Noget du virkelig skal overveje udover kemi, er at sætte den på noget ammoniaksugende, spåner f.eks. Halm er absolut dårligst i test. Det er så vigtigt at hoven kan holdes ren uanset hvad du behandler med.
Jeg har set mange produkter virke på nogen heste og være virkningsløse på andre. Nu er det ikke noget jeg her kan bevise videnskabeligt, men jeg formoder at sur stråle kan forårsages af mange forekllige typer bakterier og svampe og derfor vil det være forskelligt hvad der virker. Man kan vel heller ikke udelukke resistens mod nogen af præparaterne eller at de som ikke rammes af f.eks blåsten opformerer sig og koloniserer området i stedet.
Det er også korrekt at man kan overbehandle med de skrappe midler, da de også ætser sundt væv. Man skal efter min mening og erfaring ikke bruge et skrapt middel mere end max 5-7 gange. Virker det ikke på den bundløse sure stråle inden for det tidsrum så kommer det heller ikke til det. Giv hoven en lille pause og prøv noget andet, måske noget mildere. Overdreven vask er ikke godt, medmindre man kan tørre hoven helt bagefter, disse bakterier kan lide et snasket iltfrit miljø.
Man skal også kun bruge de skrappe til man har fået det værste væk derefter bruge noget der er mindre heftigt for at nyt væv kan dannes. Ridning i sand er godt for at stimulerer en ny stråle i at vokse.
Af produkter jeg har set virke og det i samråd med god bokshygiejne med ammoniak sugende strøelse. Det sidste er vigtigt!
De mindre skrappe som er opbyggende(/ pH neutraliserende: Aloe Vera, Blå biotex, Brogaarden antisvamp hovolie, saltvand, chlorblanding 1 del clorin i 4 dele vand, æblecider eddikke, citronsaft.
De hidsige som ikke må bruges for længe af hensysn til vævsskader/resistens: Blåsten, salicylsyre, æter, formalin,
Der findes mange flere produkter end de nævnte her.
Er der ikke en vet studerende herinde der kunne finde det interessant at lave forskning i sur stråle? Eller en mikrobiolog, kemikker, måske? Der er lavet noget på white line disease i USA, de fandt jeg ved ikke hvor mange typer svampe og bakterier.
MVH
Christina
Ledige pladser til hovkursus, se under arrangementer
Ny hjemmeside www.aktivstald.dk