Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fodrings$tid =(
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 14:47

Hej allesammen

Jeg har 3 shetlændere, en hoppe der er 1 år, en anden hoppe der er 2 år og en vallak der er 3 år. Jeg har lige fået vallakken, for 3 uger siden. Efter han er kommer er der blevet lidt ballade ved fodringstid.

Jeg giver dem foder i hver sin spand, men vallakken vil have alle de andres spande også. Så han bliver ved med at stjæle de andre ponyers foder.

Jeg ved ikke om det er fordi han bare SÅ gerne vil bestemme eller det er fordi han er enormt sulten, men det ville være underligt da de altid har hø hos sig.

Da jeg var ude og fodre i går, kom han hen til mig som han altid gør men da jeg skal til at sætte spanden ned, sparker han ud efter mig. Han rammer heldigvis kun spanden.

Jeg ville være enormt glad hvis der var nogen der gad hjælpe mig med det her problem.

Hilsen Birgittemutti

0
0
Svar på denne tråd

Adskillelse
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 15:12

Han er ikke mere sulten end de andre, han har bare en højere rang.

Når det er så slemt, bliver du nødt til at adskille dem ved fodringen, enten vha. hegn eller aflukke, eller ved at binde dem, du kan evt. nøjes med at binde vallakken, og så bare sørge for at han har noget hø han kan spise hvis han bliver færdig med foderet før de andre, så han ikke står og går ud af sit gode skind mens han er bundet og de andre stadig spiser.

Det kan være problemet bliver mindre udtalt efterhånden som hestene lærer hinanden at kende, såfremt der er nogenlunde lige meget i spandene, kan de som regel godt lære at der ikke er den store grund til at gå fra spand til spand - eftersom de indeholder det samme :-)

0
0
Svar på denne tråd

Taaak...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 19:59

Heej igen og mange tak for din hjælp ! Vi har nu allerede prøvet at binde dem op, men det lykkedes ikke helt, fordi vi bandt dem til nogle træer inde på folden her kom vallakken til at træde på tovet... Så derfor vil vi nu prøve nogle af dine andre forslag.

-Birgitte-Mutti

0
0
Svar på denne tråd

111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 10:13

Hvad med bare at tage valakken ud fra folden og fodre ham der? måske kommer der mere ro på ham efterhånden..

Lenette

En frieser er et valg for livet

opstaldning tilbydes 4*4 boks, skurvogn på folden, 750 kr incl hø og halm.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 10:23

Ellers sætte spanden på ham som en "mulepose".

Så kan han ikke spise de andres mad.

Hvis han gerne vil spise sin egen mad, så kan han jo tage hovedet ned, så hans spand står på jorden og giver ham mulighed for at spise sit eget foder.

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

Vi har
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 14:29
det samme i vores løsdrift, en af hopperne vil gerne have de andres mad og alle de tre store vil helst have den mindstes mad hvis de overhovedet kan komme til det.

Det er helt underordnet hvad de selv får i krybben, de andres mad er bare mere spændende.

Det har vi løst ved at binde de tre store når de spiser og så give den lille mad på god afstand. Hvis en bliver færdig før andre hælder vi lidt gulerødder på, mest fordi det er svært at give hø ved fodringsbommen (uden at det blæser ud over hele gården)

Så bind dem og fortsæt med at give rigeligt hø...

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville vælge
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 15:28

at binde dem op, så alle kan æde i ro og uden stress. Efter en periode vil de slappe mere af når de spiser, frem for at få det overstået, fordi der er blevet uro. Og du er sikker på, at enhver får sit. Ydermere har de kun godt af at være i hænder og blive indfanget dagligt (hvis de går i løsdrift fx).

Det er let at lave en foderbom udendørs af et par rafter med en tværpind, de kan bindes ved. Den er også rar at have når der skal strigles mm.

Er een meget hurtigere til at spise end de andre, kan en stor gulerod eller klippet hø i krybben få foderet til at vare længere.

Christina & Prinsesserne

www.skrydenlyst.dk

SULKY/VOGN STR. SHETLÆNDER KØBES

0
0
Svar på denne tråd

Heeej
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 16:28
Hej Mutti

Jeg synes at det med at lukke ham ud af folden er en god ide =D

<3 Heste <3

My Lulo

My O'hare

My Vedor

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 09:26

Nu binder vi dem op(undtagen den lille) og vi har ingen problemer.

Vi skal bare huske at lave foderspandene klar i god tid før vi vil fodre, ellers hører de maden er på vej.

Tak for hjælpen allesammen.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider