Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

muggen wrap?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 18:23

Jeg har netop gået i gang med den sidste bunke wrap, fra et parti som hestene har fået fra før men i mellemtiden blev der stillet andet foran. De fik en balle tidligere på ugen uden brok, men den jeg åbnede i går aftes gider de ikke rigtig spise af, nipper måske lidt men de plejer at overfalde det.

Nu har jeg så åbnet en anden og der er en smule (2 cm2) hvide fimrehår på yderste skive, vi snakker tør wrap i små baller og godt pakket ind, ikke i stykker, resten af skiverne kan jeg intet se på. Men samme resultat, de sniffer lige, tester måske et enkelt strå men siger faktisk nej tak.

Burde de ikke kunne holde sig selvom det er varmt? Kan det være dårligt selvom jeg intet kan se eller lugte? Det er sgu da surt at smide wrap ud for 1000 kr. og jeg har ikke mere af det andet...

:Pia

baroksadel "branderupkopi" sælges.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model sælges BILLIGT, se præs.

HVAD KOSTER GROVFLIS?

0
0
Svar på denne tråd

Wrap hø
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 21:51

Alt tyder på at dit hø er dårligt. Jeg ville ikke give min hest det.

Jeg synes helt sikkert du skal ringe til der hvor du har købt høet og sige at det er muggent og at de må komme og hente det og give dig noget nyt. Det er kun fair når de har solgt dig noget hø som er dårligt.

0
0
Svar på denne tråd

wrap...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 22:18

Hvis der kun er en smule hvidt på et lille bitte stykke, har jeg ladet mig fortælle man godt kan fjerne det og bruge resten.

Det har jeg selv gjort og mine er hverken blevet syge eller noget...

kan det være fordi de går på græs og er blevet mætte? Eller måske fordi det er fra en anden mark og så ik helt den samme slags græs det er lavet af? Ligner det det andet de godt ville spise?

0
0
Svar på denne tråd

indkøb
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 07:57

Det er jo længe siden jeg købte det, jeg tvivler på de har andet.

De har spist det før, bl.a. en balle i ugen inden det gik galt.

Jeg kan sikkert godt finde noget andet, hold op hvor er det surt, piv, det er lige 2000 kr. ekstra. Ja, skal de ikke have dyrlæge konstant kan de da blive kræsne...

Det er ikke græsset som mætter, de får kun en time dagligt og selv det kan jeg se på den bettes vom.

Jeg synes bare ikke det burde blive dårligt i ubrudt pakning bare fordi det bliver varmt.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model sælges BILLIGT, se præs.

HVAD KOSTER GROVFLIS?

0
0
Svar på denne tråd

Wrap mug/eller sukker
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 20:56
Når man bruger wrap her i varmen, så går det hurtigere hen og bliver dårligt efter man har åbnet en balle.
Man tilråder at bruge en balle wrap helst inden 14 dage, her i de lune dage går det altså lidt hurtigere - så der anbefales 8 - 10 dage.

Man kan godt åbne en balle og så opdage noget "hvidt" der ligesom forsvinder, hvis man kører en finger over. Det er helt uskadeligt og er en sukkerprocess der opstår efter det er pakket i plastik. Hvis det er mug, så kan man ikke gnide det væk med en finger og det lugter også ganske fælt. Så brug næsen og den sunde fornuft.

Men hvis dine heste ikke gider æde det, ja så ville jeg ganske afgjort ikke give dem det - for de er godtnok utrolig gode til at vælge dårligt fra, såfremt de har muligheden. Det kan jo tænkes, at der midt i ballen ligger noget (eks. død mus) som får dem til at vælge det fra, men det kan også ske, at en kat har tisset på det. Men jeg turde ikke risikere at give mine heste wrap, der lugtede andet end godt, så mærkeligt ud, eller hvis de som dine ikke ville æde det. Så røg det ud (også selvom det er sure penge).

Et andet godt råd når man bruger wrap og måske ikke lige har så stort et hestehold at man kan nå at bruge det på 14 dage. Så kan man tage al plastik af, og skille skiverne ad og lægge dem sådan lidt som væltede dominobrikker ;o) - så tørre det og holder lidt længere. Det er også godt, hvis man eksempelvis har en hest som ikke så godt tåler det våde wrap.

;o) Lillian
0
0
Svar på denne tråd

wraphø
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 21:51

Nu har det i begge tilfælde været nyåbnede baller de ikke har gidet spise, og de er kun på 50 kg.

Men jeg har nu åbnet en tredje, også med lidt hvidt på endeskiven som Lillian beskriver, og den vil de tilsyneladende gerne spise.

Så jeg håber på det bare var et tilfælde at jeg fik fat i to som herrerne kasserede. Faktisk gjorde jeg det at jeg lagde 3 bunker ud i dag, den ene var en skive fra en "dårlig" balle, lige ved siden af en skive fra den nye. Jeg kan ikke se eller lugte forskel.

Men de spiste kun de to bunker og den sidste, fra en kasseret balle, ligger der endnu... De må kunne noget med de næser og det tager jeg selvfølgelig til efterretning.

HVAD KOSTER GROVFLIS?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider