Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bøjeprøve unghest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 09:43

havde igår en snak med nogen der er ved at købe en 2 års unghest, den havde været igennem dyrlægetjek hvor der bla blev foretaget bøjeprøve (hesten bliver bøjet springhalt på det første forben, hvorefter de stopper) .

Hesten bliver derefter kørt i røngten hvor der ikke er noget at se på billederne, og den bliver bøjeprøvet igen 8(dyrlægens kommentar til denne bøjeprøve var: "jeg kunne næsten ikke bøje den halt den gang"

nu er det bare jeg undre mig, foretager man normalt overhoved bøjeprøver på ikke udvoksede heste?? for jeg mener at have hørt at det gør man ikke?

0
0
Svar på denne tråd

har aldrig hørt om før !!
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 10:02

uh - var det en hestedyrlæge der vidste noget om heste overhovedet? det tror jeg ikke. Så vidt jeg er inforemeret må man ikke bøjeprøve heste under 3 år medmindre der er en tydelig grund til det ( må ikke gøres i flæng). det kan vist skade deres led ret meget. det er jo en extrem belastning af leddet. det er da lige før jeg vil sige at jeg ikke ville turde købe en plag der var bøjeprøvet - hvem ved hvad det har gjort ved leddet...

når hesten er så ung består leddet jo mest af brusk - ikke knogle. og brusk er vel svagere og mere udsat for forandringer ved sådanne extreme situationer.

personligt kender jeg kun til dyrlæger der nægter at bøjeprøve heste under 3 år i handelssituation. pga risikoen.

forsikringsselskaberne forlanger det heller ikke ved plage.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 12:22

Nej det ldyer mærkeligt, men selv syntes jeg, at man må ikke bøjeprøve en så ung en hest, da muskler og knogler i benene ikke er i stand til at kunne tolere dette og det kan ødelægge hestens ben... Men held og lykke med den og husk ingen bøjeprøve i mindst 1 år

Venlig hilsen terja

Alle heste skal behandles ens, uanset race og sind, og alle heste kan tæmmes med din tålmodighed og tid

0
0
Svar på denne tråd

man bøjeprøver altså ikke
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 13:50

en unghest det ved alle ordentlige dyrlæger sikken da en orginal ud med ham til højre og ind med en mere kompetent...

en hest som IKKE er nær færdigudvokset kan man aldrig bøjeprøve med ordentlig resultat.

Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.

"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "

0
0
Svar på denne tråd

det passer IKKE
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 20:40
min Plag var ikke engang 1 år da han fik foretaget bøjeprøve, for ellers kunne vi ikke få en forsikring på ham ! HAN GIK IGENNEM BØJEPRØVEN !!!

Moric, er og bliver FOR dejlig <'33 Moric+Camille= Evigt <'33

Rodeo ? F*CK DET !

Lad hesten være hest

Dyrk Horsemanship, det er noget der holder !

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 21:57

Man skal aldrig lave bøjeprøver på heste under 3 år,og et seriøst forsikringsselskab med respekt for både sig selv,og hestene,forlanger ikke bøjeprøve å heste under 3 år.

Ikke om jeg ville støtte et selskab,der forlangte bøjeprøve.

Min hun var 2 år da hun blev forsikret i KDH,og de sagde selv at de aldrig kunne finde på at forlange en bøjeprøve.

Det samme kan siges om dyrelægen..

0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 22:09

på 2 år fik ikke lavet bøjeprøve da jeg købte hende. Det gør mindyrelæger heller ikke. Har også fået at vide at det kan skade mere end gavne. Og hun er forsikret nu.

Hilsen Aino

Oven over skyerne skinner solen stadig ;o)
0
0
Svar på denne tråd

Min 2 års
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 23:46

fik lavet bøjeprøve da jeg købte hende (og gik fint igennem) jeg var forberedt på at det kunne give problemerhvis hun voksede kræftigt i den periode.. hun skulle bøjeprøves til forsikring (KDH)..

Men man kan jo altid bøje en hest halt hvis man ikke aner hvad man laver.. og man skal i hvert fald være ekstra forsiktig med de unge.. en plag under 2 år ville jeg aldrig bøjeprøve..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Forbyd rodeo i Danmark !!!!

0
0
Svar på denne tråd

camille *moric*
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:38

Det er ihverttilfælde ikke normalt at foretage bøjeprøve på en 1 års !!!

Forsikringen kræver IKKE denne prøve før de er 3 år. Da jeg fik min frieser på 1 år, fik jeg lavet den højeste forsikring på hende uden bøjeprøve, da forsikringen ved at dette laves ikke på heste under 3 år..

Lenette

En frieser er et valg for livet

opstaldning tilbydes 4*4 boks, skurvogn på folden, 750 kr incl hø og halm.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg forvirret
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:33

Vores unghest (som på ansøgningstidspunktet for forsikring mod uanvendelighed var 2 år) han kunne kun forsikres "livsforsikres" grundet manglende bøjeprøve (KHD). Vi valgte ikke at bøjeprøve ham ved sundhedstjek, da han lige var ankommet og slet ikke have tillid nok til hverken os eller stedet, så vi følte det var bedst at vente.

Han er lige fyldt 3 år og vi regner med at han snart er klar til at blive bøjeprøvet og longeret (som forsikringen gerne vil have).

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve.
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:55

Da jeg købte min hoppe var hun ca.2½ år, og da sagde dyrlægen at hun selvfølgelig ikke kunne lave bøjeprøve på hende, når hun var så ung..

Så hun mærkede bare på hende hist og pist og så hende løbe..

Rigtige ryttere rider Oldenborg...

Den lykkelige ejer af super mulen Evita fra Haslingsminde..

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve unghest
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 12:45

Jeg kunne aldrig drømme om at få bøjeprøvet en unghest - og hvis forsikringen forlangte det, ville jeg enten vælge et andet selskab eller vente til hesten var blevet lidt ældre.

Deres led har ikke godt af den belastning som en bøjeprøve er, ikke når de er så unge og slet ikke er vokset sammen i benene.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Da Milan...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 15:25

... skulle forsikres, var dyrlægen ude og skulle lave forsikringsvurdering af ham. Han ville ha lavet bøjeprøve på ham, hvis ikke at det var fordi at han var ikke-rentgående på det ene bagben.

Milan var ikke en gang 1 år... og min dyrlæge er en meget anerkendt hestedyrlæge.

Men han havde nu ikke fået lov uanset. For det syntes jeg ikke at man skal på så ung en hest. Uanset grunden. Vent til de er okkring 3, ikke før.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
0
0
Svar på denne tråd

666666
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 16:08

sku ha min 3 års forsikret - (han stod i jylland hvor han er vokset op og skulle "hjem" til Nordsjælland. Jeg benyttede det dyrlægehus, som iøvrigt havde vaccineret ham. Jeg fik min veninde der passede ham til dagligt til at være tilstede ved undersøgelsen.

Der ankom en klovn af en dyrlæge, der "knækkede" hans ene forben så voldsomt, at han faldt ned på forparten. Da hun ville ta det andet forben "nægtede" hesten at være med og blev ved med at springe fremad - hvorpå hendes konklusion var at hun kunne ikke gennemføre undersøgelsen da hesten havde et dårligt temperament!

Hertil skal lige tilføjes at

1. - de andre heste, 3 stk.s var holdt inde i stalden for at undgå at der blev for meget gang i den på folden ved siden af.

2. at hestene normalt blev lukket ud ved 7-tiden om morgenen, (hvor dyrlægen iøvrigt havde lovet at komme - men kom først kl. 12)

3. at det var i marts måned med høj sol.

4. at hesten forinden bøjeprøven blev klinisk undersøgt i godt og vel 1. time, hvor dyrlægen med ca. 10. minutters mellemrum satte sig i sin bil og skrev og hesten stod i snor og ventede.

IDIOTISKE DYRLÆGE.

Jeg har aldrig betalt for konsultationen. Og fik iøvrigt en anden dyrlæge til at godkende incl. bøjeprøve,- problemløst.

KH :-)

Annette

rigtige piger rider hver dag
boks udlejes i lille privat stald
- direkte til skov...

0
0
Svar på denne tråd

min plag
Forfatter: 
Dato:  10-05-2007 12:09
da jeg købte min 2 års plag, ville jeg have han forsikret i det selskab jeg plejede at bruge, menlig kongeriget danmark, men de krævede at jeg skulle bøjeprøve den, det nægtede jeg. jeg undersøgte markedet og det eneste selskab jeg fandt som ikke krævede bøjeprøve var tryg, så der er min hest forsikret. han er i dag 3 år og bliver først bøjeprøvet som 4 års når forsikringen skal laves om
0
0
Svar på denne tråd

Situation
Forfatter: 
Dato:  10-05-2007 17:45
Det kommer jo an på situationen, selvfølgelig skal man ikke bøje en ung hest særligt meget i forhold til hvad man bøjer en 3 års. Men hvis der er mistanker i den kliniske undersøgelse, så vil jeg mene at man godt kan bøje en hest let og i kort tid uden den tager skade af det.

Hvis der er et problem i så tidlig en alder f.eks. en voldsom ocd eller lignende vil det vise sig selv ved let bøjning. Og jeg har aldrig på KVL fået af vide at de ikke må bøjes, men de skal selvfølgelig bøjes forsigtigt.

Selv ikke en unghest bør være halt efter en bøjeprøve, men man bør undersøge den igen efter 14 dage, da de som alle andre heste kan have vredet om på folden og derfor hurtigt blive rengående igen.
0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  10-05-2007 18:38

Tja min unghest blev bøjeprøvet da vi lavede handelsundersøgelser på ham, og han var også rengående. Han fyldte 3 den dag det skete.

Har ikke hørt om at man ikke må bøjeprøve dem før de er 3 år, men kan da godt følge jeres argumenter...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2007 21:31

Hej.

Syntes også det lyder voldsomt at bøjeprøve en 2-års, og hvad hunden er det for en dyrlæge der udtaler: Jeg kunne næsten ikke bøje den halt denne gang!!!

Det lyder ikke særlig betryggende..

Venligst Pernille

Du kan ikke kritisere folk for ikke at gøre deres arbejde ordentligt,- hvis de ikke har ressourcerne til det!!!

0
0
Svar på denne tråd

bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  14-05-2007 23:53

Min hypper er forsikret hos kdh og han fylder først 3år her d. 30/5-07 og han skulle heller ikke igennem bøjeprøve.

Dyrlægen sagde til mig det kom de slet ikke så ungeheste igennem, de var de slet ikke klar til og man kunne ødelægge mere end man gavnet. Og forsikringselvskabet sagde heller ikke noget om at han skulle det, efter som han kun var 2½ år på det tidspunkt.

Lene

Rasull Nordly

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fatter ingenting
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 07:19

Vores var ikke fyldt 3 år da han blev handelsundersøgt.

Vi har KHD og de har skrevet, at han ikke kan blive uanvendelighedsforsikret FØR han er bøjeprøvet ???

Bare de forsikringsselskaber kan blive enige med sig selv

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

min Tinker skulle
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 14:30
også bøjeprøves inden han kunne forsikres i KHD så det forstår jeg ikke lige.. han var kun 1 år.. Tror simpelhen ikke på at en dyrlæge laver bøjprøve på en unghest hvis det kunne skade den, hvad ville han få ud af det ??

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

tror...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 10:31
Tror det er uvidenhed, der gør, at man laver bøjprøver på børn og teenagere. Længere er den vist ikke.

Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider