Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø eller wrap..??
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 01:33

Vi har "store problemer" i familien og er dybt uenige - så hjælp søges

Tiden nærmer sig, hvor græsset skal slås - det er ikke dét, der er problemet.

Men problemet er, skal vi lave det hele til hø eller til wrap..??

Sidste år fik vi ca 3.000 baller hø i "Morten Korch størrelse" - altså baller på hver ca 12 - 17 kg.

Vi har godt nok ikke selv de bedste opbevaringsmuligheder - wrap kunne jo så være en idé...

Men hvor længe kan uåbnede wrap-pakker holde sig..??

Men hvor godt er wrap ad libitum, når man bl.a. er ejer af en "kolikhest"??

Alle 4 (2 heste - 2 ponyer) står på spåner fordi - enten får den ene kolik pga for meget halmspisning eller også æder ponyerne al halmen i løbet af nogle timer...

Hø er jo også godt for sarte maver...

Jeg hælder mest til høet - men kan jo godt se problemer i korrekt opbevaring.

Alternativ kunne vi jo selv beholde noget af høet - og så sælge resten - og håbe på, at man kan købe hø til næste forår (har jo lige selv været total panisk pga hø-mangel...).

Et andet alternativ var at lave noget til hø og noget til wrap i et og samme slæt.

Og så gøre det samme med næste slæt.

Altså beholde noget selv - og så sælge resten - både hø og wrap.

Selv er jeg mest stemt for at få så meget hø som muligt - mest pga kolik-hesten - men kan jo godt følge "husbukkens" idé om at "wrappe" det hele...

Vi får en storbonde til at slå græsset - vi kan selv vende høet og har også selv en ballepresser til "Morten Korch størrelserne".

Jeg er godt nok i syv sind - så lidt hjælp ønskes...

Takker for evt svar - og alle ønskes en god pinse (bare vi ikke regner helt væk med dét vejr, som de har lovet/truet med...).

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 05:40

Jeg ville vælge wrap. Jeg har også altid været mest til hø, men sidste år fik vi vores græs wrappet ... det er det bedste jeg har gjort! Ingen spild, ingen støv, udendørs opbevaring, hestene elsker det, osv. osv. Vi fik vores presset i mini big baller og jeg var spændt på om de 5 heste/ponyer vi har, kunne nå at æde det, men det var ikke noget problem! Jeg sparede endda på kraftfoderet. Ponyerne har levet hele vinteren af wrap, lidt roepiller og vitaminer/mineraler. Da det var koldest kunne en wrap balle vare i ca. 10 dage, skal så lige siges, at de har frøgræs ad libitum ved siden af.

Mht. kolik heste, ved jeg ikke ... men kunne ikke forestille mig, at det er noget problem med wrap, hvis du langsomt vænner den til det.

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

Wrap Wrap
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 08:30

Wrap året rundt.

Smukke Ganger er slet ikke til hø, der går ikke mere end 1 mdr. så vil han ikke kunne æde det uden at hoste, nej heller ikke selvom det er super duper hø.

Så han får wrap og så er alle glade :-)

Illum...

.

Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg.

DKK bog,færdig vac.

Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen.

Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.

0
0
Svar på denne tråd

halvt af hver..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 12:14

Jeg er til hø af flere grunde.

- Nøjsomme heste får længere tyggetid.

- De kan æde alt det de vil uden at få "løs" mave.

- Det er lettere at få til at passe med den øvrige foderplan. (kun min erfaring)

Det er godt nok mere besværligt at opbevare og kræver ofte at det bliver "pakket" ind i halm på loftet. Men kan man finde en løsning så man har godt hø hele året syntes jeg det er det mest optimale.

En løsning kan være at man bruger 1/3 wrap og 2/3 hø, Så har man stadig tyggetiden. (for de nøjsomme) man skal knap have så meget på loftet og det er stadig nemt at få tilpasset foderplanen.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
AVLSGODKENT PRE HINGST TIL RÅDRIGHED 2007, SE PRÆS.
Hø købes 2007 på fyn. ca. 500 baller.
0
0
Svar på denne tråd

Eneste
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 12:33
"problem" med wrap er at det er mere næringsrigt end hø.

Så hvis dine dyr har let ved at blive for runde, så skal man passe på med wrappen og absolut ikke give det ad libitum. Det er dog ikke nødvendigvis et problem - vores heste er nøjsomme, men da vi pga indpakningen kun har mulighed for at opbevare wrap har vi løst problemet ved at give dem frøgræs ad libitum og så afmålte mængder wrap.

Ellers har jeg kun positivt at sige om wrap. Og holdbarheden er helt i top.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

wrap og hø
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 12:36

Jeg er en af dem der altid har været den store tilhænger af hø, da det giver en god tyggetid og de kan æde det de vil, uden dårlig mave. Desuden så kan man altid sortere det dårlige fra i hø(minibig), hvis en wrap balle er dårlig er man nød til at kassere det hele. Men jeg må indrømme at tør warp er praktisk og hestene elsker det, desuden er det letter at skaffe wrap end hø i på mine kanter.

Jeg er stadig mest til hø, men en god tør wrap er også helt iorden. Så hvis du har problemer med opbevaringen af dit hø så lav en god tør wrab af første slet og så kan I jo lave hø på andet slet, til din kolik hest :)

0
0
Svar på denne tråd

wrap og hø
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 15:31

Har en enkelt sæson fået hø-lækkert velduftende,men efter et par måneder ville hestene ikke æde det.Det var støvet og lugtede ikke godt(ikke mug)

Så jeg er gået tilbage til wrappen.Hesten er vilde med det.God holdbarhed og altid lækkert og velduftende.

Wrappen kan sagtens holde et år.Jeg har endnu ikke oplevet at få muggent wrap-mine leverandører har prima kvalitet.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 15:36

Jeg ville lave noget af det til hø. Så har du noget at starte med når græsningssæsonen slutter.

Hvis det er for varmt i vejret har wrapballer kort holdbarhedstid , når du åbner dem. Så derfor fodrer jeg som regel med hø fra ca sep. til og med okt. og går så over til wrap.

Det kan være svært at få godt hø til at holde sig hele vinteren, der skal ikke meget fugt til før det er ødelagt og ikke spiseligt.

vh louise

Opstaldning tilbydes v. Ørbæk, gode boxe,20 x 60 m ridebane, masser af foldtid, hø, halm, fodring efter foderplan. Ideelt for fx plag/unghest/pensioneret hest.

0
0
Svar på denne tråd

Vel skal man IKKE
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 15:38

Smide hele wrap ballen ud.

Er der er lille hjørne på en 300 kg balle der er muggent, så river jeg det ud (tager godt ind) og det er altså nemt at stikke næsen ned og snuse IND. Det er nemt at dufte dårligt fra godt.

Og en tør grov wrap har altså en lang tyggetid og det giver IKKE dårlig mave.

Mine 2 Smukke får hvad de kan æde året rundt, de får begge roepiller og der er ingen problemer med maven eller for meget på siden af de 2.

Illum...

.

Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg.

DKK bog,færdig vac.

Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen.

Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg ville vælge wrap
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 18:28

Wrap er ikke mere næringsrigt end hø. Der er en større mængde vand i wrap, end der er i hø. Og vand indeholder ikke energi. Altså må der være mindre energi pr kilo i wrap end i hø.

Men energien i slået græs, uanset om det bliver til hø eller wrap afhænger altså af mange faktorer. Så det vil være en grov generalisering at sige at der er mere energi i det ene frem for det andet.

Jeg kan finde mange gode grunde til at vælge at wrappe, og kun én grund til at vælge hø, nemlig at det er billigere...Og det er kun HVIS man er heldig at vejret er perfekt, og man får ordentligt tørt hø der ikke har fået en dråbe regn, og som har haft perfekte betingelser for at tørre.

Men det er en rigtig rigtig god ide at sætte sig ind i forskellen på at lave hø og wrap. Men mange maskinstationer ved en hel del om det, så det kan være en fordel at lade sig lære af dem. Men søg nu oplysninger selv.

0
0
Svar på denne tråd

Takker for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 00:17

Takker for jeres svar / erfaringer m.v.

Altid rart, at høre hvordan hø vs wrap bruges andre steder.

Og jo, en maskinstation og en landbrugskonsulent vil også blive kontaktet for at vi kan finde den optimale løsning for vores "problem(!)"...

Kolik-hesten kan desværre heller ikke så godt tåle alt for meget wrap - så vi er nødsaget til at have masser af hø.

Øj, hvor er det egentlig svært at have ansvaret for hestes/ponyers røgt, pleje og brug.

Man vil jo gerne dyrene det bedste - og hvor ville det være rart(!), hvis f.eks. vores de 4 kunne fodres m.v. på én og samme måde...

Men på den anden side - er det ikke også dét, der gør omgangen med heste/ponyer så interesant - de har hver deres personlighed og hver deres måde at skulle passes/fodres på...

Igen - tak fordi I har videregivet jeres erfaringer med hø vs wrap.

0
0
Svar på denne tråd

wrap - eller ej?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 13:34

hej (:

jeg forstår godt dit problem, det havde jeg nemlig selv, jeg vil vælge wrap, som jeg selv er meget glad for, der er mange fordele ved wrap f. eks det støver ikke, og det er let at opbevare, og min hest elsker det haha.. jeg synes, det er det bedste valg.

0
0
Svar på denne tråd

wrap wrap...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 23:14

I år har jeg måtte smide 200 baller hø ud, de var blevet grønne på kanterne og støvede. Det har aldrig sket for mig før, men det fugtige vejr der var i efteråret havde sat sit præg på dem.

Nu vil jeg kun have wrap, og hvis de lige er for store at tage hul på, har jeg en bekendt hvor jeg kan hente de enkelte baller hø som jeg står og har brug for, det er heldigvis kun her tidligt forår, hvor føllene bliver født inde og er inde om natten.

Jeg har brugt wrap før og synes godt nok at det er det eneste rigtige at bruge.

Med venlig hilsen

Merete

Stutteri Winther - shetlænderavl

Har lejlighedsvis føl og plage til salg

www.123hjemmeside.dk/stutteri- Winther/

0
0
Svar på denne tråd

Indpakket hø
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 01:45

Ikke for at prale men kom til at tænke på...

Kan man egentlig ikke pakke disse "Morten Korch hø-baller" ind - ligesom wrap...???

Høet skal selvfølgelig være mere end 100% tørt (yes, overdrivelse fremmer forståelsen).

Herved ville der jo ikke de store opbevaringsproblemer...

F.eks. Green Power Grass - dér er indholdet lettere fugtigt, modsat Green Power O'Grass (det er vist ovntørret).

Vi er "storforbrugere" af Green Powers forskellige produkter - nuvel, de respektive poser/pakker holder max 14 dage - men alligevel.

Ved godt, at mange anbefaler wrap - men argh, denne hersens kolik-hest/Taipan har åbebnbart en sart mave (er efterhånden undersøgt fra mulehår til halehår af Dr Megadyrgod) og tåler ikke wrap i store mængder.

Hvis der f.eks. lægges foder i krybben og hø og wrap i boxen - så vælger han først høet, dernæst foderet og nødtvungent(!) wrap'en til sidst - efter længe og store overvejelser...

Tror skisme at han bliver udskiftet med en ko - de er ikke ligeså sarte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 10:11
da helt sikkert med din kolikmule i baghovedet vælge at få lavet hø af noget af det og wrap af resten. Wrap er nemmere og de fleste heste æder det hellere end høet (Og krybbefoderet 8-) ).

Men hvis kolikhesten ikke tåler wrap så kan du naturligvis ikke bruge det som fast løsning til ham. Min tanke er derfor at det må være ulige meget nemmere at opbevare xx antal wrapballer som kan ligge ude i vind og vejr forudsat der ikke er hul i wrappingen og så hø nok til Taipan. Det skal stadig stakkes osv men jo mindre mængden er - jo mindre arbejde med det

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

Wrap eller...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 11:31

Hej...

Jeg har en hest der meget nemt for lind mave.

en periode fik hun direkte dårlig mave, og efter

div. dyrelægebesøg, fjernede jeg wrappen og dette løste

problemet.

Nu købte jeg så en masse hø. Dette var rigtig lækkert, men som

så meget andet hø, blev det dårligt efter en rum tid.

Dette bevirkede at hesten begyndte at hoste. Nu kom en endoskopi på tale, og resultatet var at hesten havde støvallergi.

Væk med høèt ind med wrap igen. Var i syv sind da muligheden for syg mave atter var virkelighed. Det gode ved al dette, var jeg opdagede at hvis wrappen bare var tør nok, havde hoppen det fint. Det er dog svært altid at få wrappen tør nok, da der er meget forskel på vådheden. Det skal siges at hoppen skal have strå ad libitum, da hun står på spåner, og jeg godt vil tilgodese behovet for at kunne fordøje/tygge i 16-18 timer. Dette har osse en god virkning på fordøjelsen.

Venligst

Christina Laursen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider