|
|
| hjælp, bliver min hest ikke større??? |
| Forfatter:  |
winyan |
| Dato:  |
23-04-2007 12:51 |
|
Jeg er snart virkelig desperat. Jeg har to ponier, en gammel og hendes afkom på snart 3 år. Sagen er den at den lille er MEGET lille og jeg ved ikke om den bliver stor nok til mig. Moderen er new forest efter højmarkens ikaros og ca 140cm og faderen er new forest (bavian, kan ikke lige huske hvem det er han er efter)og mener jeg, ca 144cm. Moderen har fået to føl før som er blevet ca 146 hvor faren er ca 147. Min den lille på snart tre år er ikke mere end 131cm og min smed siger at den nok ikke vokser mere. At den ser færdig ud. Det undrer mig hvis den ikke skulle blive større end dette, og med den tilføjelse at den faktisk er ca 10cm højere bagtil end fortil. Hun har vokset jævnt men roligt hele tiden og har faktisk siden hun var et år set "færdig" ud men har alligevel vokset. Jeg er bare desperat for jeg elsker mine ponier men det hjælper jo ikke noget hvis ikke den bliver høj nok til at kunne rides. Kender nogen noget til problemet? Kender nogen til om faderen avler specielt småt eller er det bare mig der skal have tålmodighed? Eller skal jeg sætte dyret igang og give den pause lidt senere på året? Håber på masser af svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan godt |
|
|
være den vokser, men over 135 tror jeg ikke den kommer, desværre. Men giv den da en god sommer på græs og se om den ikke tager sig lidt ekstra og vurder så om den bliver for lille.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er... |
winyan |
23-04-2007 15:05 |
|
...ligefør jeg vil sige at hvis bare hun udligner sig lidt og bare bliver 135 så er jeg på den gladere side, det er bare lidt træls hvis den ikke bliver højere end nu. Men er det bare mig eller er det ikke en smule underligt, når faderen er større end moderen, at den slet ikke er oppe på højde med mmoderen endnu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
Tanja2 ♥Macon♥ |
23-04-2007 16:28 |
|
Hejsa. Det tør jeg ikke gøre mig klog på, men at forældrene er højere er absolut ingen garanti for føllet... Min den gule er KUN 135 cm. men begge forældre er 147 cm... Han har altid fået godt foder og har været dækket 100% ind. Min veninde har en 3 års, dens forældre ligger på omkring 162, men afkommet er 168 cm. og stadig voksende... Dette kommer så nok fra Morfaderen der er over 170 cm... Så der er altså ingen garanti når man avler... Mange hilsner fra Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså!!! |
|
|
Jeg har lige kigget på din præsentation, og jeg vil da håbe/ tro meget kraftig på at hendes bygning bliver "bedre" for hun er da godt nok overbygget. Nu har jeg godt nok ikke en pony men en hest, fik hende som 3½ års hvor hun også var ret overbygget, det var først som 5 års at hun udlignede det så hun ser normal ud nu. Jeg ved ikke hvor godt det er at sætte dem i arbejde nu (med hendes overbygning) men spørg dyrlægen, det kan også være det er det som skal til for at hun begynder at vokse. MVH Spoo
BUCAS GRIMER KØBES STR: PONY & FØL MAX: 75 KR DRESSUR TRÆNER SØGES I 7500 OMRÅDET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige præcis |
winyan |
25-04-2007 07:47 |
|
Nu har jeg også selv gået og tænkt videre over det de sidste par dage her, og jeg har nemlig tænkt præcis det samme. At det er måske knap så smart at belaste en der ser ud som hun gør, så ender man måske med at gøre skade på hende. Hun er heller ikke specielt voksen oven i hovedet, så måske hun bare er langsom om at udvikle sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At sætte i |
|
|
arbejde er jo altså et vidt begreb.
Du behøver ikke nødvendigvis kaste dig ud i timevis af longering eller hoppe på ryggen af hesten for at den "arbejder".
Du kan jo vælge at gå en tur med hende hver dag. Eller du kan begynde at arbejde fra jorden generelt med forskellige øvelser. Øvelser i skridt som foregår med omtanke skader ikke. Heste har bedst af at blive rørt i et eller andet omfang (Lissom os andre! Vi er ikke bygget til at sidde eller stå stille for længe ad gangen!)
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vokser efter arbejde |
|
|
Min araber købte jeg i september. Han var knap 150cm, men efter han er kommet i rigtig ridning fra d. 1 februar, er han nu 152cm og høj bagtil. Han var ikke høj bagtil da jeg købte ham, men så komplet færdig ud. Det skal lige siges at han er 5år, og aldrig har "gået på arbejde" før. Så han tager nok et par cm endnu.  Mit føl fra juni 2005, er enormt stort. Min hoppe er knap 160, og hingsten 157, men plagen på 1år og 10måneder er nu 166 og høj bagtil. Dyrlægen mener at han bliver over 170 - altså 10-13cm større end sine forældre.. Så det er ikke altid nemt at gennemskue avl..
Venlig hilsen Lea Redaktør på distancerytterforeningens medlemsblad Distancen rundt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 svar i 1 |
winyan |
25-04-2007 12:56 |
|
Nej det er altså godt nok besværligt med det avl der. Det værste ved at hun måske ikke bliver så stor, er at jeg ikke kan få flere føl på min den gamle og ville så gerne have en efter hende. Jeg er klar over der er masser at lave som ikke belaster hende voldsomt, men det skal lige siges at jeg min hver anden dag i forvejen laver noget med hende, som spænder fra alt mellem gåture til jordtræning, hoppe på ryggen af hende, og lære hende at lægge sig, så hun står ikke ligefrem stille og laver ingenting  Men jeg gør det meget på hendes præmisser, så hun ikke føler det er for meget, og så jeg netop ikke som sådan belaster hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Min vallak var lille og skravlet som 3 års da vi begyndte tilrdningen. Hans mor er 172 og faren ca. det sammen. Da han var 3 var han ca.168. Som 7 års er han 178. Så han er vokset 10cm, og er stadig lidt højere bagtil...og min massør siger han nok ligger 1-2 cm til endnu. Men det er meget forskelligt. Min pony er 118 og hingsten var 130, og føllet blev ca.121.. så ja, måske vokser din pony mere, måske ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i giver mig håb piger |
|
|
min 3 års er heller ikke blevet stor nok. hun har været lidt små fed de første 2 år af hendes liv men nu ser hun fin ud.hun har vokset ret underligt. lag en masse krop til men ingen ben fået. begge forældre er 168 cm men hndes mormor er araber på 152. håber virkelig at hendes ben blir lidt længere da. jeg er påbegyndt tilvæning til rytter nu. hun ser stærk ud og dyrlægen har anbefalet det for ast hun ikke blir for fed. så måske vokser hun lidt længere. hendes mor var først færdig som 7 år også.
mvh hilsen SUNFLOWER dejlig 3 års til salg. se præs.
SØGER Super låne pony til min datter, skal være begynder venlig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
charkant |
25-04-2007 22:02 |
|
Hejsa. Da jeg købte min den store oldenborger, da var han 3år og 4mdr ca. og 161 stg. Da jeg målte ham sidste sommer var han 167 stg... Så han er alligevel vokset en del efter jeg red ham til... Så dine kan også vokse en del endnu... Min voksede til han var 5år... MVH Henriette
Nu med min oldenborg Charkant Og New Forest/Araber Bl. Miss Hope Aloe Vera forhandler. Kontakt mig ved spørgsmål. 90dages tilfredsheds garanti eller pengene tilbage. Løvehovedkaniner bortgives!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| håb endnu |
winyan |
26-04-2007 21:53 |
|
Det er bare super lækkert at høre at der er håb endnu. Jeg tror altså egentlig også bare hun skal have tid, og måske efter sommer begynde med hende. Hun fylder nemlig først 3 midt i sommer. Men jeg må indrømme at jeg nogle gange går hen og bliver lidt frustreret og desperat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vokseværk.. |
|
|
de vosker jo til de er ca 5 år.. mener jeg.. så jeg tror ikke du skal være så nervøs..
Mange hilsner fra Ujammiuaq Jeg savner ham, min hvide prins, min skat.. Du vil altid være i mit hjerte!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|