|
|
| Majs-Hvor meget? |
|
|
Hejsa...
Jeg overvejr at fodre Lukas med majs da han er begyndt at tabe sig meget, og samtidigt overvejer min veninde at fodre hendes shet-hoppe med det, da hun har svært ved at tage på...
Men hvor meget skal mang give?
Lukas er en welsh cob hingst på to år, 155 i stg, og shettien er en ældre dame?
Qnuz Camilse
selv om hestene er små er det bedre end at gå;) Don't horse around, get a welsh Den mest ukloge er den der ikke lytter til andres råd Til alle der har lyst SKRIV I MIN GÆSTEBOG PLEASE Så er der blevet opdateret billeder af lillemanden på min HP klik her for et kik. Du er meget velkommern til at skrive i min gæstebog, hvad du syntes om siden, min billeder og alt det der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majs... |
|
|
Hej
Har tænkt majs som eneste fodermiddel eller som ekstra suplement?
Hilsen Yankee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan kommer din foderplan... |
|
|
...til at se ud? Det er lidt svært at råde når man ikke har andre ingredienser at regne med også.. går ud fra at du vil give den andet end bare majs???
Hvad får den ellers på sådan en dag?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meningen |
|
|
er at han udover majs skal have st. hippolyt naturmüsli, hvidløgsgranulat, havre, byg, melasse+klid og horsebalance...
Shetlænderen får havre, byg og melasse+klid, og horebalance..
Qnuz Camilse
selv om hestene er små er det bedre end at gå;) Don't horse around, get a welsh Den mest ukloge er den der ikke lytter til andres råd Til alle der har lyst SKRIV I MIN GÆSTEBOG PLEASE Så er der blevet opdateret billeder af lillemanden på min HP klik her for et kik. Du er meget velkommern til at skrive i min gæstebog, hvad du syntes om siden, min billeder og alt det der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor bruger du |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
15-12-2003 10:01 |
|
både natur müsli og horsebalance????
Det er en dårlig idé og blande to tilskudfoder eller fuldfoder produkter, da det giver ubalance i vitamin/mineral forholdene!
Hvorfor gør alle det her????
Hvorfor bruge unødige penge på og købe en hel masse foder produkter? Selvfølgelig kan man blande havre, byg, majs, melasse, lucerne osv... Men når man kan det, hvorfor så købe flere "hovedprodukter"??? DEt er altså ikke særlig smart!!!
Bimboe
Glædelig Jul og godt Tub´år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til bimoe |
|
|
Jeg kan ikke være mere enig.... ´Der er så meget godt foder på markedet at man ikke behøver at blande en hel masse. Hvem siger også det er sundt for heste.... Det er vist bare os mennesker der vil have det til at se godt ud....
Massere af hø og et godt fuldfoder. Hvorfor gøre det så svært, når man kan gøre det så nemt...
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange er bange.... |
|
|
...for at fuldfoderet ikke er aftemt bestemt til deres personlige hest og derfor vælger de at blande. Desværre blander mange bare nogle forkerte ting sammen, netop for at det skal se smart og sundt ud!
Men jeg har det som jer. Jeg har et godt fuldfoder og så blander jeg lucerne og betfor i. Så har jeg en perfekt foderplan og total aftemt med alt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige præcis pretty |
bimboe |
15-12-2003 16:08 |
|
Jeg gør jo næsten det samme som dig.
Bare tilskudsfoder, havre og lucerne + massere af hø.
Og mine heste kunne ik have det bedre.
Og det er jo netop det som du siger, at mange ikke stoler på deres foder.
Hvorfor bruger i det så??
Ikke nok med i ikke har tillid til det, det er jo også uvidenhed efter mit hoved.
Jeg har aldrig(på trods af, at jeg aldrig har haft så meget forstand på foder) blandet flere "hovedprodukter". Altid har jeg kun haft ét produkt, og så suppleret op med majs, havre, byge eller melasse. Eller flere af tingene.
Nu er det bare så nemt!!!
Så istedet for og komme med alle de der fode-spørgsmål her på HN, hvor chancen for 117 forskellige svar, er SÅÅÅ stor. Så henvend jeg der dog til en proffessionel. Der er så mange tråde/indlæg her på Hn efterhånden, så der er bare så mange råd og idéer og læse sigt til. Og også mange råd, om hvor man finder en prof. til foderplanlægning.
Alle de råd i får af alle os andre, er jo lige så meget værd som det i gør nu. For hvilket af rådene skal man følge. Ja, så er det da nemmere og gøre som man altid har gjort!!!
Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til bimboe og pretty |
|
|
Jeg begyndte at tro at jeg var den eneste herinde der der ville have det nemt..
Jeg også altid brugt betfor og lucerne. Betforen fordi min store hest havde et rigtig dårligt tarmsystem og ikke fik nok hø og lucernen for at han skulle tygge maden, som han slugte pga stress. Nu har jeg fået ham hjem hvor han går i løsdrift og har fri adgang til hø. Så betforen kunne jeg droppe. Pga af han ikke stresser, spiser han sin mad ordentligt og behøver ikke lucerne. Man skal også passe på de ikke får for mange proteiner når man giver dem lucerne, da der tit er meget protein i fuldfoder. Så han klare sig på et kg foder om dagen og resten i hø. Nemt nemt nemt. og selvfølgelig hvidløg.......
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilbage til majs |
|
|
Hej
Hvilken form for majs vil du bruge?
knækket majs, bioflash (valset majs) eller måske majs med melasse og olie.
Jeg synes du skal spørge din forhandler for selvom det er godt for vægten med majs, er det altså ikke godt for hovene.
Jeg bruger selv majs til min hest. Hun er noget større end din og får ca. 700 gram om dagen. Hun kan ikke lide dem med olie, men det er min erfaring at det er dem som virker bedst når de skal tage på.
Du skal endelig huske at din hest ikke må blive for tyk, han er jo ikke så gammel og vokser endnu, men han skal jo heller ikke være for tynd.
Glædelig Jul fra Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LouiseUna.. |
bimboe |
15-12-2003 19:37 |
|
Hvad gør majs ved hovene????
Jeg har brugt meget majs, og har aldrig oplevet eller hørt om det du nævner???!!
Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endnu engang... |
|
|
1. Lukas får på nuværende tidspunkt ikke naturmusle, hvidløg eller majs... jeg skal have det købt hjem og så skal der arbejdes på hvor meget han skal have... Jeg skriver jo bare at det er meningen... grunden til at jeg vil prøve noget nyt er blot at han er svær at få til at spise på denne årstid...
2. Hvidløgs granulat, mener jeg har skrevet det, er detv jeg vil bruge...
Qnuz Camilse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovene |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor, men hovene kan blive skøre af det. De revner nemmere og er ikke så stærke. Min smed gav mig skideballe sidste gang da han sagde at hun havde fået for meget majs og det kunne ses på det nye hov som voksede ud. Der var helt små sprækker i det nye.
Jeg startede ellers meget langsomt og øgede langsomt dosen. Netop fordi min forhandler havde sagt at jeg skulle passe på.
Min hest har ellers rimelig stærke hove, jeg har da set dem bedre men absolut også værre.
Det er hvad jeg ved. Jeg ville meget gerne kunne give en bedre forklaring, men jeg skal prøve at spørge smeden når han kommer igen.
Glædelig Jul fra Louise og en noget friskere Una
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|