Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

MEGET tynd hest!
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 22:39

Jeg står med en 5 års araber pony på 148, som bare bliver ved med at være aaalt for tynd!

Hun er tjekket for orm, har fået ordnet tænderne af hestetandlæge for ca. 3 uger siden, så det er ikke der problemet ligger.

Lige nu får hun havre/byg og hestemix, plus hø/halm.(Hun er dækket ind med mineraler)

Hun bliver redet ca. 5 gange om ugen.

Hvad ville i give sådan en pony som tilskud, så hun kan tage på?

Nogle produkter der kan anbefales?

Med venlig hilsen

Line og den tossede dressurpony

0
0
Svar på denne tråd

et ekstra måltid
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 22:53

Jeg vil nok give hende lidt olie, max 3 dl. og derefter give hende et ekstra måltid.( havre og byg er vel valset ) En god græsmark vil nok heller ikke skade.

Men det tager jo lidt tid at komme op i vægt igen.

Håber du finder ud af en go løsning.

EVA

Min dejlige heste: Mailunds Latino, Alika, Cæsar, Malou og Hurbert

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 23:19

kun give den hø, ikke halm.

Evt. wrap, hvis den bedre kan lide det. Græs er også supergodt, som Eva siger.

Og så give den lidt olie, men gå langsomt frem. Hesten skal vel ikke være fed, men skal vel hellere blive muskuløs ;-)

Jeg ville ikke give den havre, men det er forskelligt. Nogle heste taber sig nærmest af at få havre (n)

Du kan også prøve med 'Build Up' fra Brogården - på den anden side, så får du nærmest lige så meget ud af græs lige for tiden ;-)

Den går vel på græsfold nu?

Ellers se at få den græsset ind, og lad den gå der så længe som muligt hver dag+nat, giv også gerne noget hø/wraphø ud på folden.

Grandi, som var så syg sidste år og svær at fodre på, blev ganske rund efter 1½ måned på rigeligt græs + 2 daglige fodringer med ca 1½ kg senior foder i alt.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Hvor meget havre?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 23:38

Hvor meget havre/byg får den nu?

Får hun meget korn kan det også være en årsag til at hun er tynd. Nogle heste bruger en stor mængde energi på at fordøje korn og det kan få dem til at tabe sig, så pas på med at give for meget korn.

Først og fremmest så vil det være en god ide at sætte hende på en god græsmark, hvis hun da ikke allerede gør det...

Giv hende wraphø, det feder mere end alm. hø.

Olie kan også hjælpe. 3 dl. olie svarer til 1 kg. havre. Gives der mere end 3 dl. olie kommer der uorden i vitaminbalancen, så enten skal man tilpasse vitamintildelingen eller også skal man maks. give 3 dl. olie pr. dag.

Derudover kan majsflager også være et godt suppleringsfoder. Det feder også. Men husk det skal være flager, knækkede eller hele majskorn kan hesten ikke udnytte, så det er spild af foder. Majsflager er varmebehandlede og dermed det som hesten bedst kan udnytte.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Hvad får man hvis man parrer Kaj og Andrea?

Fuglefrø

Så er der dugfriske billeder af hafferne

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 23:40

Hej.

Byg har ingen gavnlig effekt på noget som helst med mindre det er varmebehandlet.

Skær byggen fra den og giv den en masse godt hø.

Herudover kan du dagligt give den en portion mash. Det nyder de helt vildt, og det feder godt til.

Ellers kan du give den noget lucerne, der er også lysin i hvilket er vildt godt til den også.

Herudover noget godt olie som er designet til heste. 3 dl. om dagen, det svarer til 1 kg. havre.

Du kan også give den Betfor, hvis du heller vil det, det er mere sukkerholdigt end for eksempel roepiller.

Poppede majs feder også godt til.

Man kunne måske også give den noget horsespeed, det er rigtig godt til fuldblodsheste med hang til at tabe sig for hurtigt.

og det er faktisk også billigt.

Du kan jo skrive en PB hvis du vil vide lidt mere specifikt.

Mvh.

Alice Nielsen

EquiFit Hestemassage

Hestemassage tilbydes for 125 kr + kørsel (elevpris)

Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek.

Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!

0
0
Svar på denne tråd

ja der har jeg jo
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 07:12

den mening, at er der araber i ponyen, er havre ikke en god idee.

fjern havren og erstat den med byg.

Jeg giver udelukkende byg i min stald, da havren har en lidt for ilter virkning på mine arabere.

Hvis jeg står med en hest/pony der skal til show og ejeren ikke har fodret den helt optimalt, ja så får den hvalset majs flager i sit foder samt hvalset byg og dertil olie i en mængde på ca 3 dl.

hø bruger jeg ikke i min stald, med derimod godt wrap i rigelige mængder. Malm får de at stå i og de spiser også en del af det, da kvaliteten er fin.

nu nermer vi os jo den gode græsnings periode, så mange timer på fold dagligt ud over dens normale foder ration, plejer at ha en gavnlig virking på hestens foderstand.

Jeg har dog brugt kogt byg, til en helt ekstrem tynd hest, men er lidt for krævende en proces til at jeg vil anbefale dig at prøve det og du skal også bruge kværnet og ikke valset byg til det.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

Ingen af delene
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 08:09
hverken havre eller byg.
Begge er hurtig stivelsesenergi som den SLET ikke har brug for.

Vi har fodret ADSKILLIGE op der var meget, meget tynde og de plejer at kunne tage 30-50 kg på den første måned.

Desuden skal man SLET ikke ride en der er så tynd. Den har intet at bygge muskler af og når den ikke har det- overbelaster man sener, led og ledbånd.

Altså
*ALT det wrap den kan spise og det er mindst 10 kg for en på den størrelse
*1 kg roepiller tørvægt (det kan være den skal vænne sig til det, dvs mindre i starten)HUSK opblødning i 4-5 dele vand til det er helt opblødt
*1 kg hørfrøkager eller 3 dl olie, men hørfrøkager er bedst
*300 g sojaskrå
*vitamin-mineralblanding: dobbelt dosis første måned.

HVIS det kniber med appetitten og den ikke kan spise roepiller så hedder det majsflager som supplement og evt lidt melasse for at vænne den til tingene.

Fordel det på 3-4 krybbemåltider. Den skal være i en USTRESSET flok på fold og må ikke fryse = dækken på i regn og blæst.
ALTID adgang til wrp eller godt hø.Ingen ridning, kun lidt hyggelige gåture.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 07:48

Jeg ville også tage havre væk, det er en araber og de har absolut ikke brug for havre.

den kan sagtens tabe sig af stress, og der hjælper havren ikke tværtigmod.

Eva: jeg synes det lyder godt,men soyaskrå er det ikke meget, min den ene får også soyaskrå om vinteren, men kun max 100 gram, og ha tilvendes over en maget lang periode.

håber det snart hjælper, så i kan få glæde af sommeren

jette

0
0
Svar på denne tråd

Næh, 300 gram kan de snildt
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 08:45
tage og vi giver det bare i et hug.

Vi har lige en tynd hoppe på opfodring og hun får 300 gram to gange dagligt indtil musklerne begynder at komme på, så halverer vi det. Hun skulle helst til kåring og derfor har jeg "kun" et par måneder hvor vi også helst skal nå at træne let...vi går ture nu, hun har ikke muskler til ridning.

Der er 35-40 % protein i sojaskrå, dvs 300 gram giver ca 100 gram protein eller omtrent det samme som et kg korn.

De store heste vi har opstaldet som ikke skal have korn, de får 300 g om vinteren, da de ikke kan spise roepiller NOK til at dække behovet, selvom de også får meget wrap/ helsæd.

Men med det stærke forårsgræs er det ikke nødvendigt nu med sojaskrå- kun hvis de virkelig er muskelmanglende og ikke får så meget græs.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

din tynde hest
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 09:23

Hvorfor kontakter du ikke din dyrlæge, han/hun må da trods alt vide bedst

Jeg tænkte med det samme, da jeg læste dit indlæg, at den bliver brugt 5 gange ugeligt.

Måske det også ville være en ide at give den en lille ferie.

Det kan også være stress eller mavesår.

Jeg vil ikke sidde her via en computer og gøre mig klog på hvad netop DIN hest/pony behøver da det er så forskelligt fra hest til hest, havd de kan tåle og ikke tåle og hvad de har brug for.

Så igen mit råd er at tage telefonisk kontakt med din dyrlæge og en foderkonsulent og få sammensat en god foderplan til den.

Da alt det med bare at blande 10 forskellige produkter + olie + salt + vitaminer + urter + mineraler +++ ja og man kunne blive ved.

Men nogle af de ting modarbejder jo desværre hinanden og det er ikke sundt for hestens mave/tarmsystem.

Jeg ser alt for tit at folk stopper alverden ting i deres hest for det mener de at den har "brug" for eller fordi dens foder ser kedeligt ud, eller fordi det er så hyggeligt at foder den

Mystisk grundlag for at overfodre sin pony .

Nå men nok om det - Held og Lykke med opfedningen.

Og dette var ikke personlig møntet på nogle af jer som har skrevet i denne tråd, blot lige så det er sagt. Blot sagt ud fra hvad jeg efterhånden har set og oplevet gennem mange år

Mvh
Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ
-
Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har..
Medlem af Ganti & Toppur
0
0
Svar på denne tråd

Build Up og Baileys outshine
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 10:28

Det nemmeste er at benytte Bouild Up fra Brogården. det hører ikke til i den billige ende, men det er effektivt.

(20 kg. = ca. 210 kr.)

det er uden havre.

giv det som foder sammen med baileys outshine (olie i pilleform... ligner katte tørkost).

Efter 2-3 uger vil dun pony/hest allerede se meget bedre ud.

Giv udover dette stadig hø/wrap ad libitum.

Dog skal det lige nævnes at det kan også skyldes dårlig tarmflora, så hun ikke optager foderet ordenligt.

Hilsen Christine

0
0
Svar på denne tråd

Blodprøve...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 12:58

Få taget en blodprøve.

Min hest tabte sig også helt vildt på meget kort tid, på trods af rigeligt med foder og ormekur. Det viste sig at han havde noget blodmangel af en art, så efter en vitaminkur fra dyrlægen blev han fin igen :) Ville bare ønske vi havde gjort det noget før, efter at have prøvet nærmest alt andet, så kunne vi havde sparet os nogle måneders ridepause, ubehagelige opkald og ventetid på dianosen.

Mvh Louise
*
I'm suffering from amnesia and deja vu at the same time.
I think I've forgotten this before.

*
Sød dressurhest søger part i Odense V/Blommenslyst - Klik her!
0
0
Svar på denne tråd

håber dette kan hjælpe dig
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 13:27

hej.

jeg har lige fodret en stor hest op med skakmat,

fiberlux olie og wrap. og nu hvor det er græstid ville jeg stadig forde den 1 gang om dagen.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Hel el valset havre..??
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 10:54

Hvad er forskellen på hel og valset havre??

Har selv en vallak på 5 år der også er for tynd og nu skal han flyttes til et nyt sted hvor han vil blive fodret med hel havre og raket samt olie og travo e...

Anne (Kastzan)
0
0
Svar på denne tråd

Min får...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 12:26

havre og müsli som er standard-foder på rideskolen, hvor hun står. Der strøs med halm. Hun sørgede meget, da hun ankom i midten af marts og tabte sig rigtig meget de første 14 dage - og hun var lidt tynd i forvejen...

Hun er faktisk rigtig fin nu, hvor der er gået halvanden måned. Hun er fodret op med (dagsdosis):

• 1 kilo af tilskudsfoderet "Senior Vital", der også er uden havre. 20 kg koster omkring 150 kroner, og jeg har brugt 2½ sæk nu
  • olie (et godt "sjat")
  • lucerne - damen vil ikke have mere end to håndfulde, så hun får ikke mere...
  • hø - damen vil ikke spise mere end én skive pr. dag, hvis så ellers det er den helt rigtige slags - ellers lader hun det ligge

Selv om hun er så kræsen, ser hun som sagt rigtig fin ud nu. Man kan stadig ane ribbenene, men hun har nu "runde" former og ser ikke tynd ud - så det sidste retter sig med garanti, når hun kommer på græs her til juni.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider