Hej Heidi
Headshaking er helt sikkert IKKE en psykisk lidelse! Heste kan slet ikke finde ud af at gå rundt og tænke, nu skal jeg gøre sådan og sådan, ellers går det galt
Den har sandsynligvis problemer med luftvejene (det mest sandsynlige, tror jeg), med tænderne eller med ryggen.
Mange har problemer med luftvejene hele året. Det har jeg fx

Jeg får den samme medicin som vores hest. Han får den heldigvis bare kun 'om sommeren' - fra april til november.
Du skal ikke regne med, at det bare bliver værre med tiden - det behøver det skam ikke. Hvis man kan finde årsagen og give hesten bedre forhold, så kan det blive meget bedre

.
Den er meget generet af det! Grandis begyndte med kun at være en smule, han rykkede bare hovedet lidt det første år, og det varede kun en måneds tid. Men næste år blev det værre.
Dengang anede vi INTET om det. Det eneste, vi hørte, var: "Nå, sådan en havde jeg også engang, den blev aflivet!" Meget opmuntrende

.
Siden fandt jeg en masse links, tænkte selv, lavede næsenet - og fik medicin til ham.
Desuden (og det er nok det vigtigste!) fik vi ham flyttet til en stald, hvor der muges HVER dag i hele stalden, alle står på spåner, og de kommer ud på græsfolde hele året. Dvs. at vi har fået mindsket den mængde ammoniak og støv, han før var udsat for, til et minimum.
Ammoniak fra fx dybstrøelse menes at være det værste mht. allergi/astma/bronkitis, og svampesporer fra dårligt halm/hø er næsten værre

.
Så man kan gøre meget ved at bedre stald- og foldforholdene.
Mht. headshake har jeg observeret, at Grandis anfald både afhænger af lyset, af støv og (især) af pollensæsonen og pollen-områder, en birkeskov i april fx.
Her fornylig fik han en flyvende bille, en oldenborre, i øjet. Den fløj forvirret rundt og ramte Grandis øje, mens han stod bundet på staldgangen. Det udløste en kraftig headshake, som varede i ca. 15 minutter ind i min ridning

. Det var efter headshakesæsonen, men den øjepåvirkning var altså nok til at udløse et anfald.
Så, selv om Grandi har allergi, kan det altså også have noget med øjnene at gøre (han er jo også lysfølsom om sommeren).
Nu har han fået ordnet sine tænder af Mai Nicholaisen. De var ikke så gode, han er jo snart 16 år. Så må vi se til foråret, om det også kan have haft en betydning. Han skummer i hvertfald bedre nu

.