Jeg kender ingen bøger der specielt kun omhandler shetlændere, kig efter heste bøger på bilioteket.
Men ellers skal en shetlænder behandles ligsom alle andre ponyer: De kan tilrides som 3-4 årige, men du kan sagtens håndtere dem fra små, lave øvelser fra jorden, venne dem til trense osv. Jeg vil ikke anbefale dig at få en voksen til at ride den, en dygtig pige ... men det meste arbejde med shetlændere bør foregå fra jorden, så som longering, du kan bruge lange køretøjler og gå ture med dem, som forberedelse til tilridning. Der er delte meninger om, hvornår hopper bør i foles, personligt synes jeg, at de skal være 3 år og derover, en hingst på 1 år kan, hvis du er heldig/uheldig (alt efter,hvordan du ser på det)godt bedække.
Shetlændere skal have deres hove ordnet på lige fod med alle andre ponyer ca. hver 2.-3. måned, de behøver ikke sko.
Det meste udstyr kan købes i str. shetland i de forskellige rideudstyrsforretninger.
Foder: Shetlændere er nøjsomme, om sommeren kan de sagtens leve af græs og en vitamin blanding, sørg for at græsset ikke er for godt, så hellere en jordfold + hø/wrap. Om vinteren kan de sådan set også sagtens leve af hø/wrap + vitaminer, skal de bruges meget kan du give lidt fuldfoder oveni.
Håber det gav svar på nogle af dine spørgsmål.