidt værre så det er næsten synd at hun skal plages med det endnu en vinter.

Vi snakkede med dyrlægen om det og han syntes helt klart at det var den rigtige beslutning da hun jo er ved at være en ældre dame (25 år)

der findes dit kald !

R.I.P. Monti Juli 1999

0
0
Svar på denne tråd

min unghest
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 08:28
står også med snot ud af næsen, er frisk og spiser som hun plejer, mon det er kværke også. hun gå sammen med min gamle vallak der ingen symptomer har og hendes mor på 13 som hoster lidt. hun blev forkølet efter det sidste torden vejr hvor hun rystede af kulde. dyrlægen kommer i eftermiddag og tjekker dem begge. den på 13 er drægtig så ingen chancer her.

mvh hilsen
SUNFLOWER
dejlig 3 års til salg. se præs.

SØGER Super låne pony til min datter, skal være begynder venlig
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider