Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med spanske sadler ?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 11:34

er der nogle der har erfaring med de spanske sadler ?

www.klassisk-dressur.dk/Sadler/ tabid/17836/Default.aspx

fx. de første 5 sadler, den portugisiske sadel (Nr, 6)

også 7,8,9 og 11 ?

Moric, er og bliver FOR dejlig <'33 Moric+Camille= Evigt <'33

Rodeo ? F*CK DET !

Lad hesten være hest

Dyrk Horsemanship, det er noget der holder !

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 16:58
er der ingen der har en spansk sadel som dem på hjemmesiden ?

Rodeo ? F*CK DET !

Lad hesten være hest

0
0
Svar på denne tråd

Spansk sadel
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 18:10

Jo da

Jeg kan simpelthen ikke undvære min, rider ikke i andet.

Kan desværre ikke huske navnet på min, da jeg har købt den brugt her på HN.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 19:18

er det en god sadel ? er den fantastisk at sidde i på tur og ride dressur i ? hvad med spring ?

nu er min hest godt nok ikke engang 1 år endnu, men kunne nok godt tænke mig en spansk sadel, de er jo dyre, så ville gerne vide hvad andre synes så jeg vidste hvad jeg spare penge sammen til

tusind tak fordi du svarede :-)

Rodeo ? F*CK DET !

Lad hesten være hest

0
0
Svar på denne tråd

forresten
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 19:20
hvad med bommen på sadelen ?

Rodeo ? F*CK DET !

Lad hesten være hest

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 19:29

Jeg bryder lige ind. Hehe.

Hvordan er det med knæpuder i en spansk sadel? Giver de nok støtte?

Kan den ligge på en hest med meget høj manke?

Jeg synes sædet ser ud til at have lidt "skarpe" kanter, men er det rigtigt? (prøvede en western, hvor jeg virkelig fik ondt i det øverste af lårene pga at sadlen var meget "skarp")

Mvh. Maibrit.

Pascall søger passer, vallak, 157 cm, dressur/tur, 2 gange om ugen

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Du må vente
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 21:57

til du skal bruge den. Jeg købte en sådan saddel i januar og jeg er utrolig glad for den.

Men jeg tror jeg havde 6 forskellige sadler på prøve, og selv om de ,når de ikke lå på hesten så stort set helt ens ud, så var der forbløffende stor forskel på at ride i dem. Der var en, der bare var super og så var der en eller to, der kunne gå an, hvis jeg ikke havde prøvet den første, og så var der de andre, jeg fik ondt i ryggen af efter 5 min.

Disse sadler skal åbenbart vælges efter både hest og rytter, jeg blev meget overrasket.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Brugen af den
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 08:39

Undskyld jeg ikke lige har fulgt op på tråden, men her er jeg igen

Jeg bruger den til klassisk-dressur (nogle af sadlerne af denne type kan godt være svære at ride letridning i p.g.a. forstykket), og til tur i det fri.

Jeg har ikke prøvet at springe, og tror uden at vide det at det, godt kan være svært at springe i den.

Bommen på min er en flex bom i bred, så hvis dit spørgsmål drejer sig om der er bom i, så er der.

Der er ikke ret meget knæpuder i en spansk sadel, og det har man egnetligt ikke brug for, da man automatisk sidder rigtigt i den. Jeg har altid haft problemer med at ride i en engelskdressur sadel da jeg ikke har kunne finde ud af at placere mine ben korrekt, men i denne sadel er det ikke noget problem.

Det er en god ide BirteB kommer med, at have flere sadler på prøve.

Jeg har så været heldig, at jeg kan bruge den til 2 heste og jeg håber også jeg kommer til at bruge den til den 3. når hun skal rides til.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

har også haft en
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 12:41

jeg har haft en "bomløs" - altså med læderbom. den var god men også den eneste der passede min lille korte pony OG mig. jeg prøvede mange sadler på ham og selvom de egentligt var samme længde osv så lå de vidt forskelligt.

jeg valgte en model uden knæpuder da de ikke var nødvendige - man sidder mere i balance og på en måde som gør at man ikke skal holde fast med knæ eller lår -men bare kan sidde der og slappe af.

sadlen blev så solgt da jeg solgte ponyen. jeg tør nemlig ikke satse på at den også passede til min nye hest. hun skal have en der passer hende og er købt til hende. og her overvejer jeg knæpuder (evt aftagelige med velcro) da jeg også gerne vil ride working equitation på hende.

jeg har ikke lyst til at ride i andre typer sadler da jeg synes man sidder virkeligt godt i dem og de er gode for hestens ryg (men kun dem i god kvalitet. de billige discount efterlignings modeller kan være en katastrofe ligesom alle andre discount sadler).

men det er klart en type sadel man ikke kan købe uprøvet.

man kan købe modeller der er mere spring egnede end andre. det kommer an på hvor høj for og bagsvidsel er.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

heste-skoen
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 13:51

Hej

Jeg har selv købt en spansk sadel til min frieser, den er jeg utrolig glad for både til dressur og turridning (dog skal man lige vende sig til den fri galop ;D )og den ligger rigtig godt på ham.

Jeg købte den hos Juan Lopez som er spanske og dermed har nogle gode handels kontakter. Jeg gav 7.500kr for min sadel og der er af rigtig god kvalitet, med læder og det hele. Så ham kan jeg helt klart anbefale, han tager også meget gerne flere sadeler med ud til dig og din hest så du kan prøve ride dem.

www.heste-skoen.dk/spansk.htm

Vh Rikke

"En ung hest sjæl, er lige som en blomst - er den først visnet, vil den aldrig vende tilbage"
0
0
Svar på denne tråd

Vi har
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 19:41

to sadler af det link der henvises til - Jeanne d'arc sadlerne med læderbom.

Det er RIGTIG fede. Kan nærmest ikke understrege hvor fantastiske de er. Der er rigtig god kontakt og ikke forstyrrende "støttende" puder.

De er også fine på skovtur, både letridning, let sæde og aflastende sæde i trav og galop går fint. Har ikke prøvet at springe i dem endnu - den ældste af vores heste må ikke pga bukkehov og den yngste er ikke indsprunget - men jeg tror de er ok, så længe man holder balancen selv.

Der kommer i øvrigt en forhandler af dem i Kongens Have i Kbh - hun sælger også andet barok/klassisk udstyr (trenser, kapsuner, custom made sadelmager-art) lædersmykker etc...

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

BirteB
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 19:43

har i øvrigt ret - vi havde også 5-6 forskellige baroksadler ude og prøve og nogle af dem var horrible at ride i. VIl tro det afhænger af hesten og så om man er til flexbom, læderbom eller træbom...

...men jeanne D'arc var sidst og bedst for os

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

Vi har to af den
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 10:41
samme slags, med flexbom. Jeg ville aldrig ride i en træbomssadel, de er for tunge og stive og en del spanske er med trræbom.

Til min egen hest har jeg prøvet 25 sadler og har nu en læderbomssadel, Epona: den er mindre, lettere, bedre til en kort hest, har ikke så stor forsvidsel og kan godt springes i.

Ingen andre duede til ham, jeg har prøvet omtrent hele sortimentet - og jeg skal nok ud i en omstopning nu efter 4 mdr, da den ikke er helt perfekt...

Man har ikke brug for knæstøtte- det låser bare sædet for fast.

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Hvornår kommer
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 10:51

der en forhandler i Kgs. Have ?. Det lyder vidunderligt for jeg går gennem haven et par gange om ugen, og for en hestetosse er

sådan en butik jo altid spændende.

Jeg har desværre ingen erfaring med de spanske sadler, men har hørt meget godt om dem. De er virkelige lækre at se på, men jeg er ikke sikker på at de må bruges til stævner!! Er ikke sikker på om reglementet kræver en engelsk sadel???

Held og lykke med det

Mvh

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Pernille
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 14:00
butikken åbner såmænd på tirsdag d.1.maj... I en af de små gamle barokke 'vagttårne' der er rundt om Kongens Have.

Det er Charlotte, ejeren af mine to partheste, der åbner den: kombineret sadelmager, butik og andet læderarbejde, med fokus på barok/klassisk - deraf navnet: BarokAmok.

Det er rigtigt at de fleste spanske har træbom, vi tilred i en fra Ludomar som vi købte hos Juan (Hesteskoen) - den var god på de ture vi mest red de første 1½ år, fordi den lå godt på lige vores hest og vi sad ret godt fast *G* - men til dressur, specielt klassisk, er den rædsom... ingen føling og ikke megen bevægelsesfrihed.
Der er sadlerne med læder eller flexbom meget bedre. Man har virkelig god kontakt - men det er meget individuelt hvilke heste de ligger godt på.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Barok amon
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 08:51

Barok Amon er da også herinde er hun ikk?

Ved nogen hvilke mærker hun kommer til at forhandle?

Kender nogen noget til Zaldi sadlerne?

Fx. denne her kan jeg godt lide, og der er jo lidt knæstøtte til mig

Derudover kan jeg ret godt lide denne her, men den forhandles vist ikke i dk.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

knæstøtte
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 10:18

denne har knæstøtte - men puderne kan flyttes eller tages helt af efter behov.

dog er jeg meget mere til dette design og den køber jeg nok da jeg ved jeg sidder virkeligt godt i den (har prøvet at ride i den på en andens hest og ved den passer til min), men sidder og overvejer lidt at få monteret aftagelige knæpuder på den hvis jeg skal ride working equitation. men på den anden side - når andre kan ride denne sport uden knæpuder så burde jeg også kunne.

jeg ved at jeanne dárc er gode at sidde i , men de er en smule for pyntede for mig (hvem skulle have troet det!). men jeg må lige prøve den igen inden jeg afskriver den helt. jeg er nok ved at vænne mig mere til at se på den.

jeanne dárc:

men flexbom vælger jeg helt sikkert. gider ikke træbom da det er for stift og tungt. de duer til skovtur(meget) men ikke dressur. og læderbom tror jeg ikke er gode til de vilde ting jeg planlægger at lave med min hoppeloppe. der er meget føling gennem sædet med læderbom og det er godt i dressur men ikke altid i de mere vilde dicipliner. en følsom hest som min vil nok sætte pris på at hun ikke kan mærke ALT hvad jeg laver deroppe.

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 11:01
for jeg synes Jeanne dÁrc sadlen er elendig at sidde, alt for bred.
Guerinieren er god (at sidde i, men hesten kunne ikke lide den) men epona bedst.
Jeg kan nu sagens lave halvvilde ting i den...så bortset fra at jeg lige har taget bøjler på for første gang i 10 mdr og taber dem lidt, så er den just perfect.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Zaldi..
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 11:05
Slet ingen der kender Zaldi sadlerne?

Tjek lige min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

JO, vi har haft flre heste indenom som
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 15:07
havde Zaldi sadler: ingen af dem passede, de var stive og dumme.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Læderbom
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 16:31

Jeg har en Guiniere i økologisk, vegetabilsk garvet (usandsynligt) lækkert læder og på prøve. Den ligner en Jeanne D´Arc -bare uden alle krussedullerne på -dem er jeg nemlig heller ikke vild med.

Den model jeg prøver er med læderbom og både krikken og jeg er ret vilde med den -og jeg sidder udemærket fast ;-)

Den er en anelse billigere (og i mine øjne mere lækkert forarbejdet) end Eponaen, som jeg ellers også havde kig på.

Apropós Epona, så prøvede jeg den på min lettere svajryggede gamle hoppe og der fik jeg ondt i lænden øjeblikkeligt, mens de andre læderbom-sadler fra www.klassisk-dressur.dk var super at ride i.

På min nye, mere ligeryggede, hest ligger Eponaen til gengæld VIRKELIG godt og den er SÅ fed at ride i -men der er nærmest ingen støtte i den, så det skal man lige tænke over: Man skal have en rimelig balance.

Jeg ville ønske den var indenfor økonomisk rækkevidde..

Men som sagt, Guinieren er absolut også lækker (både at se på, røre ved og ride i)..

Venlig hilsen

Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Guiniere
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 18:10

Jeg kan intet finde om den sadel på nettet.

Hvor har du lånt den og er der nogle steder man kan se den på nettet?

Tjek lige min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Det er rigtigt, Kamilla
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 07:43
hesten SKAL have ryggen op under rytterens rumpe for at gå godt med Epona´en.
Men det er jo også det den er designet til.

Nu er jeg lidt spændt på om Eponaen i bom 2 kan passe min unge fyr...eller om jeg må spare sammen til ENDNU en sadel...suk, de heste. Måske en Guerniere ??
Flexbomssadlen ligger godt på mange heste- vi bruger dem på de nordsvenske, men måske den også kan fungere på den unge ? Nå, men han behøver ingen sadel endnu.

Prisen er da nææsten den samme.

Awina: de burde være på http://www.klassisk-dressur.dk eller http://www.akademisk-ridekunst.dk

Jeg har prøvet dem alle i læderbomsmodellen

Eva

0
0
Svar på denne tråd

billeder...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 10:09

her er billede af guerinieren (med ultra flexbom):

her billede af eponaen (læderbom):

denne hedder birgitta (ultra flex bom eller læderbom):

og så må jeg altså også liige vise denne her lækre sag. jeg synes den er vildt smuk. desværre for dyr for mig: valencia med flex bom eller læder bom:

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

zaldi lusitano:
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 10:30

glemte lige at nævne en erfaring:

faktisk er denne Zaldi lusitano sadel ok god. jeg har prøvet typen nede i portugal og blev overrasket over hvor god den var. den var så også gammel og godt redet til. jeg kan forestille mig de vil være lidt stive i starten. den jeg prøvede var med træbom.

jeg ved man jkan få dem med ruskind på klappen og det ville jeg foretrække hvis jeg skulle have en.

det var denne sadel jeg red i (sorry for stramme tøjler. havde "ridelærer" på. )

:

her rider jeg en anden hest med en sadel i samme type:

OBS: bemærk at begge sadler har læder underlag under. det er ikke sadlen. de rider blot meget med læder underlag dernede. (jeg synes det er ret cool).

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Gueriniere
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 11:17

Awina-Amon: Lykke fandt netop billede af Guerinieren -og den kan som sagt også fås med læderbom (og i økologisk, vegetabilsk garvet superlækkert læder -kan man mærke jeg er begejstret? )

Eva: Ganske vist er Eponaen designet til at krikken skal "gå med ryggen oppe", men nogle heste/mennesker er desværre designet til ikke at passe til den. Min gamle hoppe var den type der IKKE passede til lige netop den Epona jeg prøvede på hende -jeg fik ondt i lænden med det samme, selvom krikken gik løsgjort og fint til hånden i lang ramme..? Jeg har hørt det samme fra andre, men kender endnu flere der SVÆRGER til den. Det er bestemt en fantastisk sadel -hvis den passer både hest og rytter.

Men det gælder i princippet alle sadler. Du kender det jo..

Lykke: Uhh ja, den Valencia er jo et smykke! Drømme drømme...

Venlig hilsen

Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

fortøj kamilla
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 11:30
hej kamilla. jeg satser stadigt på at overtale dig til at købe et flot portugisisk matchende fortøj til bassen. men husk der skal være ringe på sadlen så det kan sidde fast. det var der ikke på eponaen jeg havde og jeg synes ikke det ser ud somom gueriniere har det. men barok modellen har det og jeg tror det skal være min sadel til hende. - for et fortøj, det må man have. med flotte spænder ... he he.

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Næh, de nordsvenske ligner også mere
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 12:25
din gamle hoppe i rygfacon og til den bruger vi flex´en, ikke Eponaen.
Jeg vil jo heller ikke risikere den bliver skæv i bommen...

Den der Zaldi er FLOT og den må man kunne bruge til stævner (hir-hir), men jeg gider ikke træbom og krikkedyret gør nok slet ikke - han er virkelig sippet...

Jeg synes forsvidslen på mange af dem er for høj - på det punkt er Eponaen jo mest en avanceret ponypude..

Eva

0
0
Svar på denne tråd

birgittaen
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 15:14

er birgittaen ikke lige så lav som eponaen? det ser sådan ud.

ja det gør en stor forskel med hesten ryg facon. om den er lige eller svajet. eponaen ligger godt på mange med lige ryg.

jeg havde problemer med at finde en sadel til den pony jeg havde - fordi hans ryg var snorlige, flad som et bræt, ingen manke og så kort at den sluttede før den var begyndt. men eponaen lå godt. og han var rolig nok til at jeg kunne tilride ham med eponaen. - røg kun af en enkelt gang da vi lavede den første hurtige galop på flad mark - ved ikke om jeg havde forventet han ville være en engel. men et par bukkespring med hovedet mellem benene og jeg fik en flyvetur. det var nok ikke sket med en mere dyb sadel med bom.

min nye hest er mere allround i ryggen - hun kan vist passe det meste. så det er med at finde en der ikke er for lang og som jeg synes er pæn og sidder godt i. jeg vil have mere støtte end eks en epona kan give - både fordi hun kan være en fyrig lille sag men også fordi jeg vil kunne ride vildt uden at skulle arbejde alt for hårdt for at holde mig fast. he he. lidt magelig er man jo. - og jeg vil også gerne begrænse flyveturene til et absolut minimum. der er jo en grund til at vi ikke er født med vinger...

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider i
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 21:45

en Elisabeth med læderbom, og jeg sidder fantastisk.

Jeg startede i en passir kobineret, og jeg følte mig som en geleklat på toppen af en kage. Min veninde, som red min første lipizzaner elskede denne saddel, og hun følte den gav utrolig meget støtte, men som sagt, mig gav den ingen støttet.

Jeg tror man er nødt til at finde den saddel, der netop passer til en selv og hesten.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Birgittaen passede jo slet ikke her
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 10:37
hesten gik fint de første to gange, så kunne han ikke lide den mere...og jeg synes den var for bred og upræcis at sidde i (men jeg kunne have levet med det, hvis han var tilfreds), så JA, man må virkelig prøve sig frem - og over flre dage. Jeg har snart brændt mig så mange gange på sadler fordi kræet gik fint første gang...men med ham holder det ikke, den skal prøves MINDST 4-6 gange, da han hyppigt brokker sig efter 3-4 gange og jeg tænker som så: kan han acceptere den 6 gange i træk, så er der noget ved den. Er den OK efter 14 dage, så køber vi den.

Det MEST sikre til bukkespring og ungheste er en lammepude, for er du først kommet over forsvidslen i en sadel, kan du kun meget vanskeligt komme ind igen.
Det er ikke egentlig støtte der er brug for, men klister i numsen og det kan lammet bedre end noget andet.

Camilla har omskolet sin notoriske rodeopony i en lammepude og hun er kun drattet af 1-2 gange (og så et par gange på helt bar ryg) - og det på en pony som kommer 1,5 meter op i luften og laver gentagelser (han springer også så højt fra stilstand).
Rodeoponyen går nu med en oldgammel Wintec Pro UDEN cair og den kan han lide - jeg har ikke lige råd til at købe barok-sadler til alle de 7 rideheste/ ponyer vi har igang, så vi klarer os med to flexbom, en epona, to lammepuder, en gammel, bred ponysadel og wintec´en foreløbig. Men en springsadel er næste punkt, da bamsen skal kunne hoppe med rytter til materialprøven.

Sådan en gammel wintec pro ville jeg godt have i springmodel...

0
0
Svar på denne tråd

ikke lammedims her
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 10:58

jeg vil ikke bruge lammesadel til hende. det er hendes ryg ikke musklestærk nok til. hun får først musklerne i sadellejet når der er arbejdet med hende og om nogle år. vægtfordelingen er for lille til den type unghest (min pony havde det gået fint med, han havde jo en super flot ryg fra start ) og jeg gider ikke sidde i stolesæde - så mister jeg nemlig balancen og DET ønsker jeg ikke på den lille krudtugle. de ligger heller ikke fast nok hvis hesten hopper til siden .

det skal være en sadel med flex bom til mig. (grunden til du måske synes eks jeanne darc var fro bred, var måske at det var den bomløse? de virker jo bredere da de ligger tættere ned p hesten?).

heldigvis kan man jo ofte låne sadlerne nogle dage hos forhandleren og prøve dem af. det er jo service.

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Man bruger ikke bøjler i lammet
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 14:03
og sidder derfor ikke i stolesæde. De glider IKKE rundt, når gjorden er spændt.

Ingen hest har nogensinde taget skade af at blive redet uden sadel - og lammet er = uden sadel, men + klister så man ikke glider nogen steder og derfor kan give hjælpen præcist, når man sidder lodret og korrekt, i trepunktssæde - uden bøjler.

Mener du seriøst at de først har muskler i sadellejet når de er arbejdet med nogle år ??? På en LUSO ???

Det lyder altså som noget vås (smil) så det må du forklare nærmere???

Det gælder bestemt ikke lipierne. Hingsten er musklet som en GP hest (men selvfølgelig ikke funktionelt så stærk eller koordineret) og det er hans 5 årige halvkusine og den ældre avlshoppe, der slet ikke rides, også.

Bamsen har haft rytter på en knap 20 gange (går nu fint en lille times tid i skoven med rytter) og tøsen 4 gange (traver fint nogle runder i fin balance i snor)og der er absolut ingen problemer i at tilride på bar ryg, når de er arbejdet fra jorden.Ingen af dem har haft sadel på endnu og får det først når vi synes der er et behov.

Vallakken vi har gang i ( 6 år) var meget musklefattig pga ikke-så-velfungerende reflekser i hele ryggen og bagparten og han bliver også startet uden sadel/ med lam, her om lidt - efter tre mdr fra jorden.

Den nye hoppe (7 år) er meget muskelfattig, lidt længere og blødere end de andre i ryggen og der forventer vi også tre mdrs gåture, jorarbejde og bomme, før rytter.

Jeg ville netop ALDRIG lægge sadel på en muskelfattig unghest, men vente til den var bygget op. Det tager ikke flre år, medmindre den fejler noget eller fodres helt forkert.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 16:19

Eva: Hvordan bærer du dig ad med at få lov at prøveride sadlerne i 14 dage før du beslutter dig??

Bestiller du sadel hjem, plus sadelmager, prøverider og beholder i 14 dage og så stadig kunne levere tilbage??

Eller hvordan?

Tjek lige min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

hoppen...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 16:38

jeg føler bare ikke jeg kan aflaste uden bøjler på - det er mine lår simpelthen ikke til. jeg vil gerne kunne stå let i bøjlerne når hun skal søge frem og ned - ihvertfald i starten. og så efterhånden sidde i alm aflastningssæde.

altså nu er hun jo en hoppe - og har ikke hingstenes muskler. så de to kan ikke sammenlignes. hingstene har muskler overalt og er meget mere "bøffede" i den alder. jeg ved ikke om du kan se det på billedet, men hun er ikke fyldt ud endnu i sadellejet - og jeg ved hun først ser mere færdig ud om et år eller to da de jo vokser så længe. især bredden kommer sent - og med bredden et mere muskuløst sadelleje. hun bliver en basse som voksen - men er jo først voksen som 6 -7 års.

her er et ikke så fikst billede af hende, for en måneds tid siden.

der er stor forskel på om de er 3 -3½ - og så om de er 5 år eller mere. hun vil ikke være til at kende om to år.

grunden til at jeg vil bruge en sadel med flex bom er, at jeg ikke vil sidde direkte på hendes rygsøjle, der skal være luft mellem mig og hendes ryg, hun skal ikke kunne føle det mindste jeg laver (- hun er så følsom at det vil forstyrre tilridningen )der skal være et kammer, jeg vil have mulighed for at stå lidt i bøjlerne og aflaste, jeg vil have bøjler så jeg også kan stå op og trave og galopere. for ´ja - på det område er jeg ikke klassisk i den forstand. jeg synes hun skal kunne alle 3 gangarter - eller ihvertfald prøve dem - inden for de første 3 måneder af tilridningen. så vi kan bruge det i skoven også - ligeud, stille og roligt. jeg vil på tur hurtigst muligt med hende. det synes jeg er sundt for en ung hest.

en rigtig sadel eks. den model med flex bommen har en meget stor bæreflade - meget større end min rumpe ( ingen sjove kommentarer her tak ). og den fordeler det meget mere ud. det kan jeg også bedre lide. puderne er bløde og flexible, bommen kan flexe også ( så der er plads til muskler) - så jeg synes det er det bedste.

jeg har haft en bom 4 (den bredeste) på hende og den ville hun godt kunne gå med - også uden at bremse muskel udviklingen .

det er også en fordel at barok modellen sætter mig i et næsten perfekt sæde helt automatisk. jeg kan sidde og slappe af og alligevel sidde korrekt. hver sadel er forskellig, men jeg sidder virkeligt godt i den model, føler mig "hjemme" i den. og næsten alle mine grimme opstillingsfejl rettes af sig selv. det kan jo også kun være en fordel for en ung hest uden ret meget balance, at jeg sidder i balance og slapper af.

jeg har skam prøvet at ride lammesadel, en rigtig lun rumpevarmer. lækker at sidde i - men jeg sidder altså i stolesæde næsten uanset hvad. lige på min rumpe. især på brede heste. det er måske bare min kropsfacon der gør det. who knows.

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Lykke...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2007 13:35
Jeg synes du skal prøve Jeanne d'arc med flexbom. Vores unge knapstrupper (lige fyldt 5) ligger den rigtig godt på, og han ligner din lidt - bred og højtstillet. Det er en skøn sadel på tur også, den giver lige præcis den støtte du har brug for til at 'stå i lårene' - og så heller ikke mere.
Jeg kan ikke huske om vi også fik den specialfremstillet i Tyskland - det gjorde vi i hvert fald med frederiksborgerens, fordi hun skulle have ekstra bred med læderbom. Men det kostede ikke ekstra...
Eponaen synes jeg faktisk lå ok på freden, men til en unghest vil jeg også vælge flexbom - specielt når man selv ikke har 20 års erfaring med unghesteridning eller stålbalance. ALT kan jo mærkes med en læderbom, og det er meget rart at kunne kejle lidt rundt på tur.
Birgittaen var rædsom på vores - den var for stoppet bagtil så man blev skubbet fremover uanset hvor rank man sad - og lå ikke optimalt.

Amazonas har prøvesadler som de låner ud. Man er NØDT til at prøve sadlen i noget tid - specielt læderbomssadlerne - og når det er sadler til 15.000 uden montering er det vel heller ikke for meget forlangt...

Hvad angår looket så er jeg heller ikke helt forelsket i krummelurerne på Jeanne d'arc. Men i sort med sorte stiklinger er den faktisk flot - specielt til en hvid hest...

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Awina - jeg siger på forhånd
Forfatter: 
Dato:  29-04-2007 23:30
at der er ingen sadelhandel hvis ikke jeg kan få lov at prøve den grundigt. Personligt kunne jeg da godt ride bar ryg og lammepude altid.

Jeg prøver faktisk også sadler for et par af forhandlerne fordi vi har så mange og så forskellige heste - fx har vi lige haft to bomløse "engelske" dressursadel-modeller i et par måneder...

Sadelmager er ingen nytte til - overhovedet.
De sadler jeg selv har bedømt til at ligge OK, er sadelmageren enig i ligger OK - men hvad hjælper det når den sødeste har sin egen mening om tingene ??

Jeg har prøvet 4 sadelmagere, uden at blive klogere.
Det eneste der duer er at ride krikken med de pågældende sadler - og jeg byder ham jo heller ikke hvadsomhelst.
Men jeg forlanger af sadlen at han går ligesågodt med sadel som i lammepude eller bar ryg. Basta.

En gang var jeg ude for at prøve og snakke sadel med en af de sadelmagere der selv sælger et bestemt sadelmærke: Han gjorde MEGET ud af at forklare mig hvad der præcist var forskellen på hans mærke og fx den gamle wintec, som faktisk er ret god...og da jeg så faktisk gik ham i bedene og MÅLTE det han påstod var forskelligt- var de to sadler helt ens (noget med bomvinkler og kammerbredder).
Ingen af de to sadler han mente passede - ville kræet gå med og jeg sad elendigt.Men jeg sidder ikke godt i engelske sadler efter flre whiplash-læsioner, så det er ikke sadlens skyld.

Lykke: det jeg hører du siger at at du vil ride til som 3 års - og derfor skal hun have sadel på ??? Fordi hun først har god muskelfylde i sadellejet som fx 4 1/2-5 års ??

Ja, ja - fred med det - vores unge hoppe har altid været overordentlig godt musklet, også i sadellejet - både da hun var tre og nu hvor hun er fem, men hun var først psykisk parat til rytter nu.
Jeg ville aldrig kravle op på en tre års, mhp tilridning. Never.
Hingsten fik et barn på ryggen en 3-4 gange på folden og i grime, om efteråret som 3,5 års, bare for at se hvordan han reagerede.
Her over nytår hvor han officielt er 4 er jeg kravlet op et par gange om ugen mhp installering af signaler- ikke ridning som sådan.

Det er KUN fordi han skal gå rideprøve til kåring i efteråret og skal rides i alle tre gangarter på bane at jeg rider ham til som 4 års = nu og jeg VIL have god tid (ikke noget med at jappe ham igennem en måned lige op til)...ellers havde jeg ventet længere, men nu ER han stærk,velbygget, motiveret og lærenem - så det er OK at gøre det, nænsomt og mest i skoven.

På den spanske lægger de først sadel på som 5 års, iøvrigt.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

anbefale
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 09:27

Hvad vil i anbefale at prøve til en Amon og "mig" type.

Altså Amon er jo en meget smal model og med høj markeret manke.

Jeg selv skal bruge noget støtte, jeg solgte Cheyennen da jeg simpelthen sad af helvede til.

Jeg rider nu i en wintec kombi som jeg sidder rigtig godt i, men jeg vil have en dressur eller "spansk" sadel.

Tjek lige min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

min hoppeloppe
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 09:34

eva: ja jeg vil tilride som 3½ års. min hoppeloppe fyldte 3 den 8. feb i år. så hun bliver 3½ når jeg lægger sadel på til juli/august. og 4 når hun er ryttervandt i delvist tilredet til vinter.

når jeg kigger på hendes krop nu kan jeg godt se en ridehest. hun lægger bredde på nu og ikke mere højde. skelettet er ved at være færdigt, hun er ikke mere overbygget og hun "hænger sammen". sindsmæssigt er hun mere end klar og det er den primære grund til at jeg er igang med jordarbejde nu. jeg træner hende fra jorden nu og det går fint. lige hvad hun trængte til. hun var ved at blive sur og indebrændt af ikke at lave noget og vil altid med når de "store" skal ud. nu er hun glad igen.

hun er lidt arbejdsnarkoman . men må jo kun lave ting der ikke belaster fysisk pga alder.

hun skal have sadel på uanset hvad og hvilken alder. jeg har også en ridegjord jeg kan bruge når hun engang har fået muskler eller som afveksling med en tyk tyk padding under. jeg går ind for afveksling, men den erfaring jeg har gjort mig ved at observere andre der har heste med sådan en ryg (godtnok ældre heste) det er, at de nemt bliver ømme hvis man sidder mere eller mindre direkte på dem hver gang man rider. jeg kan da også mærke at man sidder meget på de små sædeben når man rider uden sadel - det er nogle meget små punkter. så ridegjorden bliver kun af og til. Hun vil i fremtiden også blive arbejdet fra jorden uden noget på jævnligt.

jeg er også obs på at det ikke må være pga MIN utålmodighed at hun startes op. - faktisk var jeg så obs på det at jeg skulle skubbes igang af de andre. Jeg ved jo også fra mine år med merlin at ventetid ikke er et problem for mig - jeg ventede da 3½ år på at han blev voksen. det er længe at gå ture og strigle. men det var hyggeligt.

Disse sadler er jo høj høj kvalitet og lavet med stor fokus på hestens ryg , og skulle da ikke gerne skade nogetsomhelst - ellers er det da penge ud af vinduet og man kunne lige så godt købe en ramponeret jagtsadel i den blå avis til 200 kr eller en ponypude. Men forskellen ER markant, og jeg er jo så heldig at jeg er opstaldet et sted hvor der er folk med forstand på tilpasning og med mulighed for at prøve mange sadler. Der er mange øjne på min hest hele tiden og jeg lytter meget til de andre, - så jeg er sikker på at hvad jeg laver er nogenlunde fornuftigt. Der skulle NOK blive råbt op hvis der var det mindste - he he. folk i stalden er jo ikke ligefrem tilbageholdende med at lufte deres meninger og observationer.

her er lige et par billeder mere af min lille darling (taget igår):

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

awina::...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 09:44

awina: når han er smal og med høj manke skal det nok være med bom. de bomløse ligger ofte lavt - dog er startrekk espaniola lavet også i en model med høj manke.

så du skal nok have en forhandler af denne type sadler ud og prøve forskellige modeller på ham - og som du kan ride i og sidder godt i.

nu ved jeg ikke hvor du bor. men katrine fra klassisk-dressur.dk kører ud i nordsjælland og så kan man beholde den/dem på prøve som man synes om. man kan også komme og hente nogle modeller selv. men så skal man jo have en anden kyndig person til at se på det. man kan også komme med sin hest og prøve sadler ved butikken.

Fra Portugal.

.

0
0
Svar på denne tråd

Zaldi Portuguesa
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 13:58

Jeg har en Zaldi Portuguesa i sort/sølv med ruskind i sædet. Den har træbom og er noget tung, men er rigtig god at ride i og den ligger fint på en meget bred hest (bommen er så bred som muligt).

Jeg fik den hjem fra fabrikken på specialbestilling og ventede mere end et halvt år, men det var også en af de første af den slags sadler i DK. Jeg er meget glad for den.

Jeg har dog en drøm om en Jeanne d´Arc eller en anden med læderbom i XXL, til min belgierhingst.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider