Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

strøm i rustent hegn?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 22:39

Der hvor mine heste står på sommergræs bor en ældre mand der ikke rigtigt får gjort noget ved hegnet. Jeg har fundet ud af at der kun er strøm nogle steder i hegnet. Hvad kan grunden være? At hegnstråden nogle steder er rusten, eller at strømforsyningen ikke virker ordenligt?

Hestene er sat på stald her til aften, og jeg må få gjort noget ved det i morgen, men jeg gider ikke købe et nyt el-hegn, hvis det er tråden den er gal med. Der er trådforbindelse hele vejen rundt, men det er som om strømmen ikke kommer særligt langt.

Er der nogen med erfaringer med hegn?

Hilsen Mette
;-)
0
0
Svar på denne tråd

rustent
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 23:55

Rustent hegn leder måske lidt dårligere, men det blokerer altså ikke forbindelsen overhovedet. Det er jo stadig jern, så lige så længe det ikke er rustet over, så skulle det lede. Jeg har set noget endda MEGET rustent hegn, som var tæt på at knække give et føl en svidning af hårene i panden. Så jo det kan sagtens gi stød.

Der er ikke nogle klokker der er ødelagte, eller måske er jordforbindelsen på selve strømforsyningen ikke god nok? Det har jeg selv prøvet... at vi gik alle markerne igennem og vi kunne simpelthen ikke finde fejlen... så var jordforbindelsen bare ikke helt god nok, jordspydet og tråden sad ikke stramt nok klemt sammen.

Hvilke pæle sidder hegnet på? Træpæle, plast eller jernpæle?

Ih det er dødtræls at gå og glo hegn i timevis for at finde fejlen. Men hvis det feks er jernpæle skal der ikke mere end en dårlig klokke til før den er gal.

En anden årsag kan være at planter og græs måske rører den underste tråd?

God jagt :-)

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

Med fotos fra bl.a. DM i Dressur

og diverse TAF arrangementer

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 00:05

Hegnet er træpæle med porcelænsklokker: Hegnet er tjekket for græs og planter. Det mærkelige er at der kun er strøm i de første måske 20-30 meter, og så holder strømmen bare op. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke (ingen synlige fejl). Der kunne da være jeg skulle prøve at finde ud af om jordforbindelsen virker.

Hilsen Mette
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Det er helt...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 09:04

Det er helt sikker jordforbindelsen...du skal bruge mindst 2 (gerne 3) stk. jordspyd som er ca. 1,50 meter lange. De skal bankes ned i jorden med to meters mellemrum - forbundet med tråd, som herefter skal kobles til spændingsgiveren.

Det er beskrevet fint i dette link under afsnit 8:

www.hegn.dk/pdf/ Vaerd_at_vide_om_hegn.pdf

Foldkammerat søges :-) Hoppeføl fra 2006 søger andet hoppeføl fra 2006 til sjov og ballade fra oktober 2006. Der tilbydes rigtig gode forhold i løsdrift med dagligt opsyn og fodring 3 gange dagligt.

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 10:21

Jeg har fundet problemet.

Den ældre mand, der nok ville blive fornærmet hvis han så mig skrive sådan, havde lavet et system med, at man skulle flytte et ledhåndtag fra en forbindelse til en anden, for at få strøm på næste fold.

Men tak for hjælpen. Nu virker det og jeg har fået stød, så det er sikkert og vist.

Godt jeg ikke nåede at købe nyt elhegn.

Hilsen Mette
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider