Undrede mig lige over snak om solskoldninger på denne isvinterdag i januar
men fandt så datoen og det er jo et gammelt indlæg.
Min pony har helt lyserød mule, men han har da heldigvis aldrig set sådan der ud, AV!!! Jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere om fotosensibilitet Lisbeth baloo? Det er ikke noget jeg kender til, men min basse er nemlig ikke blevet solskoldet gennem alle de år jeg har haft ham, men kun de seneste 3 år er han egentlig begyndt at blive. Jeg smører ham med solcreme og zinksale (giver et fysisk filter idet det dækker godt med den tykke hvide masse). I efteråret købte jeg en speciel solcrene blocker til heste i den lille rideudstyrsforretning i juelsminde. Har endnu ikke nået at prøve det af, men de skriver på emballagen at det holder i 24 timer eller sådan noget så det kun skal påføres én gang om dagen. Den tror jeg nu ikke helt holder, - jeg smører hellere for meget end for lidt.
Til sidst vil jeg sige - uden overhovedet at forudintage at ikke alle tager problemstillingen alvorligt - at én af hestene i stalden på juulsbjerg, hvor jeg før stod, havde oplevet at få en 3. grads forbrænding på mulen, fordi én af hendes bekendte skulle passe dne, mens hun var på ferie og ikke havde fået smurt den. Det var med store boblende bylde områder på mulen og krævede akutdyrlægehjælp, - jeg får helt ondt ved tanken. Den stod ikke på juulsbjerg, da dette skete, så jeg har kun fået historien fortalt. Har ofte smurt ham med zink, når jeg smurte min egen, fordi hans mule var rigtig sart og hurtigt blev til tørre skorper.