Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hesten går sammen med køerne?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 16:19

Hej.

Jeg ved godt at en hest er et folkdyr, men kan den godt stå alene på fold sammen med nogle køer samt også på stald?

En af mine naboer (bor på en gård) har nemlig lige købt en hest og den går alene sammen med køerne. Hun spurgte mig sidste dag om hvad jeg mente om det, og jeg svarede at jeg havde hørt, at nogle heste bliver "skøre" af ikke at være sammen med artsfæller. Men jeg ved det egentlig ikke.

Hvad mener I?

0
0
Svar på denne tråd

Køer...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 19:14

Man hører jo om heste hvis bedste venner er en kat, kanin eller fugl! Hvis hesten ser ud til at trives med sine ko-kammerater, kan jeg ikke se noget galt i det.

Det er vist noget med at se på hesten om den trives på denne måde. Jeg tror ikke at hesten bliver skør af at undvære andre heste, hvis den har selskab af et andet dyr, som feks en ko.

Alle tænker på at forandre verden, men ingen tænker på at ændre sig selv!!

0
0
Svar på denne tråd

selvom den
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 20:05

ikke bliver skør, er der ikke nogen som helst tvivl om, at heste trives bedst med heste. Som der også kommer til at stå i den nye lov om hestehold.

Hilsen Anne Sofie.

Dagplejemor for tre heste.
0
0
Svar på denne tråd

sjovt du siger det...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 21:34

hver dag når jeg kører på arbejde ser jeg en fold hvor der går nogle hvide store køer og minsanten om ikke mellem dem går en sød lille hvid pony... den ser ud til at trives da den altid står sammen med dem og når de får en middagslur ja så ligger hun i midten...!???

men det er vel forskelligt fra hest til hest ville jeg mene...

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 16:33

Det kommer først og fremmest an på hesten.

Da jeg købte Flicka, min ældste haflingerhoppe, gik hun sammen med en lille flok køer på et hobbylandbrug. Familien der havde haft hende gående med køerne i de 3 år, de havde haft hende (de havde hende fra hun var 3 til hun blev 6 år).

Hun var glad og så også ud til at trives fint med køerne. Men der var nu heller ingen tvivl om. Men da jeg fik hende hjem og hun blev lukket sammen med en fjordhest, var der ingen tvivl om, at hun havde savnet at gå med andre heste.

Det første stykke tid oksede hun rundt sammen med fjordhesten, hun var virkelig i sit es, så det var helt klart rigtig godt, at hun kom sammen med andre heste igen.

Samtidig var hun nu altså også super glad for køer. Hver evig eneste gang vi mødte en flok køer, når jeg red ud på hende, så skulle hun lige standse op og kigge på dem. Nogle gange måtte jeg virkelig lægge krafter i for overhovedet at få hende væk fra køerne igen.

Med tiden tog lysten til at se på køer dog en smule af, men selv nu hvor jeg har haft hende i 8 år, kan hun stadig godt standse op, når vi rider forbi en flok køer. Så skal hun lige stå og nyde synet af dem. Så hun har bestemt heller ikke glemt, at hun gik med køer og det tyder da på, at hun alligevel også har haft stor glæde af at dele fold med dem.

Men jeg holder nu på, at en hest som udgangspunkt skal gå sammen med min. en anden hest. Hestes kropssprog og forståelse er anderledes i forhold til køernes, så de får ikke det samme ud af hinandens selskab, som hvis de gik med deres egne artsfæller.

Men at blande køer og heste er jeg til gengæld sikker på, ville være en super god idé, så længe der bare er min. to køer og to heste så tror jeg det vil være rigtig godt.

Det giver desuden en stor fordel på græsfoldene, for det græs hestene ikke gider æde, æder køerne og det køerne ikke vil have æder hestene...

Havde jeg haft min egen gård så havde købt to køer, som kunne gå sammen med mine to haflingere. Flicka vil elske dem :-D

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Hvad får man hvis man parrer Kaj og Andrea?

Fuglefrø

Så er der dugfriske billeder af hafferne

0
0
Svar på denne tråd

ang. besvarelserne
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 10:31

Tak for de gode besvarelser!

med venlig hilsen Stinchen

0
0
Svar på denne tråd

hellere..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 15:21

hellere at den går sammen med en flok kvæg, end den skulle gå alene, som du siger, at hun kun har 1 hest!

i naturen, går de jo faktisk side om side med hinanden ( der er der dog også en heste flok)

:-)

0
0
Svar på denne tråd

hest sammen med køer
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 19:57

hey

vi driver selv landbrug med køer og heste det er skam ok at gå sammen med køerne men ja der et men da køer godt kan lide at slikke kan de godt slikke halen fri for hår på hestene og køer får ofter skab og ringorm som heste nomalt ville få så man bestemmer selv

vi har aldrig mere hestene sammen med køerne da dyrlægen også fra rådet det

hilsen jette

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest og køer
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 23:16
Jeg havde en fjordhest som barn, og den gik sammen med køerne, midt i flokken.Hvis de blev lukket over på en ny græsmark, og hesten stod alene tilbage, så stod den og kaldte på dem, følte sig helt klar ensom, fik sig dog senere også selvskab af en anden hest. Men helt klart ; bedre og gå sammen med køerne, end og gå alene;-)
0
0
Svar på denne tråd

heste og køer sammen
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 07:33

Jeg har ikke hestene direkte sammen, men de går på nabomarker, og her i denne tid hvor vi får kalve, sker det at der forvilder sig en lille kalv ind til hestene, der er kun 1 tråd imellem foldene, og det går så ganske udemærket.

vores lille shetlandspony er helt vild med disse små kalve og nogle gange står han lige frem og kalder på dem, når de så kommer, drøner de rundt i folden, de andre hest står bare og glor, jeg tror ikke rigtig de kan de det sjove, men det kan Felix altså, og forhåbentlig også kalvene, de kommer flere gange om dagen, og så smutter de ind igen til deres kø-mor.

der med sagt, jeg tror godt at de kan få noget ud af samværet men jeg tror bestemt at de har godt af at være sammen med resten af flokken også

jette

0
0
Svar på denne tråd

damdam..
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 23:34
I ca. et halvt år gik min venindes ismule alene sammen med gederne.. Nu går den sammen med min ismule og min tinker, og det kan hun klart bedre lide, men hun blev nu ikke skør af kun at gå sammen med geder..

-Veo

Stald Nordlund

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

.

* Ungdomshuset lever stadig *

'Væggene er måske væk, men VI er her stadig'

VI SES PÅ GADEN !

0
0
Svar på denne tråd

Tak for besvarelserne
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 13:54

De var bare super gode!

Jeg har lige snakket med hende igen, og hun siger at alt ånder fred og idyl ovre ved dem. Har fortalt hende om jeres indlæg og hun har også tænkt på at få købt en hest mere.

Knus herfra

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider