Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Staldkrampe...???
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 18:18

Hej Alle. Er der nogle af jer der har erfaringer med staldkramæp??

Jeg har en NY 4-årig vallak, 176 cm, der på ubestemmelige tidspunkter, tager et af bagbenene helt op og lidt ud af. Det kan ske på fold, under opsadling, især ved vask af bagben. Jeg kan ikke rense baghove på nuværende tidspunkt, vi skal igang med at træne det. Der er intet i ridningen.

Jeg tænker, at det til tider kan være psykologisk?? på den anden side er der andre gange, hvor det kommer under græsning..??

Jeg købte ham med staldkrampe, men vil gerne hjælpe ham så meget jeg kan, for han er en skøn hest.

Hvad har du erfaring med???

0
0
Svar på denne tråd

det lyder som om det er meget
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 18:55

min den skimlede har også. kun på højre bag. han har lidt i boxen og mindre på fold. hans kommer mest til udtryk når jeg skal løfte ben. jeg gør gerne det at jeg trækker ham 5 min inden smedebesøg eller endnu bedre rider han lige inden, så er han varmet op og klar til at få løftet ben.

Man skal se om man kan bryde krampen uden at blive voldsom. tit hjælper det at skubbe bagbenet indad mod det andet ben og trække det lidt baglæns. Min har jeg med stor succes lært at hvile bagknæet på min ryg når jeg skal skrue mordax i.

Det er noget med at tage det helt stille og roligt. jeg løfter ikke bed mere end højst nødvendigt og hvis jeg kan fange ham mens han hviler på benet, så renser jeg gerne hove der eller ordner mordaxhuller eller hvad jeg nu skal.

Han er købt med det som 5-års, han er 8 idag, går Ma på landsplan og har ikke været generet af det.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Måske.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 19:41

Mener i det er meget han har??

Tak for dit svar. Jeg er med på, at vi tager det helt med ro, jeg tænkte evt. på alternertive behandlingsformer. Tror du der er nogle metoder der kan hjælpe ham??

0
0
Svar på denne tråd

man ved ikke hvorfor det opstår
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 21:15

Jeg ved at nogle har forsøgt sig med shockwaves men om det blev godt ved jeg ikke. Jeg ved ikke hvor meget der forskes i det, men en klarlæggelse af hvad det er der gør at den kramper vil helt sikkert lette behandlingen.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Staldkramper
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 00:19

Kan staldkramper bare opstå sådan pludseligt? Og kan det eneste tegn på staldkramper være et lille "spark" bagud når man løfter det ene bagben (stort set hver eneste gang), og nogle gange et ret voldsomt spark bagud med samme bagben? Evt også et stort behov for ved hovrensning at strække det andet bagben langt bagud?

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Staldkrampe?
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 07:35

Hej Linda.

Jeg tror ikke det er staldkrampe din hest har. I staldkrampe sparker de ikke, de strækker deres ben helt op under sig og nogle gange ud, men ikke i et spark. Din kan evt. have ondt i krydset, en massør ville måske være løsningen??

Mvh

Stella.

0
0
Svar på denne tråd

Spark..
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 10:56

Det er heller ikke sådan rigtige "spark" han laver, men det er det ord jeg bedst kan beskrive det med - det ser ud som om han står og "sigter" efter at sparke, benet er løftet og så flyttes det lidt frem og lidt tilbage nogle gange, inden han slapper af og jeg kan rense hoven.

Jeg har selv tænkt på om han kan have ondt, og regner med at få ham masseret på et tidspunkt i den nærmeste fremtid. Vi har en dygtig massør i området, som faktisk er ret billig, så vil da prøve at ringe til hende.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 12:28

Linda:

Det kan godt være staldkramper hvis jeg har forstået dig ret - det ligner nemlig ofte at de lægger an til at sparke (også derfor man skal huske at oplyse smed og andre der løfter ben på hesten, om at den har staldkramper)

Min har det - min dyrlæge sagde ved handelsundersøgelsen at det oftest er de lidt stort byggede heste der har det. Min er blevet masseret og har haft kiopraktor flere gange, og det har ikke påvirket kramperne.

Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

Stort byggede heste
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 13:18

Jeg ved ikke om man kan sige at Diablo er stort bygget - men han er ret kraftig (og bliver mere kraftig, han er jo kun 2 år).

Det ligner nemlig bare at han vil sparke, men han gør det ikke (han har så sparket ud efter mig 2 gange med netop det bagben, men jeg tror ikke det har nogen sammenhæng), og det er faktisk hver gang jeg renser hove på ham. På folden har jeg ikke observeret noget og ej heller i boksen. Men der er vel også forskel på hvor slemt det er.

Tror jeg vil forsøge at om det hjælper at få ham masseret. Hjælper det ikke, så er han da i hvert fald blevet løsnet op og jeg er sikker på at han vil nyde at blive masseret

Hvis det er staldkrampe - kan jeg så forvente at det bliver værre, eller er det det samme altid?

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

nogle bliver det værre for
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 13:52

hos nogle heste bliver det værre med alderen, hos andre forbliver det uændret. man ved som skrevet længere oppe ikke ret meget om det. andet end at det ofte er store heste der får det og at det kan afhjælpe det lidt hvis de er varme i musklerne.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Varme i musklerne
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 14:39

Det vil altså sige at han helst skal være varm når han skal beskæres?

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

det hjælper på min
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 07:51

som jeg har skrevet længere oppe så går vi altid en tur med min inden smed. Min smed er enormt sød til at arrangere at hans kæreste, der næsten altid er med, går med den hvis jeg ikke selv er der. Hvis jeg har tid og det passer så rider jeg ham lige inden.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

staldkrampe
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 20:30
hmm har en pony vi trode havde stald krampe men nej den ene dyrlæge sagde ja men den anden sagde det var ledet den var galt med så få endlig dyrlægens mening ponyen blev behandlet og alt godt nu
0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 22:34

Har besluttet at han skal tjekkes for en sikkerheds skyld, så jeg ringer til en kiropraktor på mandag og hører hans mening om det, og så skal han tjekkes snarest muligt. Vil ikke bare "slå det hen" som værende staldkramper uden at få ham tjekket grundigt igennem først.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 09:45

Det lyder som en rigtig god idé Linda...! Er der ikke en, der har nogle gode råd til en alternertiv behandling der afhjælper deres staldkrampe??? Jeg er åben for, at prøve hvad som helst for at hjælpe ham lidt af med det.

Han er nemlig 176cm så det med, at det er stort-bygget heste der får staldkrampe, passer fint hos min 4 års.

Mvh

Stella.

0
0
Svar på denne tråd

staldkrampe
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 10:34

heste med staldkrampe skal gå meget ude. løsdrift er det bedste, da krampen forværres af at stå inde i en boks.

staldkrampe er arveligt.

Staldkrampe kan blive så slemt at hesten til sidst står som en gyngehest, fordi den forsøger at hindre disse kramper.

Så snart hesten har gået et par skridt ud af boksen er det oftest ovre, medmindre man løfte benenene på den.

Staldkrampe opstår i bagbenene. jeg har aldrig hørt om heste der havde det i forbenene.

Hilsen christine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider