Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Headshaking
Forfatter: 
Dato:  25-12-2003 12:32
Min arabervallak har siden i sommers lidt af den kedelige sygdom headshaking. Men han gjorde det kun i sommers, og har ikke gjort det siden jeg fandt ud af og ride med fluefrynse over mulen. Men nu er han begyndt igen. Er der nogen som ved, hvorfor han kan være begyndt igen?? Det er lidt synd for ham, for han elsker og komme ud og ride, men han kan ikke rigtigt nyde det, når han skal gå og ryste på hovedet hele tiden. Hans fluefrynse virker stadig, men ikke så meget som i sommers. Det er jo en psykisk lidelse, så han kan jo ikke gøre for det. Hvad erfaring har I med headshaking??

Knus Heidi og en trist Akonto.

"Rigtige kvinder, dyrker deres heste hver dag!" {>
0
0
Svar på denne tråd

Har selv en Headshaker
Forfatter: 
Dato:  25-12-2003 17:27
På min hjemmeside under 'Links' kan du finde fire gode links om emnet.

Eller så synes jeg, at du efter kl. 23 i aften skal søge på 'Headshaking'. Der er efterhånden en del indlæg skrevet om det.

I et af de foreslåede links på min HP står der, at ca. 25% af alle Headshakere shaker hele året. Min Felur gør det også i ganske svag grad her om vinteren og i tungt/dårligt vejr, hvor en astmatiker kan have problemer.

Fluefrynsen har jeg også rigtigt gode erfaringer med og du kan lave en næsemaske til ham - se igen link på min HP.

Nin@ herinde har været mig meget behjælpelig omkring info-søgning og hjælp. Hun bruger selv Jette Neisig fra Charlottenlund Dyrehospital med stort held og jeg har hørt, at Jan Ladewig også skulle vide en del om emnet.

Held og lykke med det - selvom det er en ret frustrende "sygdom"...

Hilsen Camilla & Felur

Så er der billeder af mine katte!
Se min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Headshaking (langt)
Forfatter: 
Dato:  25-12-2003 17:29
Hej Heidi
Hvorfra ved du at det er en psykisk lidelse? Det har jeg endnu aldrig hørt. Jeg har selv haft en headshaker, så jeg har været i kontakt med en del dyrlæger og en enkelt kiropraktor i forbindelse med lidelsen. Den "ægte" headshakerlidelse er i følge det jeg har fået oplyst, en hypersensitiv synsnerve i øjnene, således at det gør ondt, nå hesten får skarpt lys ind i øjnene og derfor ryster den på hovedet/slår med hovedet. Derfor optræder det oftest om sommeren og ved meget kraftigt lys. Eneste effektive kur er, ved en operation, at skære den overfølsomme synsnerve over!
Det var dog ikke det min havde. Han rystede vildt på hovedet ved ridning (uanset vejret og lyset) - specielt i trav (han har 5 gangarter). Han slog så kraftigt med hovedet, at han kom ud af ballance og skiftede gangart. Jeg fik ham naturligvis undersøgt i hoved og r.. Første mistanke gik på tænder eller nakke - dyrlægen fandt intet af den slags. Så kom han til kiropraktor, som sagde at han havde skæve torntappe og lidt skævhed ved atlas (ved halsens overgang til hovedet). Det passede jo meget godt, så han var til flere behandlinger der - uden resultat.
Så fik jeg dyrlæge besøg igen, da der jo måtte være noget galt. Tænderne blev undersøgt igen og hesten blev longeret med og uden sadel og rytter og hovedtøj og blev bøjeprøvet - ingen forskel og intet at finde. Dylægen mente, at sadlen måske kunne genere ham lidt, selv om han ikke viste ømhed. Han blev redet uden sadel - og med en anden bredere sadel - igen bedring.
Han havde naturligvis fri under hele forløbet - blev kun redet for at teste, om det stadig var der.
Jeg besluttede efter et forløb på flere måneder at bestille en indlæggelse på landbohøjskolen til scanning og røngten og hvad de ellers kunne finde på at undersøge ham for. Men tiden gik og der var lang ventetid på landbohøjskolen. Så efter ikke at have redet ham i mindst en måned, prøvede jeg en tur - og pist væk var hans hovedrysten - også i trav.
Den forklaring jeg idag selv tror mest på, er at han har haft brækkket eller flækket næsebenet og at det er det, der har gjort ondt - specielt i trav, indtil det var groet sammen igen. Årsagen til at jeg tror dette er at han har fået et lille bitte "overben" altså en forbening helt nederst på næseryggen. Dyrlægen siger at det sagtens kan være det.
Han har i hele forløbet ikke vist symptomer på folden, men har været mere rolig og tilgeholdene end normalt og har ikke blandet sig meget i flokken. Nu leger han på fuld udblæsning igen og er kommet tilbage til sin relativt høje rang i flokken.
Beklager den lange smøre - men alle de ting han blev undersøgt for - kunne altså være årsag til headshaking. Så der er nok at vælge imellem - og så var det ikke engang en af de muligheder i vores tilfælde.
Hilsen Winnie

Gør livet til en fest - rid islandsk hest:-)
www.kongemosen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Winniee
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 00:37
Det har jeg hørt fra flere dyrlæger, her på HN og inde på de fleste hjemmesider der er om headshaking. Selvfølgelig er der en logisk forklaring på alt, og det er der også på min hest´ lidelse. Men han er lige blevet tjekket i hoved og røv også, og der er heller intet og finde. Han blev solskoldet i sommers og er derfor yderst følsom overfor sin mule. Derfor går han også med fluefrynse når vi rider. Men nu er han begyndt igen. Også selvom han har den på, og nu gør han det også på stald og på fold. Så her er der vist tale om den psykiske lidelse. Han er helt rolig når han gør det, og det virker som om, at han kun gør det, når han husker på det. Så skal man bare ignorere det, så reduceres det lidt. Det er faktisk ikke irreterende, for han går meget roligt, når han gør det. Men det er irreterende for ham, da han elsker og ride. Men ingen kan jo nyde noget med hovedet vrikkende op og ned. Så han gør det ikke med vilje. Og skælder man ud, ja så bliver det bare værre. Næh, jeg kan nok ikke gøre noget ved det, bare være glad for, at han ikke gør det værre end han gør. Mange andre headshakere er jo så slemme, så man ikke engang kan sidde på dem. Men det er jo synd for en 5-års hest. Man siger jo, at det bare bliver værre og værre. Men jeg kan jo håbe på, at det går i sig selv, som det gjorde med din.

Knus Heidi.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Heidi
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 02:57
Hej Heidi
Headshaking er helt sikkert IKKE en psykisk lidelse! Heste kan slet ikke finde ud af at gå rundt og tænke, nu skal jeg gøre sådan og sådan, ellers går det galt :-P

Den har sandsynligvis problemer med luftvejene (det mest sandsynlige, tror jeg), med tænderne eller med ryggen.

Mange har problemer med luftvejene hele året. Det har jeg fx :-D Jeg får den samme medicin som vores hest. Han får den heldigvis bare kun 'om sommeren' - fra april til november.

Du skal ikke regne med, at det bare bliver værre med tiden - det behøver det skam ikke. Hvis man kan finde årsagen og give hesten bedre forhold, så kan det blive meget bedre (y) .

Den er meget generet af det! Grandis begyndte med kun at være en smule, han rykkede bare hovedet lidt det første år, og det varede kun en måneds tid. Men næste år blev det værre.

Dengang anede vi INTET om det. Det eneste, vi hørte, var: "Nå, sådan en havde jeg også engang, den blev aflivet!" Meget opmuntrende :-( .

Siden fandt jeg en masse links, tænkte selv, lavede næsenet - og fik medicin til ham.

Desuden (og det er nok det vigtigste!) fik vi ham flyttet til en stald, hvor der muges HVER dag i hele stalden, alle står på spåner, og de kommer ud på græsfolde hele året. Dvs. at vi har fået mindsket den mængde ammoniak og støv, han før var udsat for, til et minimum.

Ammoniak fra fx dybstrøelse menes at være det værste mht. allergi/astma/bronkitis, og svampesporer fra dårligt halm/hø er næsten værre :-(.

Så man kan gøre meget ved at bedre stald- og foldforholdene.

Mht. headshake har jeg observeret, at Grandis anfald både afhænger af lyset, af støv og (især) af pollensæsonen og pollen-områder, en birkeskov i april fx.

Her fornylig fik han en flyvende bille, en oldenborre, i øjet. Den fløj forvirret rundt og ramte Grandis øje, mens han stod bundet på staldgangen. Det udløste en kraftig headshake, som varede i ca. 15 minutter ind i min ridning :-( . Det var efter headshakesæsonen, men den øjepåvirkning var altså nok til at udløse et anfald.

Så, selv om Grandi har allergi, kan det altså også have noget med øjnene at gøre (han er jo også lysfølsom om sommeren).

Nu har han fået ordnet sine tænder af Mai Nicholaisen. De var ikke så gode, han er jo snart 16 år. Så må vi se til foråret, om det også kan have haft en betydning. Han skummer i hvertfald bedre nu :-D .

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde!
0
0
Svar på denne tråd

Det siger jeg heller ikke....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 11:23
Jeg mener såmænd heller ikke, at hesten ligefrem går og tænker, at nu skal den gøre det. Men det kan jo være en psykisk lidelse i form af, at den hele tror feks at der sidder noget på næsen, eller at der flyver noget rundt om næsen på den. Alle de ting du har nævnt er prøvet, og der er intet af det der virker. Jeg siger jo også, at han ikke gør det i så kraftig grad, men det er jo synd for ham alligevel. Og det der undrer mig er at han pludselig er begyndt igen. Nu har der ikke været noget siden sensommeren, og jeg synes, at det er et underligt tidspunkt, han er startet på.
Han bliver helt sikkert IKKE aflivet, men jeg vil nok ikke ride ham så meget, når han gør det, for så kan han jo slet ikke nyde sit arbejde.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved bare
Forfatter: 
Dato:  26-12-2003 17:30
at jeg læste i Ridehesten Hippologisk om sygdommen og der fandt de hos langt størstedelen af hesten ingen fysiske tegn på skader og lign, der kunne forklare sygdommen.

Jeg har selv en hest stående, der er headshaker (ejerne tror ikke på det/ved ikke, der findes en sådan lidelse) og ham kunne jeg da sagtens mistænke for at lide af en psykisk lidelse. :-)

Iøvrigt stod der i artiklen, at det oftest var om sommeren og at det fortrinsvis var i starten af ridningen; dvs når hesten var varmet op, forsvandt mange af symptomerne. Det har jeg også observeret med hesten. Det kan omvendt godt tyde på problemer i feks ryg eller hals/nakke, hvis han skal igang inden han feks er smertefri el lign.

Nå, men mig bekendt er der altså ingen reel og sikker forklaring, så jeg tror ikke det kan betale sig at diskutere hvorfor; hellere hvad I har haft succes med at gøre, der hjalp.
0
0
Svar på denne tråd

Artiklen
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 02:11
Jeg læste også artiklen i Ridehesten og ALT i den artikel var det samme som hos Grandi.

Det eneste, der ikke (n) stod noget om, var at der faktisk findes en del headshake-heste som kan hjælpes af astmamedicin og forbedrede staldforhold....

Der er endnu ikke så stor viden om sygdommen - simpelt hen! Jeg har skrevet med Falk Rønne og Niels Tellerup og ringet til Julie Fjeldborg (formanden for Hestens Værn), hun er ekspert i luftvejslidelser. De ved endnu ikke så forfærdeligt meget om det, så derfor er man nødt til at høre om alle sygehistorierne - især dem, der er gået godt, naturligvis :-D

Vi har da også troet, at Grandis var psykisk 8-) . Men ikke, da vi observerede det nærmere og det fortsatte.

Men det er muligt, at der er et psykisk element. Det må være dødirriterende for hesten, at dens hoved pludselig farer sådan op, så man forstår da godt, hvis den bliver nervøs for at det skal ske! Og derved laver en psykisk reaktion.

Men det kommer nok ikke af noget egentlig psykisk, det er snarere en slags nys.

Nogle tror så på, at alt er psykisk, og så er det her det naturligvis også - men det er vist en anden historie :-P .
:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde!
0
0
Svar på denne tråd

Arabere
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 08:14
Der hvor vi rider i ridehus herom vinteren har jeg set 2 heste der er headshakere, og underligt nok er de begge med stor araberandel.

Den ene har en AA-hingst som far, den anden er selv AA. Det synes jeg har givet mig lidt stof til eftertanke, at din også er araber bidrager lidt til tankerne.

Jeg ved godt at headshakere også findes hos andre hesteracer, jeg har bare ikke set det hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Har ikke forstand på det.
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 22:26
Jeg har faktisk aldrig hørt udtrykket headshaketr før nu, så det kan jeg ikke udtale mig om.
Dog har jeg en anden teori. Du har godt nok skrevet at dinhyp er blever tjekket i hoved og r.. men hvad med ørerne??? Min første hest rystede nemlig oz med hovedet den første sommer jeg havde hende. Jeg fandt ud af at hun havde betændelse i ørerne, det blev kureret med øredråber ( fucidin ).
Held og lykke med det hele.
Belgiere kan oz gå lidt dressur....
0
0
Svar på denne tråd

Hmm..............
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 11:32
Det er vist lige at generalisere lidt vel meget ud fra 3 eksempler (hvoraf de to ikke er rene arabere).

Jeg har også set headshakere, men de har alle været varmblodsheste (4-5 tilfælde) uden nogen form for araber i afstamningen (ja selvfølgelig er varmblodshestene også lavet på baggrund af araberblod, men det ligger så langt tilbage såeee,......). Men på den baggrund mener jeg altså ikke at fænomenet optræder fordi det er varmblodsheste - det ses hos alle racer, men det er selvfølgelig tydeligst hos de der bliver anvendt til ridebrug fordi rytteren oftest vil blive generet af det, og lidelsen derefter vil blive konstateret.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så er der ikke nogen racer hvor headshaker syndromet ses oftere end hos andre, så jeg tror bare at lige de 2 tilfælde du har set og så Heidis som du har hørt om er en ren tilfældighed (og ja som sagt 3 tilfælde er måske lidt vel lidt at generalisere ud fra).

Mange hilsner

Pia

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider