Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Syg i ca. 15 min... HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 14:32
Hej.

I går oplevede jeg noget MEGET underligt.
Jeg tog min hoppe ind fra fold kl. 17.00. Der var hun helt sig selv. Frisk, glad og SULTEN.
Hun spiste alt sin mad og stod så i ca. 5 min. Og så skete det.
Hun begyndte at stå MEGET uroligt. Gå frem og tilbage i boksen og bakke ind i vægenene.
Jeg vidste allerede der at der var et eller andet galt for hun pleger altid at stå stille i boksen og begynde at spise sit hø.
Men det blev værre. Hun begyndte så på sådan noget underligt noget...Hun (det er ret svært at forklare, men jeg prøver) krummede ryd og så lignede det at hun fik mavekramper/ve'er/strammede mavemusklerne.
Det så helt forkert ud. Det gjorde hun et par gange og så tog jeg hende ud af boksen og gik i ca. 5 min. med hende. Da hun kom ind i boksen igen var hun helt normal og begyndte at spise sit hø. Jeg holdt øje med hende resten af aftenen, men der blev ikke mere.

Er der andre der har oplevet noget lign.?
Hvad kan det evt. være??
Det hele tog ca. 15 min.

I sidste uge havde hun noget forstoppelse. Kan det have noget med det at gøre??

KnuzZ Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Det er nok
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 14:58
En kort mavepine / forstoppelse, og fordi du har reageret så hurtigt og har gået med hende, har det ikke udviklet sig til mere. (y)

Hilsen
Lotte
Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

forstoppelsen...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 16:54
...giver du den olie i foderet? Det hjælper mange gange med at forebygge forstoppelserne.

-miki-

Læs mere om hestene og mig her Alt om stævner, resultater, billeder osv
ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Måske spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 17:20
Hej Nanna

Jeg oplever af og til spiserørsforstppelse hos min ene vallak. Det går næsten altid i sig selv igen efter ca. 5-10 min, men et par gange har det været nødvendigt med dyrlæge.

Han opfører sig også ejendommelig strækker hals, bliver urolig, kikker på maven, trygger sig op ad væggen og forsøger at hoste.Hvis der er slemt, kommer der foder ud af næseborene.

Når det sker, er det enten, fordi han er MEGET sulten og "voldæder" eller fordi han lige skal bide/markere efter nabohesten, mens han har foder i munden/svælget.

Jeg forsøger at forebygge ved at hælde lidt olie i foderet og ved at give ham små mængder foder og gulerødder, de dage jeg ved at sulten er stor. I øvrigt er ro omkring fodrinen også vigtig, så hesten tager sig tid til at tygge ordentligt.

Mange hilsner

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 18:01
Jeg er helt sikker på, at din hest har haft spiserørsforstoppelse. Min ene hoppe opførte sig på nøjagtig samme måde for nogle år siden. Dyrlægen blev tilkaldt og han konstaterede spiserørsforstoppelse. Hun har haft det siden, men så prøver jeg at massere hende hårdt op og ned af halsen. Det plejer at hjælpe, da det kan være med til at flytte forstoppelsen den rigtige vej. Dyrlægen sagde iøvrigt dengang, at der godt kunne dø noget af vævet, der hvor forstoppelsen havde siddet og at det derfor kunne være årsag til, at hun fremover måske ville være disponeret for det ....

0
0
Svar på denne tråd

at massere det væk....
Forfatter: 
Dato:  22-12-2003 18:11
...er ikke det bedste man kan gøre. Man kan risikere at lave hul i spiserøret hvis man er rigtig uheldig. Min hest har selv haft spiserørsforstoppelse 3 gang i træk og jeg var meget bekymret, men dyrlægen bad mig lade ham stå til han kom. Min far masserede ham en af gangene og det gik over af sig selv, men hesten havde meget ondt bagefter og vi måtte have ham kigget igennem med endoskopi for at vi kunne konstatere at han var ok... så pas på med det.

Istedet for skal I måske give de forslugne heste mad noget oftere.
Mine heste starter altid med lidt hø lige når de kommer ind og når den værste sult har lagt sig, så får de foderet. Det hjælper tit.

-miki-

Læs mere om hestene og mig her Alt om stævner, resultater, billeder osv
ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  23-12-2003 11:22
Jeg har oplevet spiserørsforstoppelse nogle gange, faktisk siges det at forekomme mere hyppigt end vi tror - vi ser det bare ikke. Går det ikke over på en 10-15 minutter, så skal dyrlægen tilkaldes, for hestene kan dø af det.

Men her er nogle råd:

Halm/hø på folden: Det stilner den værste sult - og mere en 4 timer uden mad er faktisk usundt.

Hø parat i boksen: Hjælper ikke altid, for de kan også forsluge sig i hø - sågar i græsset på folden.

Nogle store sten i krybben: De kan ikke sluge foderet sålænge de skubber rundt med stenene.

Sænk krybben: Mange krybber sidder for højt, så der kommer et knæk på spiserøret, og da knækket har mindre åbning, så stiger sandsynligheden for at noget sætter sig. Det bedste er at fodre i en spand på jorden, for det er jo den naturlige stilling.
Jeg så et billede hvor man havde taget et gammelt bildæk og sat en opvaskebalje fast inde i midten, så har hesten sværrere ved at vælte den.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  23-12-2003 12:03
Ja som Jan skriver så er spiserørsforstoppelse en alvorlig tilstand.

Hesten dør ikke af luftmangel, selvom det kan se ud som om den er ved det. Men spiserøret kan tage permanent skade og dermed forhindre foderoptagelse.

Samtidig skal man være opmærksom på at der er risiko for foderrester i lungerne, hvilket kan give en særdeles alvorlig lungebetændelse. Derfor bør dyrlægen altid konsulteres ved en spiserørsforstoppelse.

Udover Jans skriv kan det også anbefales at komme vand i foderet, da det så glider lettere ned, og det feder ikke så voldsomt som olie.

Ellers godt med gulerødder i kornet, så de ligger lidt i vejen for hesten, når den spiser. Store sten kan nemlig skade tænderne på en meget grådig hest, der ikke tænker sig om.

Med venlig hilsen

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider