|
|
| Skrækhistorie: Tarmslyng |
|
|
Det skete alligevel. Selvom Gaia ikke har spist sand, ikke har haft orm, har fået vedligeholdt sine tænder, er blevet vænnet til sommergræs fra 4 timer til 8 timer over en måned, er blevet sat ned i korn og ikke i øvrigt har fået nogen foderændring, blev hun alligevel for godt 10 dage siden opereret for tarmslyng. Hvorfor? Tja, dyrlægen siger "det sker". Det startede torsdag eftermiddag med en kolik. Kl. 16.00 ringede jeg efter dyrlægen efter at have gået rundt med hende i ca. en time, hvor hun ikke var blevet bedre. Hun fik smertestillende og tarmafslappende for den lille gæringskolik, som dyrlægen vurderede, at hun havde. Hun skulle stå stille/hvile sig i en time, og så skulle hun vurderes igen. Efter en time var hun frisk, hun sparkede endda ud efter en anden hest på ridebanen. Så jeg tog hjem efter at have forvisset mig om, at staldejerne ville se efter hende. Kl. 22.00 ringede de, at de havde tilkaldt dyrlægen igen. Hun havde det nu værre end om eftermiddagen, men vurderingen var, at selvom gæringskolikken var taget til, var det stadig ikke alarmerende. Hvis ikke det var bedre kl. 01.00, skulle hun komme ind til observation på Højgård Hestehospital. Af praktiske årsager besluttede jeg dog, at hun skulle afsted med det samme, og det er jeg meget glad for i dag - kl. 01.00 lå Gaia på operationsbordet og blev opereret for en 360 graders tarmslyng. Når tarmen slynger sig, kan blodet ikke komme videre, hvilket betyder, at det ikke får ilt, og der begynder at gå koldbrand i tarmen. Målet er selvfølgelig at få lukket hesten op, før det går så galt, men Gaias tarm havde allerede vist forandringer, så hendes prognoser var ikke så gode, som de kunne være. I løbet af de sidste 10 dage er Gaia blevet behandlet for toxiner i blodet, nyreslag, meget kraftig diarré, forfangenhed, kraftige hævelser under maven, og en endetarm, der pga. diarreen vendte sig udad. Hun er blevet tilbudt 6 forskellige typer af foder, hvoraf hun kun har taget imod to (Strucomix og wrap), hun er blevet sondefodret og har fået væske via drop. Jeg vurderer, at hun har tabt sig mellem 100 og 150 kg. Alt dette - ikke pga. selve tarmslyngstilfældet - men pga. den efterfølgende operation. Nu kan jeg godt forstå, hvorfor man venter med at operere så lang tid som overhovedet muligt. Heldigvis var meddelelsen i går, at hvis der ikke sker noget uventet, kan hun komme hjem på fredag! Det er en glædelig nyhed, men samtidig lidt skræmmende, da jeg nu ikke længere har en dyrlæge, jeg kan hive fat i med det samme, hvis jeg observerer noget mistænktsomt - hvilket jeg er blevet ekspert i i løbet af de sidste 10 dage. Det irriterer mig dog voldsomt, at jeg ikke kan få en årsag til hendes tarmslyng. Hvis man dog bare vidste, hvad man skulle gøre anderledes. Mit råd er: tag kolik alvorligt - undgå det for alt i verden. Og når det så alligevel sker: Tøv ikke med at få sendt hesten afsted til hospitalet. Hellere et dyrt hotelophold og en levende hest, end sparede penge og en død. Jeg har taget nogle billeder af hende, som jeg sætter ind i tråden, når jeg får dem fra min mor...
Med venlig hilsen Mette Cassøe Christiansen HJÆLP TIL GAIA SØGES Jeg søger en til at hjælpe med at trække med Gaia og senere skridte hende. Se HN Lodge for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tarmslyng |
|
|
Selvfølgelig skal kolik tages alvorligt i alle tilfælde... Tarmslyng kan komme ud af ingenting og måske derfor får du aldrig svaret. Du har nok ikke gjort noget forkert. Men ruller hesten sig forkert eller ligger sig forkert kan tarmene trykkes og det hele kan udvikles til tarmslyng - selvfølgelig kun i de færreste og værste tilfælde.. Flot at hun hat klaret operationen og kan komme hjem igen - GOD BEDRING  Maria - som har mistet en hest pga tarmslyng.
M.V.H. Riderlykke 
Man bliver ikke selv hvid, fordi man sværter en anden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare surt! |
|
|
Ja, det er bare så surt, at det kan komme ud af ingenting. Jeg er et meget handlingsorienteret menneske, hvis ikke tingene fungerer, laver jeg dem om. Men det er jo lidt svært i dette tilfælde. Jeg er ked af at høre, at din hest ikke klarede sin tarmslyng. Jeg har i den seneste uge overvejet, hvorvidt operationen var alle de efterfølgende sygdomme værd, men da jeg luftede tanken for Rikke Munk (dyrlæge hos Højgård), blev hun ret så sur og spurgte, om ikke også min hest skulle have en chance for at overleve. Hendes argument var, at selvfølgelig havde den det ikke godt nu, men hvis der bare var en chance for, at det kunne blive godt igen, måtte man gå lidelserne igennem. Og hun har fuldstændig ret - på det tidspunkt syntes jeg bare, at det var så virkelig, virkelig synd for hende.
Med venlig hilsen Mette Cassøe Christiansen HJÆLP TIL GAIA SØGES Jeg søger en til at hjælpe med at trække med Gaia og senere skridte hende. Se HN Lodge for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min veníndes |
|
|
hest, havde også altid tarmslyng, og endte også med at blive opereret på Ansager dyrehospital. herefter begyndte hun-på opfordring fra hospitalet- at fodre hesten med store mængder hø- ca 10-15 kg pr dag. for konstant at holde maven lidt i gang. Siden den tid, har der kun været to milde tilfælde af kolik, og intet andet. Hvad der lige præcist gør forskellen for den enkelte hest, ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd. Hvorfor fik din hest tarmafslappende midler? Så vidt jeg ved gælder det da om at få gang i tarmene ved koliktilfælde eller? Er jeg helt galt på den..?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm,... |
| Forfatter:  |
charkant |
| Dato:  |
23-05-2007 13:57 |
|
Hej. Du er heldig at være nået så langt! Håber den kommer sig 100%! Tarmslyng kommer ud af den blå luft... Min hest Kazar Montana, fik tarmslyng fra det ene øjeblik til det andet... Jeg fik selvfølgelig dyrlæge ud (rynkeby) som sagde det var tarmslyng... (allerede der havde jeg faktisk opgivet, havde lige mistet 1hest jeg kendte ½år før pga tarmslyng) Så tror nok jeg blev ligbleg. Dyrlægen sagde: "Der er 2 ting at gøre. Operation nu eller aflivning." Jeg sagde at jeg gerne ville have ham opereret, så fat i hestetransport også videre. Dog kom vi ikke så langt... Montana knækkede sammen i forbenene ligefør vi skulle i traileren, så han stod på næse og på bagbenene. Han havde ikke krafter til at komme op igen. Derfor blev bagbenene lagt ned. Men kunne stadig ikke komme på benene. Han blev aflivet på stedet... Han så med sine store øjne på mig sidste gang og der var intet liv i øjnene. Han blev aflivet med sprøjte. Hele stalden var der og jeg var total grædefærdig... Meldte mig syg dagen efter på mit job. Men man må jo over sådan noget. Og allerede på 2 dagen kiggede jeg efter ny hest for at kunne få noget andet og tænke på. Ca 2uger efter Montanas død fik jeg Charkant hjem. Rå 3års med masser af fart og ballade... Så galt gik det ved mig. Håber din hest klarer det! Kryser alt hvad jeg har. MVH Henriette. Undskylder det lange indlæg.
Nu med min oldenborg Charkant Og New Forest/Araber Bl. Miss Hope Aloe Vera forhandler. Kontakt mig ved spørgsmål. 90dages tilfredsheds garanti eller pengene tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afslappende |
|
|
Gaia fik et tarmafslappende præparat, fordi det var en gæringskolik og ikke en forstoppelse. På den måde håbede dyrlægen på, at luften/gæringen ville fortage sig af sig selv. Dvs. at formålet også her var at få tarmene i gang, men modsat ved f.eks. en forstoppelse, kunne det ikke afhjælpes ved hjælp af f.eks. olie, da det drejede sig om luft og ikke mad. Gaia fik frem til sin tarmslyng 4 forskellige grovfoderprodukter: Wrap, hø, græs og Fiberlux. Wrap og hø blev givet fordelt over 5 gange i døgnet, hun græssede mellem 4-8 timer om dagen og hun fik Fiberlux til sine 3 måltider. Hun har aldrig haft dårlig mave pga. wrappen. Hvor mange kg hun præcist fik, ved jeg ikke, men hun havde altid noget at pille i. Hun stod på spåner. Så heller ikke der synes jeg, at jeg kan lægge årsagen... Igen "desværre", for jeg ville virkelig gerne, at jeg bare kunne sige, "jeg skal sandelig sørge for at fodre med mere grovfoder, så hun ikke får kolik igen". Tusind tak for forslaget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henriette |
|
|
Åh nej, for en historie! Jeg er også så evig glad for, at hun kom afsted med det samme, fremfor at jeg ventede til kl. 01.00, for så havde hun ikke klaret det. Så ville hun have endt som din hest, den stakkel  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svært sådan noget |
Eva Lydeking-Olsen |
23-05-2007 14:24 |
|
vi havde et tilfælde af slem tarmbetændelse for godt to år siden - ud af den blå luft og dyrlægen sagde 1 til 1000 for overlevelse, på grund af toxiner, der lammede hesten. Det lignede botulisme (pølseforgiftning), men heldigvis kun den ene ud af 20 heste syg og vi er i forvejen og altid KOMPLET hysteriske med foderhygiejne og ingen mistænkelig wrap var at finde.
Der var lammelse af tarmen og alting, men ikke operationskrævende stop/ snoninger,
Vi behandlede hjemme i stalden og da han ikke led, gik vi planken ud- men de fleste ville have aflivet for længst, han var i halv-coma i 2,5-3 døgn og vi holdt ham på sonde og væsker...så da dyrlægen sagde: nu holder kredsløbet ikke meget længere satte vi en utraditionel afgiftning igang og han vågnede tre timer senere og spiste.
Så havde han jo tabt sig voldsomt og lignede et fugleskræmsel-men hellere et fugleskræmsel at rette op på end en død hest. Han går til kåring her om 2 mdr og er frisk som en fisk.
Han har lovet mig at holde til han er 40 og har opbrugt sin kvote af sygdom...
PØJ- PØJ med din.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært er ikke ordet! |
|
|
Hold da op, sikke en omgang, Eva! Igen er min oplevelse jo ren vand i forhold til det, I var igennem; jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle have gjort, hvis Gaia skulle være i en koma-lignende tilstand i flere dage. På den anden side har jeg klaret denne omgang ved at tage en dag af gangen (hver dag jeg kom ud på Højgård, kunne de fortælle om de nye bivirkninger og sygdomme, de behandlede hende for), og så bare køre på. Som altid, når jeg har haft en stresset periode, er jeg nu også ved at være forkølet; det startede i går aftes da jeg kom hjem efter at have modtaget de gode nyheder. Kroppen kører åbenbart bare på, når der er brug for det. Jeg har netop skrevet følgende på min hjemmeside (jeg er gravid i 5. måned): "Det bliver altså ikke noget problem for mig at få børn - jeg kan allerede tale om afføring, som andre taler om vejret, bekymre mig, så jeg ligger vågen om natten, være ude af stand til at tale om andet end min hest, og bruge al min fritid på at være sammen med den."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her |
|
|
Pas rigtigt godt på hende, når du kommer hjem. Jeg har også været hele møllen i gennem med min hoppe, som også blev opereret for tarmslyng på højgård. Hun havde dog ikke så mange følgevirkninger fysisk som din, men psykisk var hun et nervevrag lang tid efter. Vores hoppe udviklede desværre brok ved operationsarret. Hun blev opereret 4 mdr efter igen, for at få brokket på plads. Det holdt dog kun i ca 2 mdr, så fik hun brok igen. Vi valgte dog ikke at byde hesten endnu en operation, det kunne hun ikke magte. Så det er med ramme alvor, at man skal følge genoptræningsplanen, det gjorde vi nu også, men vi kunne jo ikke helt kontrollere div bukspring på en 10 x 10 meter fold. Heldigvis har hun det godt idag med sin brok under maven, men det tog 1 år og 3 mdr. for hun rigtigt var sig selv igen (kan vi se i bakspejlet). Når jeg kigger tilbage, vil jeg ikke byde en anden af mine heste den "tur" igennem sådan en hård operation. Men man håber jo og tror selvfølgelig på det bedste, og vil sine kære heste det godt. Rigtig god bedring til din hoppe. Vh Louise
Opstaldning tilbydes v. Ørbæk, gode boxe,20 x 60 m ridebane, masser af foldtid, hø, halm, fodring efter foderplan. Ideelt for fx plag/unghest/pensioneret hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| genoptræning |
|
|
Ja, jeg skal selv have snakket med dyrlægen i dag om en genoptræningsplan. I går nævnte han, at hun først om 3 måneder må begynde at blive skridtet under rytter, men da jeg først har termin om 4 mdr. og derefter har brug for tid til at komme mig og vende mig til min nye rolle, vil den periode nok blive forlænget til omkring 5-6 mdr. Indtil da har jeg valgt at få hende opstaldet et sted, hvor jeg kan få en person til at græsse med hende om formiddagen, og en hjælper, som kan hjælpe mig med at sørge for, at hun også bliver græsset med om eftermiddagen. Samtidig står hun i en boks med vindue, og hvor der altid er flere heste i stalden (salgsheste). En dyr løsning, men sådan må det være. Så må jeg undervejs vurdere, om jeg tør lade hende gå alene på en lille fold. Jeg er ikke så bange for Gaias psyke, hun er en utrolig stærk hest. Set i bakspejlet var det nok også det, der snød den dyrlæge, der kom ud kl. 22.00, da hendes puls ikke var specielt høj. Hun mente ikke, at Gaia havde smerter nok til, at det var en tarmslyng. Jeg kan selvfølgelig godt mærke, at hun er _meget_ mere træt end normalt, men hun er som altid nysgerrig, og når jeg trækker hende ud for at græsse, er det bestemt mere hende, der går rundt med mig, end omvendt. Hun får selvfølgelig også lov til en del mere for tiden, end hun før har gjort  Hvordan ser brok ud? Er der noget specielt jeg skal holde øje med??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
Annette-j |
23-05-2007 17:33 |
|
Jeg så godt din stakkels hest på Højgård, hun stod lige ved siden af min hest som også er opereret for tarmslyng. De var også meget tæt på at miste Ronaldo og han tabte helt humøret. Jeg har fået ham hjem nu og jeg skal lige love for at han er livet op! Jeg har også valgt at sætte ham på rideskolen sammen med min anden hest så der er altid er personale og heste i stalden. Jeg må nu trække med ham i ti min og han kan næsten ikke styre sig mere men hopper og danser rundt. Så du skal bare glæde dig til hun kommer hjem igen så skal hun nok blve frisk Ronaldo har fået en ordenlig brok knude (stor hævelse) helt nede ved lysken hvor såret slutter, ellers ser det fint og og er helet pænt. Held og lykke med hende! Mvh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Jeg talte med dig i søndags på Højgård. Det var mig med alle de dumme spørgsmål  Det er godt at høre, det går fremad med din hest. Men hun virkede nu også pænt kæk da jeg så jer  Held og lykke fremover.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Annette |
|
|
Jeg kan godt huske din hest (men synes ikke, at det er nogen af dem på din præs?), og hvor misundelig jeg var, da han blev hentet. Hvor er det godt at høre, at han har det godt. Gaia har tabt sig så ufatteligt meget siden din hest blev hentet - din ligner en amerikaner på vej ud fra Burger King i forhold til min  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Dorte |
|
|
Hvis jeg husker rigtigt, er det dig, der spurgte, hvor din hest skulle stå? Du havde et westerntræktov, og ventede på, at din hest skulle komme med en transport? Hvad fejlede den, er den derude endnu og hvordan ser prognosen ud? Jeg har overvejet, om jeg ikke skal have en rabat i min regning, for Gaia har ordnet deres græsplæne og jeg har serviceret deres kunder - det burde da kunne give et klækkeligt nedslag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
Annette-j |
23-05-2007 17:57 |
|
Jeg var der egenligt en mandag for at hente ham, men der var han noget sløj så jeg turde ikke køre ham hjem i trailer, hvis han skulle smide sig. Han blev hentet om tirdagen i en lastbil og lige siden han har været rigtig glad og haft stor appetit. Han var sat til salg, derfor er han ikke på min præsentation. Nu må vi se hvad der sker de næste par måndeder også tage det derfra. Er ret ked af at han går glip af DSA, men nu er det vigtigste at han blver helt rask. Fik du også at vide at Gaia må komme på en lille fold, tre uger efter hjemkomsten? Glæder mig til min må komme ud, men jeg tør næsten heller ikke kigge på imens  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Ja Mette, det var mig  Min hest har været halt i et år. Har været igennem 2 gange røntgen, thermografi, diverse blokader, smertestillende og forskellige andre forløb. Så hun har været i scintigrafi, for endelig at kunne få stillet en korrekt diagnose. Desværre var det som frygtet galt ved hovsenebenet, nærmere bestemt bursaen (slimsækken) muligvis også med en skade i den dybe bøjesene. Idag har hun så fået en mega-dyr sprøjte i bursaen. Imorgen får hun lagt eggbar-sko med såler og pakning på, og så skal hun hjem. I løbet af 3 uger skal hun så vise bedring. Ellers er der ikke noget at stille op  Så jeg kommer derover i morgen og skal være der hele dagen. Min transport-mand kan først være der ved 19-tiden. Men hvis Gaia har levnet lidt, regner jeg med, at Small skal ned på den lille fold og græsse. Måske vi ses?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette |
|
|
Ja, jeg havde også de store DSA-planer, eller dvs. jeg havde store planer om, at min kusine og Gaia skulle tage alle med storm til DSA. Men jeg har det ligesom dig - bare hesten er rask, så er det det vigtigste. Ja, jeg har også fået at vide, at hun må komme på fold (10x10 meter) efter 3 uger, men jeg tror dog, at jeg vil være meget tilbageholden med det - hellere vente længere tid, og så sikre mig, at hun ikke får brok, end lukke hende løs for tidligt. Som jeg skrev tidligere oppe, har jeg fundet en løsning, hvor der er en, der kan trække hende ud og græsse om formiddagen, mens jeg selv og en hjælper kan skiftes til at gøre det om eftermiddagen. Dyrt. Men det er det hele jo efterhånden. Du må jo lige lade mig vide, hvordan det fremover går - vi kan jo holde kontakt over PB. Erfaringsdeling er en surveræn ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte. |
|
|
Et helt ÅR!!! Pueha, det var ikke rart. Hvad hedder hun? Så kan jeg lige nusse hende lidt, når jeg nu om lidt kører derud. Og ja, jeg er der igen i morgen, så vi ses bestemt. Jeg har en mulig fremtidig hjælper med, som skal hilse på hende, vi er der ved 16.45 tiden. Jep, Højgård er et dyrt mødested Uanset, hvor rare dyrlægerne er, og hvor fine faciliteter de har, kan vi så ikke aftale, ikke at mødes der fremover?? (dette gælder også dig, Annette!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en... |
|
|
...aftale  Jeg tør slet, slet ikke tænke på, hvad regningen kommer til at lyde på! Min hest hedder Benjacos Small Horse og er en Appaloosa. Rød med en masse hvidt på ryggen. Hun har stået i Scintigrafi-stalden, men er ikke sikker på, om hun stadig står der. Hvis hun gør, så er det helt ovre i hjørnet. Og hun skulle ikke være radioaktiv mere  Du må meget gerne give hende et nus fra mig. Har ikke set hende siden mandag. Ja det har været et langt, langt år. Desværre blev vi lidt vildledt af en forkert diagnose efter thermografien, så det har trukket ud med at få en afklaring. Så jeg har splittede følelser. Er meget ked af diagnosen, men samtidig kolossalt lettet over at have fået vished.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
Annette-j |
23-05-2007 21:12 |
|
Ja lad os holde kontakten ved lige om se hvad der sker. Jeg vil helst heller ikke se dig der igen. Hurra for dyrlæge forsikring siger jeg bare!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En sidebemærkning |
heidibr |
23-05-2007 21:59 |
|
Sikke et hårdt forløb. Kan dog ikke lade være med at indskyde en bemærkning om, at jeg da SLET ikke er enig med din dyrlæge om at hesten bare må stå lidelserne igennem. Det er i allerhøjeste grad en løbende vurdering hvad hesten bør gennemgå - og for hvis skyld. Så jeg kan sagtens følge dine overvejelser. Jeg havde personligt nok ikke været villig til at lade det fortsætte så langt, men det er nemt at sige udefra, når jeg ikke har følelser involveret i det. Dog står jeg lige i disse dage med en forfangen hest og overvejer dagligt om aflivning er mere værdigt end at stå med smerter. Man kæmper for dem ja, men synes at det er meget relevant at overveje hvor langt. Venlige hilsner fra Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brok.. |
|
|
Brok i arret ser ud som en bule, blød hævelse. Se evt. billede på min præsentation af Queenie. Bulen har heldigvis fortaget sig meget. Det er den inderste hinde rundt om hestens mave, som holder tarme m.m. på plads, der i vores tilfælde sprang op. Vh Louise
Opstaldning tilbydes v. Ørbæk, gode boxe,20 x 60 m ridebane, masser af foldtid, hø, halm, fodring efter foderplan. Ideelt for fx plag/unghest/pensioneret hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overvejelser |
|
|
Da jeg i går kom ud til Gaia, var beskeden, at hendes temperatur havde været svingende i løbet af dagen, og at hun derfor ikke kunne komme hjem på denne side af weekenden . De havde givet hende et bredsprektret antibiotika, og nu håber og krydser jeg fingrer for, at det ikke også slår hele tarmfloraen i stykker igen. Hvis det gør det, ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har fået billeder af hende, som jeg skal sætte ind snarest, de er taget i sidste uge, og inden at hun er blevet så tynd, som hun er nu. På det tidspunkt fik hun stadig sondemad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
 Gaias hævelser under maven ser voldsomme ud, men virker ikke til at gøre ondt på hende. Det, dyrlægerne var mest bekymrede for på dette tidspunkt, var hendes diarré. Halen blev vasket og pillet dagligt, men så sådan ud en halv time efter igen.  Nærbillede af hævelsen, der er ca. 10 cm "høj" og ca. 15 cm "bred"  Sådan så Gaia ud i januar. De fine runde former er nu helt væk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
Annette-j |
24-05-2007 14:12 |
|
Jeg syntes godt nok også at hun ser MEGET hævet ud. Det har ikke været så slemt med Ronaldo, kun den ene bule han har for enden. Jeg håber det bedste for Gaia, hun er ihvertfald i de bedste hænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg var... |
|
|
for en del årsiden det hel igemmen,,, og jeg gør det nok aldrig igen, jeg hved hvad i går i gemmen, vente tiden, prognoser der sviner frem og tilbage, så jeg krydser finger for jeres heste kommer det igemmen uden men.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidibr |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at det er en løbende vurdering. Det er jeg heller ikke i tvivl om, at Rikke Munk (dyrlægen) også mente. Hun sammenlignede det med et kejsersnit - en pige, der har fået udført et kejsersnit (eller en lignende operation), har også ondt, men derfor bliver hun jo ikke aflivet. Nu har jeg hverken fået udført kejsersnit eller tarmslyngsoperation, så jeg kan ikke udtale mig om sammenligningen, men pointen kan jeg godt forstå. Engang imellem er det nødvendigt, at man går noget ondt igennem, for at det igen går godt. Og hun er jo hjulpet på bedst mulig vis med diverse smertestillende præparater osv. Men tro mig, jeg har igen og igen overvejet, hvem jeg gør det for. Så længe hun vrinsker, når jeg kommer, sålænge hun er ved at mase mig, for at komme ud af boksen, sålænge hun er villig til at drikke og spise - så vil jeg også give hende chancen. Dyreetiske diskussioner er fantastisk spændende, synes jeg, specielt fordi man jo ikke kan spørge dyrerne, om det skal være slut nu eller ej. Og dog. Jeg føler, at hun dagligt fortæller mig, at hun godt vil videre, og det er den løbende vurdering, jeg synes, man skal forholde sig til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne & Annette |
|
|
Annette: Gaias hævelser er væske og ikke brok. Brok er, forklarede Jonas mig i går, når tarmene falder ned, så kun huden holder dem tilbage. Væsken skulle falde i løbet af 3 uger og gerne være væk i løbet af en måneds tid. Susanne: Tusind tak! Du beskriver det rigtig godt: ventetid og svingende prognoser. Det er bare SÅ hårdt. Hvordan er det gået med din hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åh gud |
|
|
Så sent som igår havde vi en pony der døde af tarmslyng som følge af kolik. Den døde igår middags. Tarmslyngen KAN opstå fordi hesten kaster sig/ruller sig når de har kolik, og så sprænger de små strenge som tarmen hænger i. SÅ kommer der rulninger og tarmen bliver slynget. Fedt at se nogen overlever, giver mig trøst.
Hestemassage tilbydes for 125 kr + kørsel (elevpris) Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek. Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil også |
|
|
gerne give min historie. Jeg har jo snakket med dig Mette over PB og jeg er da rigtig ked af at høre, at du har haft så mange følge virkninger af operationen. Min dejlige 14 årige hoppe blev hasteindlang natten til d 21/3 2007. Det startede med en alm. kolik om eftermiddagen, hvor der blev givet beroligende og tarmafslappende og vi fik at vide, at det burde gå i sig selv igen og der ikke var noget faretruende i det. Da klokken blev 19, var det galt igen og vi fik fat i en vagtdyrlæge, som gav olie og beroligende igen og sagde, at hvis dette ikke virkede, ville han ikke tag ansvaret mere. Klokken 22 ringede vi igen, der havde Aja så mange smerter så hun kun kunne stå udenfor for ikke at gøre skade på sig selv, lige så snart vi nærmede og stalden eller hendes box begyndte hun at kaste sig rundt i smerte. Dyrlægen sagde at han ikke ville komme igen, og at den skulle indlægges på Ansager. Dyrlægen ringede til Ansager og heldigvis havde de mulighed for at hente hende i deres lastbil, vi kunne overhovedet ikke overskue, at skulle køre nogen steder med hende. Hun blev hentet halv 12 og klokken 2 ringede de fra Ansager, at de havde indlagt hende og lagt drop, og at de måske kunne stabilisere hende, men at hun var under opservation for Tarmslyng. Klokken 7 d. 22/3 2007 ringede de fra Ansager. Hendes smerter var taget til og at pulsen var stigende, og der var kun operationen tilbage. Allerede kl 10 ringede de igen, at operationen var gået planmæssigt og at Aja var på benene igen. Alt dette her fik jeg smidt i hovedet da jeg landede i billund efter en rejse med firmaet, hvor jeg havde været væk natten over. Jeg havde fået at vide, at Aja havde haft ondt i maven, men ikke at den var indlagt, det var nu nok godt nok ellers tror jeg, jeg havde taget flyet tilbage til Dk meget hurtigt. ´ Så fra Billund lufthavn og til Ansager gik det og jeg glemmer ikke lige forløbigt det syn, som mødte mig. Der stod min ven og samarbejdspartner gennem 7 år med begge de hvide bagsokker smurt ind i blod hovedet hængende, og et stort væskende sår og hende dejlige glimt i øjene var helt væk, jeg tuede som besat og jeg var helt sikker på at den aldrig ville blive hest igen. Den næste uge var meget lang, dyrlægerne sagde, at de første 5 døgn var meget kritsiske. men der kom heldigvis gang i maven, som der skulle og alt forløb godt. Efter 7 dage syrede hendes ben helt vildt til og hævede til dobbelt størrelse, men på ottende dagen begyndte hun at kunne ligge ned igen og så blev det helt normalt igen. 12 dage efter operationen fik jeg endelig Aja hjem ca. 100 kg. lettere end jeg havde afleveret hende og man kunne ikke, se at 14 dage forinden, havde den været en toptunet intermediera hest, nu lignede den en man kan finde på Hjallerup til 5.000 kr. Da vi fik hende hjem skulle den langsomt køres over på det normale foder. de første 4 uger skulle den stå i box ro men måtte gå for hånd 2 x 30 min om dagen. efter de 4 uger måtte den komme ud på 10x10 M fold med lidt græs og MASSERE of hø, på det tidspunkt begyndte den så småt at ligne sig selv og havde fået lidt mere energi og mere sul på kroppen. Efter de 4 uger på lille fold må den nu gå på alm. fold og spise det græs den har lyst til. På lørdag må jeg begynde at skridet og det skal den i 4 uger og så begynder genoptræningen meget langsomt. Det ser ud til at jeg er sluppet 100% for komplikationer, arret er lukket super flot, (selv om det var meget hævet efter operationen. såret var ca. 15 cm i højden og 20 cm i bredden og det strakte sig fra yveret til mellem forbene hvor det overskydende væske lå i en pose på størrelse med en tennisboldt, og det så meget grimt ud.) og der er ingen tegn på at den har været skåret op, fordøjelsen og appetitten er også helt i orden igen (i weekenden havde vi dog en helt mild gang ondt i maven, dyrlægen tog ingen chancer og gav olie og alt blev ok som dt skulle, Ansager sagde at det kan man sagtens risikere oftest sker det meget tidligere i forløbet at der skal en gang olit til før maven er helt i topform igen) Jeg glæder mig som en sindsyg til at sidde på ryggen af hende igen på lørdag, og er meget glad og taknemmelig over at mine forældre og ikke mindst dyrlægen uden tøven sendte hende på Ansager. Der skal også lyde en kæmpe tak til Ansager, som har været så søde og venlige under hele forløbet. Jeg har på alle måder følt at alle mine dumme spørgsmål var vigtige og jeg har følt min enormt godt behandlet. Undskyld det lange indlæg, hvis I er kommet så langt så ønsker jeg alle jer med syge heste god bedring, og er meget taknemmelig over at jeg øjensynlig er slupper så "billigt" hvis man da lige ser væk fra regningen 24.900 kr det er da også en slags penge men intet i forhold til at de redede min dejlige hest. Hels og lykke til dig mette og håber jeg får lov til at følge med i det videre forløb, og du skriver eller ringer bare hvis jeg kan hjælpe. Hilsen Gitte
Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville til hver en tid |
Eva Lydeking-Olsen |
25-05-2007 13:44 |
|
også gøre som I har gjort: hele behandlingen.
Jeg synes så IKKE at det er slemt at hesten har ondt eller lidelser en periode- hvis der er udsigt til at den bliver OK igen. Det kræver en masse arbejde, en masse penge og en masse tid - at rette en så syg hest op, når dyrlægerne først har gjort deres - men det er det hele værd.
Det skal ihvertfald ikke være min "mangel på indsats" der afgør sagen i hestens disfavør.
Mennekser kan jo også have skavanker og perioder med mindre end fuld funktion - og brug for laang gernoptræning, specialkost osv.
Det VAR slemt at stå med en hest der var så dårlig så længe og han var helt slukket at se på, men det var jo pga toxiner - og jeg ved jo også at det KAN bedres - vi brugte homøopatisk medicin og intravenøs C vitamin, flere hundrede gram.Samt tvang nyrerne til at tisse toxinerne ud med store mængder væske: sukker, salte og så videre.
Ville til hver en tid gøre det igen.
Gaia ser da ret godt ud på billederne - hun har ikke tabt så meget vægt, det er godt.
Efter jeg har set HVOR hurtigt de kan tabe alt, ifbm alvorlig sygdom, så holder jeg mine, så der er lidt at tage af - havde min været en ranglet plag uden et gram ekstra - så var han død dengang. Leveren havde simpelthen ikke haft noget at tage af til at afgifte. Kredsløbet brudt sammen for længst.
Når jeg ser ham her to år efter - fuld af energi, musklespækket, arbejdsivrig og glad - så ville jeg gøre det igen. Men jeg håber sandelig ikke det bliver nødvendigt. Han blev efterbehandlet til den store guldmedalje, hver en sten vendt.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Mette |
|
|
Tusind tak for en hyggelig times snak på Højgård igår  Small og jeg kom ret sent derfra, så vi var først hjemme ved 22-tiden. Small nærmest løb ind i sin boks, nu ville hun bare ikke være med til noget længere. Hvordan går det med Gaia idag? Jeg krydser alle mine fingre og håber det bedste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kolik/tarmslyng.. |
|
|
Det var lige præcis det min gamle hest, loke, blev aflivet for.. Onsdag aften havde han en gang kolik, dyrlægen kom, han fik olie, smertestillende og tarmafslappende og kunne så godt holde natten over, men vi skulle derop om morgene for at se til ham.. Torsdag morgen kl halv 7 blev vi ringet op at den var HELT galt med ham.. Han var driv våd men helt kold.. Op til ham, tæppe på og ned og gå. Dyrlægen blev kontaktet, men da han var den eneste på klinikken kunn ehan først komme kl 8:( Men da kl var halv 8 holdte han på rideskolen for han kunne ikke lide det.. Loke havde om natten slet ikke drukket noget og manglede derfor væske, og min dyrlæge sagde han skulle til KVL og have lagt drop.. Afsted med os.. Min far var på arbejde som den eneste i familien der kunne køre med hest.. Heldigvis var vores gamle borgmester super sød at køre for os med hans trailer.. inde på KVL stod de parate og tog i mod os da vi landede.. Super god service.. Der blev taget en masse prøver og fik konstateret tarmslyng. Min far blev kontaktet og han snakkede med dyrlægen og de blev enige om at han skulle åbnes og se om han kunne redes.. Dette kunne han desværre ikke. Så han drog til de evige græs marker torsdag d. 24 August 06:( Aldrig har jeg følt mig så alene som jeg gjorde da min mor kom hjem og sagde det. Håber aldrig jeg skal opleve det igen.. Men Loke gav alt hvad han havde og med sit altid gemytlige temperament stod han bare stille og fandt sig i alt hvad der blev gjort med ham.. Men aldrig har jeg fællede SÅ mange tåre som jeg gjorde den dag og de kommende dage.. Så, hos mig bliver der kaldt dyrlæge meget hurtigt..
Hilsen Jette med den dejlige Nazal. <3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3 <3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3 <3I er begge elsket og savnet<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Desværre er der jo ikke altid en forklaring på alting, det vigtigste er din hest bliver rask. Jeg har prøvet det 2 gange med forskellige heste, og med 2 forskellige udfald, jeg er dog ikke meget i tvivl om at anden gang var udfaldet også blevet godt hvis han havde været kørt på et hestehospital med det samme, tid er jo en vigtig faktor. Jeg var desværre på ferie, og blev først underrettet 5 timer efter man havde opdaget han var syg og man var ved at indlægge ham. Man skulle bare ha ringet til mig da man opdaget det, og havde indlagt ham der. Jeg havde hellere betalt for at ha ham stående på KVL eller Helsingborg som han blev kørt til, også selvom det ikke havde været nødvendigt. Desværre skulle den lokale dyrlæge lige nå at tjene så mange penge på ham som muligt, inden hun indlagde ham, så hun gav ham morfin og kørte, med den besked om man bare skulle holde øje med ham. Det hører med til historien at en af hendes ansatte i to måneder havde behandlet ham for en tarminfektion, så hun viste hans tarmflora ikke var helt på toppen. Så havde hun brugt sin hjerne istedet for sin pengepung, så havde han været indlagt, og jeg havde sikkert stadig haft ham idag. Da man så endelig vælger at indlægge ham, og underrette mig, beder jeg dem om at kører på Helsinge Hestehospital, da KVL ikke ku tage i mod ham, men det nægtede dyrlæge, da hun var personligt uvenner med dem, så ville hun aflive ham istedet. Han blev så indlagt på Helsingborg, men inden han kom derover med færgen, var tarmen desværre begyndt at gå i koldbrand, og han blev aflivet på operationsbordet. Havde man igen kørt ham til Helsinge som jeg bad om, så havde han sikkert også været her idag. De er da ikke lige så dygtige dyrlæger som i Helsingborg, men igen synes jeg tiden på daværende tidspunkt var vigtigst. Det er nu 5 år siden, og bar det jeg sider og skriver det her, får tårene til at trille. Jeg var der den dag han kom til verden, men desværre ikke dne dag, han havde allermest brug for mig. Men jeg er glad for jeg insisterede på han skulle forsøges opereret, for jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg ikke havde forsøgt, og han kunne ha været redet. Heldigvis har jeg også en god historie. Hans mor fik faktisk mens hun ventede ham også en drejning på stortarmen. Hun blev indlagt til observation med det samme, og de kunne derfor operere indenfor få minutter da det belv nødvendigt. Hun fik infektion i bugen bagefter, og det væltede nærmest ud med infektion fra bugen i et par dage, og hun tabte sig helt vildt. Efter ca 5 dage besluttede vi at gå ud og græsse med hende på trods af nogen af dyrlægerne synes det var tosset, men den ene dyrlæge og jeg mente det var vigtigt hun beholdte livslysten. Det var nogen hårde dage, og aldrig har jeg været så glad for at se en hest spise, lave afføring og tisse, helt tosset, men sandt. Hun fik en stor brok under bugen, nok også fordi forsteret tyngede, og efter føllet var vænnet fra, blev hun opereret igen. Som den første eller en af de første her hjemme fik hun lagt noget specielt kunstvæv ind i bugen, og idag har hun en bule/ar, men fungerer helt normalt. Jeg glæder mig over hende hver evige eneste dag, og jeg vil ALTID vælge at gøre alt hvad der i min magt, for at rede mine heste, økonomi er ikke noget jeg tænker over i det omfang, så mener jeg ikke man skal ha heste eller dyr. Hun giver mig daglige glæder, og giver mig super afkom, bla. en kåret hingst i DV. Jeg gør det for at undgå kolik, masser af hø, olie dagligt i foderet når de står på stald, og kogte hørfrø nogen dage om ugen. Om sommeren når de går på græs gør jeg ikke så meget. Jeg ka se de ind i mellem går og slikker i jorden, på trods af de har vitaminer og mineraler på folden, men det gør alle heste, og jeg tror på alt det græs hele tiden holder maven igang og får det evt. jord der kommer ned med ud igen. Et lidt langt indlæg, og Mette jeg håber du om mange år ka se tilbage på det her som noget din hest og dig kom igennem sammen Annette
Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !! Forhandling af Marstall foder !! Er din hoppe dækket med foder op til kåring ?? Se mere på sitecenter.dk/stutteri-taldorf Inseminering tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| je pu ha |
|
|
bissen som jeg skrev om var min første tarmslyngs patient, det endte desværer ikke godt, en morgen da jeg skulle i stalden ringer aften vagten og siger at de havede slukke alt vand pga en vandkop, jeg kigger på min far og siger vi er kørt, og ganske rigtigt, bisse stod med kolik et år efter en ellers fin opration, pga manglen vand var den gal igen, han blev kørt på kvl og kort tide efter aflivet, svaret var at der var problemer med arvæv. jeg har indtil vider mistet 5 heste af tarmslyng, så her er det ikke noget der bliver taget let på. jeg valgt dog hved de sidste 4 ingen operation, pga hestens alder eller andre skavanker. men jeg kan kun sige at jeg også har redet en top hest, der efter en operation, ingen meen havede, samt at de i dag hved en del mere om det end de gjorde for 12år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu en.. |
|
|
Det er trist at læse om alle de heste det er gået alt for når de har fået tarmslyng, men heldigvis er der da stadig nogle gode historier ind i mellem  Vi har også en hoppe der er opereret på Højgård for tarmslyng, og som din lignede hun også en radiatorhest da vi hentede hende - hun tog dog ret hurtigt på efter at hun kom hjem, og her 4 år efter har hun stadig ikke haft så meget som antydningen af et kolikanfald. Vi bruger vores hoppe til avl, og i forbindelse med slutningen af drægtighederne får hun en del ødem under maven, som dog forsvinder igen få dage efter at hun har folet (man kan stadig se det lidt på dette billede som er taget 2 dage efter hun har folet).  Jeg vil ønske for dig at forløbet efter din hests operation kommer til at forløbe nogenlunde lige så smertefrit som på vores.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Dorthe |
|
|
Ja, selv tak for en rigtig hyggelig snak! Det er sjovt som heste-mennesker, der aldrig har mødt hinanden før, bare kan falde i snak og i hak med det samme  Det glæder mig at høre, at Small nu står hjemme i sin boks. Hun så bestemt ikke ud til at føle sig tilpas i den, som Højgård havde tilbudt hende. Gaia står stadig derude, hendes temperatur bliver ved med at svinge, så de har trukket i land med beskeden om, at hun kunne komme hjem før denne weekend. Nu tør de ikke sige noget om forventet hjemkomst. Men de er positive, og det kan jeg da klynge mig til.
Med venlig hilsen Mette Cassøe Christiansen HJÆLP TIL GAIA ER FUNDET Tusind tak til alle de, der har været så søde at melde sig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
|
|
Tusind tak for alle jeres beretninger, det varmer at høre gode historier - og jeg føler mig meget egoistisk, når jeg siger, at de dårligere historier også hjælper, fordi jeg dermed kan se, at selvom hun har det skidt, så kan det gå meget værre. Eva: Billederne af Gaia blev taget i sidste uge, mens hun stadig fik sondemad. Hun er stadig flot blank i pelsen, men hun har tabt sig rigtig meget siden billederne blev taget. Jeg skal prøve, om jeg kan fange det på nogle billeder en af dagene. Det er ikke så slemt omkring ribbenene, men over ryg, kryds, hofter og baller - der er næsten ikke andet end skelet tilbage. Og ja - jeg er også super taknemmelig for, at hun havde lidt ekstra kilo at tage af, da det hele startede!
Med venlig hilsen Mette Cassøe Christiansen HJÆLP TIL GAIA ER FUNDET Tusind tak til alle de, der har været så søde at melde sig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grehgrtht |
|
|
Min vallak døde pga. tarmslyng for over et år siden. Dyrlægen ville ikke hjælpe så han blev indlagt alt for sent. Operationen gik godt, men han havde ikke fået ilt nok. Jeg aner heller ikke hvorfor det kom. Men jeg kan stadig sætte mig ned og tude over det i dag 
Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  RODEO ER AFLYST,- VI VANDT!!!! Tak for kampen allesammen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| koliksymtomer. |
Stald Miller ♥Stald Millerϖ |
26-05-2007 20:25 |
|
Vores 3 års hoppe, fik også kolik symptomer kristi himmelfartsdag. Den havde lige været ude og blive motioneret i longen. Da jeg så kommer tilbage 1 time efter, efter jeg havde redet min gamle hoppe, står den så underligt inde på folden. Benene var helt inde under den, værgede med hovedet og forsøgte at lægge sig ned. Jeg tager hende ud og ringe hører ved vores egen dyrlæge om det er kolik symtomer. Og det var det, han mente også det var gæringskolik den havde. Så jeg skulle gå i en halv time med hende og ringe tilbage og fortælle status. Jeg går med hende og hun afgiver en del, og heldigvis. Jeg ringer tilbage og vi blive enig om at, hun skal på boks og have ro. Og der kan man se hun slapper af. Jeg skal så til Silkeborg og besøge Tanja Aulbjerg og inden jeg kørere går jeg i 15 min med hende. Jeg kan se hun har det godt og tager afsted. Inden da har jeg givet min kæreste instruktioner i, hvad han skal gøre. Han ringer efter 1½ time og siger hun har det godt, og hun står og gumle stråfoder i sig. Himalaya har det sådan, at når hun skal have spændt gjorden, skal man gøre det gradvist, fordi hun spænder og puster sig op. Så der er sket det, efter hun har trænet, har hun ikke kommet af med al luften i maven. Der er samlet sig en del og så har hun spist løst af græsset. Og derved dannet en prop. - det er ihvertfald hvad jeg tror. Dagen efter var hun lige så frisk som en havørn. Men når man lukker hestene på nyt græs, eller græs i det hele tage som er meget frodig, skal man være varsom. De må ikke være der på i mere end en time. Det her græs hun var på, er en blanding af græs til køer og enggræs. Så det er lidt stærkt, da det ligger i lavning som er ret fugtig om vinteren. Derfor giver det godt. Så pas på Jeres heste. Nogen heste kan tåle en del, hvor andre ikke kan. Mvh. Lotte
Rigtig dejlige oldenborger til salg - www.staldmiller.dk Oldenborg vallak søges til stævnebrug.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Gaia ser overordnet ud til at få det bedre . Hun har ikke haft feber siden i onsdags (eller de har i hvert fald ikke registreret feber siden i onsdags), så nu håber vi, at der ikke er mere betændelse i hende. Betændelsen blev behandlet med antibiotika, der som I ved, slår bakterier ihjel. Desværre ved antibiotikaen ikke, hvilke bakterier, der er gode, og hvilke, der er dårlige, hvilket betyder, at hun nu igen står med diarre . Men jeg tænker, at når nu, hun har kunnet rette tarmfloraen op én gang - mon så ikke hun kan gøre det igen. Hendes ædelyst er dog lang fra, hvad den har været; hun har altid været en meget motiveret klikker-hest, men nu vil hun ikke røre noget som helst fuldfoder, wrap, lucerne, hø eller halm. Gulerødder og frisk græs kan dog lokkes i hende på gode dage, så jeg bruger AL min fritid på at stå ude sammen med hende og græsse. Heldigvis har jeg nu fundet en, der vil hjælpe mig med at græsse hende, så jeg engang imellem kan få lov at få en aften hjemme. Hun virker dog noget mere frisk og opmærksom end hun gjorde i sidste uge - det er bare dejligt at se!  Jeg har endnu ikke hørt noget om, hvordan fremtidsudsigterne ser ud, og om der mon er en hjemrejse i horisonten... Det vil jeg prøve at høre til i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Det er da trods alt lidt gode nyheder  Jeg tænker meget på jer og forsøger at sende gode vibrationer jeres vej. Jeg kom til at tænke på, har I prøvet med noget Irish Mash eller anden mash, til at stimulere Gaias appetit? Kan du huske jeg fortalte om den hest vi havde inde på KVL? Han var rigtig rigtig syg og havde ingen appetit, men mash gled alligevel ned. (Small har endnu ikke vist nogen bedring )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mash afprøvet |
|
|
Hej Dorte, De har prøvet Mash ude på Højgård, specielt fordi hun hele tiden dyppede mulen i vand efter at have taget en smule foder. Men nej. Nu har humøret været forholdsvist højt på hende siden søndag, og hun har spist græs med velbehag siden mandag, så jeg er sikker på, at hun nok skal få appetiten igen. Hun skal bare hjem i vante omgivelser, tror jeg. Hvor er jeg ked af at høre, at Small ikke viser bedringer. Du har jo stadig nogle uger at løbe på, så mon ikke det kommer? De gode vibrationer bliver i hvert fald sendt den anden vej også, så mon ikke vi kan hjælpe hinanden? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejhej |
|
|
Jamen så må jeg da også hellere give mig til kende. Jeg har den brune vallak, der står ved siden af Gaia - Lakaj. Jeg vidste slet ikke det stod så slemt til med Gaia, hun så ellers frisk ud, da vi var ovre hos Lakaj i mandags - hun tiggede efter mine gulerødder og æbler på livet løs. Godt det går fremad!  Giv Lakaj et klap fra mig, hvis du kommer derover inden næste uge - jeg savner den noget så skrækkeligt, men når der også er eksamener at passe har jeg ikke tid til at tage til Fyn hver dag som jeg ønskede, jeg kunne. Lakaj er blevet opereret for et griffelbensbrud og med lidt held kan jeg hente den hjem på tirsdag.
"If you can dream it, you can do it!" Walt Disney JHN's dressurrytter for hest 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Så har jeg ikke flere idéer, men det lyder jo også somom det slet ikke er nødvendigt. Og hvor er det godt at høre! Er der så også en prognose for, hvornår Gaia må komme hjem? Jeg krydser fingre for, at det bliver snart. Så spændende er det jo heller ikke at være på hospitalet. Ja, vi har endnu 2 uger at løbe på, så jeg afventer og håber på det bedste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et lille |
|
|
smil, til jer stakler, da bissen kom på kvl, udbrød en staldmand, nøj hvor er det syndt hun har ondt i maven når hun er i fol  han er en vallak, var alt jeg fik sneret, så han kunne sagtens tåle at tabe sig. god bedring til alle jers heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helena |
|
|
Hej Helena, Lakaj har jeg hilst på; han er en rigtig lækkerbisken Desværre ser Gaia ikke de samme egenskaber i ham; han får et surt ansigt, når han forsøger at komme i kontakt med hende. Man er vel dame. Han blev flyttet over ved siden af Gaia fra boksen overfor, da der kom en ponyhingst ind og skulle stå i hans boks, der var mere isoleret. Desværre gik det lidt hurtigt, så dagen efter spurgte jeg Lars-dyrlæge, om Lakaj ikke godt måtte få andet end "KUN HØ", som der stod uden på hans boks. Før Lakaj stod der nemlig en hest til observation for tarmslyng. Stakkels Lakaj. (Hesten, der var til observation for tarmslyng, blev hentet næste dag. Der var den igen frisk som en havørn. Dejligt, at det ikke går så galt hver gang.) Jeg er hos Gaia hver dag, så jeg skal nok give Lakaj en gulerod. Han fik også lokket et par stykker ud af min far, da han var på besøg fra Jylland. Og nej. Det jyske hø vil hun heller ikke have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejhej |
|
|
Hej Mette Jeg er glad for at høre du vil holde lidt øje med ham  Lakaj følte sig skrækkeligt "omsorgssvigtet" da vi kørte fra den igen. Efterladt hos "slemme" dyrlæger uden græs, hvad bildte jeg mig dog ind?! Sure madammer kender Kaj alt til, følhoppen hjemme vil kun allernådigst lade Kaj gnide næse med føllet én gang dagligt. Men endnu en ved siden af sig, og så en lille opblæst hingst overfor, det er godt nok for meget af det gode...! Frækt gjort, især når der er små, sjove følle-bøller i den anden ende af gangen (så Kaj ud til at tænke). Jeg undrede mig godt nok også lidt over skiltet, men tænkte egentligt ikke nærmere over det, da jeg aftalte med en af staldpigerne, at den kun måtte få begrænset kraftfoder. Den har såmænd ikke taget skade af et par dage kun på hø, den havde godt nok lagt sig lidt ud inden den kom til Fyn. Men det er jo hvad der kan ske, når man lukker en hest på døgnfold, der er vant til at agere sportshest hver dag. Men tak fordi du gjorde dem opmærksom på skiltet på boksen! 
"If you can dream it, you can do it!" Walt Disney JHN's dressurrytter for hest 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
I løbet af weekenden har jeg flere gange snakket med dyrlægerne om, at Gaia snart kan komme hjem. Den drøm blev dog afsluttet brat, da Gaia lagde sig ned som det første, da hun kom ind fra en 10x10 meter fold søndag eftermiddag. Hun stod med 39,7 i feber, og jeg kunne hurtigt regne ud, hvad det betød: Mere antibiotika og dermed risiko for mere diarré. Da jeg tog hjem søndag aften havde hun ikke længere feber, da hun var blevet behandlet med smertestillende/febernedsættende, men hun var bestemt heller ikke nogen frisk hest. I går morges havde hun igen feber, og Jonas-dyrlæge valgte derfor at give hende antibiotika. Denne gang er det dog et smalspektret, så jeg håber, at det ikke er for hårdt ved maven. Hun blev efter et par timer feberfri, men ville ikke rigtig spise noget, og var meget dvask. De, som sad og ventede på, at deres heste skulle blive undersøgt, troede, at hun var bedøvet, så dvask var hun. Jonas-dyrlæge scannede hende i bugen for at se, om hun havde væskeansamlinger, men der var ikke noget alarmerende at se. Væsken var klar, hvilket betyder, at der ikke siver noget ud af tarmene, som der ikke skal sive ud. Ud fra blodprøver kunne han ligeledes konstatere, at hendes nyrer og lever fungerer godt, så hun kan godt klare en omgang mere. I dag ser det dog noget lysere ud. Hun var feberfri her til morgen og var dybt fornærmet over, at hun kun måtte græsse i 20 min. Heldigvis kommer Gaia nye part Line og græsser med hende i formiddag, jeg overtager vagten i eftermiddag, og Line kommer igen i aften - så det var ikke så slemt at tvinge hende ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber det bedste |
|
|
Hej Mette. Hilste på dig i søndag eftermiddag. Min knabstupper Apollon blev opereret for tarmslyng lørdag morgen. Sikke nogle op- og nedture i har haft, men håber nu at det går den rigtige vej for jer. Jeg har desværre ikke mulighed for at besøge Apollon igen før på torsdag, men jeg har talt med dyrlæge Michael i går. Han mener, at han ser godt ud efter omstændighederne, så håber han kommer sig og der ikke opstår nogen komplikationer. De bedste hilsner til jer. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tina |
|
|
Hej Tina, Ja, din Apollon ser rigtig fin ud i forhold til, hvordan Gaia så ud. Du skal nok også forvente, at han kommer til at smide nogle kilo, og at han får sådanne hævelser under maven, som Gaia har haft/stadig har en smule af. Jeg hilser på ham hver gang jeg er der ude, ligesom jeg også stadig hilser på Lakaj, Helena  Under omstændighederne er det rigtig dejligt at hilse på så mange mennesker, specielt når man så genkender hinanden her på HN efterfølgende... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Mette |
|
|
Mange tanker herfra til dig og Gaia. Jeg håber hun snart bliver rigtig stabil igen. For det er da et nederdrægtigt forløb I er igennem. Du er jo snart fast inventar på Højgård 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt Mette |
|
|
Dejligt du tager dig tid til lige at stoppe op og hilse på Apollon. Savner ham så meget herhjemme og glæder mig til at kunne klappe ham på torsdag  Men ja, hævelse og vægttab er nok ikke til at komme udenom  Håber stadig Gaia er feberfri, så hun snart kan blive udskrevet  Med venlig hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helena |
|
|
Det ser ud som om, at du har haft heldet med dig - jeg kunne i hvert fald ikke finde Lakaj i dag  Dejligt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Og alle jer andre  Det er mig, som er begyndt at hjælpe Mette med Gaia. Selvom jeg kun har kendt Gaia i lidt over 1 uge, synes jeg allerede det er slidende at Gaia svinger meget i hvordan det går. Derfor tænker jeg også på, hvordan alt dette her ikke har været for dig mette, og jeg skal nok gøre ALT hvad du beder mig om for at gøre din hverdag en smule lettere. Da jeg var derude i går, ville hun knap nok spise græs og gulerødder. Jeg fandt ud af (mette havde også sagt det) hun har svært ved at gøde og det gør ondt når hun skal. Det er så synd for Gaia og det er SÅ svært at køre derude fra når man skal hjem. Hun står og kigger på en og ligner en der tænker; efterlad mig ikke her  Jeg håber snart for hende at hun kommer hjem. Næste gang jeg er derude, tager jeg et par billeder af hende, så i kan se hvor tynd hun er blevet 
D. 24/4-07 fik himlen den smukkeste stjerne, Marik Cavador Du er elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jubii!! |
|
|
Da jeg i går aftes var ude hos Gaia, sagde Jonas-dyrlæge, at hun nu er klar til at komme hjem. Hun skal fortsat have antibiotika-behandling, men det er i pulverform, så jeg kan selv give hende det. ...og er det ikke heldigt, at jeg har fundet så sød en part til Gaia? Det har været en super hjælp, da jeg har pjækket en del fra arbejde for at kunne gå med Gaia. Nu er jeg dog ved at få det indhentet igen. Så nu skal det være slut med at være fast inventar på Højgård, vide, hvordan nyankomne checker ind, vide, hvor hver hest står, se heste komme ind og blive bedre og tage hjem igen (og ønske, at det var mig), se heste komme ind og næste dag ligge ude under en pressening (og glæde mig over, at det ikke var Gaia), hjælpe dyrlægerne med at holde hestene, mens han giver dem en sprøjte - ja, jeg har næsten været ansat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt at høre |
|
|
Hej Mette. Hvor er det dejligt for jer  Jeg så efter Gaia, da jeg var dernede i går formiddags, men der var hun ikke i boksen. Heldigvis går det rigtig godt med Apollon Faktisk sagde de, at det var utroligt at han er kommet sig så hurtigt. Han fik også lov til at komme ud og græsse lidt i går i træktov og der var han ihvertfald ret så frisk  M.v.h. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejhej |
|
|
Hej Mette Ja, vi hentede ganske rigtigt Lakaj tirsdag morgen. Han havde det ikke ret godt da vi kom, men vi fik lov at tage ham med hjem alligevel. Operationen gik over al forventning - faktisk så godt, at den kun skal have 3 ugers boksro i stedet for de 6, vi først fik at vide. Så nu kan jeg efterhånden snart se enden på det her. God bedring til Gaia, jeg håber ikke vi skal ses mere på Højgård, men i stedet på stævnebanerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdateringer |
|
|
Gaia har nu været hjemme siden fredag, og hendes humør er steget rigtig meget. Hun har både lørdag og mandag spist ½ balle hø mens hun har været inde i ly for sommervarmen - ½ balle hø er mere, end hvad hun fordøjede på en hel uge på Højgård!  Fremover vil mine opdateringer komme på min hjemmeside, hvor der også er mulighed for at skrive kommentarer - og jeg hører gerne fra jer!  God vind til jer alle, og tusind tak for den utrolige støtte, som jeg har fået undervejs - både på Højgård og her på HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv øv |
|
|
Ja bedst som man tror det går godt, dykker det hele igen  Mette ringede for en times tid siden og fortalte at Gaia havde feber til morgen. Hun er stadig på antibiotika så ingen af os kan forstå hvordan det så kan lade sig gøre at hun får feber? Mette skal ud til nogle kunder i dag og jeg har en chef som ikke mener hesten er vigtig nok til at tage en fridag, så vi må vente til vi begge har fri med at komme ud til det lille pus Jeg kører så snart kl har slået 16 og så skulle dyrlægen gerne være på vej. Vær sød at krydse fingre for at det ikke er noget alvorligt og hun kommer sig hurtigt!! Det er ikke til at holde ud, man tør snart ikke sige at det går godt for så snart det er sagt, vender det hele igen.
Med venlig hilsen Line Nu med stjernehesten Gaia (og Bernie selvfølgelig ) Himlen har, den 24/4-07, fået den smukkeste stjerne, Marik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øvøvøv |
|
|
Jeg skal nok krydse fingre for dig og din dejlige- om end efterhånden hårdt ramte - hest!!! I har ikke været tilsmilet af held på det seneste hva... opdater os senere! Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Da Mette og jeg kom i stalden havde Gaia næsten ingen feber. Dog kom dyrlægen forbi alligevel, da han lige ville se til hende. Hun buler lidt op under maven omkring såret, men Jonas (dyrlægen) mener det bare er væske. Vi skal dog holde øje med, om det samler sig til et "æg" for så er det nok betændelse, men det er der dog råd for. Grunden til hendes feber i morges er sandsynligt en smule betændelse, men vi skulle ikke være urolige, det var nok kommet ud af den naturlige vej. Heldigvis ingen stor alarm denne gang 
Med venlig hilsen Line Nu med stjernehesten Gaia (og Bernie selvfølgelig ) Himlen har, den 24/4-07, fået den smukkeste stjerne, Marik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I har da godt nok været.. |
|
|
hele møllen igennem. Håber for jer at i snart er ude af komplikationerne efter operationen. Vi har selv en 2 års, der blev opereret på højgård d. 22 dec. sidste år. Da de fik ham lukket op viste det sig, at det ikke var tarmslyng, men forstoppelse i tyndtarmen. Tarmen var efter den omgang totalt lammet i flere dage, og det var på et hængende hår, der kom gang i den igen. (Jonas ringede til os juleaften kl 18, for at fortælle at nu var den første klat kommet - men spørg lige om vi fik et chock da tlf. ringede på det tidspunkt og vi kunne se det var dyrlægen). Desværre har han også udviklet et mindre brok (kan høre der er flere, der har samme problem) Det er vi temmelig kede af, da han var udset til brug i avlen. Ved endnu ikke om det får betydning. Desuden er det jo heller ikke særlig pænt med den bule, selvom den ikke er ret stor. Held og lykke til jer fremover. Mvh May.
Stutteri El Falcon; PURA RAZA ESPANOLA. Særdeles velgående hoppeføl fra 4/10-06 sælges ved fravænning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Mange tak for jeres støtte, det er rart at høre i tænker lidt på os  Gaia har stadig en smule feber, så det tyder på hun kæmper med en lille infektion pt. Hun havde spist sin morgenmad og ville gerne på fold, så det er jo dejligt. Mette og jeg har aftalt at nu begynder vi ikke at håbe for meget, før det er så stensikkert at der ikke kommer flere komplikationer. Hver eneste gang vi har mærket en smule fremgang, går det en smule tilbage, det er lidt som at tage 1 skridt frem og 2 tilbage. Heldigvis ikke så store spring, som da hun stod på Højgaard.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|