Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder på sommergræs
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 12:20

Hej alle :)

Min hest skal jo på sommergræs her til sommer i en måned. Hun skal ikke bruges i denne periode, kun en enkelt tur eller i den dur.

Jeg havde tænkt at fodre hende med Hippolyt Mash samt deres Lobs et par gange i ugen i sommergræsperioden for at dække hendes vitaminbehov. Der er græs nok på folden.

Er der nogen, der kan sige, om det lyder som en okay plan? Eller bør jeg anvende andre produkter - og hvis ja, hvilke?

Hun skal selvfølgelig "køres ind" i den nye foderplan.

Hilsen Simone :)

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 14:56

Mash er jo ikke et tilskudsfoder beregnet til at give hesten fuld vitamin og mineral. Heller ikke Lobs.

Køb i stedet en pakke med vitamin-bidder. Det vil ikke være dyrere, men din hest skal have dem hver dag.

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Mineral, vitamin
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 11:27

Hej Simone.

Når Cassie skal på græs, får hun "Sember-Cube" fra Hippolyt. Det dækker vitamin og mineral behovet, hun får nemlig heller ingen foder. Det virkede rigtig fint sidste år, så jeg regner med at jeg bare fortsætter med at give hende dem.

Hvis du ikke ved hvad det er, så ligner de godbidder, og skal have en x-antal om dagen. Kommer an på om det er pony eller hest osv.

Jeg dog også tænkt mig at give hende Irish Mash, mest sådan at hun kan få maven igang, når hun skal vendes over på græs. (Det forebygger jo kolik og for 'gang i systemet' ;-)).

Hvordan vænner du Cille over på græs??

Knus Zandra

Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.

0
0
Svar på denne tråd

Tilvænning
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 14:28

Hej Zandra :)

Når foldene er ved at være klar til brug efter gødning, så starter jeg med at græsse en masse med Cille - de sidste par år har det været ovre langs hoppefolden eller mellem de undendørs baner - men de områder er efterhånden græsset ned for i år; Kim har nemlig fældet træer ovre ved hoppefolden

Men regner med at græsse med hende ude omkring springbanen, eventuelt omme bagved, for der var en hel del græs sidst jeg kiggede...

Vi starter med at græsse en halv time, og så lægger vi stille og roligt 10 min. til et pat gange i ugen. Og så plejer vi at plukke et par store spande fyldt med græs og smide det i boksen ;)

Når foldene er klar til brug, så kommer hun kun ud 10 min første dag, og derefter lægges 5 min til hver dag.

Hvor skal Cassie hen på sommergræs i år?

--- ---

Jeg søger egentlig lidt et fodermiddel, hun ikke nødvendigvis skal have hver dag, da det ikke er hele ferien, jeg er hjemme. Husker at have snakket med en Hippolyt foderkonsulent, som fortale, at jeg bare skulle give X fodermiddel et par gange om ugen i sommergræs perioden, så ville det holde Cille med vitaminer - men kan bare ikke huske, hvad det var

Hilsen Simone :)

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen :-)
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 14:54

Cassie skal ud til Hanne Garne i år, sammen med Stella og Cherie. Det skal nok blive hyggeligt :-)

Grr, syntes det er træls vi ikke har nogle ordentlig græsmarker til at græsse vores heste ind.

Men så må jeg jo bare stå med hende i snor, og lade hende æde på livet løs. Jeg skal ihvertfald ikke stå med en syg hest på sommergræs :-D Hehe.

Skal Cille over til Peter???

Zandra Lind Nørskov

Cassie

0
0
Svar på denne tråd

Sommergræs
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 15:02

Hej Zandra ;)

Jep, Cille skal over og dovne den hele sommeren sammen med de to drenge igen i år - ender garanteret med at skulle trille hende hjem, når jeg ser på hendes mave nu og tænker frem til efter sommergræs

0
0
Svar på denne tråd

huihihihihihihi
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 16:30

Hi hi...

JA! :-) Det tror jeg også sker med Cassie.

Hun er heller ikke ligefrem i den tynde ende ..

Men hva' pokker =D Man skal jo nyde livet.. ;-)

Zandra Lind Nørskov

Cassie

0
0
Svar på denne tråd

salvimin grøn
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 10:54

Min får 100 g. Salvimin Grøn når han går på døgnfold - så er han dækket ind (har fået det udregnet af Tanja fra foderplan.dk)

Jeg har også en middelvej der lyder på 1,0 kg. af mit fuldfoder + 90 g. Salvimin Grøn, men det bliver han simpelthen for tyk af

Line & Magoo

Fodertønde købes, 60 l., Fyn

0
0
Svar på denne tråd

Magoo...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 21:05

Hesten må kun få 20g salvimingrøn pr. 1kg FodeR.(Det står på bøtten)

Jeg fik mig en slem overreskelse da jeg fandt ud af det.

Det står på spanden men i foderhuset sagde de at min hest skulle have 100g salvimingrøn??

Prøv at kigge på salvi Bøtten/Sækken...

M.v.h Andrina.
0
0
Svar på denne tråd

andrina..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 00:51

Det kan man ikke regne med.. For det er jo samlet set med hø og alt. + det skal puttes i et foderprogram.

Det kan ikke lade sig gøre at regne ud efter hvor mange kilo foder hesten får. Det skal regnes ud efter hestens kilo og hvad den laver. Alt andet er meget misvisende.

eks: standard hest 4,8 fe.

6 kg. havre

120 gram salvamin.

eks. 2

9,6 kg. hø.

190 gram salvamin.

eks. 3.

13 kg. wraphø.

260 gram salvamin.

i alle tilfælde er hesten ikke dækket ind. Så det kan ikke regnes på den måde.

ovenstående var KUN eksempler,

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
AVLSGODKENT PRE HINGST TIL RÅDRIGHED 2007, SE PRÆS.
0
0
Svar på denne tråd

Salvimin
Forfatter: 
Dato:  28-05-2007 01:28

Andrina:

Du regner det sådan ud:

20 gram salvimin pr. 1 kg foder hesten får, det er inclusive grovfoderet (græs/hø/wrap/), og IKKE kun krybbefoderet! Hvis du har en alm. stor ridehest skulle den gerne få mindst 6-8 kg foder om dagen, så det er jo ikke noget problem.

Hvis den kun får 5 kg foder om dagen, må du give op til 100 gram Salvimin om dagen.

At vove er at miste fodfæstet for en stund -- ikke at vove er at miste sig selv.
Søren Kierkegaard

Tidligere Kanoa2 (Christina. S)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider