Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

smede hjææælp
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:28

Nu har jeg langt om længe fået fat i en smed som kom her idag og åh jo jeg måtte skam tage hele 4 timer før fri, men det er ikke det dette indlæg skal handle om.

Altså jeg har haft smed her idag ognu står jeg i den situation at begge fjordhestene er ømtåede på forbenene - det er værst nå jeg trækker eller rider på grusstien. Hvad kan der dog være galt? er det farligt? går det over? hvornår? Jeg er altså ved at panikke over det, så erfaringer søges.

Det skal lige siges at det er en meget anerkendt og registreret beslagssmed fra Slagelse der har været her. Jeg har netop valgt ham fordi den smed som jeg har brugt altid aldrig kommer når han lover det. Jeg er frygtelig ked af det og håber at nogen som har oplevet det samme vil svare.

Jeg har talt med min dyrlæge her til aften og hun mener at heste godt kan blive ømtåede efter beskæring - jeg har bare aldrig oplevet det før - og jeg er rigtigt bange og har både tænkt på forfangenhed og alt muligt andet men det mener hun er usandsynligt, når de endnu ikke er kommet på græs og det er startet samtidig og lige efter beskæringen - de 3 andre heste er ikke der ikke spor at mærke på.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:43

Ved at nogle heste kan være ret ømtåede efter beskæring, så dette kan sagtens være grunden. Jeg ved dog ikke, om det kan være andet.

I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr!

0
0
Svar på denne tråd

ømme tæer
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:46

Det kan være meget normalt at de er lidt omtåede..

Køl det evt. ned med vand..

Er de stadig ømtået efter weekenden ville jeg ringe til smeden og evt. dyrlægen. Giv det et par dage (med mindre de slet ikke kan gå)..

M.V.H. Riderlykke :D

www.lykkepoms.dk

Man bliver ikke selv hvid, fordi man sværter en anden..

0
0
Svar på denne tråd

De kan godt gå
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:52
De kan godt gå men de går sådan forsigtigt og lidt stikkende på forbenene når jeg trækker dem på grusstien. Tror i at de skal have boksro eller kan de komme på fold - den ene af dem har været ude at ride her først på aftenen da min unge halvpartspige skulle vise sin kæreste hesten og hun har end ikke nævnt at den var øm - det er jeg meget ked af , men heldigt at jeg opdagede det da jeg trak dem ind.
0
0
Svar på denne tråd

luk dem bare ud
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:02

Du kan sagtens lukke dem på fold..

Som du forklarer det skal det nok gå i sig selv igen..

Det var noget andet hvis ikke de kunne gå eller ikke ville støtte..

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:07

Hvor lang tid vil der typisk gå?

Kan den ene have taget skade af at have været ude at ride?

Skal jeg gøre noget rent fodringsmæssigt?

Tak for jeres svar

Den bekymrede Linda

0
0
Svar på denne tråd

Den bekymrede Linda
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:20

Der kan gå imorgen med men vil sige at lørdag skulle det gerne være væk eller markant mindre..

Fordingsmæssigt gør du bare som du plejer..

Jeg mener ikke den kan have taget skade af at have reddet..

Det hele skal nok gå

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:36

Tusind tak for det opløftende svar - det kører bare rundt inde i mit hoved af bekymringer: Har smeden ikke været god nok? Det er måske meget normalt at de kommer til at halte? jeg er virkelig meget forskrækket. Hvis andre herinde har oplevet noget lignende vil jeg meget gerne høre om forløbet...

Hvad nu hvis ømheden ikke forsvinder? kan man så gøre noget? eller er der kun aflivning som mulighed? er det dyrplageri at de ikke får noget smertestillende? jeg har bare tusind spørgsmål og går rundt og tuder af afmagt og kan dårligt kende mig selv. tænk nu hvis der sker noget inde i hovene som bliver til forfangenhed...

0
0
Svar på denne tråd

sov du trygt
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:40

Jeg vil ikke sige det er normalt eller almindeligt men det kan ske og det går som regel i sig selv.

Jeg har oplevet en MEGET ømtået hest som eftet et par dage var ok igen. Smeden kan have kommet til at tage en lille milimeter for meget af - men det behøver ikke have noget at gøre med at han ikke er en god smed.

Fortsætter det i værste tilfælde kan man ligge diverse specielbeslag på. Men du fortæller den "kun" er øm og ikke direkte har smerter eller ikke vil stå/gå så vær bare helt rolig..

Det sker og sov du bare trygt i nat

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:43
Tak Riderlykke men er det ikke underligt at det er hele 2 heste der er ømtåede. de vil gådt gå begge to men træder noget forsigtigt med forbenene. jeg må hellere ud og lægge en seddel så ingen af halvparterne rider den næste tid.
0
0
Svar på denne tråd

malloy
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:48

Giv dem fri et par dage hvor de kun går på fold..

Det er jeg sikker på et tilstrækkeligt udfra det du fortæller

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

ashdkjashdk
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:57

Vi har også haft 3 på en gang som var ømtåede - smeden havde haft en skade og kom derfor senere end normalt - så de 3 eller 4 ud af 7 blev ømme.

½-1 uge efter vat det ihvertfald 110% væk.

Man tror det ikke lige i situationen, men giv dem tid -s å skal det nok gå i sig selv igen.

Til sammenligning. Her om sommeren smider man skoene efter at have gået med sko hele vinteren - man går også mere ømt end man gør eks. 2 uger senere når ens fødder lige har vænnet sig til de daglige småture i haven i bare tæer ;)

Det skal nok gå :)

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Målet er en tur på ryggen af Flicka

Startvægt 1/4-07 : 78,5 kg

Mål: Under 70 kg

Tabt: 1,9 kg

Vægt nu: 76,6 kg 28/4-07

Stop Rodeo i DK - SKRIV UNDER NU!

www.anti-rodeo.underskrift

0
0
Svar på denne tråd

Snak med smeden
Forfatter: 
Dato:  01-06-2007 11:41

Hej,

Tag en snak med smeden og nævn det. Første gang min nye smed ordnede hove på min hoppe, var hun ømtået og kunne ikke tåle at få alt for meget taget af, men da han først var blevet opmærksom på det, var der ingen problemer !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider