|
|
| Heste der nyder maden??? |
|
|
Ja jeg bliver lige nødt til at hører jer. Jeg har jo fået mine heste hjem og derfor fodre jeg jo også selv. Her er jeg stødt på et nyt fænomen (ihvertfald i min verden). Jeg har bla. en frederiksborg vallak på 6 år. Han får ca. 1½ kg foder om morgenen og om aftenen. Men nu kommer det sjove så... Han er ca. 10-15 min om at spise det? Han tager en mundfuld og tygger så løs og ser ud som om han nyder det. Han tygger helt af munden og tager så næste mundfuld??? Jeg har aldrig set en hest spise sådan før. Dem hjemme hos min mor hugger nærmest maden i sig og det er væk i løbet af fem sekunder. Min shetlænder gør noget lignende. Dog ikke så langsomt som den store. Men hvorfor pokker gør han det? Nyder han virkelig sin mad og det er derfor? Jeg havde dyrlægen ude den anden dag (vacc.) og bad ham om at kigge efter hans tænder. Han sagde at tænderne var i tip top stand, ingen problemer der. Han kunne ikke sige hvorfor han gjorde det men synes ikke vi skulle gøre noget ved det da han var i fin form. Altså dejligt at hører en dyrlæge sige at han synes hesten ser ud til at være i topform. Man bliver lidt stolt:) Men gør jeres noget lignende eller har i nogen gode ideer til hvorfor han gør det? Tina
Tak for sangen og tak for alt. Floating in a sea of darkness, days turning blue, a vivid fantasy, a vision of you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten gør sådan... |
| Forfatter:  |
99E |
| Dato:  |
18-05-2007 13:50 |
|
...fordi han hverken er stresset eller sulten.
Det er ikke "meningen" heste skal hugge maden i sig - det er faktisk ikke specielt sundt for dem. Det er meningen, heste skal spise stille og roligt - og hele dagen - så forklaringen på det mystiske fænomen er sandsynligvis, at din hest har det GODT.
... ~ 99E ~ ...
Your Horse Can Only Be As Brave As You Are! Love - Language - Leadership - Lightness
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen tina... |
inger christensen |
18-05-2007 13:53 |
|
han er da bare tryk og godt tilfreds. En hest der har god tid til at spise sin mad og tygge den godt, er jo en rolig hest der har ro i sin boks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Raggie |
18-05-2007 14:22 |
|
Min 2 års ox gør det samme, og det har hun altid gjort. Først en lille mundfuld krybbemad gumle gumle, så lidt wrap gumle gumle, så lidt vand slurp slurp, så igen lidt krybbemad... De andre heste i stalden kaster sig over foderet, og det resulterer desværre ofte i, at min ikke får spist op før de lukkes ud om morgenen. Hendes boks er også altid pæn og nydelig, hun skider samme sted ved væggen, og hun gider ikke æde halm, ej heller brød eller slik (som nogle af tøserne i stalden ellers gerne vil gi hende) Tror hun bliver en fin snob 
5 dejlige Papillon hvalpe født den 14-04
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps... |
|
|
Vores frederiksborger og knapstrupper gør ligesådan, efter de er kommet i løsdrift. Selvfølgelig er de opsatte på deres mad, men de tager en mundfuld og løfter derefter hovedet og kigger lidt mens de tygger færdig. De står og gumler og tænker... filosoferer lidt over livet  Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine to |
|
|
Mine to ponyer spiser på samme måde, stille og rolig. Mine skal have mindst en halv time om morgenen for at spise deres krybbefoder, og de får ikke særlig meget, men ellers når de ikke at spise færdig inden de bliver lukket på fold om morgenen. Jeg ville ellers have at mine to kun skulle have roepiller, både morgen og aften, men det gik slet ikke, de kunne slet ikke nå at spise roepillerne om morgenen, så det måtte jeg opgive.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det samme her |
|
|
Mine to har også god tid til maden... jeg tager det som et tegn på at de har det og at de har stråfoder nok til ikke at være "hunde-sultne" ved fodringstid... Jeg har heller aldrig larm og sparken ved fodringstid Dejligt!
Kristina Spåner, sælges kr 55,-/balle afhentet i Hadsten Høst 2007 - hø og wrap i små baller bestilling modtages nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen tusind.. |
|
|
... tak for svarerne. Nu føler jeg mig da først dum:) Jeg troede seriøst der var et eller andet galt. Og hvis det så "bare" er fordi han ikke er stresset, jamen det kan jo ikke være bedre:) Men det er nok fordi man er vant til at se på diverse hestesteder/rideskoler at hestene også hugger maden i sig at man så tror det er normalt??? Men altså hvad skulle man dog gøre uden HN:) Tina
Tak for sangen og tak for alt. Floating in a sea of darkness, days turning blue, a vivid fantasy, a vision of you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det burde være normalt |
|
|
Ja, mine heste hører også til dem der spiser stille og roligt. Den ene foretrækker sin frugt først (jeg skærer altid lige et par gulerødder eller æbler ned i spanden med krybbefoderet), den anden gemmer sine til dessert. Men de står stille og roligt og filosoferer, mens de tygger - og sådan burde det altid være! Jeg tror at hø ad libithum er nøglen til succes, for der er altid noglet at tygge på, altid noget at lave. Dejligt at mange heste trods alt lever så roligt et liv at de kan spise og spiser uden stress.
Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spiser stille og roligt |
|
|
Her hos os har vi 3 heste der spiser stille og roligt, de bruger virkelig tid på at nyde deres mad, men den 4 er bare et madøre, han roder i sin mad finder det han synes er herligt osv osv, med det resultat at han faktisk ikke får alt sin mad. så vi giver ham ca ½ liter vand i maden så, det bliver en slags grød, søbemad, og så får han det i en spand på gulvet. nu spiser han rimeligt stille og roligt, men han kører spanden rundt, han får alt sin mad, men vi er nødt til at vaske han hoved bagefter, han har madrester fra sin søbemad over hele hovedet. jeg håber han en dag finder ud af at han ikke behøver at have så travlt, det er trods alt bedst at de burger tid på at spise. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring |
|
|
casanova og jintse står også og nyder deres mad, men emma hugger det i sig, og så håber hun på at når hun har spist at hun så kan få de andres mad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidum |
|
|
Mine spiser også stille og roligt. Min hoppe venter pænt på foderet uden larm eller noget, hun er dog hurtigst til at spise, og har det med at slikke på muren over krybben imens hun tygger. Min 10½ mdr. gamle vallak er ekstrem langsom til at spise. Han skal jo følge med i det hele samtidig. Så han tager en mundfuld fra krybben og går så hen til bokslåge-vinduet og kigger ud, imens han tygger det også tilbage igen. Han kan lige brumme lidt når han kan se at det er hans foder som er på vej. Nogengange spiser han wrap´en før foderet...han og hoppen deler en vogn med wrap eller hø og han ved jo at hun ikke kan nå hans foder, så han får lige tygget sig igennem noget wrap/hø inden han går til foderet. Jeg tager det for at det er fordi de har det godt og er trygge i deres hjem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
tina han har da lært noget langt om længe efter han har set hvordan hans "gamle" smukke veninde spiste da han stod skråt over for hende i gamle dage he he,hun står også længe og nød at spise,er meget længe om det men ville også hellere tygge wrap end spise havre så det bliver ofte spist først..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad fodre |
Helenagagt ♣med Lipton♣ |
23-05-2007 23:48 |
|
du med??? hvis bare jeg kunne få min til a få noget ned!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger.. |
|
|
... coolmix til ham. Det ser enormt lækkert ud fordi der er så mange ting i det:) Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|