Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hals og hoved ned.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 12:46
Det siges, at når en hest holder hovedet nede under ridning, så bliver det mere behageligt for hest og rytter. Er vist rigtigt nok, så vidt jeg husker. Men hvordan lære hesten at gøre det, hvis den ikke selv finder ud af det. Vil indspændingstøjler kunne bruges til at vise den, hvad den skal?

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

få noget seriøst undervisning
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 17:34

det er da vist det du mangler aller mest.

Ikek for at være ondskabsfuld over for dig, men synes ærlig talt at dine indlæg, lyser langt væk af manglende kunen når det gælder ridning og træning af en hest.

så for både din og hestens skyld, vil en god underviser nok være den allerbedste løsning for jer begge to.

IMC.
HESTE TRAILER UDLEJES.
henv. 20285450
(reserveret til roskildedyrkuet og derfor ikke ledig i disse dage).
0
0
Svar på denne tråd

Nej nej
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 17:34

Indspændingstøjler giver forkert holdning, og skal efter min mening kun bruges til heste der ved hvad holdning drejer sig om.

(Bruger dem kun selv meget sjældent i forbindelse med longe arbejde, aldrig under ridning)

Korrekt ridning vil alene få hesten til at søge ned af sig selv.

Og ja, det er mere behageligt for både hest og rytter. Jeg vil mene det skyldes spændinger hos hesten og/eller forkerte signaler fra rytteren at den ikke søger ned... Rid frem og hold ikke for meget igen, selvfølgelig skal den ikke have lov at løbe.

Hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd

fik du den nogen sinde undersøgt??
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 18:10

Du skrev for længe siden at den havde svært ved at smarbejde ordentligt på den ene volte.. Fik du nogensinde det undersøgt eller "glemte" du det, da det gik op for dig at det kunne være både dyrt og besværligt ??

Nu kan jeg se det er en traver du har fået og så ligger der jo en hel del arbejde i sådan en hest for at omskole den til ridehest. Travheste er jo trænet på en noget anderledes måde og det at bruge ryggen er ikke noget de er trænet til med rytter på ryggen. Grunden til du høre folk sige at hesten skal søge frem og ned har intet med selve hovdet at gøre men at aktivere ryggen på hesten og derved få den til at arbejde ordentligt under dig.

Det kræver lang tids arbejde og at vide hvad man gør får at få hesten til at søge frem og ned på den rigtige måde. og glidetøjle på en ung hest som din er ikke at foretrække. Og slet ikke med den viden du pt ligger inden med. i værste fald panikker den, og kaster sig bagover og så er spørgsmålet om du har en hest.. Så nej det vil jeg absolut ikke råde dig til..

Som Inger så pænt skriver det ville jeg også råde dig til at få noget god undervisning.

Køn hest for øvrigt og dejligt at vi langt om længe må se din kønne hest.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
Indholddeklaration på RC på min HP
0
0
Svar på denne tråd

Hej Axell
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 18:36

Da du har en traver, skal du i første omgang ikke tænke så meget på om den går rigtigt med hovedet, men derimod skal du fokusere på, at få gjort den smidig og få opbygget især rygmuskler og bagpart. Men du skal være i besiddelse af en god portion tålmodighed, for som StaldRohan skriver, er traveren ikke trænet til det. En god underviser ville umiddelbart være en god idè, men ikke alle er lige gode til travere, så du skal være meget kritisk når du vælger en underviser. Det er nemlig ikke nok, at du lærer en hel masse og hesten ikke kan være med. Nej, jeg ser hellere, at du lærer grundridningen på en rutineret hest, og først derefter stille og roligt bygger din traver op sammen med en underviser. Herved lærer du også din hests begrænsninger, dvs du lærer at skelne mellem, hvornår den driller og hvornår den rent faktisk ikke formår at udføre en øvelse.

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:02

IMC: Ja, jeg mangler undervisning, og har da også søgt efter det de sidste ugers tid, men uden held. Der er ikke nogen ridelærer, der gider kører ud og lærer mig grundrideteknikken mm. Jeg søger adfærdsterapeet til at fortælle mig om hestens adfærd og hms. Men de er heller ikke nemme at få fat på her på Fyn. Jeg kunne måske få en hertil fra jylland, men så kommer de til gruppeundervisning og eller tager samme pris som for en hel gruppe. Det ville jo være tåbeligt. Har også håbet på at komme til foredrag, men der afholdes ikke nogen.

Men jeg ved heller ikke om det er den rigtige vej at gå. Så derfor har jeg besluttet at få fat på en, som kan komme forbi, og give mig lidt råd og vejledning samt lægge en træningsplan for mig og Luke. Lykkedes det ikke, er der kun den mulighed at gå til enetimer på en rideskole, og så håbe på jeg selv kan overføre det til Luke. Men det må vel være bedst at få undervisning på lige netop den hest man skal bruge.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Penge...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:11

Det er vel kun et spørgsmål om penge, at få en ordentlig underviser til at komme forbi?

Jeg vil da med glæde køre til fyn og undervise dig i diverse HMS øvelser, hvis du vel og mærke vil betale nok for det.

BOYCUT RODEO PÅ DANSK GRUND!

-------

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:32

har også tilbudt at komme forbi og hjælpe dig og luke, men får aldrig noget svar..

men tilbuddet står stadig ved magt.

Mvh Sarah.

Stolt mor Pretty Girl Ask og Maja ;)

0
0
Svar på denne tråd

Du kunne
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 21:55

jo også tage din hest med til undervisning. Det ville da øge dine muligheder ganske betragteligt, selv om det ikke skulle være umuligt at finde en underviser på Fyn...

Og som så mange andre, har jeg også tilbudt dig undervisning...

Ved du i øvrigt, at travere kan trænes til gangartsheste - de kan lære både at tölte og passe...

/Joy

Joy Blach Carlsen

www.Wide-Circle.com

Horse & Human

0
0
Svar på denne tråd

ja, det er
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 22:26

lige det med at finde ordentlige professionelle undervisere.

Men ja, jeg vil da om muligt tage hesten med til undervisning. Hvis en nærliggende rideskole vil undervise.

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes at du skal...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2007 23:18

Hejsa,

jeg kender dig overhovedet ikke fra andre indlæg som nogle af de andre siger de gør, så ved ikke hvormeget du kan... du har jo kun været indenfor hesteverden i ca 2 år

Du har en travhest. Tillykke med det. Det er en dejlig hest :-)mine forældre har haft travheste hele mit liv, som jeg har hjulpet med at ride til osv. Din er 3 år ikke sand? Var den blevet trænet som travhest da du købte den? Det har nok været begrænset, ikke?

Nå, men travhest, oldenborg ligegyldig hvilken race. Jeg syntes du skal tage til undervisning på din egen hest, og så lære det stille og roligt at kende. Din underviser vil vise dig hvordan du får den til at gå ned med hovedet, men det kræver lang tids arbejde.

Jeg har selv en oldenborg/fuldblod og en holstener/hannoveraner, og dem har jeg arbejdet et godt stykke tid med nu. Men grundteknikken er vel at du skal få hesten til at slappe af og så lege med bidet. Fang dens opmærksomhed...

Held og lykke - og bare klø på

0
0
Svar på denne tråd

Uha ja ...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 00:23

Først ... tillykke med prullen ...

Jeg har haft mange heste i mine snart 30 år som hesteejer, deriblandt også en traver i ikke mindre end 14 år, jeg fulgte hende selv til slagt pga. alder. Og jeg må sige, at hvis du ikke har de store ambitioner om stævner osv. har du rigtig meget hest for pengene. Men travere er avlet til at trave, dermed ikke sagt at de ikke kan andet, for DET kan de ... Men det er vigtigt at holde sig for øje, med hvilket formål de er avlet ...

At ride hesten frem og ned, betyder at de søger biddet, løfter sig i ryggen og "bærer sig selv", jeg tror du ville have godt af noget undervisning, i sær da travheste bare løfter hovedet og TRAVER ... Men du kan selvfølgelig forsøge at ride på bane i en afslappet steming, du klemmer hesten godt frem så den bruger bagparten og samtidig er du afslappet på tøjlen, så den lægger sig på biddet, uden at gå i holdning, den skal bare søge biddet, men du må heller ikke slippe tøjlen, der skal være kontakt. Det er godt at lave denne øvelse i let ridning ...

Det er svært at forklare, da jeg ikke er træner. Jeg kan forstå, at du har fået tilbudt undervisning flere steder fra: Tag imod de tilbud du får, så du kan lære at ride din traver.

Til slut vil jeg fortælle at MIN blev en ret habil springhest, for ikke at glemme turhest, og var der noget hun elskede, var det når vi spændte hende for jumpen ... Hele familen har haft rigtig mange gode timer med den hest! Er din trænet fra trav verdenen, ville jeg da gå ture med ham i lange tømmer, og få ham til at slappe af ...

Da min blev "gammel" og ikke rigtig kunne mere, gav jeg hende indimellem seletøj (uden vogn) og køre tømmer på, så gik vi en tur. Hun elskede det, og selv i en høj alder blev der lystret på stemmen ... Prrruuuh.. jamen så står vi helt stille!!!

Som du kan høre har jeg kun haft gode erfaringer med min travhest, jeg red også undervisning på hende, men jeg mener, at du skal gøre dig klart, hvilken hest du har med at gøre ...

Det er ikke en DV der er avlet til ridning, men en hest der er avlet til kørsel ... du kan sagtens få noget godt ud af den, men du skal hele tiden forholde dig til, at det IKKE er en ridehest ...

Summa sumarrum: Få dig noget undervisning, nyd din hest, og forvent ikke mere end dens evner rækker!

Pøj - pøj.

- Anja

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

at finde en underviser..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 07:42

behøver jo ikke betyde at det skal være en berider med 70 års erfaring, for de gider ikke køre ud og undervise en nybegynder med en travhest.

De er så veletableret at de kan få rigeligt med kunder der gider køre til dem.

Mange ryttere har tilgengæld stor glæde, af dem som ikke er uddannet men som har mange års erfaring med i bagagen, som kompetente undervisere.

De er heller ikke bange for at køre ud og undervise en nybegynder og bruger ofte glædeligt en aften på at hjælpe sådan en rytter videre.

En berider vil da heller ikke bruge tid på, at undervise dig i omgang med din hest, det forventer en berider at du har lært hjemme fra, inden du kører til undervisning.

Hvofor laver du ikke en annonce inden under markedspladsen, hvor du søger en underviser, der har lyst til at komme ud og hjælpe dig og hesten videre.

Eller tag imod de tilbud du får, fra de andre hn brugere.

Det kunne jo blive hyggeligt og til stor gavn for dig og din hest.

Jeg har selv et par ryttere, som via markedspladsen, fandt mig som underviser.

Jeg er ikke uddannet træner og heller ikke berider, men har mange års erfaring både som rytter, avler og hestetræner med i baggagen.

t

IMC.
HESTE TRAILER UDLEJES.
henv. 20285450
(reserveret til roskildedyrkuet og derfor ikke ledig i disse dage).
0
0
Svar på denne tråd

lille tanke
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 09:07

en lille tanker herfra: jeg kan se du rider med ridegjord. det er fint for så er der da ingen sadel der trykker og er grunden til at den ikke slapper af. men alligevel - det kan skabe andre problemer - nemlig: hvis hesten har meget få rygmuskler (hvis rygsøjlen ikke ligefrem ligger nede i en rille af muskler og ryggen er flad) så kommer du faktisk nemt til at sidde på hans rygsøjle - og det gør lidt ondt på ham og kan få ham til at spænde op = tage hovedet op og måske blive lidt nervøs. Dine sædeben kan komme til at bore sig lidt ned i hans ryg.

derudover så kommer du nemt til at sidde i det der hedder stolesæde - det vil igen sige at du belaster en forkert del af hans ryg på en forkerte måde = smerte (dine sædeben stikker mere ud i denne stilling). derudover så vil du selv have en dårligere balance da stolesæde gør det mere end svært at sidde roligt og afslappet i andet end skridt - og hvis hesten gør blot det mindste sidespring så er din balance væk. Hvis du så sådan sidder og spænder - ja så spænder din hest jo også - han kan kun slappe af hvis du slapper af - alle dine egne spændinger går lige ned i ham .

jeg har også redet mange mange travere (var en overgang på et større trav stutteri og red løbs hestene for afvekslingens skyld + red dem der skulle sælges som rideheste). så jeg ved godt deres gang er lidt anderledes og de smækker nemt hovedet op og ---traver. Det er et større stykker arbejde dr ligger foran dig - travere kan være nogle af de sværeste at ride på. og med ride mener jeg ordentligt og brugbart. men det kan bestemt lade sig gøre hvis man griber det rigtigt an fra starten. men husk at hvor andre ryttere starter fra 0 , så starter du fra -5 . Der er kort sagt nogle ting der skal aflæres og nogle ting der ikke ligger så naturligt til en traver som det gør til andre heste.

En mulighed er at finde en underviser med erfaring også i islændere - der er nemlig visse fællestræk. men det skal være en af dem der kan lære dig at ride så din hest tør strække sig frem og ned og slappe af - ikke bare fuld fart frem.

Du kommer nok til at nørkle med frem og ned i ret lang tid - i lavt tempo. (måske via versader og traversader ? måske i træning fra jorden ?). men hvis det er det der skal til for at få en behagelig afslappet ridehest - så er det sådan det er.

selv kan jeg jo varmt anbefale dig at kigge efter de kurser der ofte er på fyn i klassisk dressur. den type træning er nemlig meget fokuseret på en afslappet hest frem for alt - på bæring og på at både hest og rytter forstår alt til bunds. der er meget teori - så du vil lære alt om hvorfor og hvordan. Den type trænere og den type kurser er for alle - både hvad nivou og hestetype angår.

www.hestensakademi.com/index.htm

måske kan du også her finde dig en fast underviser eller måske blot nogle sparringspartnere hvad ridning og træning angår.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

kontakt ang. ledige pladser til Golega/Portugal tur i nov.

Se også http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 10:33

IMC: Har skam allerede en annonce på MP. Måske er der noget om at en berider ikke gider kører ud og undervise et par nybegyndere, men så da bare en ridelærer. Der er sikkert mange ryttere rundt omkring, der kan en del, men kan de lærer fra sig.

Men måske har jeg fundet en i Odense, der kan lære mig lidt om hesten.

lykke b: Jeg skifter mellem ridegjord og sadel, men bruger faktisk mest sadel, for gjorden kan ikke spændes nok så den rutcher. Det er heller ikke så nemt at stå op og holde balancen med sådan en gjord.

Tak for linken. Den side har jeg ikke set før. Har læst om bent brenderup. Desværre kommer han først til september/oktober. Men det bliver jo nok HANNA ENGSTRÖM, for han vil jo kun undervise folk med grundridningen iorden.

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

hanna er SUPER
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 12:06

Jeg har selv været til 1½ gang kursus som teorideltager hos Hanna - og jeg kan kun sige at hun er den bedste underviser jeg har mødt nogensinde i hele mit rideliv. Hun er på flere punkter bedre end bent - fordi hun forklarer mere. Bent går ud fra at man kender til al teori når man kommer hos ham og man skal helst min være på nivou med "væbnerprøven" - som altså er pænt kompliceret ridning.

Hanna er alle pengene værd hver gang. Du vil få træning nok "med hjem" til meget lang tid.

Fra Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

Tror jeg
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 12:12
vil prøve at melde mig til. Det bliver dog uden hest, for den kan ikke transporteres. Håber alligevel det giver noget og at jeg kan forstå hendes svensk. Vi er jo mere tysk påvirket her på mine kanter.

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

hun taler pænt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2007 20:51

hun taler ret meget dansk - det er faktisk dansk med accent bare. slet ikke svært. og hun forklarer gerne tingene en million gange på forskellige måde så alle forstår alt.

jeg tror faktisk det er godt at du starter med teori - for der er så meget at lære der.og du kan se andre ride og lære af dem.

jeg kender også nogen der låner sig til heste de kan tage med - for selv at lære det så de senere tager egen hest med når den er klar. du kan jo godt lære noget uafhængigt af din hest. og så gå hjem og træne med din egen - for så kender du fornemmelsen.

så kan du nå at træne trailer med din egen inden næste kursus og så kan du have egen hest med og ved hvad det drejer sig om. smart.

Fra Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider