Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Deprimeret føl?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 19:20

Hej med jer..

Min mand og jeg hentede et lækkert hoppeføl af varmblods blanding i vest jylland for ca 14 dage siden. Hun er super dejlig,men vi har desværre meget store problemer med at få hende til at spise. Hun var lidt tynd da vi hentede hende, men vi opdagede så at hun havde tandspidser og fik dem ordnet allerede om mandagen. Hun har fået taget gødningsprøve og ingen orm!

Vi har prøvet flere forskellige slags müsli fuldfoder, havre, grøntpiller, byg som hun var vant til hjemmefra, gulerødder, rugbrød,super godt enghø og frisk græs på marken og intet syntes at behage hende. Vi kan være heldige på bestemte dage at håndfodre hende med et par små håndfulde müsli, men så heller ikke mere. Hun har en hoppe på samme størrelse og alder at gå sammen med, samt 2 små miniature heste og de er rigtig glade for hinanden. Men hun bliver mere og mere trist og tynd. Vi har haft dyrelæge igen i dag og han har givet hende noget pencillin, da hun har en lille smule feber. Efter weekenden skal hun ha tjeck igen og mere pencilin og vitamin indsprøjtning. Men nu spørger jeg så jer derude om i har nogen erfaring i om heste virkelig kan blive så syge og modløse af at blive flyttet væk fra deres mor(var fravænnet)og deres hjem det første år? Vi er så kede af det for hun er så trist og vi kan bare ikke rigtig gøre andet end vente og vente og det har nu stået på i 14 dage... HJÆLP...

Mange hilsner fra de bekymrede hesteejere...

0
0
Svar på denne tråd

vdsgrdeg
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 19:31

Hvad jeg ved af, kan det sagtens forekomme at en hest bliver decideret syg af at blive flyttet. Især i den alder.

Jeg synes i har gjort det eneste rigtige, og hun skal nok komme sig!

Lyder som en fornuftig idé med pencilin for en sikkerheds skyld.

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem ;)

RODEO ER AFLYST,- VI VANDT!!!!

Tak for kampen allesammen!

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 21:18
Tusind tak for dit svar. Har lige været i stalden igen og fået hende til at spise 250 gram müsli, det var alt hvad hun ville tage:-( Så lige din profil herinde og læste om din sørgelige historie om Highlander... Puha... det vækker minder. Jeg mistede min store pony hoppe efter 14 år lige før jul, så det skar lidt i hjertet at læse om din oplevelse... Det er jo også lige præcis det vi kan gå og frygte, at dyrelægen opgiver, eller værre endnu bare fylder hende med alt muligt fordi de ikke rigtigt ved hvad de skal gøre! Sjovt nok er vores Lady også rød med blis og godt nok kun 3 hvide sokker!!! Håber på et lille mirakel...
0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg set
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 21:19

da jeg hentede mit 7 måneders føl i Tyskland i sin tid. Hun hang virkelig med skuffen i ihvertfald 14 dage - kunne slet ikke finde ud af at undvære mor og sin bedste ven. Jeg sørgede dog for, at hun var vænnet fra i god tid, men efter fravænning gik hun i løsdrift og havde fundet en god veninde der. Det skal også siges, at veninden også fik en mindre depression, over at mit føl rejste. Jeg var dog ikke ude for, at hun ikke ville spise på noget tidspunkt. Jeg kunne dog finde hende på marken helt alene - stod bare og hang.

Jeg gav hende meget opmærksomhed dagligt, og det hjalp langsomt.

Det er en kæmpe omvæltning for sådan en ung hest - så giv hende tid til at falde til. Hav faste rutiner hver dag, så hun finder ud af rytmen i jeres stald. Du kan ikke gøre meget mere, når du også har dyrlægen med ind over.

God bedring med hende.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

jeg har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 08:20

jeg har også prøvet det, men det var på en lidt anden måde..

Vores hingst på 3 1/2 år gik sammen med vores vallak og æsel de alle 3 var rigtige glade for hianden..

Vallaken kom i træning ved min søster og der gik det galt for vores hingst...

Han stoppede med at spise vi prøvede alt men han ville ikke.. nogle dage spiste han lidt og vi turde håbe igen..

Men Men det var en stakket frist for han stoppede igen...

Dyrælægen var selvfølig indblandet og vi gjorde alt for ham..

men han havde opgivet livet selvom han havde hans anden ven..

5 uger efter blev hingsten akut aflivet da der ikke var mere at gøre.

Det gør det så heller ikke bedre at han blev syg oven i alt den sorg..

Dyrlægen mente han havde fået taroksyge oveni..

Så jo jeg har set hvad sorg kan gøre kombineret med sygdom..

Jeg ville ønske at vi havde kunne gøre mere for ham men det enste rigtige var at aflive ham..

Jeg håber selvfølige ikke at det går så slemt med din plag..

Du er velkommen til at skrive en pb til mig hvis du vil høre hvad vi har prøvet af muligheder..

Hilsen Christine

NYT NYT

Vi sælger nu flere af vores avlshopper og afkom efter dem. vi vil istedet til at avle paint og quater..

Sé dem på vores hjemmeside

Ny hjemmeside..

www.stutterihededahl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 14:12
være en depression.
Det jeg umiddelbart vil foreslå er at give hende noget der "tanker op" på de neurotransmitter i nervesystemet (og i tarmen i øvrigt) som mindsker depression og løfter humøret:

Skaf noget mælkepulver til kalve (ligemeget hvilket, bare det foderstoffen har)og giv hende så 100-200 gram musli med 100-200 gram mælkepulver henover, mindst 4 gange dagligt.
Det er et forfærdeligt fedteri at håndfodre med det, men fingre kan jo vaskes...

Det er smækfuldt af tryptofan og phenylalanin som hjernen skal bruge - og det virker.

Alternativt kan du bruge Suregrow fra Brogården hvor hun er dækket ind på 800-1000 gram, det er lavet på mælkepulver mm. Den mængde skulle du nok kunne håndfodre pr døgn.

Hun kommer nok til at elske sit "mælkeslik" og skal trappes langsomt ned om nogle måneder.
Vi bruger det ved fravænning ( i lidt mindre mængder end jeg foreslår her) og nogle hooker næsten på det, men dog ikke alle.

Pøj-pøj med hende.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Nyt fra Vores lille Lady...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 14:35

Tusind tak for alle jeres svar, det er dejligt at få lidt ideer herinde fra.. Glemte at skrive at hun også fik en sprøjte for evt orm selvom ormeprøven ikke viste noget. Det skal så lige siges at den dyrelæge som tog ormeprøven får ikke lov til at komme her igen mere... Hendes afføring her til morgen er fyldt med små tynde lyserøde orm på ca 3,5 cm. Så der kan man se at ikke alle dyrelæger er kompetente til at behandle vores kære!!!

Min mand stod hos hende igår aftes og fik hende til at spise ren müsli af en spand, godt nok ikke så meget, men hun fik da lidt. Her til morgen fik hun så lidt mere plus at hun havde spist høet som hun fik i går aftes. Så vi håber det går fremad nu.. Men vores egen dyrelæge kommer og tilser hende på mandag og videre behandler hende og så skulle hun gerne komme sig, medmindre at hun er for hårdt angrebet af de orm.. Har faktisk ikke så meget erfaring omkring de orm, da jeg 7-9-13 aldrig før har haft en hest med orm... Så jeg må surfe lidt rundt og blive lidt klogere

0
0
Svar på denne tråd

Der er en anden tråd om
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 18:28
gødningsprøver, hrmpf...

Men er de rigtig HÅRDT angrebet, så er der jo netop levende orm (som ikke findes ved mikroskopi for æggene) og ikke mange æg.

En slatten hest skal altid behandles på mistanken, så det var jo godt I fik gjort det.

Pøj-pøj med hende.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

ja pøj pøj
Forfatter: 
Dato:  13-05-2007 09:10

vil også bare lige skrive pøj pøj og skriv lige så vi ved om hun får det bedre..

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

Lady..
Forfatter: 
Dato:  13-05-2007 18:13

Hejsa..

Vores lille pige er stadig meget sløj i dag søndag og vi har fundet 3 forskellige slags orm i hendes afføring nu Sælger fortalte at hun havde fået ormekur i oktober md sidste år, men mon ikk hun bare har troet at hun har givet hende den?

Vores dyrelæge kommer fluks i morgen formiddag og ser på hende igen og de orm vi har fundet, og så må vi se hva han kan gøre for vores lille pige... Men skal nok lige skrive i morgen...

Knuz herfra

0
0
Svar på denne tråd

equimall
Forfatter: 
Dato:  13-05-2007 21:40

hejsa...

for en uge siden blev min åring Origon allene på sin fold og blev lidt ked og ville ikke spise sin müsli. jeg har tvunget noget equimall fra st.hippolyt i ham (det skulle virke stimulerende på ædelysten) og nu er der ingen problemer. jeg ved selvfølgelig ikke om det er det der har hjulpet eller om han bare er kommet over det. har også læst at equimall er godt for svækket immunforsvar, fordøjelsesforstyrrelser og efter medicinering og ormekur.

syntes bare lige at jeg ville komme med min erfaring, da der ikke er noget værre end at ens elskede dyr ikke er sunde og friske... håber hurtig at jeres lille pige bliver frisk igen.

knus linda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider