Først ... tillykke med prullen ...
Jeg har haft mange heste i mine snart 30 år som hesteejer, deriblandt også en traver i ikke mindre end 14 år, jeg fulgte hende selv til slagt pga. alder. Og jeg må sige, at hvis du ikke har de store ambitioner om stævner osv. har du rigtig meget hest for pengene. Men travere er avlet til at trave, dermed ikke sagt at de ikke kan andet, for DET kan de ... Men det er vigtigt at holde sig for øje, med hvilket formål de er avlet ...
At ride hesten frem og ned, betyder at de søger biddet, løfter sig i ryggen og "bærer sig selv", jeg tror du ville have godt af noget undervisning, i sær da travheste bare løfter hovedet og TRAVER ... Men du kan selvfølgelig forsøge at ride på bane i en afslappet steming, du klemmer hesten godt frem så den bruger bagparten og samtidig er du afslappet på tøjlen, så den lægger sig på biddet, uden at gå i holdning, den skal bare søge biddet, men du må heller ikke slippe tøjlen, der skal være kontakt. Det er godt at lave denne øvelse i let ridning ...
Det er svært at forklare, da jeg ikke er træner. Jeg kan forstå, at du har fået tilbudt undervisning flere steder fra: Tag imod de tilbud du får, så du kan lære at ride din traver.
Til slut vil jeg fortælle at MIN blev en ret habil springhest, for ikke at glemme turhest, og var der noget hun elskede, var det når vi spændte hende for jumpen ... Hele familen har haft rigtig mange gode timer med den hest! Er din trænet fra trav verdenen, ville jeg da gå ture med ham i lange tømmer, og få ham til at slappe af ...
Da min blev "gammel" og ikke rigtig kunne mere, gav jeg hende indimellem seletøj (uden vogn) og køre tømmer på, så gik vi en tur. Hun elskede det, og selv i en høj alder blev der lystret på stemmen ... Prrruuuh.. jamen så står vi helt stille!!!
Som du kan høre har jeg kun haft gode erfaringer med min travhest, jeg red også undervisning på hende, men jeg mener, at du skal gøre dig klart, hvilken hest du har med at gøre ...
Det er ikke en DV der er avlet til ridning, men en hest der er avlet til kørsel ... du kan sagtens få noget godt ud af den, men du skal hele tiden forholde dig til, at det IKKE er en ridehest ...
Summa sumarrum: Få dig noget undervisning, nyd din hest, og forvent ikke mere end dens evner rækker!
Pøj - pøj.
- Anja