Inden jeg starter vil jeg lige starte med at sige, at hesten jeg skriver om ikke er min egen, men blot en jeg passer og derfor holder rigtig meget af. Det er altså ikke mig der tager nogen beslutninger mht. dens videre skæbne, men det forhindrer mig jo ikke i at komme med gode råd og hjælpe hvor jeg kan.
Nå, men historien er som følger:
Sidst i december blev hesten stokhalt, og fik konstateret akut kodesenebensbetændelse i venstre forben. Den fik boksro, og har herefter gået alene på fold, og blev efterfølgende haltfri. Vi var nede og få taget nye røngenbilleder for ca. 4 uger siden, og disse viste, at betændelsen var gået i sig selv, men at der var kommet nogle knoglenydannelser. Dyrlægen sagde hertil, at når de endelig skulle være der, så sad de det rigtige sted, og vi skulle bare gå igang med genoptræningen - han skulle dog stadig gå alene på fold. For knap 14 dage siden skete der dog nogle uheldige ting, og hesten blev let halt igen (ca.0,5-1 grad. Jeg havde faktisk givet op, men nu er han haltfri og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal foreslå dem at næste skridt er.
Jeg føler ikke helt vi har prøvet alt, og som jeg ser det er der tre muligheder - og det er her I kommer ind i billedet. Hvilken ville I vælge:
1: Opgiv og afliv hesten.
2: Start genoptræningen langsomt op igen, men fortsæt med at lade ham gå alene, så han ikke overbelaster benet for meget når han leger med de andre.
3: Luk ham på fold med 1-2 andre rolige heste, som han kender godt. Dette vil dog næsten med garanti gøre ham halt igen. Ignorer haltheden, sålænge den ikke overstiger 0,5-1 grad og vent 7-14 dage. Er han ikke længere halt, så start genoptræningen stille og roligt op og lad ham gå med de 2 andre heste resten af sommeren. Er han stadig halt efter 7-14 dage eller bliver stokhalt så afliv ham.
Hvilken mulighed ville I vælge?
Selv har jeg sværest ved at acceptere mulighed nr. 2. Det ville simpelthen være alt for synd, hvis han skulle gå alene mere end højst nødvendigt. Nu har han været væk fra flokken i så lang tid og det er simpelthen ikke et værdigt hesteliv.
Mht. mulighed nr.3: Selvfølgelig vil de løbe rundt i starten, men når de falder til ro, vil benet jo få fred og han vil måske kunne komme sig over en evt. overbelastning uden at skulle gå alene. Det er simpelthen ved at være synd for ham at han går alene, og jeg tror godt at jeg ville kunne acceptere en let halthed i et stykke tid, så længe han ikke viser tegn på smerter.
Som sagt er beslutningen ikke min, men jeg vil gerne høre hvad I ville vælge hvis det var jeres hest og evt. komme med argumenter for og imod de 3 muligheder.
Knus Anne-Marie