Følgende er sakset fra mit foderprogram:
Magnesium Indgår i knogler og tænder. Aktivator for mange enzymer. Alle celler kræver magnesium for normal funktion.
Ved mangel: væksthæmning, muskelkramper, muskelsvaghed, høj puls, irritabilitet, nervøsitet og nedsat ædelyst.
Magnesium er nødvendigt for omsætningen af calcium og kalium samt udnyttelsen af B1,B6,C og E-vitaminer.
Selen Nødvendig for godt immunforsvar samt musklers- og bugspytkirtlens funktion. Forebygger nyreslag.
Ved mangel: nedsat leverfunktion, sterilitet (hingste), manglende funktion af bugspytkirtlen samt muskelsvind.
Der er samspil mellem E-vit. og selen, og de to stoffer kan delvis erstatte hinanden indenfor visse grænser.
E-vit. Øger frugtbarhed, sårheling og immunforsvaret. Gavnlig for huden. Virker som antioxidant sammen med bl.a. selen. (tokoferol) Forebygger nyreslag.
Ved mangel: muskelsvind, nervøse forstyrrelser, samt ringe brunst og uoplagthed.
Der er samspil mellem E-vit. og selen, og de to stoffer kan delvis erstatte hinanden indenfor visse grænser.
B1-vit.(thiamin) Vigtig for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen.
Ved mangel: appetitløshed, træthed, vægttab og forstoppelse samt nedsat muskelkraft.
Så det er nok vigtigt at tjekke om din hest også får såvel selen, magnesium nok.
Det er absolut en god ide at give din hest en E-vitamin kur, og derefter sørge for at ændre på din daglige fodring, så du sikrer at der balance i fodringen, og nok mineraler.
Personligt giver jeg altid mine heste et dagligt tilskud af B-vitaminer. Mange nøjes med at gøre det efterår og forår, ved pelssætning og fældning, hvor behovet for B-vitamin er størst.
Hvad fodrer du din hest med?