Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Info. om Shetter-pleje søges
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 13:01

Er der nogen som kan anbefale bøger eller anden info. - evt på nettet, hvor man kan læse noget om at have shetlandsponyer ?

Jeg har bl.a følgende spørgsmål...

• Hvor gammel skal en shetter være før tilridning
  • Må den tilrides af en voksen
  • Div råd om tilridnnig
  • Div råd om "håndterings tilvending"
  • Hvor gammel skal en hoppe være før den må få føl
  • Hvornår er en hingst kønsmoden
  • Hovpleje
  • Foder (type/mængde)
  • Sadler/hovedtøj/udstyr til shetter
  • Er det ok at et hingste føl på 1 år går med to hopper på 2 og 4 år ?

Hvis du evt. kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål er det selvfølgelig bare super !!

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Marleen

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa ...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 13:16

Jeg kender ingen bøger der specielt kun omhandler shetlændere, kig efter heste bøger på bilioteket.

Men ellers skal en shetlænder behandles ligsom alle andre ponyer: De kan tilrides som 3-4 årige, men du kan sagtens håndtere dem fra små, lave øvelser fra jorden, venne dem til trense osv. Jeg vil ikke anbefale dig at få en voksen til at ride den, en dygtig pige ... men det meste arbejde med shetlændere bør foregå fra jorden, så som longering, du kan bruge lange køretøjler og gå ture med dem, som forberedelse til tilridning. Der er delte meninger om, hvornår hopper bør i foles, personligt synes jeg, at de skal være 3 år og derover, en hingst på 1 år kan, hvis du er heldig/uheldig (alt efter,hvordan du ser på det)godt bedække.

Shetlændere skal have deres hove ordnet på lige fod med alle andre ponyer ca. hver 2.-3. måned, de behøver ikke sko.

Det meste udstyr kan købes i str. shetland i de forskellige rideudstyrsforretninger.

Foder: Shetlændere er nøjsomme, om sommeren kan de sagtens leve af græs og en vitamin blanding, sørg for at græsset ikke er for godt, så hellere en jordfold + hø/wrap. Om vinteren kan de sådan set også sagtens leve af hø/wrap + vitaminer, skal de bruges meget kan du give lidt fuldfoder oveni.

Håber det gav svar på nogle af dine spørgsmål.

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

Flere kloge hoveder ?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 13:58

Tak skal du have Anja

Jeg tænkte...Hvis der er en kyndige Shetter-ejer el. opdrætter som havde lyst til at vejlede mig vedr. mine 3 shetter, f.eks via PB eller mail, så må man MEGET gerne kontakte mig!

mail: marleenamstrup@yahoo.dk eller se min præs.

Med venlig hilsen Marleen

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 20:53

Hej, Jeg har haft shetter i 2-3 år tror jeg. Det er en race dder let bliver for fede, og forfangne ... desværre... Min var ikke så håndteringsvant da jeg købte hende, men det krævede tillid, tålmodighed og en hård men kærlig hånd.

Vi fandt rigtig 'ind' til hinanden, og blev de bedstete venner. Men 'desværre' fik jeg en lidt større pony til mere ridning, såee det var svært at dele tiden op.

Jeg tilred hende lige så langsomt, da jeg var 11-12 år. Tog det bare stille og roligt, skridt efter skridt . - så gik det hele fint !

Saddel fandt jeg i brugt rideudstyr, og hovedtøjer i rideudstyrs-butik!

En hest/pony, må vist maksimalt bære 20 € af dens egen kropsvægt.

Min vejede nok ca. 150-200 kg. = hun måtte bære ca. 35 kg.

Held og lykke med det ! :)

- Og pas nu på forfangenheden (min måtte desværre blive aflivet pga. det !!]

MVH

Cecilia

- Nu uden Comtessa og Nuser !

-Nogle gange KAN man bare ikke gøre noget, og man må se virkeligheden i øjenene!

JEG ELSKER JER Comtessa og Nuser

Dyr: Kanin Vimse, Kat Pippi, Fisk Rødhætte, Pony Lucas

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 20:55
Rettelse: mente selfølgelig 20 % af sin egen kropsvægt måtte heste vist bære...

MVH

Cecilia

- Nu uden Comtessa og Nuser !

-Nogle gange KAN man bare ikke gøre noget, og man må se virkeligheden i øjenene!

JEG ELSKER JER Comtessa og Nuser

Dyr: Kanin Vimse, Kat Pippi, Fisk Rødhætte, Pony Lucas

0
0
Svar på denne tråd

smed og sko
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 06:26

Det med sko kommer ganske an på, hvad ponyen skal bruges til :-)

Du kan melde dig ind i shetlænderforeningen og møde ligesindede til div. arrangementer.

http://www.shetlandspony.dk/

Christina & Prinsesserne

www.skrydenlyst.dk

SULKY/VOGN STR. SHETLÆNDER KØBES

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 10:52

Hvor gammel skal en shetter være før tilridning

Den må være 4-5 år. Min shetlandspony blev tilredet som 4 års.

Må den tilrides af en voksen

Nok ikke så smart. Jeg kunne ellers ride min shetlandspony indtil han blev solgt her i december i 2006. Han er 106 cam i stg. Da vejede jeg også kun 46½ kg.

Hvor gammel skal en hoppe være før den må få føl

Mindst 3½ år gammel.

Hvornår er en hingst kønsmoden

ca. 2½-3 år gammel.

Hovpleje

De skal have beskåret hove ca. hver 6-8 uge.

Foder (type/mængde)

Min shetlandspony blev fodret med korn og mysli.

Han fik: 250g havre og 100g müsli hver morgen middag og aften.

Sadler/hovedtøj/udstyr til shetter

Enten en dressur/spring eller kombineretsadel - jeg brugte en kombineret sadel til min shetlandspony. Det var en 16", med en 16" underlag til.

Er det ok at et hingste føl på 1 år går med to hopper på 2 og 4 år ?

Det ved jeg ikke. Altså jeg kender nogle der har et hoppeføl (hannoveraner) fra d. 10. april 2006, de lånte en hingsteføl (DV) som også er fra sidste år, de var nød til at sende hingsteføllet hjem til ejeren igen her for ca. 5 uger siden, da hoppeføllet var i brunst.

Det siribirske dværghamster Speedy gon charles

Marsvinet Martha

Hesten Anastasia

Og hunden Mie

0
0
Svar på denne tråd

En 1-årig
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 23:20

Jeg ville nok ikke vælge at lukke en unghingst sammen med de to hopper, det kan der komme små ponyføl ud af. Min ponyhoppe delte fold med en 1½ år gammel hingsteplag og det kom der det dejligste føl ud af, men en hoppe på 2 er lige ung nok til at blive drægtig (efter min mening).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider