Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hoste-hest
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 13:17
Hej med jer!

Ja, Primmer er begyndt at hoste og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre
Nogen siger, at man godt kan ride hesten (bare lidt mindre og lidt mere skridt), hvorimod andre anbefaler at hesten skal stå stille, så man undgår kronisk hoste.
Der kommer ikke noget snot ud af næsen på ham, hans vejrtrækning lader til at være ganske normal.... Til undervisning i torsdags, hostede han nok en 8-10 gange, og min træner synes ikke, det lød så godt og sagde, at jeg skulle holde godt øje med den hoste. Om fredagen havde han fri og igår skridtede jeg ham kun, fordi han hostede 4 gange.
Foreløbig har jeg givet ham varmt hvedeklid med kamillete og honning, som han er helt vild med. Men er der nogen af Jer, som har andre gode forslag til behandling af hoste????

Kh

?:-)
MariaHelena & Primmer

"The greatest thing you'll ever learn
Is just to love and be loved in returned."
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 13:33
Det kan nemlig meget let være bronkitis som de skal have perncilin for.

Da min gamle dressurhest pludselig begyndte at hoste var det netop bronkitis han havde.

Hilsen Bettina ;-D

Se billeder af Pirello i min præsenstation
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 16:45
Ikke for at lyde negativ, men min hest startede også med at hoste på den måde...
Jeg fik dyrlæge ud og hun konstateret bronkitis.... :-(
Han skulle stå stille i 2-3 uger og så fik han smertestillende og noget andet medicin.

Kan kun anbefale dig at få en dyrlæge ud og tjekke din hest.

Glædelig jul og godt nytår

Mange venlige hilsner

Maria
0
0
Svar på denne tråd

Hostesaft
Forfatter: 
Dato:  14-12-2003 23:11
Hostesaften fra Blue Horse skulle være god, hvis det ikke er alvorlig hoste som f.eks. Bronkitis der er tale om. Jeg har ikke selv prøvet den, men jeg har hørt meget godt om den fra andre der har prøvet den. Den er vist rimelig dyr, men hvis den virker er det vel det værd.

God bedring med hesten :-)

M.v.h. Signe
0
0
Svar på denne tråd

Bronkitis
Forfatter: 
Dato:  15-12-2003 00:55
Hej

Min kom op på at hoste 8-10 gange i løbet af et par måneder i eftersommeren og da jeg var oppe på 8-10 host tilkaldte jeg dyrlægen.
Hun havde fået bronkitis.
Jeg skulle så tage havren og høet fra hende og gå over på foderpiller og wrap.
Kogt hørfrø kan også være godt som smøremiddel til hesten hals.

Ridehallen skulle vandes så den ikke støvede og jeg skulle helst undgå madras i boksen (amoniakdampe).

Hun fik to sprøjter og skulle stå i to dage.
Derefter skulle hun rides dagligt og have bronkinol fra BH ca. 10-15 min. inden ridning i 14 dage.
Hun skulle rides så hun kunne hoste evt. løst slim op og så meget at lungerne fik godt med luft.

Hvis det ikke er bronkitis, men istedet asma så må hesten ikke rides, hvis den hoster.
Det samme gælder hvis den har en virus.

Så ring til dyrlægen og lad hesten stå indtil dyrlægen har været.

God bedring

Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)
Strategos Corner
0
0
Svar på denne tråd

Mycolusin
Forfatter: 
Dato:  15-12-2003 07:44
Det er et hostepulver til mennesker, men kan også bruges til heste. Du skal give den 3 breve 3 gange dagligt i 5 dage. Det er slimløsende og gør at hesten kan hoste slim m.m. op.

Det er et råd jeg fik af en dyrlæge engang. Brug dette og hvis hosten ikke er forsvundet efter de 5 dage, så ring efter dyrlægen.

Du køber Mycolusin på apoteket.

Hilsen
Lotte
Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

hvidløg...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2003 08:31
Min hest hoster også hvis den ikke hverdag får hvidløg..... den får en spiseske hvidløgsgranualt hver dag i fodderet og det holder hosten væk, har også prøvet kamillethe, men det hjælper ikke nær så godt.
0
0
Svar på denne tråd

Min hest....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2003 15:37
Har haft allergisk bronchitis i 5 år.

Jeg tog ham med på Ansager dyrehospital, hvor han fik lavet et trachealskylleprøve. Den viste så at han var allergisk over for svampespore og støv fra halm og hø. Jeg har prøvet alverdens medicin, og nogle har hjulpet i kortere tid. Men det som virkelig virker er;

FRISK LUFT !! Ud med hesten, uanset vind og vejr ! Få staldmiljøet i orden. Ingen fejer, muger ud, ingen halmer, så svampesporene hvivler op.
Angående ridning, så har jeg den erfaring at træning er sund. ALTSÅ i et begrænset omfang. For JA, hesten kan godt få for store lunger. Når hesten hoster, skridt da et par omgange og hold øje med vejrtrækningerne. Har hesten en dårlig dag, hvor du tydeligt kan se forøget vejrtrækning, så nøjes med at skridte.

Jeg har købt en sliksten til ham, hvor der er mentol og lakridsrod i. Hors lyxs respirator. Den koster 150 i en rideudstyrsforretning. Der er stor bonus at hente i den, min hest for den en ½ time før jeg skal ride, og det har altså hjulpet.

Held og lykke, køb dig nu ikke fattig i alle mulige forskellige produkter

De bedste hilsner fra Helle
Et menneske er som en løbsk hest, jo mere man holder den i tømme, jo mere får den lyst til at løbe. ;D
Ludvig Holberg

:P
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak.....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2003 19:23
Hej!

Tak for Jeres svar :-)

Dyrlægen har været her i dag. Der var en lille smule at høre på lungerne, men han hostede ikke, da dyrlægen så ham i longen. Og heller ikke da jeg skulle ride ham, så dyrlægen måske ville komme til at høre hans hoste. Nej, der var ikke det mindste lille grynt fra Primmer! Det er sååå typisk, når dyrlægen endelig kommer, at der så ikke er noget at høre. Men dyrlægen sagde, at jeg selvfølgelig har hørt, hvad jeg har hørt....

Men ordren lød på, at han skulle have fri i 5 dage. Han fik en indsprøjtning og så fik jeg noget pulver (Sputocilin, tror nok det staves sådan). Derefter må jeg godt gå igang med at ride ham igen....

Han står også i udendørsboks, og han kommer på fold hver dag, så han får heldigvis frisk luft hver dag.

Knus

MariaHelena & Primmer

"The greatest thing you'll ever learn
Is just to love and be loved in returned."
0
0
Svar på denne tråd

Helle N.
Forfatter: 
Dato:  16-12-2003 09:47
Har du prøvet at kigge på www.allergisten.dk? Der står noget om hoste/astma/allergiheste.

Det er helt klart værd at læse!

Hilsen
Lotte
Hilsen
Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Til Lotte
Forfatter: 
Dato:  16-12-2003 23:22
Har du prøvet SENSI*STOP!®? og hvilket resultat fik du?? Har du evt. en ide om hvad det koster??

Vrinsk Laksi

Gør livet til en fest - rid islandsk hest.

Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Laksis hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Laksi...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2003 08:40
Nej jeg har ikke selv prøvet det, men jeg vil give det til min datter når hun bliver stor nok. Til mennesker koster det ca. 2.000 kr., men hvad det koster til heste ved jeg ikke, men sikkert deromkring. Det skal dog lige siges at det er til 4-5 måneder.

Jeg har dog læst et indslag fra en herinde, som havde givet det til sin datter med godt resultat = pigen kunne gå i stalden igen. (Så vidt jeg husker)

Hvis jeg havde en hest med kronisk hoste/allergi/astma, så ville jeg helt klart forsøge dette.

Hilsen
Lotte
Hilsen
Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Lotte..
Forfatter: 
Dato:  18-12-2003 22:17
Tusind tak for dit svar, måske jeg skulle prøve og forhører mig, hvad det evt. vil komme til at koste.

Vrinsk Laksi

Gør livet til en fest - rid islandsk hest.

Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Laksis hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider