Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Eggermann vitamin briks
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 08:24

Jeg vil prøve noget nyt vitamin/mineral denne sommer. Jeg vil købe de der store 'godbidder' som kan gives til hestene på folden, mens de alligevel skal tilses for skader mm.

Nogen som har erfaringer med disse 'Briks'?

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret August 06
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Min har fået
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 09:40

dem ved siden af sit foder i vinters.

Jeg kan klart anbefaler dem, de er nemme at dosere og så behøver man heller ikke andet foder ved siden af, da man jo bare kan give dem som alm. godbidder når man alligevel er på folden, eller efter man har reddet.

KATRINE

.:. MED "DAMP-HESTEN" VALDE .:.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har dem altid
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 10:51

Som ekstra, bruger dem Når vi kommer hjem fra skoven og Smukke Ganger skal strække halsen om til låret..

Tøsedullen får en for at have været alene hjemme.

De får fast salvimin grøn dagligt.

Men jeg er sikker på at de 2 han får og den ene hun får ikke skader noget.

Illum, stolt ejer af en fabelagtig super Smuk Ganger, og en dejlig Tøsedulle

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 11:09

Super!

Jeg har tænkt og tænkt hvad jeg skulle gøre her til sommer, for de bajler med vitaminer der man kan købe er ikke noget hit herhjemme.

Tak for tippet.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

Hårde...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 11:13

Jeg brugte dem i en kort periode sidste sommer, indtil Amon fik en galt i halsen og fik spiserørsforstoppelse.

Dyrlægen som blev tilkaldt ville se en af disse Briks, og mente de var alt for hårde.

Amon har jo siden vist at have tildens til spiserørsforstoppelse, men dette var første gang. Siden der giver jeg ham ikke noget som er hårdere end at jeg selv kan bide det over med fortænderne og det kunne jeg ikke med de briks.

Der var andre fra stalden der fortsatte med at give dem uden problemer.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Er glade for dem
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 13:33

Jeg bruger dem hver sommer, og også en gang i mellem om vinteren, hvis hestene lige skal have et ekstra skud vitaminer.

Det er nemme at dosere og mine heste elsker dem.

Efter jeg begyndte at bruge dem, har mine heste ikke døjet med flækkede hove om sommeren, og deres pels er utrolig skinnende, så jeg tror på dem.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Som lille godbid
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 14:02
Jeg bruger dem fra Eggermann som kun er små godbidder (ligner en alm aflang godbid). Der må de få max 6 om dagen. Jeg bruger dem dog hele året rund som snack for hensten og for at være sikker på de får de vitaminer de skal have. Hestene er helt vilde med dem! ;-) Og så smuldrer de ikke som biks kan finde på. De kan fåes i små spande og sække (25kg)og er ikke særlig dyre i forhold til hvor lange de holder. Mener jeg giver omkring 300 kr for en sæk med 25 kg i og den har jeg haft længe til 3 heste. Så det kan klart betale sig.
0
0
Svar på denne tråd

prøve dem
Forfatter: 
Dato:  19-04-2007 14:12

jeg er lige ved at starte med dem nu. hestene kan godt li' dem og så er de billige...

Har før givet Salvana vitaminkiks om sommeren, men de er MEGET dyre i forhold til mineralbricks! Ca 4x så dyr! (hvis bricks købes i 4kg spand) og endnu billigere ´hvis du køber 25 kg sæk!

Så det skal prøves-syns Salvana er røveri! Og MEGET opreklameret!

Knus Sus

0
0
Svar på denne tråd

Bricks..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 10:36
Hejsa..

Vi foder også med Eggersman mineral bricks og har gjort det siden efteråret. Er super tilfredse med dem. Og de er nemme at dosere.. De heste vi bruge meget har fået 6 stk. dagligt og de andre har fået 3 stk dagligt. Føler bestemt ikke de lider af vitamin mangel.Har også tænkt mig har foder med dem hele græs perioden...

Kan varmt anbefale dem i det hele taget alt foder fra Eggersman kan varmt anbefales.:o) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 15:19

Dem sidste år.

Der står på sækken, at de skal have 6 stk, som svarer til 100 gram ... det passer dog ikke, for 6 stk. vejede sidste år kun ca. 70 gram - bare så du lige er opmærkson på det.

Jeg var meget glad for dem, men gav dog hestene mulighed for ekstra mineraler, som jo er det de kommer hurtigst i underskud af.

Der købte jeg nogle mineraler beregnet til heste på græs - hældte det op i en krybbe - og så kunne hestene selv tage.

Det gik bare rigtig godt og de så fine ud.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Vi brugte dem også sidste sommer
Forfatter: 
Dato:  20-04-2007 19:32
Til vores shetter hun gik på fold men kom ind om aftenen... også fik hun en om aftenen og en om morgen når hun kom ud. Det er en god måde at være sikker på at hesten for vitaminer den skal have i sommerperioden især hvis de kun får græs plus det er lidt hyggeligt med god bidder.

Hilsen

Line

Susi prisesse hesten

Verdens dejligste shetter

0
0
Svar på denne tråd

vitaminkiks
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 09:04

nogen der har et link til eggerman kiksene...

på forhånd tak.

MVH.

Betina

Avl af stambogsførte shetlandsponyer

se mere på: www.stutteri-lyngholm.dk

0
0
Svar på denne tråd

Link...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2007 09:23
0
0
Svar på denne tråd

MINERALER
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 09:10

Hej.

I er nødt til lige at have styr på begreberne...

Eggersman mineralbricks er kun mineraler! Ikke vitaminer som mange skriver.

Der er ingen grund til at putte vitaminer i en hest her i forår/sommer halvåret hvor græsset bugner med vitaminer i overflod, tilgengæld er der mangel på mineralerne, det er derfor man går ind og giver ekstra tilskud af mineraler...

De er på sin vis meget gode, men de lever ikke helt op til den danske græs standard, de mangler stadig at være dækket helt ind med bla. kobber.

Jeg bruger selv Sure & Easy fra Brogården, de er nemlig lavet så hesten er dækket ind.

Og hestene er meget glade for dem. De skal dog have 10-15 stk. pr. dag for en stor hest.

Mange hilsner fra

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Så er der vist heller ikke flere
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 11:06

Vitaminer i græs ???

Jeg ved der er gode mængder af E-vit. og kvæg (drøvtygger) kan omdanne karotin til A- vit (ikke heste)

D-vit. får de fra solen.

Så hvilke andre vitaminer er der MASSER af i græs ???

Og naturligvis får begge mine Smukke vitaminer og mineraler året rundt...

Illum..

.

Okay DU er organdoner.

Men har DU gjort DIN familie klart at det er det DU vil?

Altså har du sat kryds i rubrikken med pårørende er bekendt med beslutningen??

0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 12:31

Tja, altså nu står jeg og sælger foder til hverdag og det er det vi får stoppet ind i hovedet på samtlige foderkurser...

Kan du ellers fortælle mig hvorfor Bluehors (Sommer mineral) og Brogårdens (sure&Easy) er mineral tilskud???

Og ikke vitamin og mineral tilskud?

Der sidder jo altså nogen bag produkterne der går ind og forsker omkring det...

Ellers havde de nok ikke udviklet de produkter men istedet bare bruge deres almindelige tilskud...

Mvh. Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Skal jeg fortælle dig ???
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 14:24

Jamen du er jo den der skriver at der er MASSER af vitaminer i græs og så er det at jeg gerne vil vide hvilke vitaminer der her er tale om ???

Og når du så oven i købet får proppet "viden" ind på kurser, så er du da vel nok fuldt ud i stand til dette ???

Illum..

.

Okay DU er organdoner.

Men har DU gjort DIN familie klart at det er det DU vil?

Altså har du sat kryds i rubrikken med pårørende er bekendt med beslutningen??

0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 16:23

Nu var det ikke meningen at dette skulle starte en diskussion, vi er bare informeret om at hestene er dækket fuldt ind med vitaminer når de går på græs, men at mineraler som bla. kobber, selen og natrium mangler...

Det er der vel ikke noget forkert i at oplyse når, det er det firmaerne udsender som information til deres forhandlere...?

Sure&easy fra Brogården indeholder derudover: Fe, I, Co, Mn samt vitamin B1, B2, B6, B12, K, C og Biotin...

Eggersmann kender jeg ikke indholdet af, da vi er gået mere eller mindre væk fra den, netop pga. den ikke er fuldt dækkende i forhold til de danske normer.

Håber vi kan stoppe debatten her, jeg gider ikke diskutere for jeg syntes nogle gange stemningen er lidt for høj herinde og det er jeg absolut ikke interesseret i...

Mange hilsner fra

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

De skriver
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 17:07

på hjemmesiden:

En nem og praktisk tildeling af vitaminer og mineraler til heste på fold. Ved brug af Mineral Bricks får heste på fold præcis de mineraler, sporstoffer og vitaminer de har brug for i form af de let doserbare Bricks.
En velafvejet sammensætning og enkel at håndtere; et vigtig tilskud til den daglige ration, som hest og rytter ønsker sig.

Anbefalet fodring
Mindre heste, Islændere og ponyer: 100 g dagligt, Større heste: 200 g dagligt

Indhold
50,0 % Hvedeklid, 11,0 % Calciumcarbonat, 9,5 % Majs (valset), 7,7 % Dicalciumfosfat, 7,0 % Rørmelasse, 5,4 % Natriumchlorid, 3,3 % Magnesiumoxyd

Så der må vel være vitaminer i!

Alle tænker på at forandre verden, men ingen tænker på at ændre sig selv!!

0
0
Svar på denne tråd

kanoa2
Forfatter: 
Dato:  23-04-2007 19:15

Hej.

Ja der er vitaminer i, i et lille omfang, men det jeg mener er at folk skal være OBS. på at det er et primært MINERAL tilskud, men der er nogen længere oppe i tråden der kalder det EGGERSMAN VITAMIN-BRICKS...

Noget andet er at man skal huske de er lavet til sommerbrug og ikke tro at man kan dække sin hest ind på dem om vinteren, netop fordi at vitaminindholdet ikke er dækkende til vinterfodring...

Det har vi nemlig nogen kunder der har misforstået det og så gået og troet deres heste var dækket ind om vinteren indtil de bliver spurgt hvad de fodre med og vi får dem forklaret at det er et sommer "foder".

Er det til at forstå?

Jeg tror vidst godt vi kan stoppe det her ping-pong, for i bund og grund mener vi vidst det samme, men udtrykker det forskelligt...

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er jo ikke at diskutere
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 09:02

Om der er eller ikke er, jeg bad dig såment bare om at dele af din viden

Og det er der vel ikke noget galt i, du "besidder" viden og den vil andre måske gerne have del i...

Og lige en sidste oplysnin, dette her er et sted hvor man diskuter og debatere og udveksler meninger !!! SÅ du må være parat til at får din "viden" udfrittet.

Jeg mener vi har stadig folk der mener at atamon skal bruges til muk hos heste !!!

Du glemte at nævne magnesium !!! så nu ved du også at dette er en stor mangel vare i danske afgrøder..

Illum...

.

Okay, din hest går fantastisk, den bruger sig helt rigtig, den har SÅÅÅÅÅ stort et rygsving...

Hvorfor har den så en hals som et kosteskaft og IKKE en fyldig "røv" ????

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider