Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Han ryster!
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 09:33

Min mor har en vallak på 13 år, som hun bruger til lidt dressur og skovtur. For ca. 1½ år siden begyndte den at få nogle rystelsr (som når der sidder en flue på pelsen, bare mere kraftigt og gentagende gange) efter ridning.

Dyrlægen blev tilkaldt, vi troede det var nyreslag, men det mente han ikke det var. Hesten fik noget muskelafslappende og dyrlægen tog nogle blodprøver, de viste ingenting, udover at hesten manglede salt.

Hans konklussion var, at hesten var dehydreret. Min mor var i tvivl om hesten drak nok af vandkoppen, så der belv supleret med en spand med vand, og foderplanen blev ændret, så hesten nu får 20 g salt om dagen.

Men rystelserne fortsatte, og dyrlægen kom ud igen. Denne gang mente han, at det måske var fordi hesten var lidt for tynd, og at den frøs. Så blev den sat op i foder, og fik dækken på efter ridning og kom på stald, så den ikke blev kold. Men det hjalp ikke sønderligt

Så forsvandt det midlertidigt lige så stille af sig selv, og har været væk i et års tid, men her til foråret er det begyndt igen.

Det kan godt begynde i slutningen af ridningen, og lige efter.

Hvad kan det være? Er der nogen der har oplevet noget ligende?

Mvh Jannie

Hvem er Jeppe På Bjerget?

0
0
Svar på denne tråd

Er der
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 18:15

ingen der har en idé om hvad det kan være, eller som har oplevet noget ligende?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Mælkesyre eller saltbalance
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 20:31

Hej Jannie.

.

Som du beskriver det - og med det tidspunkt det opstår, kunne det enten tyde på ophobet mælkesyre i musklerne simpelthen...det kan vi mennesker jo også få efter træning...et tilskud med Vit. E kan afhjælpe dette - er det derimod saltbalancen den er gal med er alm. fodersalt ikke nok, i dette tilfælde skal hesten have elektrolytter som indeholder alle de mange forskellige salte en hest har brug for...du bør nok i dette tilfælde vælge et elektrolyt-mærke som også indeholder sukker, (det gør alle præparaterne nemlig ikke), sukkeret letter en hurtigere optagelse for hesten.

.

MVH Marsil

.

Stald Skovvang - 8370 Hadsten

Opstaldning / Sommergræs - for vallakker !
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 07:20

se ud fra hans foderplan, at han ikke får nok E-vitamin til dagligt, har det indflydelse? Måske ville det være godt med sådan en kur.

Mange tak for dit svar

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Mineralers betydning
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 07:38

Følgende er sakset fra mit foderprogram:

Magnesium Indgår i knogler og tænder. Aktivator for mange enzymer. Alle celler kræver magnesium for normal funktion.

Ved mangel: væksthæmning, muskelkramper, muskelsvaghed, høj puls, irritabilitet, nervøsitet og nedsat ædelyst.
Magnesium er nødvendigt for omsætningen af calcium og kalium samt udnyttelsen af B1,B6,C og E-vitaminer.

Selen Nødvendig for godt immunforsvar samt musklers- og bugspytkirtlens funktion. Forebygger nyreslag.
Ved mangel: nedsat leverfunktion, sterilitet (hingste), manglende funktion af bugspytkirtlen samt muskelsvind.

Der er samspil mellem E-vit. og selen, og de to stoffer kan delvis erstatte hinanden indenfor visse grænser.

E-vit. Øger frugtbarhed, sårheling og immunforsvaret. Gavnlig for huden. Virker som antioxidant sammen med bl.a. selen. (tokoferol) Forebygger nyreslag.

Ved mangel: muskelsvind, nervøse forstyrrelser, samt ringe brunst og uoplagthed.
Der er samspil mellem E-vit. og selen, og de to stoffer kan delvis erstatte hinanden indenfor visse grænser.

B1-vit.(thiamin) Vigtig for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen.

Ved mangel: appetitløshed, træthed, vægttab og forstoppelse samt nedsat muskelkraft.

Så det er nok vigtigt at tjekke om din hest også får såvel selen, magnesium nok.

Det er absolut en god ide at give din hest en E-vitamin kur, og derefter sørge for at ændre på din daglige fodring, så du sikrer at der balance i fodringen, og nok mineraler.

Personligt giver jeg altid mine heste et dagligt tilskud af B-vitaminer. Mange nøjes med at gøre det efterår og forår, ved pelssætning og fældning, hvor behovet for B-vitamin er størst.

Hvad fodrer du din hest med?

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:50

min mors hest Den bliver fodret med salvimin grøn, havre og hø. Foderplanen afviger kun fra E-vitamin, B6-vitamin og folinsyre.

Den får nok af både magnesium og selen.

Hvilken E-vitamin kur vil I anbefale? Jeg kiggede hurtigt i dag på Blue Horses Elektrolyt Super, der også indeholder E-vitamin, men måske er det bedre med en koncentreret kur?

Tak for jeres svar!

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

aaa
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 22:06
Jeg ville give den både en E-vitamin og B-vitamin kur, ud over at give den elektrolytter når den har svedt. Når kuren er overstået, så fortsæt med tildeling af elektrolytter.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider