Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Blodorm...???
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 23:04

Fik lige en besked fra hende som for et par mdr siden købte en af mine ponyer. Hoppen havde fået ormekur i starten af marts, men hoppen har nu hos ny ejer fået konstateret mange små blodorm jeg gav dem ormekuren eqvalan, eller hvordan det staves? (mener ihvertfald det var den) sidst jeg gav dem ormekur, men den er åbenbart ikke mod blodorm?


Kan de se blodormene via en gødningsprøve? og skal der en skrappere ormekur til mod dem?

Er virkelig nervøs, for ved jo blodorm er farlige i et stort antal!



Hilsen Linda


Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony!



0
0
Svar på denne tråd
 
 det er
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 08:12
ikke alle typer orm der kan spores i en gøgningsprøve, og nogle orm kan blive resistente overfor en kur, hvis man har anvendt den samme flere gange. Jeg ved af erfaring fra vores gamle fjorhoppe at der findes en type orm, der gemmer sig i overgangen fra tynd til tyktarm, denne type kan ikke ses i en prøve, men er yderst farlig for heste, og kan i sidste ende medføre døden. Heldigvis er denne type ret sjælden. Din dyrlæge kan udskrive en ormekur der er stærkere, og som tager disse orm- incl blodorm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen panik
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 08:23
Ja,de små blodorm kan være farlige i voldsomme mængder. Husk at tjekke ormekuren også tager dem (det er ikke altid dyrlægerne er obs på det når de ordinerer.)Det er måske også en ide at give en der tager de indkapslede, især hvis hun skal have føller.

Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:09

for svarene. Vil tage en snak med dyrlægen i telefontiden i morgen

For når den hoppe havde dem, så har mine andre heste dem sikkert også



Hilsen Linda


Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony!



0
0
Svar på denne tråd
 
 ormekur
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 22:37

Equimax og Noromectin er nogle af dem der også tager blodorm.




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg giver ALTID
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 09:50

Ormekur 2 gange med 3 ugers mellemrun.


Og sjovt nok så mener dyrlægen at det er en rigtig god ide.


Er der ingen af jer andre der gør det ???


Illum...

.

Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg.

DKK bog,færdig vac.

Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen.

Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 17:16

lige fået svar tilbage fra dyredoktoren omkring orm. Min har mellem 600-750, og så behøver man ikke gentage. Er tallet over 2000, så bør der genbehandles indenfor 3 uger.


Det siger min dyrlæge I øvrigt er det også det jeg har læst mig frem til på Højelse Dyrekliniks pjece/folder om ormestrategi..



/Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 23:22
Jo Illum, jeg giver også ormekur igen 14 dage efter den første pga. ormenes livscyklus på 9-12 dage.

Mennesker vil forråde dine hemmeligheder, dit venskab og din kærlighed. Men dyr vil aldrig bedrage dig...


- ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ -

Kennel KooiJoy - seriøst hobbyopdræt af Kooikerhondje.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære alle
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 04:18

Jeg føler mig kaldet til at kommentere indlæggene i denne tråd. Hestens orm er min fuldtidsbeskæftigelse, både forsknings- og undervisningsmæssigt. Netop blodormen er mit forskningsområde. Så her kommer en række facts:


- Blodorm har sit navn på grund af vandring i blodkarrene. Den kan kun påvises efter larvedyrkning. Æggene kan ikke skelnes fra andre ormeæg.


- Der findes ikke noget, der hedder små blodorm. Men der findes små strongylider, som hverken lever af blod eller vandrer i blodkar.


- Alle midler er effektive mod blodorm. Men der er resistens blandt de øvrige orm (små strongylider og spolorm).


- Blodorms livscyklus er på seks måneder. De øvrige orm typisk 2-3 måneder. Ingen orm har en livscyklus på 9-12 dage.


- Det er fornuftigt med en kontrolprøve 14 dage efter behandling for at undersøge for resistens. Men meget ufornuftigt at behandle to gange med to-tre ugers mellemrum. Det giver nemlig resistens.


Så sørg i stedet for at tage nogle flere prøver fra jeres heste i stedet for at dobbeltbehandle.


Med venlig hilsen


Martin Krarup Nielsen,


Dyrlæge, PhD-studerende

0
0
Svar på denne tråd
 
 blodorm
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 07:48

Martin: Vil det sige, at når min ene hest har fået banminth og den anden hest har fået equilan, så har de også taget blodorm? Dyrkningen for blodorm gik nemlig i vasken, og hvis de har taget dem, ville det da være tosset af gentage dyrkningen - ormestrategi er alligevel ikke-eksisterende på mit opstaldningssted...


I øvrigt synes jeg, at det er problematisk, at mange dyrlæger kun tjekker for almindelige orm (hvad hedder de?) i gødningsprøve. Jeg har været igennem 8-10 dyrlæger og har endnu aldrig oplevet, at der gik mere end et par dage, før jeg har fået resultatet. Og dyrkning for blodorm tager altså et par uger.


I år bad jeg min dyrlæge om den store tur med blodprøve og dyrkning, og hun syntes, at jeg var pjattet - mine heste lignede bestemt ikke nogen, der havde orm. Hun ringede på en lørdag og sagde, at musse skulle behandles for bændelorm "snarest muligt", efter at have set blodprøven. Så pludselig var jeg ikke så pjattet alligevel...


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere blodorm
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 08:03

Hej Tina,


Det korte svar på dit spørgsmål er: ja.


Den lidt uddybende version af svaret er: ja, men der er forskel på effektiviteten af de to midler. Banminth er kun cirka 90-95 % effektivt - og der kan være betydelig resistens mod det. Hvorfor brugte du to forskellige midler til dine heste? Jeg anbefaler derfor en kontrolprøve. Er der æg, kan du få dem dyrket.


Dyrkning for blodorm udføres nu af mange dyrlægepraksis her i landet, så det er et spørgsmål om at finde dem, der gør det. Så spørg jer for hos jeres dyrlæge, om de laver larvedyrkning.


Eksempel: en hest har 150 ormeæg pr. gram gødning. I de fleste tilfælde ville den ikke blive behandlet, men hvad nu hvis halvdelen af æggene var blodormeæg? Og hvad så med de tre ungheste, som den går sammen med? De har så alle spist blodormeæg og er meget modtagelige over for infektion.


Kort sagt, bliver der fundet blodorm, vil det med stor sandsynlighed ændre behandlingsstrategien. Så det er vigtigt også at få foretaget larvedyrkninger.


Jeg har i øvrigt netop opfundet en metode, hvor der kan undersøges for blodorm på én dag med meget pålidelige resultater. Så forhåbentlig kan denne metode meget snart tilbydes til hesteejere.



Martin

1
0
Svar på denne tråd
 
 Martin
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 09:26

Læner mig nu bare op af hvad der står på ormemidlerne og hvad min egen dyrlæge siger. Men måske er det larverne der har den korte livcyklus, husker det ikke lige - sorry.


Mennesker vil forråde dine hemmeligheder, dit venskab og din kærlighed. Men dyr vil aldrig bedrage dig...


- ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ -

Kennel KooiJoy - seriøst hobbyopdræt af Kooikerhondje.


0
0
Svar på denne tråd
 
 martin
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 12:00

Der blev fundet bændelorm på den ene (blodprøve) og almindelige orm på den anden. Den med bændelorm fik Banminth, den anden fik equimax (jeg skrev forkert før!!) Det var dyrlægen, der bestemte, hvad de skulle have. Ville du have gjort det anderledes?


Problemet hos os er, at det er op til den enkelte heste-ejer at få taget gødningsprøve. Det vil sige, at nogle vil tage den lille og nogle vil "glemme" det. Det gør det jo helt umuligt at snakke om ormestrategi, når alle heste går på alle folde på kryds og tværs. Det er lidt svært at gøre noget ved...


Jeg vil følge din opfordring og få lavet en kontrolprøve - så tager jeg dyrkningen i den forbindelse.


Med hensyn til dyrlægerne, så bruger jeg to forskellige dyrlæger, der begge udfører larvedyrkning - men KUN hvis man beder om det. Der bliver IKKE spurgt, når man indleverer gødningsprøve, om der også skal foretages larvedyrkning. Derfor er det så vigtigt, at man som hesteejer selv er opmærksom på, hvad der skal tjekkes for...


Det lyder dejligt med din nye metode - og det er fedt, at du blander dig :-)


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 12:54

Illum: Jo jeg synes også det er en god ide. Jeg giver 14 dage efter igen- dog et andet mærke end den første.

Jeg skifter ormekurs mærke hvert år, så de forhåbentligt ikke bliver resistente.




**Stutteri Birkedal**


Fjordvallak 2 år til salg


Islænder Maleri sælges

se præsentation


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tro mig...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 13:26

...det er en ekstremt dårlig ide at behandle to gange med 14 dages mellemrum. Det giver intet at skifte mellem midler, snarere tværtimod. Så kommer der nemlig bare mulitresistens (dvs mod flere midler). Dette er efterhånden meget velundersøgt, så tro mine ord. I skal sørge for kontrolprøver efter behandling derved får I vished for om ormekuren har virket. At behandle flere gange giver kun vished for én ting: mere resistens.


Og hvilke midler vil I skifte mellem? Der er jo resistens mod dem alle sammen. Hvis I ikke får undersøgt for resistens, aner I ikke, hvad der virker for jeres heste. - Og så lever I faktisk på en falsk tryghed...


Til Tina: Begge de produkter, du nævner, har effekt mod bændelorm. Så det er sådan set udmærket. jeg havde nok valgt Equimax til den med bændelorm og så f.eks Eqvalan eller lignende til den anden. Men det er ikke noget forkert valg. Man skal bare være opmærksom på at der er resistens mod Banmtinh (dvs tage en kontrolprøve).


Mange hilsner


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 martin
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 13:47

Tak igen. Jeg kontrolprøver og ser, hvad der kommer ud af det :-)


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 martin
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 02:32

jeg vil lige høre, hvad gør man hvis der stadig er orm igen efter de 14 dage?? giver man det samme igen eller et nyt prudukt?? men skaber det så ikke multiresidens??


jeg er nok lidt forvirret, men spændende a høre om det, er det helt sikkert..


ov ja, hvilken orm er det der har det med at gå grovest ud over foderstanden?? min hoppe tager ikke på. og er ret tynd efterhånden. den har dog også nogle møj spisevaner. men har faktisk aldrig været behandlet for orm, fordi der ikke har været fundet nok i gødnings prøverne. hun er 5 år nu.


arh. tror de får en basis kur(???) som baby'er eller??? den har hun så fået er jeg sikker på vi fulgte alle dyrlægens vejledninger.


Team LuXus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere orm
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 04:03

Der er forskel på konsekvent at genbehandle alle heste efter 14 dage, og foretage en kontrolprøve, der viser resistens. Er der resistens må man naturligvis skifte til et andet middel, der forhåbentlig virker, og så bruge det fremover.


Der er dog kun tre typer midler at vælge imellem, og med den stigende forekomst af resistens, kan valgmulighederne være få. Kontrolprøver er derfor slet ikke til at komme udenom (håber at det er helt klart hvorfor).


De orm, der i højest grad giver afmagring er de små strongylider, men der skal mange til. Så hvis din hoppe altid har haft lave ægtal i gødningsprøverne, skal årsagen ikke findes her.


Mange hilsner


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og lige et PS
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 08:28

Husk nu at giv´nok, vejer heste mere også selv om det kun er 50 kg mere end kurene er til.


Så køb 2 stk!!!


For orm der kun får en "smule" men ikke går til, de bliver nemlig modstandsdygtige, det er ikke bare fordi man behandler uden prøver de bliver det, men fordi Hesten ikke får nok ormekur.


Illum...

.

Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg.

DKK bog,færdig vac.

Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen.

Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende tråd!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 08:56

Den bliver ikke ringere når en ekspert blander sig - tak fordi du deler din viden men os Martin. Min bekymring går lidt på, hvad nu hvis gødningsprøverne viser et forkert resultat (dvs.ingen ormeæg), Jeg har i flere år ikke haft ormeæg i mine gødningsprøver, kan jeg så regne med, at jeg ikke har nogen orm?

Jeg har så en hoppe der lige har fået føl, hun fik ormekur 1 md. før forventet nedkomst (starten af april, og jeg kan ikke huske mærket), jeg holdt øje med pærerne den næste uges tid, og fandt bremselarver i pærerne, men ikke skyggen af noget der lignede orm. Var det så forkert at give ormekuren, hvis hun ingen orm havde? Jeg var da glad for at hun slap af med bremselarverne. Kan man somregel ikke se i pærerne efter en ormekur, om der har været orm, eller er der orm man ikke kan se? Føllet har jeg da også tænkt mig at behandle uden gødningsprøver, for at være på den sikre side, da jeg mener at det er enormt vigtigt at behandle føllene, da de er ekstra modtagelige, og følsomme overfor orm. Men er det så forkert at behandle føl/plage uden gødningsprøve?


Med venlig hilsen Tina

Gør livet til en fest - rid islandsk hest.


Kornvalse og ballevogn sælges se præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 og mere orm.
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 10:00

Ja, jeg synes jo i sagens natur selv at orm er spændende!!


Jo, Illum selvfølgelig skal man dosere korrekt, men man er ikke sikret mod resistens ved at gøre det. Den vigtigste årsag til resistens er ikke underbehandling, men for hyppige behandlinger med korte mellemrum. Er der først resistens, er det ligemeget om man doserer rigtigt.


Og til Tina: Jeg har selv lavet en stor undersøgelse over troværdigheden af ægtællinger. Når en hest tre gang i træk har ligget lavt eller måske endda har haft 0 æg, så er der stor sandsynlighed for at den bliver ved med at have det. Flertallet af hestene bør faktisk ligge lavt. Så det er helt normalt. Det er naturligvis forudsat at du tager friske prøver, opbevarer dem korrekt osv.


Du kan som hovedregel íkke se ormene - størstedelen af dem er simpelthed for små. Så den eneste måde at kontrollere for effekten af behandlingen er ny prøve efter 14 dage.


Årsagen til at man behandler drægtige hopper forud for foling er trådormen, som kan smitte føllet via råmælken. Vi ved i dag ikke, hvor hyppig trådormen er, så det er svært at sige, om det betyder noget at behandle før foling eller ej.


Det er helt rigtigt at føl og plage er de mest modtagelige for orm, og derfor kan man også vælge at gennemføre enkelte strategiske behandlinger uden gødningsprøve. MEN det er jo endnu mere vigtigt at vide om ormekuren virker for dem, så KONTROLPRØVER en gang om året er ikke til at komme udenom. Føl og plage kan jo få spolorm, som gør dem meget syge, og som også kan være resistente.


Martin



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Martin!!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 11:01

dejligt med en ekspert, man kan spørge til råds. Håber du vil give mig et råd med på vejen, da jeg er lidt usikker.


I fredags da jeg fik mine heste hjem på græs (de har været opstaldet et andet sted)opdagede jeg at begge heste havde små, ca 1-2 cm lange røde orm, der var virkelig MANGE, gødningen fra den store hest var nærmest levende.

Jeg ringede og forklarede ormene til dyrehospitalet og de bestilte ormekur. Om eftermiddagen hentede jeg Banminth på apoteket. Jeg læste på pakken og der stod ikke noget om blodorm og "googlede" på nettet. Jeg fandt frem til at Banminth var ok til strongylider og at det måtte være dét mine heste har... eller? og det er her jeg bla. er i tvivl.


Hestene går nu på en lille fold og skal senere i dag lukkes ud på fold hvor der udelukkende har gået får i mange år og gør det stadig. Kan jeg risikere at min lille fold nu er "forpestet" med strongylider eller dør de der ligger i gødningen og kan jeg være uheldig at de "flytter med" på den rene fold?


Jeg kontaktede naturligvis opstaldningsstedet og forklarede orme problemet. Hun mente ikke at de andre heste havde samme problem og hun kunne ikke finde røde orm hos dem. De havde fået foretaget gødningsprøve, men din forlaring med dyrkning af æg forklarer jo så hvorfor der ikke er fundet noget der.

Vil der ikke være stor sandsynlighed for smitte, når nu de har gået på samme fold i ca. 5 mdr?

Mine to heste har været opstaldet 2 forskellige steder indtil for ca. 3 mdr. siden, derfor undrer det mig hvis det kun er mine heste der har problemet.


Undskyld Martin, det blev vist til mange spørgsmål..



Pigetøj str.50-62 sælges

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da dejligt
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 12:04

at vide jeg trods alt ikke er helt dum


For andre ryster på hovedet af mig, når jeg spørger, om de ikke er med på at tage en "retest" efter 14 dage. Jeg har gjort det siden det blev alm. at tage prøver, det er da rart at være helt sikker på, om hesten nu også er ormefri. De 170,- er givet meget godt ud



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur på jordfold?
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 13:27

Eagleton - hestene bliver så vidt jeg har forstået det ikke ormefri efter en ormekur, men det får ormeniveauet ned til et begrænset antal.


Jeg synes det er fantastisk at en ekspert som Martin Krarup kommer med sin kompetente viden her på heste-nettet, især når mange dyrlæge stadig ikke er enige om ormestategi og behandling.


Behandlingsstrategi

I de tilfælde, hvor gødningsprøven eller larvedyrkning viser, at det er nødvendigt at behandle hestene vil det så ikke være smartere at behandle dem på jordfolden og lade dem blive der i 4-5 dage, så er sandsynligheden jo for at de optager de resistente orm igennem græsset vel væsentligt formindsket. Jeg ved godt at de kan finde på at slikke/nippe af jorden, men det er vel mindre sandsynligt at de optager ormene, end hvis de går på græs???


Samtidig kan man jo i de dage forsøge at fjerne så mange pærer som muligt!


Behandlingstidspunktet

ville i så fald være ultimo april eller primo maj. Da det jo skal være lunere i vejret for at undgå at få en ormeprøve er negativ pga. forpubbede orm.


Er det helt hen i vejret??


NB: Jeg ved godt, at man normalt flytter hestene og ca. 14 efter behandler.


Blodorm

Som jo kun kan spottes ved larvedyrkning, hvor ofte skal man så få dyrket prøverne, min går i en mindre flok på 3, snart 4 da hoppen foler om nogle dage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære alle
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 18:52

Sikke mange spørgsmål! For den interesserede læser vil jeg henvise til denne tråd fra joras.dk. Den er meget lang, men kommer ind på mange relevante spørgsmål:

www.joras.dk/MySql/forum/ forum_posts.asp?TID=7457


De fleste orm kan ikke ses med det blotte øje. Derfor kigger vi efter æg. Der er orm allevegne, blot i forskellige niveauer. Selv heste med 0 æg har orm, blot kun ganske lidt. Så der vil altid være smitte, og det handler om at holde den nede på et fornuftigt niveau.


Der er ganske rigtigt altid orm, er overlever enhver ormekur. Æg fra disse orm vil være resistente uanset om man venter 4-5 dage eller ej. For ormene kan leve i flere år, og de udskiller tusindvis af æg hver dag! Det er faktisk bedre at lade de behandlede heste gå på en mark med orm. For ormene i marken er jo ikke blevet udsat for ormekur og er derfor ikke resistente. Når de behandlede heste spreder resistente ormeæg, vil de derfor bliver "fortyndet" af ormene i marken. Derved bliver resistensudviklingen langsom.


Lukker man behandlede heste på en "ren" mark, vil alle ormeæg på den mark være fra resistente orm, og resistensen vil opstå hurtigt.


Ja, behandling og undersøgelser for orm skal foregå i den varme del af året, dvs april-september. Ellers er ingen af delene pålidelige.


Håber, det var forståeligt.


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 om orm
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 19:17

Det er da kanon at få styr på de misforståelser der er. jeg har altid hørt at man skulle skifte middel hvert år og troet det var godt at behandlede heste kom på en ren mark.


Kan du ikke tage en tur ud på alle landets små opstaldningssteder og fortælle om orm!


MVH Anja

Sadler sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 23:32

Tusind tak for dit uddybende svar Martin!!


Jeg tror jeg har forstået det! Kan godt se, at der ikke er nogen fidus ved at lade dem gå i jordfolden de første 4-5 dage, når de resistente orm laver resistente æg i lang tid efter!


Det vil altså sige, at larverne i hestens mave kan formere sig? Jeg troede faktisk kun det var de æg/larver der kom ud med gødningen der kunne det!


Jeg har læst det meste af debatten på joras flere gange - meget spændende og lærerig.


Jeg fik en gang at vide at syrlige æbler kunne forebygge/nedbringe ormebyrden er det kun en skrøne eller er der noget om det?


Det eneste naturlige alternativ jeg ellers har hørt om er rovsvampe, som jo skal gives hver dag for at have en effekt.



0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 10:30

Sikke mange svar der er kommet i tråden


Men jeg har fået snakket med dyrlægen og vi har fået eqvalan duo til hestene

Håber så det er godt nok?



Hilsen Linda


Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 13:16

Der er ingen ormemidler, som er 100% effektive. Effekten kan variere fra 90 til 99% alt efter hvilket middel, der er tale om. Men under alle omstændigheder vil der være orm tilbage i hesten. Disse orm er dermed resistente.


Orm formerer sig i hesten på den gode gammeldags facon: han møder hun, og sød musik opstår. Hunnen udskiller derefter en masse ormeæg, der kommer ud med gødningen. Disse æg bliver derefter til larver i græsset, som hesten optager, når den græsser.


Der findes masser af historier om pulvere, frugter, urter mm, som menes at have en effekt på orm. Men det viser sig sjældent at være tilfældet, når man undersøger det nærmere. Jeg tvivler derfor stærkt på effekten af syrlige æbler.


Rovsvampene har vist god effekt, men der er hidtil ikke kommet noget produkt på markedet. Det kunne vi ellers sagtens bruge.


Produkter, der indeholder ivermectin (blandt andet Eqvalan Duo) er som udgangspunkt et godt valg til strongylider, herunder blodorm.


Martin



0
0
Svar på denne tråd
 
 Martin...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 08:29

Mange tak for dit svar så blev jeg så meget klogere.


Nogen der kan fortælle om føl også må få den ormekur? Mine føl er er mellem 2 uger og 2 mdr.

Det er shetlandsføl, hvor meget skal jeg regne med de skal have hvis de må få det?



Hilsen Linda


Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Martin
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 21:31
Jeg takker også mange gange for svaret ;o)
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja jeg synes lige vi
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 10:00

allesammen og nye brugere kunne have godt af at få bragt denne tråd fra sidste forår op igen.


Mindst en ændring er at tilføje; der er nu også påvist resistens imod ivermectin. Dvs at der ikke længere findes midler på markedet som ormene ikke er resistense overfor.. Og der er ikke umiddelbart nye præparater i sigte.


Overhold derfor gældende ormestrategi for at undgå at stå med en dødsyg hest som ikke kan behandles..


Ponyvallak sælges 2år Haflinger/fjord-mor /DSP far billeder på præs.

Oldenborg/fuldblodshoppe sælges 3 år billeder på præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for inspiration
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 10:43

Jeg har fulgt dine artikler i magasinet Hest nøje og heldigvis er min egen dyrlæge helt enig med dig!


Jeg er dog nødt til at høre - man kan spare ret mange penge ved at sende gødningesprøverne til equilab (tror jeg det hedder..) man sender prøverne (i lufttæt pose og boblekuvert )med posten.. og selvom man sender prøverne om aftenen og de bliver afleveret næste morgen hos laboratoriet - kan jeg så være sikker på at de er blevet opbevaret korrekt og dermed giver et resultat så tæt på det virkelige som muligt???


Jeg håber at du vil svare på mit spørgsmål, og endnu engang tak!


Med venlig hilsen


Kristina


Wrap i 50 kg baller, bestil årets høst nu! Ring for tilbud.


OS Profi dressur sadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Martin Krarup
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 12:56

Vores hingst på 22 år, fik konstateret blodorm via, blodprøve sidste år, der var så mange at vi fik at vide at han burde være død af det.


Vi fik en stærk ormekur, kan ikke huske navnet, men da vi havde taget nye folde ibrug (som åbenbart er forkert øv), fik vi ormekur til resten.


De gamle folde har ikke været brugt siden sidste sommer, den lille fold vil vi lægge om, men hvad gør vi med den store, den er rimelig ny.


Hvor lang tid overlever æggene i jorden?


Har hørt at papaya, skulle kunne tage orm.


Gode hilsner Fru Bach


Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gødningsprøver
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 14:07

Flere har spurgt til, hvor troværdigt resultatet af ægtælling er.

Her vil jeg bare tilføje, at det er super vigtigt, at gødningsprøverne tages korrekt- ellers skal man IKKE regne med resultatet, der kan være ALT for lavt i forhold til den faktiske ormebyrde.

Har lige mødt et sådant eksempel, derfor får I denne historie:


En kvinde flytter landsdel, og starter et stutteri m. opstaldning. Henvender sig til lokal dyrlæge (1), sætter ham ind i situation og beder om vejledning i forbindelse med ormeprøver. (før haft opstaldet ude, søger derfor vejledning)Får beskeden, at hun bare kan samle prøverne fra boksene om morgenen

(NEJ, det kan man IKKE bare!)

Kvinde følger dyrlæge 1`s instruks, på trods af udskiftning i opstaldede heste samt føl og ungheste, er det sjældent, nogle viser behandlingskrævende resultater. En opstalder tager altid selv prøven på sin hest, den skal hver gang have ormekur. Dette forår ser næsten alle hestene utrivelige ud, kedelig pels, taber sig. Opstalder spørger til, hvordan prøvetagning foregår, dette er i strid med den information opstalder har fra sin dyrlæge(2). Alle hestene får nu taget gødningsprøver efter dyrlæge 2`s anvisning- de har med få undtagelser MEGET højt antal æg pr. g (op til 4000) skal have taget kontrolprøver og larvedyrkning. Den eneste hest, hvis ægtal var så lavt, at det ikke var behandlingskrævende, tilhørte den opstalder der altid selv havde taget prøver- dette er især opsigtsvækkende, da det ofte er de samme heste, der har orm, og denne hest er i den "gruppe".

Det er skræmmende, men desværre fakta, at man ikke bare kan regne med dyrlægens ord.


Dyrlæge 2`s vejledning til indsamling af gødningsprøver til ægtælling:


  • Gødningen SKAL SES forlade hesten og TAGES MED DET SAMME. Ved kontakt med luft og varme, klækkes æggene, og kan ikke påvises ved ægtællingen. Det sker hurtigt, så det er IKKE nok, at gødningen er varm.


  • 2-3 "knolde" tages, helst fra midten af bunken


  • luften trykkes ud, og posen lukkes med det samme tæt.

  • opbevares koldt, afleveres så hurtigt som muligt.


Rose 1 & Aqua Z

med

Heartbeat følle undervejs



0
0
Svar på denne tråd
 
 3 spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 17:08

Hvordan opbevarer man gødningsprøver bedst?

Og skal de tages samme dag man skal sende dem?

Og skal det være en frisk 'pu-ha'?



//Siv


Så kom du endelig til de

evige græsmarker Alis :'(

R.I.P. d. 27/3-2008

Elsket og savnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klarificering
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 17:38

Altså, jeg troede man skulle flytte heste til en ny mark når man havde "aformet" hestene? Men det eneste man opnår ved det er at man befolker marken med resistente orm?


Hvornår er det så godt at flytte hestene, hvis man har to folde der ligger adskilt, og der ikke er nok græs til hele sommeren på bare én? Før ormekur?


/Lene



Gamle heste behøver ikke at være tynde: Se her.

Masser af grovfoder + tandraspning gør de allerfleste heste runde & sunde igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ih altså, vi savner da Martin!
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 19:34

K*ft en spændende tråd, og så endda med en ekspert med i!

Men ham Martin må da godt lige komme tilbage og svare mere!

Jeg kunne snildt stille ham nogle flere spørgsmål...


Om marker, kontrolprøver, hans opdagede metode (mon den er kommet i brug?) resistens - uha!


Kom tilbage, Martin!



Mvh Louise og Skjalda
OBS! Jeg søger lige nu selskabspony, se præsentation.

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd
 
 Martin
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 21:14

Det er desværre sidste år, han har svaret. Men ja, fantastisk at få en ekspert med på sidelinjen- Maaaartin??? Kom tilbage!




Rose 1 & Aqua Z

med

Heartbeat følle undervejs



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 21:31

Behøver man så ikke lade hesten stå inde 1-2-3-4 dage efter ormekuren er givet?




Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, jeg skal nok!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 12:19

Kære alle,


Det er jo en dejlig fornemmelse sådan at være savnet. Tråden her stammer jo fra sidste år, og blev så genoplivet i går. Siden da er det jo strømmet ind med spørgsmål, og jeg skal prøve at besvare dem her. Hvis jeg har overset nogen spørgsmål, så stil dem lige igen.


Spørgsmålet med opbevaring af gødningsprøver er jo fint besvaret af Rose 1 ovenfor. Jeg vil dog tilføje, at mine undersøgelser har vist at hvis prøven aflæses inden for 24 timer efter udtagelse, betyder opbevaringstemperaturen ikke noget. 38 grader er lige så godt som 4. Dog er det meget vigtigt at prøven opbevares lufttæt som beskrevet. Med andre ord er der ikke nogen problemer i at sende en forsvarligt pakket prøve med posten.


Hvor lang tid overlever æggene i jorden? Regn med et år under de klima-forhold vi har i Danmark. Har vinteren været mild som i år, vil færre orm overleve, mens frost og sne igennem længere tid fører til flere overlevende orm.


Flytning i forbindelse med foldskifte? Hvis man vil behandle en hel flok heste samtidigt, er det meget risikablet samtidig at skifte fold pga resistensudviklingen. Her er det bedre at vente 2-3 uger på den nye fold, og så behandle. Behandler man derimod kun et udsnit af flokken (fordi man har taget gødningsprøver), betyder det mindre, hvornår man skifter fold.


At lade en hest stå inde efter behandling? I næste nummer af Magasinet Hest har jeg svaret på netop dette spørgsmål. Kort og godt kan man sige at: DER ER INGEN VERDENS GRUND TIL AT HOLDE HESTEN INDE! Jeg forstår ikke hvor dette kommer fra, men det er en stor misforståelse. De døde orm, der kommer ud, gør jo ingen skade. Derimod har hesten jo udskildt tusindvis af ormeæg, ja endog 100.000-vis hver eneste dag i lang tid forud for behandlingen. Se mit brevkassesvar i næste nummer for en mere udførlig forklaring.


De bedste ormehilsner


Martin


0
0
Svar på denne tråd
 
 indlægsedel
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 12:48

Hej Martin

Der står på indlægssedlen i pakken at hesten skal stå inde, i 1-2 døgn, det spørgsmål har jeg spurgt min dyrlæge om, han gav mig det svar: at det var bestemt i EU pga. at man ikke ville have medicinresterne ud i naturen, men han syntes at man bare skulle lukke hestene ud.


Hilsen Heidi

Der altid læser indlægssedelerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medicinrester i naturen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 15:05

Hej Heidi,


Ja, jeg ved godt det står på indlægssedlerne, men nogen gange kan jeg undre mig over de instrukser, der gives. Det er rigtigt nok at medicinrester fra ormemidler kan påvirke den naturlige fauna, dvs regnorm og insekter i jorden. F. eks. er gødningsklatter fra behandlede heste længere om at nedbrydes på marken - fordi der ikke er regnorm, biller, insekter mm. til at gøre arbejdet de første par dage.


MEN det hænger jo stadig ikke sammen, for hvor kommer gødningen fra boksen/jordfolden hen? På møddingen først måske, men derefter ud i naturen. Og medicinresterne er der jo stadig.


Og hvad så med antibiotika? Medicinresterne påvirker jo bakterier i miljøet. Hvorfor skal heste behandlet med antibiotika så ikke også holdes inde? Det hænger jo ikke sammen.


Så jeg må erklære mig enig med din dyrlæge. Luk dog de heste ud!


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 17:13

Fik at vide af min dyrlæge i april, hvor hestene fik tjek plus kur, at jeg bare skulle lukke min ud.


Jeg fik en gang at vide af en anden opstalder, at jeg ikke måtte lukke ud før efter 3 dage, da ormene smittede de andre på folden (altså de døde orm som kom ud med aff. efter kurens indtag ).




Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næeh...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 17:44

Velkommen tilbage, Martin


Tak for opklaringen af det med temperaturen ved opbevaring af prøver- det gør det noget lettere.


Jeg har lige et par spørgsmål også:


Hvad er din holdning til påvisning af bændelorm, gødningsprøve vs blodprøve. Min dyrlæge har flere gange påvist det via gødningsprøve, men flere mener metoden er for usikker?


Hvornår skal det nye føl have sin første ormekur, og hvor ofte skal føl/ plage i det hele taget have undersøgt prøver?


Du skriver tidligere i tråden, at drægtige hopper behandles for ikke at blive smittet med trådorm via mælken. Min hoppe er også blevet behandlet her før foling selvom ægtal var lavt, men der forstod jeg på dyrlægen, at hoppen efter folingen kunne udskille langt flere æg pga den stress belastning, kroppen havde været udsat for- og at føl kunne få nogen af disse æg i sig via moderens gødning- ved ikke, hvilken slags æg, der blev ment. Men er det helt hen i vejret, har jeg mon misforstået det, eller...?




Rose 1 & Aqua Z

med

Heartbeat følle undervejs



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Martin
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 17:55

Fordi tråden er fra sidste år, bliver den jo ikke mindre god, og det er da rart at du hænger ved den.


Jeg forstår ikke det med resistensudviklingen, når man skifter fold.


Når man gir ormekur, og den er effektiv i 4 mdr. Så må de orm der med der kommer ud da være døde???? hvad med æggene, er de døde eller kan de overleve???


Vi troede netop at vi gjorde det rigtige, at efter de blev behandlet kom de på nye folde, hvor der ikke har gået dyr før.


Hvis man pløjer jorden, vil det gavne, eller er det nok at letharve den??


Jeg har læst et sted at orm, kan overleve i jorden på nogle panser biller el. lign. eller er det en and??


Jeg tror at vi skal lave en fanklub til dig




Gode hilsner Fru Bach


Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pansermider
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 18:05

Er vist bændelormens vært (og overlever i jorden)




Rose 1 & Aqua Z

med

Heartbeat følle undervejs



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bændelorm mm
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 18:17

Hej igen,


Så er der løbet flere spørgsmål ind, kan jeg se, så jeg samler lige op:


Vi har på KU-LIFE (tidl KVL/Landbohøjskolen) netop undersøgt påvisning af bændelorm med de to metoder; gødningsprøve og blodprøve. To studerende tog på hesteslagteri og talte orm fra de slagtede heste. Samtidig tog de blod- og gødningsprøver fra hestene. Resultatet var at blodprøven "fangede" alle de heste, der havde bændelorm, men at 2/3 af de positive heste slet ingen orm havde. Med andre ord viser blodprøven ofte fejlagtigt at der er bændelorm. Gødningsprøven derimod fangede ikke alle heste med få orm (som de ikke bliver syge af), men påviste med stor sikkerhed alle heste med store, behandlingskrævende ormebyrder. Så gødningsprøven er mere pålidelig, men overser nogle af de milde infektioner.


Med hensyn til føl og plage, bør føllet få sin første ormekur omkring tremåneders-alderen. I denne aldersgruppe er det meget vigtigt at få undersøgt for resistens, da de ofte også har spolorm. Så mindst én gang i det første leveår, bør man tage en prøve før og efter behandling.


Det er rigtigt, at hopper godt kan udskille flere ormeæg omkring foling. Men langt de fleste skal først udvikles til larver i græsset for at smitte føllet. Og de helt unge føl græsser jo ikke. Trådorm til gengæld kan smitte via råmælken, og kan inficere det helt unge føl.


Og tilsidst til Fru Bach: Ingen ormekure er 100% effektive - uanset om de så virker i fire måneder. Der er altid orm, der overlever. Og hvis ormene bliver udsat for det samme ormemiddel i hele fire måneder, er der stor risiko for at udvikle resistens. Hvis man så samtidig skifter til en helt ren mark, er risikoen direkte overhængende. Dette er gamle anbefalinger fra 1980'erne, der stadig hænger ved, men vi ved nu at det er yderst risikabel adfærd. Så budskabet er: lad være med at bruge de langtidsvirkende midler (Equest) til en hel flok heste - de skal bruges til den syge hest, og lad være med at flytte samtidigt eller lige efter at have behandlet en hel flok. Og tilsidst: undgå flokbehandling - det er yderst sjældent at alle heste har brug for ormekur, så man kan nøjes med at behandle dem, der trænger, og så er risikoen for resistens meget mindre.


Det er bændelorm, der overlever i pansermider. Her kan det hjælpe en gang imellem at lægge marken om ved pløjning - det har effekt mod alle orm. Harvning har mindre effekt, men det er påvist, at hvis man harver marken ved græsningssæsonens afslutning, er der meget færre orm, der overlever vinteren over.


Det var vist alt for nu. Skriv endelig med mere.


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm måske
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 21:45

er det lidt et side spring... jeg har haft en hest i 8 år, som hele sin barndom fik ormekur forår og efterår. det var nu en gang sånan vi gjore før der skulle tages gødnings prøver... ;-)


hvert forår og hvert efter år, fik han hoste og hver gang han fik ormekur, gik det fulstændig væk...

så skulle der tages gødningsprøver, og han havde ikke et eneste æg. derfor fik han ikke ormekur, og jeg stod med en hest som hostede uden nogen grund...


1 år uden ormekur, og en masse helt rene gødningsprøver senere, blev han sløv og fik voldsomme feber anfald fra det ene øjeblik til det andet, uden påviselig grund. vi tog blodprøver og fik dem undersøgt i et laboratorie i tyskland, og fik det svar at han havde forhøjet antal af nogen specielle hvide blodlegmer som enten tydede på orm, eller allergi. jeg er ikke dyrlæge så det skal jeg ikke gøre mig klog på, men han fik sin ormekur, holdt op med at hoste og at få springfeber.... (7-9-13) ;-)


så blir jeg nød til at spørge, hvis gødningsprøver er det mest pålidelige, havde han så slet ikke orm selv om blodprøven viste det?

og i så fald, hvad kan der være i en ormekur som kan tage hans hoste?

min dyrlæge og jeg regner med at det var bremselarver, som jo ikke kan ses i gødningsprøver, er det helt ved siden a?


jag må tilstå at jeg har det dårligt med ikke at behandle ham, selv om gødningsprøven er ren, har ikke den store tiltro til den.... han var meget syg tilsidst, min lille prus...


vh mette og de 3 bukkebruse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 09:09

Lad mig starte med at slå fast, at har hesten symptomer på ormeinfektion, skal den behandles uanset gødningsprøve. Gødningsprøverne er til for at regulere smittepresset, men de udelukker ikke at en enkelt hest kan blive syg. Den skal derfor behandles - uden at det dog medfører at alle de øvrige heste også skal behandles.


Der er kun to typer orm, der giver hoste; Lungeorm og spolorm. Lungeorm findes fortrinsvis hos æsler og hos heste, der går sammen med æsler. Ellers er de uhyre sjældne hos heste. De er stort set umulige at påvise i en gødningsprøve. Spolorm er hyppige, men især hos føl og plage. Hos den udvoksne hest er spolorm derimod sjældne. Spolorm er nemme at påvise i en gødningsprøve.


Den type hvide blodlegemer, der var forhøjet i blodprøven - eosinofile granulocytter - ses ganske rigtigt forhøjet ved allergi og af og til også ved ormeinfektion. Umiddelbart ville man tænke luftvejsallergi i din hests tilfælde. Det kan godt være sæsonbetinget i forekomsten. Men det har ormekur ingen effekt imod.


Så da ormekuren ser ud til at virke, er vi tilbage til ormene. Det er højst usædvanligt! Men det tyder mest af alt på lungeorm. Vi har i enkelte tilfælde fundet lungeorm hos heste, der ikke har været i kontakt med æsler.


Så gødningsprøverne er et redskab til at måle og kontrollere ægudskillelsen i hesteflokken. Ved at behandle de heste der udskiller mange æg, får man reduceret ormebyrden betydeligt. Men derudover kan der forekomme enkelte heste i flokken, der har behov for en ekstra behandling. Dette øger ikke risikoen for resistens, så længe man ikke behandler resten af flokken.


Mange hilsner


Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej martin
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 14:43

tusind tak for dit svar! vi har selvfølgelig snakket om astma/allergi i hans tilfælde, og han er behandlet for både spoleorm om blodorm nu, da vi ikke rigtig vidste hvad vi skulle "skyde efter"... han har været sund og rask i et år nu, og har ikke fået ormekur her til foråret, da han var ren i gødningsprøven og for første gang, ikke var begyndt at hoste...


men skulle han begynde at hoste igen får jeg fat i min dyrlæge, mht blodorm... tusind tak :-)

vh mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 11:01

Bekymrende at der kommer så mange brugere på banen med "gode råd" hvorefter en ekspert på området nærmest fortæller, at de råd forværrer problemerne.





Venlig hilsen

Michella


~ ~


Charlie, Nicki, Tulle & Lukas



0
0
Svar på denne tråd
 
 problemet
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 12:27

i hva dyrlægerne/brugerne og en dyrlæge siger er jo at dyrlægerne trods alt ikke er netop eksperter på området- det er lidt ligesom med hestens tænder - dyrlægen har få dage omkring hestens tænder, raspning mv. En uddannet hestetandlæge har års erfaring og læring i bagagen om KUN tænder.




www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico



Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gad vidst om Martin
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 21:27

stadig eksisterer? Denne tråd er jo LÆNGE siden, men ikke mindre god af den årsag.


Hvis du findes derude et sted stadig, Martin - vil du så svare mig på flg: Hvor lang tid tager det ormene at sprede sig på marken efter udklækning? Og hvor langt kan de bevæge sig?


(Det jeg pønser på er hvor ofte man bør muge ud på sine folde - og hvor langt væk man skal køre sin mødding væk!)



Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ang blodorm
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 22:21

ja jeg er så en af de uheldige som efter lang tids sygdommme og undersøgelser måtte aflive min super dressurhypper pga skader på blodkar der fører ned til tarmene netop pga blodorm....dette har jeg fundet ud af skyldes at der ikke bliver lavet en larvedyrkning ved gødningsprøverne og når man giver ormekure tager IKKE alle ormekure blodormene...dette har jeg fået at vide via 5 dyrlæge jeg havde ude ved min hest i forløbet af min hest der strakte sig over næsten et helt år så jeg har læst en masse om de forskellige sygdomme jeg oplevede min hest fik...hun havde en tendens til tynd mave fra tid til anden.som jeg nu ved kan være en indikator på problemer med orm.derfor prøvede jeg med flere andre ting såsom skiftning af foder(behøver jeg at sige uden et varigt godt resultat).men da jeg jo troede min hest var dækket ind med ormekure osv da jeg er ret hysterisk med at få den undersøgt og behandlet for det den skulle...troede jeg..men klogere blev jeg at den ikke havde orm for det blev den jo behandlet for som man jo skal...bitter ja men det værste var en hest som blev mere og mere syg uden jeg kunne gøre noget...så få lavet en larvedyrkning ved hver insendte gødningsprøve, og forlang at den får ormekure som tager blodorm og bændelorm som også kan forrette megen skade..ellers kan man bare holde øje med om den bliver for tynd,mat i pelsen,tendens til tynd mave,små uforklarlige kolikanfald...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang min hyp
Forfatter: 
Dato:  13-10-2009 22:37

jeg tog altid gødningsprøverne fra min hest i de 6 år og 3 mdr jeg havde hende når hun sked i boksen...hun lå desuden de sidste 2 år inden hun blev syg under grænsen for at skulle have ormekure men fik det alligevel(blodprøverne jeg fik lavet under sygdommen viste jeg burde have en sund og rask hest men det havde jeg IKKE), men har via min undersøgelse(jeg spurgte det sted jeg havde haft min dyrlæge fra i 4 år forinden), fundet ud af at den ikke fik ormekure der tog blodorm...hun fik heller ikke lavet en larvedyrkning som kunne have påvist hvilke orm hun havde..hendes orm var IKKE resistente da de forsvandt via behandlinger med de rigtige ormekure da hun var blevet syg af dem.men da var det desværre for sent for hende...hun kom desuden til at hoste frygteligt..men dette forsvandt via indsprøjtninger og 2 forskellige slags pulver.har læst at blodorm kan hvis de bliver for mange gå ud i blodbanerne og udrette stor skade hvor de kommer frem...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til sidst nyankomne:
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 20:27

Læs lige tråden - tråd starter har i den grad fået svar - og i øvrigt er denne tråd, hvad 4 år gammel? 3 år?


Jeg ville bare lige se om Martin stadig havde sin profil og måske om man var så heldig at han fik udsendt en mail om at der var svar i den - men har siden tænkt at nu er han jo ikke Ph D studerende længere, så han må jo findes et sted derude på det (forhåbentligt!) danske arbejdsmarked :-)


Dette er en museumstråd :-)


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Broget ko....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 20:45

.. Martin Krarup Nielsen er en meget velanskrevet medarbejder på KU/LIFE - du kan finde ham via google :)


Han er desuden tilknyttet Magasinet Hest, hvor han ind imellem svarer på brevkassespørgsmål - så måske er du heldig at det kommer i brevkassen, hvis du sender dine spørgsmål til Magasinet Hest?


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen, Sif
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 20:49

Det tænkte jeg da nok - han lød ihvertfald både dygtig og super engageret. Super! Tak for tippet :-)


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu et spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2009 21:32

mht til at fjerne pærer fra folden. hvor stor betydning har det? kravler larverne ikke bare ud på græsset?


vi har fjernet klatter i sommer. mine heste gik på en ren mark. har det nogen effekt ?




Hilsen Nicole


gud har fået en ny lille engel

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09


altid i mit hjerte

...................................

Knyttede armbånd sælges. tjek præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nicole -
Forfatter: 
Dato:  15-10-2009 12:11

Jeg kan svare på LIDT af dine spørgsmål.


Det har STOR effekt at fjerne hestens gødning fra folden. Det kan jeg se på min hests ormetal - sidste år flyttede jeg hende til en helt ny mark helt uden klatter på og hendes ormetal faldt til 6 æg pr 100 g (hedder det epg?) - men i år hvor jeg ikke har fjernet klatter siden min datter blev født! er det steget til 50.

Så en lynhurtig statistik fra mig er at det virker.


Martin har i øvrigt også beskrevet nøjagtigt det jeg skriver her - i de to tråde han har lavet her på HN og på Joras. (Han linker til den på Joras længere oppe i denne tråd.)


Det han IKKE har beskrevet er hvor hurtigt og hvor langt disse nyudklækkede larver bevæger sig. Og det spørgsmål vil jeg stille ham når jeg får skrevet til ham - jeg vender gerne tilbage til denne tråd og skriver hans svar (og spørger ham om lov først naturligvis!) og opfordrer ham til at komme tilbage til os!!!


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er der svar fra Martin
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 13:59

Martin var sød at svare på mit spørgsmål pr mail selvom han er en travlt herre og svaret kunne findes på nettet - ups!!


Jeg har fået lov at sætte hans svar ind her:


Det er temperaturafhængigt hvor lang tid det
tager larverne at udvikles på marken. -under 6 grader klækker æggene
ikke, ved 7-10 grader tager det op til 14 dage, ved 10-20 grader tager
det mellem 1 og 10 dage, mens det tager en dag eller mindre ved
temperaturer over 20 C. Herefter skal larverne udvikle sig til tredie
stadie, før de er infektive. Dette vil i en typisk dansk sommer tage
8-10 dage i de varmeste perioder, men betydeligt længere i koldere
perioder. Her i efteråret kan man regne med at det vil tage omkring 3
uger - måske endda mere.

Larverne er derimod ikke i stand til at vandre mere end 30 cm ved egen
kraft. Kraftigt regnvejr kan dog skylle dem længere.

Mange hilsner

Martin

Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Til andre Martin-fans
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 14:02

-og så kan jeg da i øvrigt sige til andre der også er interesserede i at få glæde af Martins store viden på området, at han kan findes her:


www.myhorse.tv


www.hest-online.dk


Sundhedsbrevkassen i Magasinet Hest




Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 skriver martin
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 15:49

Skriver Martin her ikke mere?

 

Det var ellers en god tråd, som jeg bliver nødt til at hente frem, da den er top aktuel for tiden :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider