Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forhuden hævet
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 19:14

Jeg satte min hest på døgnfold i lørdags. I dag var jeg nede og kigge til ham, og hans forhud er hævet og der er fyldt med små fluer omkring. De har bidt i det så der er små blod stænk ned af bag benene. Hvad kan det være?

Jeg tager ham hjem i morgen så han kan få fred for fluerne og så må en dyrlæge lige se til ham.

0
0
Svar på denne tråd

samme problem.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 18:36

Min vallak har samme problem. Det er de såkaldte mitter, små blodsugende fætre som angriber hestene temmelig voldsomt. De er værst på lune, tørre dage, og tager altså godt fra sig af 'retterne' - Jeg synes ikke som alternativ at du skal sætte din hest mere på stald, da antallet af mitter svinger fra dag til dag /i hvert tilfælde hos os) . Jeg ved at hvis problemet er meget stort, kan man få noget 'giftigt' stads som man hælder ned ved krydset, men det skader selvfølgelig ikke ved hensigtsmæssig brug . Ellers skån hesten for de sidste timer af eftermiddagen mog skumringen, her er de værst !

Anne

Udøv horsemanship som jeg

det er godt for både din hest,- og dig

0
0
Svar på denne tråd

bluespray...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 17:22
Jeg læste i en anden tråd, om en der brugte bluespray mod det. Prøvede det selv, da min 2års hoppeplag også var helt ædt og hævet foran yveret og fuld af skorper. Smurte først med pattesalve (som jeg også så nogle havde succes med), kunne så vaske de opblødte skorper af med Iobac, sprayede derefter med bluespray, og det ser ud til at krybene ikke gider bide i det. Ihvertfald har området været uden de små blodskorper siden . Jeg havde også problemet sidste forår, men efterhånden bliver de immune overfor krybene og holder op med at hæve. Tror nu ikke, det er mitter. De er vist noget mindre og dem bliver de ikke mindre overfølsomme overfor i løbet af sæsonen.
0
0
Svar på denne tråd

Ring til din
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 21:25

dyrlæge, hesten skal i behandling ASAP, han alene kan fortælle dig hvad du skal gøre idet konkrete tilfælde, det er usigelig smertefuldt det din hest er udsat for, ring imorgen tidlig for din hests skyld.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider