Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ekstrem sur stråle...???
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:18

Min hest har over længere tid haft utrolig sur stråle på 2 af hovene og jeg har snart prøvet alt, men intet synes at virke.

Det er så strålerne er helt hvide og bløde inde i midten, men han er heldigvis ikke halt... Det er ikke fordi han står vådt, tværtigmod. han står på drænet vinterfold og der bliver muget hver dag i hans boks og strøet med tørt halm...

Lige for tiden prøver jeg hoofmaster spray mod sur stråle og ud over det har jeg prøvet salicylsyre fra dyrlægen, trushcontrol samt blå biotex pletfjerner (et råd fra smeden)

Håber nogen kan hjælpe

anne

0
0
Svar på denne tråd

Hoof Master with violet
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:34

Hej

Prøv at læs om Hoof Master på equidans web side;

www.equidan.dk

Det er et godt produkt !

0
0
Svar på denne tråd

et gammelt råd
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:36

jeg fandt en dag jeg var på bibloteket en gammel manual i dyrlæge medicin.

Da vores den ene hest også har døjet med sur stråle i flere år, slog jeg op under det.

Behandlingsforslaget var formozibasol og vat. skiftes ca hver 3 dag.

Først salve i, så vat, det skal presses godt i.

Vi har prøvet det, det virkede på vores.

salven kan fåes hos dyrlægen

mvh sisse

sælges
3 års RDS hoppe

far: solos carex, morfar: sorel

mørkebrun med 4 sokker

redet sammenlagt 5 mdr

pris 35000 kr

0
0
Svar på denne tråd

Sisse...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:48
Den salve, du nævner, udgik for noget tid siden. Jeg tror "lagrene" er ved at være brugt. Jeg har ikke hørt om, at den skulle være kommet i produktion igen.
0
0
Svar på denne tråd

sur stråle...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 14:54

okay det har jeg ikke hørt om før, men det vil jeg da helt sikkert prøve. Men hvordan får jeg det vat til at blive siddende i hovene når han har sko på??

anne

0
0
Svar på denne tråd

mange muksalver
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 15:28

kan det samme. jeg har med stor succes brugt hydrocortisonsalve mod sur stråle efter samme foreskrifter som med formocibazol. jeg har så kombineret det med kobbersulfat dette kan stadig købes i matas.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 16:13

Blå sten, og det virker rigtig godt og er let at have med at gøre. Det kan købe på www.krikken.dk ligger under plejemidler. Jeg brugte det i pulver form, rengøre hoven grundigt, putter blå sten i kløften (tror jeg det hedder ) og stopper vat oven på til der ikke kan være mere. Det bliver der til dagen efter, hvor jeg tog det ud, og gjorde det samme igen, til den sure stråle er væk.

Det har været super for mig

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 19:16

Allerførst vil jeg mene at du skulle give hoven en uge fri for behandling - især de midler der indeholder blåsten kan ætse hornet væk og gøre skaden værre.

hvis det ikke bliver bedre af det, så har jeg også kæmpet meget med sur stråle. Jeg skulle rense ud med vatpinde, bare bliv ved til vatpinden ikke længere bliver beskidt (hvis der er en lille rest blod på så gør det ikke noget - det viser at du er inde ved sundt horn) når stråleklæften er renset kan du behandle - jeg har prøvet meget forskelligt, og jeg har fundet ud af at det er emget forskelligt hvad der virker på ens hest.

Min havde det desværre så dybt (havde det da jeg købte ham) at jeg ikke selv kunne behandle det, så samtidig med at jeg brugte vatpinde, så kom dyrlægen i en periode og skar dårligt horn væk og puttede æter i. Det hjalp. Men det krævede dyrlæge med et par dages mellemrum over et par uger.

Held og lykke med det.

Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 21:22
Har en veninde som havde en fjordhest der led af sur stråle. Hun prøvede ALT og intet virkede. Dyrlægen spurgte så hvad den fik af vitaminer. Han var ikke dækket ind viste det sig, så det blev der lavet om på. Efter der forsvandt hans sur stråle.

Se vores hjemmeside med billeder fra bla. TAF-arrangementer og DM i dressur :

Team AD-Edition

0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 13:38

Cille er også ved at komme sig efter en ordenlig omgang sur stråle på det ene bagben.

Vores dyrlæge dikterede følgende behandling:

• Hov renses og vaskes ren med sæbespånervand
  • Tag en 60 ml plastik kanyle/sprøjte og fyld den med 2-3 % brintoverilte (kan købes i matas - eventuelt stærkere, så fortynder dy bare)
  • Resn hoven med dette.
  • En 10% iodblanding fortyndes 1:4 med vand og der prøjtes iodblanding ned i strålen.
  • Tag et lille stykke vat, form det så det kan være i strålen, væd det med iodblanding og prop det i strålen.
  • Sprøjt eventuelt mere iodblanding over vattet.

Men husk at bruge gummihandsker - ellers får du gule fingre i sidste ende

Denne behandling virker, skal jeg hilse og sige fra Cille

Venlig hilsen Simone

0
0
Svar på denne tråd

der er mange muligheder
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 16:07

Noget du virkelig skal overveje udover kemi, er at sætte den på noget ammoniaksugende, spåner f.eks. Halm er absolut dårligst i test. Det er så vigtigt at hoven kan holdes ren uanset hvad du behandler med.

Jeg har set mange produkter virke på nogen heste og være virkningsløse på andre. Nu er det ikke noget jeg her kan bevise videnskabeligt, men jeg formoder at sur stråle kan forårsages af mange forekllige typer bakterier og svampe og derfor vil det være forskelligt hvad der virker. Man kan vel heller ikke udelukke resistens mod nogen af præparaterne eller at de som ikke rammes af f.eks blåsten opformerer sig og koloniserer området i stedet.

Det er også korrekt at man kan overbehandle med de skrappe midler, da de også ætser sundt væv. Man skal efter min mening og erfaring ikke bruge et skrapt middel mere end max 5-7 gange. Virker det ikke på den bundløse sure stråle inden for det tidsrum så kommer det heller ikke til det. Giv hoven en lille pause og prøv noget andet, måske noget mildere. Overdreven vask er ikke godt, medmindre man kan tørre hoven helt bagefter, disse bakterier kan lide et snasket iltfrit miljø.

Man skal også kun bruge de skrappe til man har fået det værste væk derefter bruge noget der er mindre heftigt for at nyt væv kan dannes. Ridning i sand er godt for at stimulerer en ny stråle i at vokse.

Af produkter jeg har set virke og det i samråd med god bokshygiejne med ammoniak sugende strøelse. Det sidste er vigtigt!

De mindre skrappe som er opbyggende(/ pH neutraliserende: Aloe Vera, Blå biotex, Brogaarden antisvamp hovolie, saltvand, chlorblanding 1 del clorin i 4 dele vand, æblecider eddikke, citronsaft.

De hidsige som ikke må bruges for længe af hensysn til vævsskader/resistens: Blåsten, salicylsyre, æter, formalin,

Der findes mange flere produkter end de nævnte her.

Er der ikke en vet studerende herinde der kunne finde det interessant at lave forskning i sur stråle? Eller en mikrobiolog, kemikker, måske? Der er lavet noget på white line disease i USA, de fandt jeg ved ikke hvor mange typer svampe og bakterier.

MVH

Christina

Ledige pladser til hovkursus, se under arrangementer

Ny hjemmeside www.aktivstald.dk

0
0
Svar på denne tråd

mineralsk tjære
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 09:25

hej for nogen år siden købte jeg mineralsk tjære, det meget effektivt.

min hest da jeg fik ham havde ekstemt sur skråle og det blåsten man kan købe nu om dage, var ikke så effektivt. men jeg gjorde flg

behandel med mineralsk tjære 2- 3 x om ugen i et par uger og de dage hvor du ikke bruger tjære, brug alm. blåsten i tube eller hvordan det nu forhandles hos din lokale butik.

det er vigtigt at når du behandler med tjæren at hoven er helt ren for skidt men hoven må ikke være vasket eller være våd når du bruger tjæren, for virker tjæren modsat. da det så vil hindre vandet at trænge ud gennem hoven.

du må også kun bruge tjæren indvendiget i hoven, men hele hoven inkl strålen og dragterne skal pensles.

det er en fornemmelses sagen hvor tit og hvor ofte du skal bruge tjæren, da det jo udtørrer hoven. derfor gøre det ikke offere en 3 x om ugen den 1. uge og nedsat det så til 2 x om ugen de efterfølgende uger. du bør se en bedring ret hurtigt. jeg bruger tjæren som forbyggende middel nu. f.eks tre dage på en våd græs fold giver den ene af min tildens til sur stråle og så får den lige lidt tjære og vupti så går dder nogen dage/ uger inden det er nødvendigt igen

håber du kan bruge det til noget

0
0
Svar på denne tråd

blåsten
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 09:41

Der er rigtig mange der siger til mig at jeg kal bruge blåsten, men jeg har fået afvide at det ikke sælges mere fordi det var for gitigt... ved du hvor jeg evt kan få fat i det??

Kan man oxo bruge det tjære når strålen er helt hvid og blød indeni??

på forhånd tak

Anne (Kastzan)
0
0
Svar på denne tråd

Tjære...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 12:34
Tjære er til forebyggelse af sur stråle, men ikke til behandling, da det nærmest forsegler hoven - da jeg havde dyrlæge i torsdags, spurgte jeg netop til tjære, og der sagde han, at det skulle jeg ikke anskaffe; som forebyggelse er det aller bedst at holde hoven ren :)
0
0
Svar på denne tråd

Prøv med...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 14:50

Efter anbefaling af min smed, bruger jeg Trush Buster tror jeg det hedder - noget blåt, flydende, giftigt noget i en flad flaske til 200kr.

Da jeg er igang med behandling, ved jeg ikke om det virker, men det er da i hvert fald ikke blevet mindre...

Kan købes i rideudstyrsforretninger - jeg har købt mit hos Pilar Rideudstyr i Struer.

0
0
Svar på denne tråd

atamon...??
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 14:07
Er der nogen der ved om man evt kan bruge atamon til at tørre strålerne ud...?? Ved at mennesker bruger det mod svamp mellem tæerne

Camilla G Nielsen
0
0
Svar på denne tråd

Æter...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 15:53

Jeg havde en vallak, der havde så sur stråle at han kun kunne ligge ned. Vi havde prøvet alle gængse midler (han stod også på helt rene spåner) og alle dyre behandlinger, men intet virkede. Sidste løsning var så, at han skulle på Landbohøjskolen og have skåret hele strålen ud under bedøvelse og så hænge i en sele, til hornet var vokset ud igen. Det var altså et rigtig grelt tilfælde!

Men den løsning var jeg ikke så vild med, eftersom jeg ikke ville byde ham at hænge der i flere uger.

Så dyrlægen kom med en sidste (og ganske forbudt) løsning.

Jeg skulle dryppe strålerne med æter.

Det virkede! Efter kun en uges behandling kunne han stå igen- og efter to uger kunne han gå rimeligt.

Men det var ikke nemt at skaffe æter, så det er nok kun til de helt grelle tilfælde...

Men hesten kom sig og fungerer upåklageligt som ridehest (han er ganske vist solgt).

DV hoppe efter Michellino og welsh hingsteføl sec. A sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

strøelse igen
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 08:01

Jeg havde en hest med tilbagevendende sur stråle. Efter at hun kom på spåner, forsvandt det helt - uden anden behandling. Underlaget er altså vigtigt. Derfor en min mule med slem sur stråle nu kommet på træpiller, og nu er skidtet begyndt at tørre ud. Det er næsten ligemeget, hvilken strøelse, man vælger - bare det ikke er halm.

Jeg har også prøvet keppies klorblaning i kombination med easy-strø, det virkede også, men er jo svært at sige, hvad der gjorde udslaget, når man gør to ting på en gang :-)

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

man kan købe blåsten
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 11:04

men ikke al slags blåsten er længere tilgængelig, da nogen fabrikanter brugte et meget giftigt stof.

men der findes stadig blåsten behandlings tiden er blot blevet længere grundet blåsten koncentrationen er lavere end tidligere.

det kan fåes på tube og er lidt mere flydeende end det gamle pulverform. men brug aldrig blåsten og tjære sammen der skal helst være en dag eller to ml hver behandlingsform

og ja tjære forsegler hoven i den forstanden at det hindre fugt at komme indtil hoven, derfor må man heller ikke bruge det på våde have da det giver den modsatte effekt. men jeg har altså gode erfaringer med tjære af den mineralske type som er udviklet til heste. den hedder i retning af parisol i en lille grøn dunk og den fåes i vores lokale foderstof sammen med det lovlige blåsten.

men der er jo 1000 vis af meninger og holdninger også blandet dyrlæger.

gør dine egne erfaringer. alt virker individuelt fra hest til hest. så vores råd er måske svaret til din hest hove

alt held og god bedring

herfra

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider