Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sår på mulen
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 21:07

Hej

Jeg har en pony der er kommet på en ny fold hvor der ikke har gået heste fornyligt.

Hun har de sidste par dage får nogle sår på mulen, som nu ser ret slemt ud.

Der er ingen af den andre heste på folden der har samme problem.

Sårene er nu blevet vasket af med alm. lunkent sæbevand.

Er der nogen der har en ide om hvad der er der har forvold disse sår? Og er der nogen der kender en behandlig?

Ponyen bliver flyttet til et andet græsstykke i weekenden og vi får selvfølgelig dyrlægen til at kigge på hende hvis der ikke er bedre i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

sol eksem måske...?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 21:20

Selvom det ser voldsomt ud...

Smører solcreme på vores der har lyserøde muler.

Håber du finder ud af hvad det er

mvh Mona

Gule heste, heste med krone og bølge og heste med meget hår...

At ride er at leve...

0
0
Svar på denne tråd

Solskoldning
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 21:31

Jeg er næsten HELT sikker på det er en slem solskoldning hun har fået!!

Er der nogen af de andre heste der har lyse muler??

Heste med lyse muler bliver stort set altid forbrændte, der er ikke noget farve pigment til at holde solens stråler tilbage.

Put aftersun på nu eller helosan salve for natten og inden hun kommer på fold i morgen skal hun have et ordentlig lag solcreme på og gerne en gang til i løbet af dagen så hun er godt dækket ind.

Sørg altid for at hun har solcreme på også når det er skyet.

Har selv haft en hest med lys mule og når jeg ikke var hurtig nok med solcremen så så han sådan der ud...

Der skulle ret hurtigt ske en forbedring...

Held og lykke!

Du kan sagtens bruge samme solcrem til hende som du selv bruger! Gerne sunblocker eller med så høj faktor som muligt

Hilsen Ditte

Mor til Victoria født d. 28. august 2006.

- Kærlighed mellem mennesker er indviklet -

- Kærlighed til dyr er ren kærlighed -

0
0
Svar på denne tråd

Det ligner...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 21:40

... en grim solskoldning - som sagtens kan skyldes fotosensibilitet hvis der er giftige planter på folden som hun har spist af.

Det skal selvfølgelig smøres med noget der blødgører og så skal hun nok væk fra solen om dagen eller have syet en klud på grimen til at blokere for solen.

Men du bør nok også gennemgå folden for giftige planter f.eks. bjørneklo, smørblomster, brandbæger, alsikekløver o.l.

Hvis det er fotosensibilitet foresaget af planter vil det blot blive værre jo mere hesten spiser, og giften fra planterne kan ophobes og skade leveren - så det er vigtigt at gøre noget ved det!

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Opstaldning tilbydes - mellem Næstved og Rønnede
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror også
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 09:54
det er soleksem/solskoldning og det skyldes sikkert at hesten har hvid blis/mindre pigment og derfor er mere sart overfor solens stråler. Smør den med en god, fed solcreme med høj solfaktor. Gerne min. 1 gang om dagen, så skal den nok blive fin.

Islændervallak søger rytter/udlånes.

Voksen hanhund ønskes omplaceret. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

solskoldning
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 13:48

Miin gamle pony havde også en tildens til at få en slem solskoldning på mulen. I starten smurte jeg det godt med helosan for at blødgør det og så kom jeg en høj solfaktor på. Men hver gang han drak, røg det hele af igen. Så jeg tog på apoteket og fand en solstift som var vandfast. Siden jeg har brugt den, har han ikke været solskoldet!

Den kan anbefales!!

Hilsen Kathrine B

0
0
Svar på denne tråd

Av for søren
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 18:22

Undrede mig lige over snak om solskoldninger på denne isvinterdag i januar :) men fandt så datoen og det er jo et gammelt indlæg.

Min pony har helt lyserød mule, men han har da heldigvis aldrig set sådan der ud, AV!!! Jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere om fotosensibilitet Lisbeth baloo? Det er ikke noget jeg kender til, men min basse er nemlig ikke blevet solskoldet gennem alle de år jeg har haft ham, men kun de seneste 3 år er han egentlig begyndt at blive. Jeg smører ham med solcreme og zinksale (giver et fysisk filter idet det dækker godt med den tykke hvide masse). I efteråret købte jeg en speciel solcrene blocker til heste i den lille rideudstyrsforretning i juelsminde. Har endnu ikke nået at prøve det af, men de skriver på emballagen at det holder i 24 timer eller sådan noget så det kun skal påføres én gang om dagen. Den tror jeg nu ikke helt holder, - jeg smører hellere for meget end for lidt.

Til sidst vil jeg sige - uden overhovedet at forudintage at ikke alle tager problemstillingen alvorligt - at én af hestene i stalden på juulsbjerg, hvor jeg før stod, havde oplevet at få en 3. grads forbrænding på mulen, fordi én af hendes bekendte skulle passe dne, mens hun var på ferie og ikke havde fået smurt den. Det var med store boblende bylde områder på mulen og krævede akutdyrlægehjælp, - jeg får helt ondt ved tanken. Den stod ikke på juulsbjerg, da dette skete, så jeg har kun fået historien fortalt. Har ofte smurt ham med zink, når jeg smurte min egen, fordi hans mule var rigtig sart og hurtigt blev til tørre skorper.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider