Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan vasker man en hest hvid som sne
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:11
Hej, står og skal til Tinker kåring meget snart. Men kan ikke vaske min hest så hvid som jeg gerne ville (som nyfaldet sne!!) Er der nogen der har erfaringer med dette problem? Så vil jeg meget gerne hører fra dig. Knus Mie
0
0
Svar på denne tråd

karrtoffelmel
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:26
Jeg har engang læst at man skal gnubbe hesten ind i kartoffelmel, men jeg har aldrig ejet en hvid hest så hvordan det fungerer ved jeg ikke.

Maria

Kildegaards Ridecenter, Kalundborg

0
0
Svar på denne tråd

Køb en shampo...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 07:57

der er beregnet til skimler/hvide heste.

vask den grundigt et par dage før skuet og ikke dagen før. Hvis du vasker hesten dagen før kan du risiskrer at den bliver øm i sin krop af nedkøling ved vask og derfor virker stiv til skuedagen.

Sørg for at vaske den grundigt og skyld alt sæben grundigt ud.

Dagen før skuet, kan du så tage pletvask af hale samt ben. Kom katoffel mel på når det er vådt og børst det først ud igen når hesten er helt tør.

Dagen hvor skuet er, kan du igen tage og pletvaske, samt komme katoffel mel på igen. lad det sidde indtil du kommer til skuepladsen og først der børster du det hele ud.

Sådan plejede jeg at gøre med vores hvide arabere ved skue.

IMC.
HESTE TRAILER UDLEJES.
henv. 20285450
(reserveret til roskildedyrkuet og derfor ikke ledig i disse dage).
0
0
Svar på denne tråd

Til Mie:
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 08:23

Min hingst skal med til samme kåring.

Jeg vasker hans hovskæg jævnligt og kommer kartoffelmel i.

Han har dog desvære gule haser som jeg ikke kan få vasket ren. Nu har jeg bestilt en shampo til hvide/skimlede heste. Så må jeg håbe det kan tage det. Det er rigtig øv idet hans krop er flot hvid.

Hvor gammel er din hingst. Hvem er den efter? Skal han gå køreprøve?

Hilsen Helle

Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Blæk...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 09:23

En blækpatron(sådan en til en fyldepen) tømmes ned i en spand med vand og en mild shampoo.

Dette tager alle former for gult skær, som ofte ellers er svært at få ud af specielt halen. Det er vist rent optisk bedrag og kan forklares ud fra lysets reflektion, men det virker.

Louise

- med George Kanin og Lukas Hest

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 09:38
...man kan tage de gule pletter med sprit.

*Ejer af den fantastiske :o) Funder Nørhedes Rasmine*

Skøn hankaninunge bortgives NU!

Kig ind på min hjemmeside: www.knabstrupper.be (under udarbejdelse)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:10

Kartoffelmelen virker. Hesten jeg brugte det på var dog godt nok en meget lys nordbakker, men den har aldrig været så ren. Det skal børstes ned i pelsen, og så bliver den fin. SÅ kan du vaske den med shampoo, så er den nok blevet fin.

Held og lykke med kåringen

Sikkerhedsvest sælges af mærket schou. str. m(l) 170-176. Den er level 3. og sort. Brugt én gang, henvendelse over sms/heste-nettet: 50850353.prisen er 500 kr. inkl. porto.

0
0
Svar på denne tråd

absorbine shampo...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:14

Prøv lige at søge her på Hn engang, for der har været millioner af indlæg om hvordan man får de hvide heste rene - Jeg har i hvert fald fortalt om absorbine shampooen tusindevis af gange.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:43

jeg plejer at: vaske tøsen grundigt i sæbespåne vand, derefter spraye super clean over hele kroppen på hende, og til sidst komme kartoffelmel i pelsen på hende... og vupti et stk. meget ren musse...

Vores største had

tilhøre de mennesker vi holder allermest af,

for de er, de eneste der kan give os alt,

og alligevel nægte os det.

0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy:
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 11:54

Nej hvor morsomt. Jeg har netop bestilt en absorbine

shampoo.

Kartoffelmel tager ikke det gule Riain har på hans haser.

Jeg har også fået den anbefalet. Derudover har jeg bestilt 2 shampooer til hvide heste.

Sprit kunne jeg ikke drømme om at komme på min hest.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Hov det blev vist lidt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 12:01

rodet.

Jeg har så sent som i går fået anbefalet absorbine shampoo. Har brugt formiddagen på at finde en dansk forhandler. Shires shop har den og jeg har også sendt en bestilling og for at være på den sikre side bestilte jeg yderligere 2 andre shampooer til hvide heste.

Jeg har vasket hans haser hver dag de sidste 3 uger og kommet kartoffelmel i. Stadset vil ikke forsvinde. Det kommer helt klart fra træpillerne. Rigtig meget øv.

Kartoffelmel bruger jeg i hans hovskæg når jeg har vasket det. Det gør jeg jævnligt netop pga hans kåring. Hovskæget kan jeg holde rimeligt hvidt på den måde.

Heldigvis er hans hale sort. Men har en vallak med hvid hale. Der gør kartoffelmel underværker.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Ang. sprit.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 13:15

Jeg kender mange som fx inden hingstekåringen putter lidt sprit i det sidste skyllevand. Det skulle hjælpe med at den holder varmen. Det kan jo være koldt i feb - marts.

Det har ihvertfald ikke gjort nogen skade.

Mvh
Alice... (tidligere Alice Manette og Alice >>Lanett<<)

Diverse rideudstyr sælges.

Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar

Se præsentation for billeder og oplysninger. Priserne kan forhand

0
0
Svar på denne tråd

Alice:
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 13:39

Måske skulle du læse dette:

Indhold i sprit

Det skal ikke i nærheden af min hest

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

kkk
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 19:02

Heej , jeg bruger altid kartoffelmel og det virker mega godt!! jeg plejer både at proppe det i halen og på mulen ovs. og det tager bar de gule pletter! så det skal du ta at bruge .. og så skal det jo selvfølgelig være sårn lidt vådt inden at du putter det på den:!

Camilla K. Christensen

Sir Richard og Lady..

110% Dressurrytter<3

0
0
Svar på denne tråd

mht sprit
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 21:26

Hvis det blandes op med vand når man vasker hesten bliver den hurtigere tør da sprit fordamper hurtigt (hesten er ikke våd så længe, det er ikke fordi det holder hesten varm). Vi brugte det til at vaske jagthestene over når de havde været på jagt i de tidlige måneder (med varmt vand selvfølgelig). Ingen af de heste har taget skade...

Den stolte ejer af Picasso og Kyrre
0
0
Svar på denne tråd

Kærnemælk
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 21:53

Jeg bruger kærnemælk på ben og hale når det skal være ekstra hvidt. Jeg ved ikke hvorfor det virker, men det gør det.

Vask hesten i skimmelshampoo. Hæld kærnemælk i halen(på koderne). Lad tørre til næste dag. Skyld ud. Evt. kartoffelmel til det sidste.

Billigt og ganske uskadeligt

Rikke

www.anti-rodeo.underskrifter.dk har du skrevet under??

0
0
Svar på denne tråd

foderkalk...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 22:57

Ellers kan du købe ganske alm foderkalk på en foderstof. Bland det om med vand så det bliver en smidig, næsten flydende masse, put det i kodehårene og lad det tørre.

Men test det lige, for det kan godt være det skal have et lille døgnstid at tørre i, det skal nemlig være helt tørt ellers bliver det gulligt.

Men sørg for det er helt tørt, og lad det bare sidde til i skal til at klargøre at komme i ringen, så smuldre du kalken og børster det af, og så er sokkerne helt og aldeles hvide.

Vi bruger det altid på welshcob hestene, og deres sokker er somregel så hvide man nærmest får ondt i øjnene :D

Nu har tinkerne jo pænt meget hår, så det kan være du kun skal putte det på der hvor det er gulligt, og ikke på alt hovskæget. Men prøv dig frem inden kåring.

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

Vidundermiddel - kartoffelmel
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 10:21

Min kusine har en hvid pony - og efter en grundig vask med hesteshampoo + en pose kartoffelmel, kan hesten simpelthen ikke blive renene

Kartoffelmel, er også godt hvis man vil fremhæve aftegninger på sin hest. Eks; Sokker på benene.

ت

Cassie - Du er min stjerne !

Don't do it to your horse - do it for your horse.

* Viden er en skat, der følger ejeren hele livet!

0
0
Svar på denne tråd

en tur i havet
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 10:52

Gør hvid sokker hvide igen.. Men det er jo desværre ikke alle der har mulighed for det..

Men jeg har været en tur i vandet med en tinker som havde gule sokker inden vi bade, og da vi kom op igen var de flotte hvide.

Men sidst da jeg var til kåring ( kun og se) kunne jeg da se at alle brugte både kalk og kartoflemel i stor stil..

Så held og lykke med kåringen

MVH jane

Mor til

Steffen 04/03

og

Nicklas 09/04

0
0
Svar på denne tråd

kate winter
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 09:17

den blå hunde shampoo fra KAte winter er god, ja også til heste.

-har selv haft en hvid malteser samt en snehvid araber...

Hilsner fra

Anette

Oxaraber

0
0
Svar på denne tråd

biotex har
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 09:44
også en god virkning.

med venlig hilsen Susanne.

Din underskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

har lært
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 10:46

Man kan købe noget skimmelshampoo men jeg aner ikke hvordan det er.

Men jeg kan klart råde dig til at vaske i kernemælk og gnubbe i kartoffelmel når hesten er tør. Det virker helt fantastisk og er et rigtig gammelt råd. Landmænd vasker også deres svin i kernemælk for skuer osv.

Frieser - de sorte perler!!!

• "If your horse says no, you either asked the wrong question or asked the question wrong"

Besøg min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/frieser-maike

0
0
Svar på denne tråd

jeg mener
Forfatter: 
Dato:  10-04-2007 23:39
at vaskepulver er et hit... det kan diskuteres om det er usundt men det virker...

0
0
Svar på denne tråd

Sprit.
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 08:22

Jeg holder altså stadig på det fordamper før det overhovedet gør nogen skade. Og jo, jeg ved godt hvad det er i sprit; jeg er fysik/kemilærer.

Mvh
Alice... (tidligere Alice Manette og Alice >>Lanett<<)

Diverse rideudstyr sælges.

Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar

Se præsentation for billeder og oplysninger. Priserne kan forhand

0
0
Svar på denne tråd

foderkalk
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 14:22

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så ved ikke om nogen har skrevet det allerede, men... :

- bland lidt foderkalk i en spand vand

- gnid det ind i pelsen.

- Lad det sidde nogle timer og børst det af med en stiv børste. (gør det om aftenen og børst om morgenen, det er lettest).

Jeg har selv en hvid hest og jeg lover dig - det virker! :)

Desuden er det billigt og organisk nedbrydeligt. Synes ikke det er en god ide at vaske hesten med vaskepulver og andre skrappere ting. Tænk på hvis du selv fik bad i vaskepulver, sprit, etc. hvordan ville din hud så føles? :)

0
0
Svar på denne tråd

Ring til Blue Horse
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 16:36

Hej

Ring til Blue Horse og hør efter hvordan de holder Matinè hvid og pæn uden grøn/brune pletter, de må da vide hvordan man får sådan en hvid, det tror jeg da godt de vil svare på.

0
0
Svar på denne tråd

hvid hest
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 22:57

Jeg har en Tinker med en super tyk "hvid" hale..

Mit problem er at hun altid tisser på sin hale. Den er retter sagt mere gul og brun end hvid.

Hvordan får jeg den nogensinde hvid igen.

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

Hilsen Betina

0
0
Svar på denne tråd

Betina:
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 07:01

Jeg tror det er svært. Jeg har ikke selv en hoppe med hvid hale, men har da været med til at vaske nogle stykker.

Jeg tror du skal vaske den jævnligt for at holde den hvid.

Du skal nok lave en spand med shampoo som nu sætter halen i blød i. Kom derefter kartoffelmel i. Lad den tørre. Prøv at gøre det jævnlig og se om det ikke stille og roligt bliver bedre.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Helle..
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 08:56

Jeg er ret sikker på at der også er sprit i pelsglans og det er jeg da næsten sikker på at du bruger til dine heste..

Sprit anvendt på overstående måde, skader ikke hesten, da det når at fordampe.. For det andet hvis man vil have en hest der skinner, så er det godt at tage en klud med sprit og køre over hesten.. Så bliver den helt blank..

Krone og bølge - En selvfølge

samt Sorte Perler

Heste sælges - Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en hoppe med hvid hale
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 09:58
som tisser på den og nej, jeg kan ikke få den HELT hvid.Hun SUGER skidt til sig.
Vi har 4 andre hvide/skimler og INGEN af de andre har det sådan. De skal bare vaskes og vupti- de er rene.

Hun ankom i sin tid med rastafari klatter af #¤¤#" og jeg måtte - efter at have vasket HVER dag i 10 dage, inkl. redt og pillet og pillet og redt- KLIPPE ca 1/3 af. SUK.

Der var da 2 år til kåringen og det lykkedes da at få en hæderlig hale, men jeg har vasket og brugt kartoffelmel FLERE gange HVER eneste måned i nu 3 år, typisk en gang om ugen eller hveranden om vinteren.

Sæbespåner, brintoverilte-iblødsætning (kun til de lange hår), blæk, kartoffelmel i kilovis, halehylster(den holder ikke længe hos pilfingeren), absorbine/ skimmelshampoo (ikke bedre end de billige + en slat blæk), holde halen flettet (holder ikke længe,men er ret godt og OK om vinteren)...jeg kan ikke huske alt det jeg har prøvet...

Men den med foderkalk er ny, så nu prøver vi det - evt foderkalk rørt med noget blæk i, så det får længere tid til at virke i.

Det er som om skidtet lægger sig udenpå hårene hos de fleste, men her suger det helt ind og binder sig til hårene.
Jeg har her i vinter brugt balsam (kun de lange hår, ikke roden) og ikke skyllet det ud - og det gør den MEGET lettere at få ren, men jeg har mistanke om at det gulner...

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Skimmelshampoo
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 11:40

Hvordan virker de der skimmelshampooer?

Jeg har en broget hest som slevfølgelig også har tendens til at blive lidt gul på de hvide steder og derfor kunne det jo være smart at bruge en shampoo til hvide heste.

Jeg er så bare nervøs for hvordan det vil virke på de sorte områder!? Nogen der ved noget om det?

Jeg kunne selvfølgelig både købe shampoo til hvide og sorte heste og så vaske farverne i hver sin shampoo, men...

Hvad med de andre råd I kommer med (kartoffelmel, kernemælk, kalk, blæk). Skal man være meget omhyggelig med at holde sig til de hvide områder eller kan det bruges på de sorte områder også (eller bare helt op til kanten -det vil jo se lidt fjollet ud med "gule" kanter mellem det sorte og det hvide fordi man ikke kan komme helt tæt på uden at farve/blege det sorte)?

0
0
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 11:47

Jeg bruger show shine fra blue hors. Og nu har jeg kigget på den for at se hvad den indeholder. Det står bare ingen steder.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 18:31

Til Eva: Jeg arbejdede på en western sted engeng, og når de skulle til stævner og være helt shinet op på deres palominoer, afblegede de hestens haler! Måske det kan virke med din når du nu har prøvet alt andet?! Bare husk at lade det sidde rigtig længe (længere end til mennesker) da det ellers ikke har anden virkning end den får et orange skær.

Bare en ide

Hilsen Laila

Den stolte ejer af Picasso og Kyrre

0
0
Svar på denne tråd

Hundeshampoo
Forfatter: 
Dato:  13-04-2007 21:36

Jeg har haft en hvid hoppe, som vistnok havde lyst til at være pinto. Hun lagde sig i hvert fald altid ned oven i sit eget bæ, så hun var altid grønlig/gul. Jeg prøvede stort set alle slags hesteshampooer på markedet, og intet hjalp - til sidst prøvede jeg endda med klor til halen, og den blev tør og strittende.

Så fandt jeg en hundeshampoo som er baseret til hvide hunde. Den er fra KW, og selve shampooen er blå. Man gør det beskidte område vådt, og skummer sæben ind som skal sidde i et stykke tid, hvorefter man vasker den ud. Hvis ikke det er perfekt første gang, kan man gentage behandlingen - min hest havde aldrig været så hvid før!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 13:07

Jeg kan garantere at foderkalk i vand, gør en hvid hest hvidere end hvid og mere hvid end med div. shampooer.

Gry: Du børster det selv af når det er tørt, så hvis der er hvide pletter i de sorte hår, så skal der bare børstes mere effektivt.

Eva: jeg ved ikke hvad der sker hvis du putter en blækpatron i kalken... men det er altså ikke nødvendigt. Jeg må sige - min hest har aldrig været hvidere... nu uden blæk.

Jeg har fundet mit vidunder middel! Hvis nogen her bruger køleler, vil i have set nogenlunde samme effekt. Næsten helt optisk hvide ben efter der har været køleler på. Foderkalk giver samme blege/rense effekt. Endelig noget der gør ens hest hvid, uden diverse kemikalier.

Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider