Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fra 6½ time til 24 timer græs
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 12:39

Hejsa.

Jeg har efterhånden fået vændet mine heste til 6½ time på græs. De skal gerne på døgnfold her den 1 maj. Jeg kan ikke rigtig trappe dem længere op med græs før et par dage inden den 1. pga en hest der pt ikke må gå med de andre, så de skiftes til at gå på græs...

Så nu er mit spørgsmål: Er det forsvarligt at gå fra 6½ time til 24 timer over 2-3 dage? Eller skulle jeg evt sætte dem på jordfold de første nætter de står ude, så tilvændingen går lidt langsommere??

Hvad ville i gøre?

Mvh. Maibrit.

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke gøre det...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 12:47

Jeg venter altid med døgnfold indtil hesten har fået 10 timer eller mere over nogle dage, men jeg er nok også lidt mere pyldret end de fleste...

Hilsner Linda

0
0
Svar på denne tråd

Jordfold om natten
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 12:52

Min kommer det jordfold/løsdrift om natten hele sommeren, der har de adgang til hø/halm. På den måde får de ikke for meget græs og er tæt ved huset.

Jeg tror de fleste heste og græsset for den sags skyld har godt af en lille pause. Min mule har i hvert fald tendens til at blive alt for rund i sommerhalvåret også selv om han bliver redet meget.

Her i tilvænningsperioden vil jeg også råde dig til kun at have dem på græs om dagen. Så længe temperaturen om natten er så lav danner græsset også mere fruktan/sukker for at overleve, og risikoen for kolik er dermed også større.

Held og lykke med græsmulerne!

0
0
Svar på denne tråd

Indgræsning
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 13:12

Her er et par godt link om indgræsning af heste.

Så man undgår både forfangenhed og kolik og diarre

Se evt link herom:

www.lr.dk/heste/diverse/ foraarsgraesset04.htm

www.netdyredoktor.dk/sw14895.asp

Her er et lille uddrag fra det sidste link:

"...Hesten vænnes gradvist til det nye forårsgræs
De første dage lukkes hesten kun ud på det nye græs ½-1 time dagligt. Efterhånden øges tiden på marken, således at hesten først efter tre uger er på græs hele døgnet.

Tre uger er den tid, det tager hestens tarmbakterier at omstille sig til en ny fodringsform.

Hesten fodres på stald, inden den kommer på græs
Hver dag, inden hesten lukkes på græs, fodres den med fuld ration grovfoder og en mindre mængde af vinterens korn eller kraftfoder. Når så hesten lukkes på græs, vil den dels ikke være sulten, og dels vil tarmbakterierne være "i fuldt arbejde". Hesten vil derfor ikke foræde sig, og samtidig vil tarmbakterierne bedre være i stand til at nedbryde græsset, uden at uheldige fordøjelsesforstyrrelser opstår.

Hesten tilbydes hø, når den kommer ind fra græsmarken
Husk, at hestens fordøjelse kun fungerer optimalt, når hesten tilbydes foder hele døgnet.

Tilbyd hestene hø på marken
Det tidlige forårsgræs har et lavt indhold af træstof (plantefibre) og et højt vandindhold. Dette giver en meget hurtig mikrobiel nedbrydning og henfald af tarmbakterier med diarré eller kokasseagtig gødning til følge. I sjældne tilfælde ses kraftig gæringskolik. For at modvirke den hurtige omsætning, kan hestene tilbydes hø, eventuelt halm, på marken. Hestene vil mangle fylde/mæthedsfornemmelse i tarmen ved den rene fodring med græs med et lavt indhold af plantefibre. Tilbydes hestene hø på marken, vil de faktisk æde relativt store mængder af dette. Efter en tid stiger græssets indhold af plantefibre, og hestene vil da have tilstrækkeligt i græsset og ikke længere æde det tilbudte hø..."

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 14:15

Jeg vil lige tilføje at jeg har brugt 1 mdr ca på at få dem op på de 6½ timer, så synes jo selv at grundlaget er nogenlunde i orden Men om det er nok til bare at smide dem på græs 24 timer, ved jeg ikke helt.

Wildfire: Jeg mener da at jeg har læst flere steder at græsset er mindst farligt aften og nat når temperaturen er lav. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Det kan jo være jeg har misforstået nogen et sted...

Jeg vil nok fortsætte med at give dem hø selv om de er på græs så, så de har det at gumle i, hvis græsset ikke er tilstrækkeligt.

Jeg er også i tvivl om der overhovedet er græs nok til døgngræsning nu, men det må jeg jo se til den 1.

Vil så gerne have dem ud. Vejret er jo godt. Og så slipper man for at muge Men det kan da godt lyde som om det ville være godt at stille dem på jordfold med hø om natten de første par uger.

Mvh. Maibrit.

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Døgnfold
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 16:27

Lige i øjeblikket er det tit under 5 grader ( og koldt ) om natten endnu, og det kan risikerer at regne.

Så mine er inde om natten indtil det ligger noget over de 5 grader og ikke så koldt ( blæst eller regn ).

Men de er ude ca. fra det er lyst til ca. det bliver mørkt og får en balle halm med ud hver dag til at neutraliserer det nye græs med det høje syreindhold ( der er jo heller ikke så meget græs endnu ).

De får korn og vitaminer/mineraler når de kommer ind om aftenen og ca. en time før de skal ud om morgenen.

På den måde vender jeg dem både til at være ude længere, til vejret og nedtrapper foderet inde, over en periode på 2 til 3 uger ( måske mere hvis det er nødvendigt ).

De har prøvet at være ude 2 nætter da der var lunt så kom de ind ca. 1½ time før det blev mørkt og fik foder og så ud igen, men i disse dage er de inde om natten igen ( kulden om natten )for de kan ikke tåle at blive både så kolde og våde, og jeg har ingen læskur.

Hestene fra Bakkelund !
0
0
Svar på denne tråd

2 timers grænsen
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 16:48

"Man siger jo" at er hesten tilvænnet 2 timers græs dagligt, så er den tilvænnet.

.

Hos os går vi dog fortsat forsigtigt til værks - det kan snildt tage 14 dage at tilvænne vores heste til 2 timers græs, men efter de 2 timer er nået, trapper vi dog hurtigere op.

.

Jeg vil dog sige at 6-6½ time er meget, så jeg tror ikke jeg ville være så bekymret - men sørg endelig for at hestene har fri adgang til stråfoder...bedst med frøgræs eller halm, som har en supergod basisk mod-effekt på det syrlige græs - vore heste går selv til og fra halm/frøgræs - selvom de har lækkert frodigt græs overalt...de søger simpelthen selv det basiske for at stabilisere mave/tarmfloraen...de er jo ikke dumme, de kære hypsere.

.

MVH Marsil

.

Stald Skovvang - 8370 Hadsten

1 ledig box + sommergræs - til vallak !
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 18:00

Jo hvis de ikke kan tåle for meget græs er det bedst at have hestene på jordfold om dagen og på græs om aftnen/natten. Her er græsset mindst farligt.

Mvh. Lene

Kikkis kommede fjordhesteføl efter Idon Busklund sælges. (Reseveret.)

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marsil.
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 18:02

Ok. Interssant. Det vidste jeg ikke. Mange tak.

Mvh. Lene

Kikkis kommede fjordhesteføl efter Idon Busklund sælges. (Reseveret.)

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 19:54

Okay. Synes nu godt de kan gå ude om natten, hvis temperaturen holder nu. Den stiger jo lidt de næste par dage. Og de har et læskur.. De står lige nu på fold fra 8.30-21 og i en stald med åbne døre om natten.

Men må nok hellere blive ved med at give dem lidt stråfoder også. De vil også blive ved med at få vitaminer/mineraler et godt stykke tid endnu regner jeg med.

Mvh. Maibrit.

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2007 07:25

Så bliver det vist til 12 timers græs på skift til at starte på. Den hest der nu står alene kan nemlig ikke komme sammen med de andre lige med det samme..

Så fra 6½ time til 12 timer er nok et okay spring, når de nu har været vandt til græs så længe.

Men tak for gode indput!

Mvh. Maibrit.

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Her kan I tjekke sukkerindholdt i græs
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 10:53

Det skal helst være på 10% hvis forfangenhed skal undgås.

www.lr.dk/applikationer/kate/ viskategori.asp?ID=ka0...doclimit=1

Ellers køres min ind på græs i en meget lang periode, men 5 min i starten, senere 10 min og så lang tid på bare 15 min. Ca 1 uge før han skal på døgn, køres han ind på græs sådan:

1 dag: ½ time

2 dag: 1 time

3 dag: 1½ time

4 dag: 2 timer

5 dag: 3 timer

6 dag: 4 timer

7 dag: 6 timer

8 dag: 10 timer

Herefter døgngræs, og det først når sukkerindholdet er på 10% eller derunder.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 11:07

Hanne: Jeg har allerede brugt en mdr. på at få dem op på de 6½ time. Men har ikke rigtig mulighed for at trappe op fra 6½ til 12 timer, derfor det store spring, nu de skal på døgnfold. (med jordfold 12 timer i døgnet)

Men jeg mener også det er ok efter en mdr tilvænding..

Jeg kan ikke helt forstå den side du henviser til :) Men som jeg ser det er sukkerindholdet nu på -4,5%. Kan det passe?

Og er det under 10% eller over 10% den helst skal være? Eller skal den stå på præcis 10% hele tiden?

Mvh. Maibrit

Pascall søger passer, vallak, 157 cm, dressur/tur, 2 gange om ugen

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

det er rimeligt
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 11:53

6½ times græs, vil være nok - medmindre det drejer sig om sarte heste el. lign.

Hesten spiser trods alt næppe i 6 timer uden at holde pause - dvs. muligheden for decideret at foræde sig - er ikke ret stor.

Giv hø eller halm på græsfolden, så har hestene mulighed for at supplere op, og de fleste heste styrer selv hvad de har brug for - altså når den første tilvænning er i orden.

Vores får stadig wrap og halm selvom de går på døgngræs, - og selv når wrappen er væk, kan man se dem gå ind fra det saftige grønne græs, for at stå og tygge knastørt halm ...

Når vi kommer lidt længere hen på sæsonen og græsset bliver mere tørt i det, gider de ikke halmen længere, men ligenu er de glade for den. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lene og Hippo...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 13:43

Velbekomme, Lene.

.

Og nemmerly, Hippo - er enig i dit indlæg.

.

Generelt bør man nok tænke på samme måde som hvis man midt om vinteren skulle skifte fodertype...der bruger man jo også omkring 14 dages tilvænning.

.

MVH Marsil

.

Stald Skovvang - 8370 Hadsten

1 ledig box + sommergræs - til vallak !
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Maibritt
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 10:52

Jeg ser først nu du har spurgt.

Det skal ses i det sidste diagram. Ikke den første, som er ændringer for sidste uge.

Sarte heste. Sidste år havde vi et problem med en hest pludselig blev forfangen.

Derfor valgte stalden at gå mere forsigtig frem og starte forfra med indgræsning og følge sukkertalets kurver ifgl. den hestekonsulent der er tilkynttet stalden.

At det så senere viste sig, at hesten ikke var forfangen (pinligt for de dyrlæger (ja, ejeren havde et par stykker ud og se) der havde tjekket). Det var vist en hovbyld.

0
0
Svar på denne tråd

6 timer
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 13:37
Jeg talte med en dyrlæge i går. Og hun sagde at når hestene var vant til 6 timers græs i træk, så kunne de sagtens gå på døgnfold på græs. Og når du har græsset dem så fint ind over så langtid, ja så ville jeg ikke være bekymret.
Vores var også græsset ind og går på græs ca. 12 timer dagligt, men alligevel skulle der lige melde sig en gærrings kolik søndag aften. >:-( Så vi starter lige forfra med hende igen. Øv Øv..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider