Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slået græs tuil heste...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:03

Nu er min mule henvist til at stå på en jordfold her i sommer indtil juli måned, hvor han kommer hjem på sommergræs i en måneds tid.

Nu er det jo så jeg tænker - mulen skal da have lidt græs indtil da! Det er da næsten synd at han skal snydes bare fordi han er en bølle mule og ikke kan gå sammen med de andre heste.

Græsset er jo pt. ikke langt nok til at man kan slå det med en le, så jeg tænkte på at slå det med en gammeldags græsslåmaskine - i ved sådan en man skubber foran sig.

Men så er det jeg har hørt at det må man ikke fordi græsset knuses for langt nede eller sådan et eller andet, og at det er derfor at slået græs begynder at gærre så hurtigt.

Ved I noget om dette - eller skal jeg godt nok kravle rundt med rumpen i vejret og plukke græs til min mule 14 dage endnu til at græsset er langt nok...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:07

...jeg vil ikke give mine heste det

Min hoppe fik det engang på et privat sted hvor hun stod opstaldet og det fik hun spiserørsforstoppelse af. Heldigvis i en mildere grad, men hun hostede også lidt slim op dagen efter.

Så mej, hold dig til en le hvis du endelig vil "høste" noget græs til din hest.

Mvh Nina Nielsen

*Ejer af den fantastiske Funder Nørhedes Rasmine*

7/8 renavlet KNN føl sælges (er ikke født endnu) Forv. foling d. 11/5 07. M: Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 F: Max Højgård KNN 157

0
0
Svar på denne tråd

Hehe Katrine...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:08
...så først det var dig efter jeg havde svaret

Mvh Nina Nielsen

7/8 renavlet KNN føl sælges (er ikke født endnu) Forv. foling d. 11/5 07. M: Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 F: Max Højgård KNN 157

0
0
Svar på denne tråd

hæ hæ nina!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:28

Pus brillerne du! Nå man har nok fri 1 maj hva! Ja vi er nogen der sidder på kontoret og roder.. øv øv!

NEj Jeg synes jo at det er synd for den lille hest at han ikke kan få noget græs - og jeg gider altså ikke rende rundt med ham i en snor! SÅ jeg lå med måsen i vejret i går og plukkede græs til min hest! En hel trillebør faktisk. SUK! Den er vel ikke særligt forkælet.

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:33

...kommer de godt nok på sommergræs på hjallerup?

Ja det er også ved at være oppe over jo at de skal ud.

Syns sagtens at de kunne havde haft stået ude i flere uger nu, men græsset er ikk helt lang nok og vi er først lige ved at lave hegn på sommerfolden

Hihi næh du! Du må ned at kravle lidt mere med rupetten i vejret

Mvh Nina Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

græs og græs...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:51

det er nu som man tager det. Min får jo ikke lov til at komme derud hvertfald. Han tæsker jo de andre heste... UPS!

Men noget helt andet er at vi har fået omlagt vore græsfold. Det er jo også helt fint, men man har valgt ikke at give det noget gødning! Så der er jo faktisk ingen græs nærmest. Og det kommer der da heller ikke når jorden er udpint efter alle de heste der har gået der sidste år! MEn de er jo så kloge deroppe, så det var jo ikke nødvendigt med gødning nej nej!

Så jeg glædermig til at se hvor meget græs der er tilbage når der har været marked og foldene skal tages i brug.

0
0
Svar på denne tråd

eee
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:54
De må ikke få græs der er slået med maskine...
0
0
Svar på denne tråd

krampe...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 10:02

Nej det er der mange der siger og det har jeg også hørt, men hvad er begrundelsen egentlig for det?

Er det netop fordi det kan sætte sig som spiserørsforstoppelse?

0
0
Svar på denne tråd

græsslåmaskinegræs
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:06

bliver ikke snittet over ved roden med et enkelt snit, men skæres flere steder og bliver erfor hurtigt blødt og ulækkert - sandsynligvis af samme grund, starter gæringsprocessen ret hurtigt og kan selv ved små mængder give kolik hos hesten.

Jeg forstår ikke, at du godt gider plukke en hel trillebørfuld græs, men ikke vil bruge den samme tid på at ta hesten ud i snor? ud over den sandsynligvis æder mindst lisså hurtigt som du plukker, får den mulighed for selv at vælge det græs den helst vil æde.

Jeg har lagt mærke til, når jeg går og græsser med min, at hun kan være meget kræsen og gå direkte forbi store totter, som jeg synes ser lækre ud, mens hun hellere vil have det græs, der er lidt kortere i stråene - eller gerne står og sorterer grundigt for at få alle blade med fra en mælkebøtte og samtidig undgå fx brændenælder.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Du kan også
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:17
risikere at der kommer olie mm. fra plæneklipperen i græsset, det er vist heller ikke så sundt.

Mvh. Louise O.P.

Den heldige ejer af Shamona Mellemgård

0
0
Svar på denne tråd

gider jo ikke at plukke.
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 12:07

Derfor søgte jeg lidt en hurtigere løsning. Men jeg må bare prøve at se om jeg ikke kan få slået lidt med leen slevom det ikke er så langt endnu.

Louise OP: Den type græsslåmaskine jeg ville bruge var sådan en gammelsags type- en rugbrødsdreven en. Der er vel ikke så meget olie på sådan en...

Men skidt! Alt i alt bliver det nok til at moderen til mulen kommer til at plukke og slå græs et godt stykke tid endnu...

0
0
Svar på denne tråd

Giftige planter..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 12:26
Grunden til at de ikke må få slået græs er at hestene ikke kan sortere i giftige planter.

Slår/snitter du på en mark, hvor der f.eks. er smørblomster eller vårbrandbæger kan hesten ikke fravælge dem, når de er under en vis størrelse.
0
0
Svar på denne tråd

STOP!!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 12:32

Gi aldrig hesten græs slået med plæneklipper(ligemeget hvilken slags). Det er alt for "godt" for saftigt og stærkt til deres mave. Og de vil kunne spise de alt for hurtigt i forhold til hvad deres maver kan klare.

Synes ikke hesten skal lide under dovenskab, eller misforstået godhed.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Nå da da..
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 12:52

Mine muler har nu i bedste velgående overlevet at blive fodret med ganske almindeligt plæneklip.

De stillede sig pænt op ved hegnet og ventede når min far gik i gang med at slå. Og han følte sig lidt som julemanden med sin pose med guf til hestene.

Men det kan jo være at mine heste bare har stålmaver

Det skal dog siges at det jo ikke var vanvittigt store mængder de fik.. Og altid med det samme efter at det var slået.

Alligevel tror jeg nu at jeg ville vælge kvalitetstid med hesten i snor, fremfor klipløsningen. Det er da skønt at gå med en arm over hesteryggen og høre den rare gumlen og lugten af græs og sommer.

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider