Det kommer først og fremmest an på hesten.
Da jeg købte Flicka, min ældste haflingerhoppe, gik hun sammen med en lille flok køer på et hobbylandbrug. Familien der havde haft hende gående med køerne i de 3 år, de havde haft hende (de havde hende fra hun var 3 til hun blev 6 år).
Hun var glad og så også ud til at trives fint med køerne. Men der var nu heller ingen tvivl om. Men da jeg fik hende hjem og hun blev lukket sammen med en fjordhest, var der ingen tvivl om, at hun havde savnet at gå med andre heste.
Det første stykke tid oksede hun rundt sammen med fjordhesten, hun var virkelig i sit es, så det var helt klart rigtig godt, at hun kom sammen med andre heste igen.
Samtidig var hun nu altså også super glad for køer. Hver evig eneste gang vi mødte en flok køer, når jeg red ud på hende, så skulle hun lige standse op og kigge på dem. Nogle gange måtte jeg virkelig lægge krafter i for overhovedet at få hende væk fra køerne igen.
Med tiden tog lysten til at se på køer dog en smule af, men selv nu hvor jeg har haft hende i 8 år, kan hun stadig godt standse op, når vi rider forbi en flok køer. Så skal hun lige stå og nyde synet af dem. Så hun har bestemt heller ikke glemt, at hun gik med køer og det tyder da på, at hun alligevel også har haft stor glæde af at dele fold med dem.
Men jeg holder nu på, at en hest som udgangspunkt skal gå sammen med min. en anden hest. Hestes kropssprog og forståelse er anderledes i forhold til køernes, så de får ikke det samme ud af hinandens selskab, som hvis de gik med deres egne artsfæller.
Men at blande køer og heste er jeg til gengæld sikker på, ville være en super god idé, så længe der bare er min. to køer og to heste så tror jeg det vil være rigtig godt.
Det giver desuden en stor fordel på græsfoldene, for det græs hestene ikke gider æde, æder køerne og det køerne ikke vil have æder hestene...
Havde jeg haft min egen gård så havde købt to køer, som kunne gå sammen med mine to haflingere. Flicka vil elske dem