Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mug - nu??!
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 11:44

Har i erfaringer med mug på denne årstid?

Jeg mener, foldene/naturen er jo tør og hestene står derfor ikke i mudderet hvor de kan få muggen fra.

Hvordan opstår mug - det er vel fugt?

Amigo har mug på hans bagben - det er på tilbagevej, men undrer mig faktisk over at han har fået det på denne årstid.

Han havde intet i vinters og har normalt meget sunde ben/hove, og ingen tendenser til mug næsten uanset vejr og vind.

Men nu har han det.

Nogen mirakelkure mod "fænomenet"?

... Har termin den 28. juli - muligvis en bette pige :o)

Søger derfor med lys og lygte en part/rytter til Amigo.

se præs! Postnr. 8362/8660

0
0
Svar på denne tråd

det kan
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:19

skyldes solskoldning. Specielt hvis der er tale om et ben med sok/hvid kode er det meget almindeligt at solskoldningen får huden til at sprække og så myldrer bakterierne ind i de små sprækker.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Nutella
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:26

Min hest Adolf havde det samme problem for nogle år siden. Den var så uheldig at få mug i hovedet.

Adolf er meget brun i forvejen, så jeg tænkte at hvis jeg nu smurte dens hovede ind i Nuttella, kunne jeg skjule muggen på den måde.

Til min store overraskelse, forsvandt muggen efter denne Nutella-mirakkel-kur.

Jeg kan kun anbefale at man altid behandler mug med Nutella.

Jeg håber at min oplevelse kan hjælpe din AMIGO.. held og lykke

knuzzzer fra Finn

0
0
Svar på denne tråd

Hudproblemer...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 13:12

... på benene kan skyldes meget andet end jordbakterier eller svamp (som er de normale årsager til muk).

Som vejret har været på det seneste vil jeg gætte på solskoldning - muligvis på grund af fotosensibilitet der skyldes planter på folden.

Min har også kridhvide ben - og har en enkelt gang været solskoldet på både ben og mule. Da han blev flyttet til et sted med nyanlagte folde - uden smørblomster - blev han ikke mere solskoldet!

Så jeg ville smøre med Zinksalve - der blokerer for solen - og så ville jeg gå foldene grundigt efter for de planter der kan foresage fotosensibilitet hos heste (smørblomst, rødkløver og sikkert en del flere)

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Opstaldning tilbydes - mellem Næstved og Rønnede
0
0
Svar på denne tråd

Vi takker
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 14:01

Okay, jeg prøver med zinksalve.

Solskoldningen, er den også som muggen at hårene falder af i totter?

Skal jeg smørre ham med solcreme? :) Eller virker det ikke.

Han er skimmel, så ja han har hvide ben - alle 4, men det er kun bagbenene der er ramt.

Det ene voldsommere end det andet.

Han er dog hverken halt eller hævet og umiddelbart heller ikke varm.

0
0
Svar på denne tråd

Zinksalven...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 14:17

.. blokerer for solen

www.horseconsult.dk/articles/ showarticle.asp?ArtID=119

Men som sagt ville jeg kombinere kuren (altså beskyttelse mod solen) med at undersøge årsagen.

Har hesten væres solskoldet før? Går den på folde der er fyldt med ukrudt - noget ukrudt kan jo være ok, men er der nogle typer kløver, brandbæger eller andet der giver fotosensibilitet!

Heste sorterer IKKE alle giftige planter fra. Og nogen af dem de sorterer fra at spise giver også fotosensibilitet blot man får saften på huden - og det gør de jo netop på benene! (f.eks. bjørneklo)

£isbeth & Baloo
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er mug
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 14:32

.. ja så ville jeg afgjort ringe til Dr. Dyr.

Det kunne nemlig godt tyde på et meget kraftigt anfald, siden det ikke er væk i denne tørre tid.

Dr. Dyr kan udrette mirakler med hensyn til mug. Personligt gider jeg ikke bøvle med andre mere eller mindre effektive råd. Min Dr. Dyr har på en uge udryddet min hests mug angreb, og vi har ikke set noget til det siden...

Hun gav en indsprøjtning, noget pencilin-salve og jeg skulle så derudover vaske dagligt i VirkonS. 7 dage. Så var det som sagt væk.

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sussie...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 14:42

... nu står der jo9 i første indlæg at han har FÅET det på denne årstid - så det må jo være et nyt anfald, og derfor sandsynligvis slet ikke det vi normalt betragter som muk.

Men er det et anfald der har varet siden det var fugtigt i vinters, kan jeg jo også KUN tilslutte mig rådet om at ringe efter dr. dyr - og håbe at det er mindre voldsomt angreb end det som Baloos staldkammerat har stået med vist siden februar (og JA - under absolut kyndig dyrlægevejledning og behandling!)

£isbeth & Baloo
Aldous Huxley
0
0
Svar på denne tråd

Åh ja, det så jeg...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 15:29

... slet ikke

Nå, men min intension var vel også mest at sige, at hvis det ER muk, så få dr. dyr ud...

Det er det letteste!

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Muk nu
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 15:59

Sidste sommer have min hest også muk, som netop kom pga en solskoldning. Vidste faktisk slet ikke det med planter og fotosensibilitet, så¨må da hellere få tjekket folden for evt giftige planter! Og jeg fik endda min tilset af dyrlægen sidste år... Underligt at han ikke nævnte det.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

muk nu?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 18:18

Ja, han har fået mukken nu her - han har IKKE stået med det siden ja, hvornår folden nu var sumpet.

Han har ikke været solskoldet før - ikke engang på sin fine mule.

Jeg vil behandle som I foreslår og så gå en runde eller to på folden...

Tak :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider